Inget WRC på NZ men i Turkiet och Kroatien, Lethinen slutar hos Toyota, EKS utökar, dansk backtävling (?) och folkrace mot diabetes!
Av allt att döma blir det ingen comeback för Rally New Zealand i WRC till nästa år och detta till mångas besvikelse. En är så klart ”The Kiwi” Hayden Paddon som lagt ner mycket energi för att få en chans visa upp sig inför hemmafansen. WRC-promotorn hävdar som stöd för sitt nej att det handlar om att att ytterligare ett rally ”down under” blir allt för kostsamt.
Än är inte sista ordet sagt men talespersoner för rallyt på Nya Zeeland är dock inte speciellt hoppfulla men tänker inte ge upp kampen att åter få WRC till ön. Ett tungt skäl menar man, är att rallyt alltid tillhört förarnas favorit med sina hårda, snabba ”flowing roads” och spektakulära naturupplevelser.
– Finns fortfarande en liten chans men så länge WRC-promotorn tycker att kostnaderna är ett stort hinder blir det svårt, konstaterar Peter Johnston i arrangörsstaben.
Inom några veckor ska kalendern för 2018 presenteras gemensamt av FIA och WRC-promotorn och så mycket har redan läckt ut att grusrallyt Rally Turkey gör comeback. Kanske inte så förvånande även om säkerhetsläget i landet inte känns så stabilt. Senast Turkiet fanns med var 2010 men då inte alls med samma rally som nu troligen kommer att köras i september.
Då höjs det fler ögonbryn över att Kroatien och tämligen okända Rally Croatia också verkar hamna i Rally-VM 2018 men för att detta ska bli verklighet krävs att kalendern körs med 14 tävlingar och samtidigt att Rally Polen får silkesnöret. För polackernas del handlar det om fortsatta brister i publiksäkerheten plus incidenten med brandbilen som körde in på en specialsträcka mitt under rallyt. Dessutom mot färdriktningen trots att funktionärer försökte stoppa (bilden).
Att kroaterna verkligen vill komma med i WRC bevisar också det faktum att landets premiärminister Andrej Plencovic personligen engagerat sig i frågan och haft möte med FIA/promotorn. Dock krävs att Polen försvinner samtidigt som man måste övertyga ansvariga om att rallyt är redo för ett så stort evenemang. Ett lite hinder kan också vara om fabrikanterna inte anser marknaden tillräckligt värdefull för att stå som värd för WRC…
*
Som jag berättade någon vecka före Rally Finland hölls ett ”rensa luften-möte” hemma hos Tommi Mäkinen där det snackades klarspråk om varför Toyotas bilar plötslig drabbats av oförklarliga tekniska problem. Från mötet har inte mycket sipprat ut och efter Lappis seger i hemmarallyt var det klackarna i taket. Smolket i bägaren var så klart att Jari-Matti Latvalas Yaris plötsligt dog mitt på en raksträcka, dessutom i stabil ledning. Någon direkt orsak har inte presenterats mer än ”elfel” så kanske blev ändå inte all luft rensad.
Nu slutar också Mikko Hirvonens gamle kartläsare Jarmo Lethinen sin tjänst hos Toyota Gazzo Racing och Rally Germany blir sista tävlingen för hans del som sportchef. Anledningen till detta är inte officiell utan Mäkinen nöjer sig med att tacka Lethinen för ett bra jobb.
– Jarmo var en av de först anställda i vårt WRC-projekt och vi är alla skyldiga honom stor tacksamhet, konstaterar Mäkinen och avslutar
– Han har varit en bra vän till oss alla och jag önskar honom det allra bästa för framtiden!
Vem som ska ersätta Lethinen är ännu inte bestämt.
*
En riktigt fet ”teaser” kom idag från Mattias Ekström och EKS när man avslöjade att till nästa deltävling i World RX i franska Loheac kommer där att stå fyra Audi S1 EKS RX quattro på startlinjen. Mattias Ekström, Topi Heikkinen och Reinis Nittis är självklara men nu undrar Mattias.
– Vem kommer att köra den fjärde Audin?
Någon som har en bra gissning?
*
Det är väl inte så att Danmark är det första landet man tänker på när det kommer till backtävlingar men på söndag är det dags för Munkebjerg Hillclimb med bilar från 1929 till 1990 i startlistan. Totalt kommer 105 förare till ”berget” vid Vejle Fjord för att göra upp segern i de olika klasserna. Snabbast uppför de 1600 meterna förväntas naturligtvis de nyare bilarna vara. Storfavorit är fjolårsvinnaren Heino Mejer med sin vita Volvo 242 Turbo från 1983 (bilden). Utmanar främst gör svenskbekantingarna Per G. Hansen och Johnny Pedersen.
Redan på lördagen börjar man träna i backen mellan klockan 12-16. På söndag är det action mellan Ibæk Strandvej och Munkebjerg Hotel klockan 09.00-17.00.
*
Under helgens folkacetävling Finnskogafestivalen kommer som vanligt bröderna Johan och Christian Holmudd tillsammans med Finnskoga MK att samla in pengar till barn som drabbats av Diabets Typ 1. En av de vanligaste sjukdomarna bland barn men också en av de sjukdomar där mest okunskap råder.
– För att ytterliga öka uppmärksamheten har vi beslutat att Emma Karlsson, Lima MS ska få låna en VW 1600 som kommer direkt från rallycrossbanorna, berättar bröderna.
Intäkterna som bilen inbringar på anbud kommer som vanligt gå till insamlingen!
Läs mer på insamlingssidan
*
Ni har väl inte missat att rallyföraren och SVT:s expertkommentator Jonas Kruse är en av de nominerade för den fina utmärkelsen ”Kristallen”. Sedan 2003 har Jonas snackat motorsport i SVT och med åren blivit snudd på folkkär åtminstone i motorkretsar. För att rösta på Jonas behöver du ladda ner SvT:s nedladdningsbara DUO-app. Röstningen pågår fram till den 1 september då Kristallengalan arrangeras.
*
Ingen Motorbloggen onsdag, ett fullspäckat fotoschema förhindrar detta…