Intensiva tester med WRC-Hyundaien, tråkigt för Eskilstuna och Trollhättan, Dacia vs. BMW i Tierp!
Nu testar Nandan & Co för fullt den nya WRC-Hyundaien och har precis avslutat en tio dagar lång ”intensiv” testperiod. Först var det Bryan Bouffier som provade hur koreanen agerade på fransk asfalt innan Juha Hänninen tog över för lite hopp och flyg show hemma i Finland.
Teamchef Nandan förklarade att man var i fas med tidsschemat och att bilen utvecklades positivt. Några bekymmer inför premiären i Rally Monte Carlo i januari såg han inte. Ingen är väl förvånad över att allt är positivt med nya bilen, skulle tro att Nandan snabbt degraderats om han inte riktigt trott på projektet. Jag är dock övertygad att i20:n blir om inte vinnarbil direkt så absolut ingen slagpåse, är mer skeptisk till deras ”line up” vad gäller förare…
*
Noterar att EMK-Kannan i Eskilstuna tvingats förlänga anmälningstiden fram till den 8 september, tävlingen körs den fjortonde. I dag är där bara 28 förare som nappat på erbjudandet om två ”riktiga” SS och två sprintsträckor på totalt 28 kilometer. Jag lider med tävlingsledaren och hans kamrater om det är så att förarna ligger och ”lurpassar” med trycken på ”enter-knappen”. Gud hjälpe, men jag hoppas den dagen kommer när en arrangör är så tuff att man ställer in sin tävling enbart därför att de tävlande inte haft vett att anmäla sig i tid. Skäms!
*
Uppenbarligen gäller detta dock inte västgötarnas eget ”VM” eller Vedum-Mästerskapet i början av oktober. Flitige Kjell Larsson meddelar:
” Hej igen!
Du brukar med all rätt klaga på att rallyförare är tröga med att anmäla sig till tävlingar. Har du sett anmälningslistan Till Kullings MS Vedumsmästerskapet? Där passerades taket 80 deltagare redan 25 dagar innan anmälan går ut.
Sedan har de dessutom en egen startordning i tävlingen. Grupp E startar först följt av VOC, C-förare 2WD, B-förare 2WD, A-förare 2WD och sist 4WD. Det kommer med andra ord att gå fortare och fortare för varje klass som kör.
Hälsningar Kjell Larsson”.
Bara att gratulera Conny Hansson och hans ”hang arounds”, i Kullings MS, men så klart en del av hemligheten är att man alltid bjuder på fina arrangemang. Nog så viktigt …
*
Undrade i går vad som hände med att Strömkarlen blev blåsta på SM-statusen 2014? I lokaltidningen TTELA förklarar en besviken Mikael Johansson i SMK Trollhättan vad som hände och att det beror på en kommunikationsmiss. TTELA skriver:
” SMK Trollhättan ansökte i vederbörlig ordning om att få arrangera en SM-deltävling 2014. Enligt Johansson var man muntligt överens med Rally-SM-gruppen, ett fristående aktiebolag som driver SM under bilsportförbundets regler. Men det fanns inget på pränt.”.
SM-basen Olof Kånge förklarar.
– Vi ställde frågan i somras och de lovade komma tillbaka. Eftersom vi inget hörde, och det fanns många ansökningar, gjorde vi ett aktivt val.”.
Tuffa pix!
Annars kan jag nog tycka att Strömkarlen hade behövts för att väga upp den kraftiga slagsidan mot Mellansveriges östra delar i nästa års SM-serie.
*
Snackade i går med Mercedes och rally-entusiasten Nisse Schön från Gärsnäs som har ett nytt spännande projekt på gång. Går inte in på några detaljer men att där är en stjärna i fronten är väl ingen större överraskning för någon. Samtidig undrade jag så klart varför sonen Ola nöjde sig med att agera åskådare i TV-Svängen, lite märkligt med tanke på att han tillhör toppen i SSRC för C-förare Grupp E. Inför helgen låg Ola trea med sin udda Mercedes.
– Efter Vimmerby upptäckte teknikerna att homologeringspapperna på bilen inte var i ordning och detta först efter att han kört sex tävlingar med bilen, berättar Nisse.
Besiktningen och sådant var helt i sin ordning, det var uppe hos SBF som de försvunnit i hanteringen. Trots försök lyckades inte personalen hitta handlingarna vilket i sin tur betydde startförbud i Hörby.
– Klart som f-n att han blev besviken och nu tappade han mark på grund av strulet, bara att hoppas det löser sig till nästa deltävling i Asarum, hoppas både Nisse och Ola
Nu har jag så klart inte alla detaljer, men nog tycker jag det är märkligt att inte SBF kan vara så pass smidiga att man lät Ola köra. Bilen är ju godkänd av vederbörlig tekniker, det enda som saknas är någon sorts stämpel från Stockholm. I min värld hade någon ansvarskännande ”blåjacka” okejat starten så länge Ola fullgjort sina skyldigheter. Som sagt, i min värld…
*
Fick ett pressmeddelandet från Dacia Dealer Team inför helgens näst sista deltävling i STCC på Tierp Arena. Inte så mycket att säga om detta och jag måste erkänna att mitt intresse för serien har mattats betydligt mot tidigare år. Men lite kul tyckte jag inledningen på meddelandet var från det rumänska lågprismärket. Man skrev: ” Vårt mål är att slåss mot BMW och helst även Volvo, samt att försvara vår placering som best of the rest i tabellen, säger teamchefen och föraren Mattias Andersson.”.
Visst är det kul att Dacia kämpar mot BMW, måste applåderas nere i München!
–