Inget ”vädertragg” inför Umeå, Lima passerade 200-gränsen, är rallyframtiden ljus eller mörk, Ogier kör för ”klockteam”, ROC är lottat, grattis på din dag Ola och snöoväder drabbade historiskt Monte.

Rally Sweden närmar sig med stormsteg och i Umeå jobbas det för högtryck för att erbjuda precis den vintertävling som FIA, team och åskådare önskar. Oavsett hur tävlingen än blir, så de yttre förutsättningarna lär ingen kunna klaga på. Redan nu håller vintern Västerbotten i lite av ett järngrepp och de närmaste tio dagarna syns ingen förändring. Minusgrader ner till minus 15 och även snö vilket lär ge minst lika fin inramning som den Rovaniemi erbjöd i fjolårets ersättare. I dag såg det ut så här kring 6,8 kilometer långa ”shake down-sträckan” Klabböle och det måste vara en befrielse för Glenn Olsson & Co att få slippa allt tragg om snö som kantat deras vardag de senaste åren…

*

Lika lite traggas det väder i Lima som nu sprängt 200-vallen och senast jag kollade stod räkneverket på 203 anmälda. Detta betyder inte att anmälan är stängd till ”LBC-Ruschen” utan den är fortsatt öppen då gallring sker enligt de 200 först anmälda  som betalat sina avgifter.  Jämtlands MK har öppnat för efteranmälan till ”Gällö Skog Rallyt” på lördag  och vad jag sett har detta än så länge gett ytterligare en anmäld vilket i nuläget innebär 51 bilar.

*

Inte så sällan som man får en känsla av att rallysporten på hemmaplan inte riktigt utvecklas lika positiv som alla innerst önskar. Det pekas på klent antal startande i SM, få blågula flaggor i WRC/ERC och att dessutom FIA spär på kostnadsspiralen så att även mindre tävlingar har färre deltagare än förr. Ingen kan heller påstå att dessa faktorer hjälper till att öka intresset för ”nationalsporten” rally. Ändå upplever jag det inte alls som att sporten vandrar i dödsskuggans dal även om gårdagens inslag i P4 Västerbotten med rubriken ”Bilsportens tuffa mål: Fossilfria om åtta år” skickar kalla kårer längs ryggen. Inslaget lutar sig mot SBF:s vision att bilsporten ska vara helt fossilfri 2030 och att rallybilarna då antingen är eldrivna eller körs på fossilfritt bränsle. Reportern har intervjuat Vännäs-föraren Nils Östgård, hyperaktuell som en av de drygt 20 deltagarna i Rally Sweden Historic.

Foto: Hans Edwardsson

Med en Opel Kadett GSi och i par med Fredrik Andrén ska Nils ta sig an utmaningen på hemmaplan och i radioinslaget ser han ingen större anledning till oro över SBF-visonen.

– En stor utmaning, men fullt möjligt och inom motorsporten är vi ganska vana vid nya regler. Men vi måste få fram förutsättningarna med fossilfria bränslen eller batterier som har den effekt som motorsport kräver, menar Opel-åkaren.

Eldrift tror han mest på för rallycross, racing och folkrace(?) medan det för rallybilar måste utvecklas fossilfri bensin. Detta kommer med all säkerhet också att göras, men den stora frågan är till viket pris? Kanske blir det som i bilismens barndom då apoteken var de som sålde bensin samtidigt med medicin och annat. Att motorsport om bara åtta år kommer vara lika lättillgänglig för gemene man som idag bedömer jag som helt osannolikt.Foto. Tommy Svensson

Allt vad GruppH/E/F/VOC lär vara utraderat och bästa fall finns det ett antal ”Svanen-märkta bilar” som kan användas för tävling.  Då bilar som i likhet med dagens FIA-bilar är färdigbyggda på fabrik, hemmapulare och garagetrimmare blir då något som möjligtvis nämns när Bilsportarvet har utställningar  eller andra aktiviteter…

Mer akuta problem pekar brittiska rallyentusiaster på som menar att av den forna stormakten inom rally bara återstår spillror. Som bevis på läget pekas ut att det nationella asfaltmästerskapet är helt i oordning, landet har övergett WRC, antalet lokaltävlingar minimerats men inte bara detta.

En skam att brittiska toppförare måste ut och tigga på sociala medier för att få i hop budget!

Här syftas det bland annat på J-WRC-förare Jon Armstrong som var ute med ”mössan i handen” för att kunna starta i Umeå. Bara för någon dag sedan saknade Armstrong över 40 000 pund eller en halvmiljon kronor för att kunna fullfölja sin juniorsatsning.

Foto: M-Sport Poland

 Tror inte att Junior-WRC skulle blivit verklighet utan  den stora ansträngningen för att få fler människor involverade, förklarar Armstrong.

Jag blev självklart förvånad över den positiva responsen!

Jon avslöjar också att i fjol startade han juniorsäsongen utan att ha full täckning men omständigheter gjorde att han inte kunde göra så ännu ett år.

– Verkar som att jag har fått en riktigt bra fanbas vilket är något jag är väldigt stolt över. Det är trevligt att veta att folk njuter av min resa och det är helt galet att tänka på att jag för en vecka sedan, inte trodde att det skulle vara möjligt.

Han medger att utan M-Sport Polands förståelse för det finansiella läget som gav fjolårstvåan extra tid att betala anmälningsavgiften till mästerskapet. 

-Att få tävla två år i rad på den här nivån är något jag inte har kunnat göra tidigare och tror att vi är i en riktigt positiv position för att kunna byta andra platsen mot seger!

Därmed är först och främst Sami Pajari och Laura Joona varnade…

*

Då är det klart att Sebastien Ogier bli ny WEC-förare och då hos klocktillverkaren Richard Mille Racing Team.  I LMP2  delar han bil med Oreca Gibson, Charles Milesi och Lilow Wado. Sedan starten har Richard Mille Racing Team kört med enbart en trio av kvinnliga förare. Nu har man alltså tänkt om.

Foto: Richard Mille Racing Team

– Det var viktigt att börja med ett team enbart för kvinnor, klargöra våra avsikter och få folk att tänka på det, förklarar teamet. 

Sebastien Ogier är mycket ödmjuk inför nästa stora uppgift efter WRC-åren.

Jag vet att det är en stor utmaning, men jag letade efter något som kunde motivera mig mer. LMP2 är en fantastisk kategori och bästa sättet att nå och förbättra dig i långlopp.

Naturligtvis är jag oerfaren person men vad då, jag vill ha kul samtidigt som jag kommer på vad jag kan göra och hur nära jag kan komma de bästa. 

*

Idag lottades hur helgens Race of Champions i Piteå ska genomföras. Spännande att se hur Petter Solberg ska klara sig mot Sebastien Loeb och skulle det gå vägen får han i nästa omgång möta Oliver.Foto: ROC

Jag hopas att Monte-segern har tagit lite av musten hur Sebastien så att jag får möta Oliver, fast då måste han förstås också vinna, förklarade Petter efter lottningen.

Något som väckt lite irritation men kanske mer förvåning, är att Oliver i ”Nations Cup” tävlar under norsk flagg precis som Petter. Många menar att han självklart borde tävla för Sverige vilket han gör i den individuella tävlingen precis som han gör i WRC. Det finns säkerligen en logisk förklaring till att det blev Norge den här gången men trots allt viktigare att det är svensk flagga som gäller när han sätter sig i sin Hyundai som jag ser det.  Nu får man dessutom i första omgången möta just ”Team Sweden” med Johan Kristoffersson och Mattias Ekström. Landskampen avgörs på lördagen medan det blir individuellt tävlande på söndag. Lite trist att inga rallybilar kommer till anvädning, istället blir det Porsche, Super Car Lites och så även elektriska rallycrossbilar från OMSE-teamet.  

*

Idag säger Motorbloggen stort grattis till norska  kartläsarprofilen Ola Fløene på hans 53-årsdag. Ola har hjälpt inte bara många norska förare som Andreas Mikkelsen och Mads Østberg utan även en del svenskar. Pontus Tidemand och Emil Bergkvist har haft stor nytta av samarbetet med Ola. Dock ingen så mycket som Andreas Mikkelsen där han skött notläsningen från och till sedan 2006, senast i ERC och Roma di Capitale 2021.Foto: Volkswagen Motorsport

Numera satsar Ola mer på ökenrally som Dakar där han tyvärr fick bryta årets upplaga hop med amerikanen Mitch Guthrie jr. Nu blir det inte så mycket firande då Ola på fredag lämnar Norge för Dubai och tre dagars ökenträning. Dessförinnan var det test med Kris Meek berättar han och konstaterar även med en stor ”smiley”.

Jag blir troligen inte gift 2022…

*

Från Rallye Monte Carlo Historique avlämnar Dan Alvén i #170 följande betraktelse.

Idag måndag har vi upplevt alla fyra årstiderna, sol, regn, värme, snö, snöstorm och kyla. Vi skulle avverka fyra specialare, där det mäts via den där satelliten som ligger fel i sin bana. Vår hastighet var så exakt under olika längder på dessa specialare, den kan vara från ca. 17 km till 50 km på vägar, som egentligen inte skulle vara avsedda för trafik. Inte nog med det, så är det även mötande trafik som undrar var det är för idioter, som överhuvudtaget hittat dessa s.k. vägar. Möte är inte att tänka på då kurvorna är så tvära att de är de högre makterna som ser till att det inte händer några kollisioner med den lokala befolkningen.

Foto: Dan Alvén

Idag låg det en del bilar i dikena och dom som inte hade hittat dit, stod stilla utmed specialarna med diverse mekaniska problem. När alla var världsmästare vid starten var vi ca. 290 st. nu är det bara ca. 225 st kvar i tävlingen. Tur att dom var världsmästare innan tävlingen och kunde se fram emot prisutdelningen…

”Världsmästare” har ju undertecknad alltid varit men inte i regularityrally och kommer aldrig att bli, men kul med lite nya erfarenheter i livet, då det börjat bli lite tomt på det kontot. 

På tal om konto, så åkte jag runt i Centralamerika  med en amerikansk vän och dom vill ha två saker, is i alla glas och dusch. Vi bodde på ett hotell och skulle checka ut, vi båda var klara och jag gick ner i receptionen för att göra allt klart och väntade på min vän. Det tog 20-30 minuter men han syntes inte till, så jag gick tillbaka till rummet och frågade vad han gjorde. Han svarade: ” Jag tog en dusch till och satte på ditt dusch konto, då man aldrig vet när man får duscha nästa gång. Nu kanske det inte hör till saken, men tanken kom upp och tankar skall man inte förringa, ibland kan dom bidra till något även om det inte är så ofta.

Åter till rallyt och innan starten i torsdags var den allmänna uppfattningen att det inte fanns någon snö under rallyt. Idag blev det snöstorm så den sista specialaren fick ställas in och alla fick vända om och försöka ploga sig nedför berget!

Foto: Dan Alvén

Vi har avancerat en del även om det inte är mycket så är vi på väg uppåt i resultatlistan men det är långt till toppen och jag tror inte rallyt är långt nog att vi skall nå dit. Men bilen funkar bra, trots gårdagens problem. Personerna i bilen är sams mest hela tiden dock med en del korta avbrott.

Foto: Dan Alvén

Med i rallyt är vi och det är mer än dom som brutit kan säga, alltid något att glädja sig åt. Måndag kväll 31/12022 och vid ett gott humör trots ett slitsamt dagsverke, men ” det som inte dödar dig, stärker dig!”. Hälsningar Dan.

*

Motorbloggen får sin information via officiella pressreleaser, sociala medier och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Mail till Motorbloggen skickas på: tommy.svensson@kristianstadsbladet.se. 

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *