Inget SSR för Citroén-Victor, fyra WRC-Hyundaier framöver, Michelin-gubbar i Tingsryd och tänkvärda ord!

Viktor Henriksson deppar efter att ha brutit SnapphanerallytRena sorgebeskedet levererar storfavoriten i Trimmat 2WD i South Swedish Rally, otursgubben Victor Henriksson. Det kom ingen motor till den nya R3-Cittran och nu konstaterar Victor besviket.
Tyvärr blir det inget rally för mig i Karlskrona i helgen!
Efter att det har varit väldigt tufft att få tag i både motor som var försvunnen samt ekonomi, väljer jag och Joel att hoppa över den här tävlingen för att komma mer förberedd till nästa SM tävling, menar Victor.
Det känns riktigt tråkigt då vi verkligen såg fram emot tävlingen!
Istället väljer Victor och co-driver Joel Ardell att ladda om och fokusera på nästa deltävling i Rally-SM.
Måste säga att jag lider med Victor och är det ekonomin som spökar mest, då hoppas jag att den svenske Citroén importören gör som Fredrik Reinfeldt uppmanade oss vad gäller alla nyanlända. Att man öppnar sitt hjärta och stöttar upp med budgeten som saknas…

*
BloggAbbringNu börjar det dra i WRC-nerven igen och nästa helg är det dags igen med Vodafone Rally Portugal. I dag släppte Hyundai Motorsport nyheten att man kompletterat sin line up i fyra av de återstående nio deltävlingarna med ”testföraren” Kevin Abbring. Holländaren får förnyat förtroende att köra i20-WRC i Polen, Tyskland, Frankrike (Korsika)och finalen i Wales Rally GB i november. Hyundai Mobis World Rally Team blir Abbrings adress när det drar ihop sig först då i Polen första helgen i juli.
Därmed blir det Alzenau baserade Hyundai-teamet WRC:s största med fyra fabriksbilar. Senast Abbring körde var i Rally Sweden där han slutade 11:a. Polen innebär ett kärt återseende då det var här som Abbring 2009 tog sitt livs allra första VM-seger, då i Junior-VM. Han blev därmed den yngsta genom tiderna att vinna en VM-tävling i rally.
Kevin själv är jätteglad över chansen så klart.
Från min synvinkel är det intressant att testa och få rytmen och känslan av bilen men det finns ingen ersättning för själva tävlandet.
Han fortsätter.
Det känns jättelång tid sedan Sverige så jag ser verkligen framemot att göra comeback!

*
Från WRC till morgondagens Tingsryds Rallysprint är steget nästan gigantiskt. Här väntar samma fina och roliga asfaltsträcka som i fjolårets premiär i samband med South Swedish Rally. Drygt 18 kilometer lång och riktigt kul men jobbig enligt mitt minne från i fjol. Som tur är det inte 18 kilometer i ett sträck, utan varje varv är fyra kilometer vilket delas i två körningar, totalt alltså 18 svettiga ”keys” för att snacka lite engelska. Arrangör är Ryds Mk och statusen på tävlingen är att den ingår som deltävling fyra i Asfaltcup.BloggTyko
I Trimmat 2WD är det som vanligt Mats Andersson som är favorit och främsta utmanare ser jag i trion, Rolf Grybb, Opel och så BMW-duon Tommy Andersson och Mats Lundahl.
I ”huvudklassen” VOC /Grupp F m.m lär det återigen blir en hård uppgörelse mellan ”Michelin-gubbarna” Tyko Nilsson (bilden) och Roland Brorsson. Fast frågan är om inte Robin Svensson, B-förare blir allt för tuff även uppe i Småland. Nu är det så att Silver-VOC:en går ut precis före Robin med den absoluta förhoppningen att inte bli omkörd. Fast jag lovar inget…
Första start är klockan 14.00.

*
Även i Eskilstuna körs det rally Kristi himmelsfärdsdag och där är det Eskilstuna Sprintcup med 130 anmälda. En sträcka om 2,2km körs tre gånger ”that´s all folk´s”.

*
Har inte tänkt orda så mycket om South Swedish Rally som sedan startar på fredag kväll, återkommer med tips någon timma före första start. Nöjer mig med att nämna att Fredrik Åhlin gör ett superintressant inhopp i Rally-SM.
Jag är så glad att vi kommer kunna stå på startlinjen till South Swedish Rally och är ödmjuk inför uppgiften att slåss med Sverigeeliten, menar den 24 årige värmlänningen.
Senast när det var dags för tävling med R5-Fiestan i Norge ville det sig inte alls, mest krångel
Det har skruvats och felsökts en del hos JC Race Teknik för att lokalisera de tekniska problem som LeoVegas World Rally Team drogs med under den senaste starten i Norge, berättar Fredrik.BlogÅhlin

Självklart räknas Fredrik in bland favoriterna vid sidan av Jerker Axelsson, Mats Jonsson och de övriga i SM-toppen men för Fredrik verkar en något lägre målsättning gälla.
Det skall bara bli så kul att få komma och köra på de fina vägarna runt Karlskrona, avslutar Fredrik.

*
Blev ganska stormigt efter mina tankar kring detta med underlaget för kommande ”Sommar-Sprint” i Sundsvall. Som vanligt med de hätskaste utfallen via mejl eller FB-meddelande medan de öppna kommentarerna var som alla säkert läst, lite mer balanserade. När jag så läser ett anonymt inlägg på FB-gruppen Rädda Svensk Rallyungdom där Ola Strömberg är både initiativtagare och tongivande röst. Efter konsultation av Ola menade han att det var OK att lägga ut det tänkvärda inlägget på Motorbloggen. Så här skriver den anonyme. ”Jag är en av alla dem som undviker att ha en åsikt på sociala medier numera, och i synnerhet på ”Rädda Svensk Rallysportungdom”. Jag läser dock inläggen med stort intresse, ibland med fasa och ibland blir jag road. Varför skriver jag då inte vad jag tycker här? Jo, jag tycker det känns som om det är fritt fram att ha en åsikt så länge man tycker som moderatorerna eller drevet. Som moderator kan jag tycka att man ska hålla sig lite objektiv vilket inte är allas starka kort.
Tonen är väldigt sällan konstruktiv nu för tiden, det handlar mest om att spotta på SBF och deras/våra representanter. Det är intressant att se hur samma individer som kallar RU för konservativa betongrövar i ena inlägget skriker högt när det vankas förändring i nästa.
Jag påstår att de åsikter som kommer fram via forumet inte nödvändigtvis måste vara representativt för vad majoriteten tycker. Inget konstigt med det, jag har själv många följare på min sida men skulle bli förvånad om ens 5 % kan stå bakom just mina åsikter. Mina åsikter blir inte representativa för att jag har massa ”gilla” på sidan.
Det är väl ett tiotal personer som regelbundet för ut sina tankar och frustrationer på RSR men inte ens dem kan bli samstämmiga. Att gå ut i ljuset där med t.ex. regelverk om Grp H tror jag skulle skapa total härdsmälta oavsett vad det innehöll. ”Alla” dessa tio skulle var och en vilja sätta regelverket efter just sin plånbok eller förutsättningar, även dem som inte ens tävlar i trimmat 2wd.
Jag har själv inte läst Grp G reglerna (av den enkla anledningen att jag inte påverkas av den) men tror att den har kunnat redovisas ”öppet” av flera anledningar; 1. Den är ”ofarlig” d.v.s. inget banbrytande. 2. Den är sprungen ur tankarna hos en moderator till RSR. 3. Ingen blir ”drabbad”.
Jag välkomnar dock Grp G om det får den effekt du säger, samtidigt tycker jag att vi har löjligt många klasser men det skulle jag hellre avhjälpa med att skrota forntidstänket med A, B och C förare. Jag ser helst att vi har max ”Elit” och ”Motionär”. Det är väl roligt om alla kan vinna och alla får pokal, men jag har sett resultatlistor nu där flera klasser endast har en tävlande. I en tävling jag besökte nyligen var där över 100 startande och det fanns nog lika många pokaler (dock 2 per ekipage).
Jag är också en av de som hoppas och tror på ett nytt reglemente och möjlighet att köra med nyare ”hemmabyggda” bilar. Jag har inte råd med WRC och min franska är knackig så jag vill inte kommunicera mina ev. motorproblem på en R-bil med grodätare. Jag vill bara köra en frän/modern 2wd med hemmabyggda klurigheter. Men ska jag satsa på en nyare kaross så får den ju inte bli ”sämre” än min gamla och den behöver åtminstone vara roligare att titta på. Helst ska den se ut som en räserbil.
Om man sedan kan få ”uppdatera” sitt gamla lik enl. ryktets nya Grp H regler, fine för mig, men då ska även dem omfattas av max 2 liter och minimi vikt på 1080 kg (även på en gammal Starlet).
Hur som helst så tycker jag att det är beklagligt att bilarna som var heta för 20 år sedan fortfarande är bland det fränaste man kan ha i trimmat 2wd. Vi kan snart låta alla nationella bilar förpassas till klassen Appendix K eller veteran!
Tack för att Du orkade läsa ända hit! ”.
Har ingen aning om vem som skrivit detta men nog är det tänkvärt det som skrivs. I bland känns det som att debatten i Rally-Sverige mest förs av personer som antingen inte kör eller aldrig har kört en enda rallytävling. Hopppas jag har fel i detta?

*
I morgon torsdag ”no blogg”, allt fokus på Tingsryd Rallysprint. Vi ses på fredag!

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *