Inget Rally-SM i Skåne, tufft i WRC2, Mikaela-skutt och Tom lånar Jocke Sjöberg!
Inget Rally-SM till Skåne 2017. Detta står klart när SM-kalendern för nästa år i dag presenterades därmed får South Swedish Rally svara för den sydsvenska delen. Konceptet är annars likt årets med två vintertävlingar medan man kör fyra på sommaren. En viktig skillnad är dock att det bara körs en enda ”riktig” tävling på vintersäsongen, istället är det Sprint-SM i Söderhamn som räknas som SM-premiär. Ett något märkligt upplägg måste jag säga med tanke på hur många vinterrrally det trots allt körs i den norra delen av landet. Dessutom med tanke på den tuffa gallringen som skedde inför årets Sprint-SM, där långtifrån alla som ville fick lov att köra. Nu är det kvalet till Sprint-SM som ska utgöra SM-delen, berättar Hans-Erik ”Frasse” Berg ordförande i Söderhamns MK.
– Tanken är att köra kvalen på lördagen, på en sträcka som mäter cirka åtta kilometer.
Därmed måste det i mina ögon innebära att det inte finns något max antal för startfältet, alla som vill måste få lov att köra kvalet. Blir onekligen intressant att se hur detta utvecklas…
Vinterdelen som knappast ens hunnit börja avslutas sedan med Östersund Winter Rally sista helgen i februari. Gruspremiär blir det då precis som i år med South Swedish Rally men inte förrän sista helgen i maj. I mitten av juni kliver så Sandvikens MK in och kör sitt bidrag till Rally-SM, dock oklart om det blir med Gävle eller Sandviken som centralort.
– Först hade vi tänkt avstå 2017, men efter att ha utvärderat Gävle och då Uppsala hoppade känner vi oss taggade. Med sommartävling blir det återigen någonting nytt att bita i, säger Kalle Andersson, tävlingsledare hos Sandvikens MK.
Kolsvarundan tar sedan över Snapphanerallyts del som SM-tävling i augusti och första helgen i september är det dags för final i Linköping. Detta sedan SMK Uppsala beslutat sig för att ta ett sabbbatsår.
Kalender Rally-SM 2017: 4-5/2 Söderhamn (Sprint-SM under SM-veckan) – 24-25/2 Östersund –25-27/5 Karlskrona (SSR) –16-17/6 Sandviken – 18-19/8 Kolsva – 8-9/9 Linköping.
*
När Elfyn Evans valde bort WRC2 i helgens Rally Italia Sardegna öppnar detta dörren för konkurrenterna. Främst då andra placerade peruanen Nicolas Fuchs (Skoda Fabia R5) och fyran Hubert Ptaszek från Polen (Peugeot 208 T16) får nu chansen att komma i kapp britten. Tyvärr finns inte heller trean, Pontus Tidemand anmäld som i händelse av seger annars nästan kunnat komma i kapp.
Nu tror jag inte att någon av de här två kommer att stå överst på pallen på söndag, utan istället sätter jag en slant på finnen Teemu Suninen, Skoda. Varnar även för norrmannen Marius Aasen som gjorde så bra ifrån sig senast i Portugal. Så klart får man inte heller glömma snabbe Esapekka Lappi (bilden) som än så länge bara kört en tävling i årets WRC2, Rally Sweden där han slutade trea. Nu är målsättningen tuffare, seger.
– Vårt motto är att köra snabbt och inte göra några misstag (under hur många av världens rallyförare som inte tänker det samma, min anmärkning), menar Lappi.
– Målet är definitivt att slåss om segern!
*
Helgens ADAC GT Masters på Lausitzring hade 34 bilar på startlinjen och totalt 68 förare. Tyvärr stördes Mikaela Åhlin Kottulinskys kval av rödflaggs intermezzo.
– Jag fick aldrig ett helt kvalvarv för att kunna leverera en bra tid och dessutom gick jag ut på ett alldeles för lågt lufttryck i däcken, konstaterade Mikaela.
I lördagens race startade Mikaela och hennes förarkollega Marco Bonanomi nästan längst bak i det 34 bilar starka startfältet. Till slut nådde man målet som 19:e Audi R8 LMS. På söndagen gick det dock bättre och duon svarade för bästa insatsen hitintills. Trots en ”drive trough” som innebar sista plats när Mikaela tog över ratten efter halva racet.
– Jag har verkligen försökt att bara fokusera på min egen utvecklingskurva och man kan nog säga att jag gjorde ett av mina Mikaela-skutt, och det visade jag genom att ha väldigt positiva sektortider under min stint.
En strålande insats som belönades med 11:e plats totalt i ADAC GT Master på Lausitzring.
Teamets nästa race är på Red Bull Ring i Österrike den 22-24 juli.
*
I slutet av månaden kör SMK Hörbys Tom Kristensson en extra tävling i Tyskland med sin Opel Adam Cup-bil. Dessutom med Emil Bergkvists normale högersittare, Joakim Sjöberg i bilen.
– Detta gör vi enbart för att utvecklas ännu mer och få erfarenhet, berättar Tom och lägger till.
– Detta kommer bli galet kul!
*
Medan Subaru Sverige verkar göra allt för att dölja märkets stolta rallytradioner är det annorlunda utomlands. I Amerikanska Mästerskapet tillhör Subaru de som dominerar och i nytända BTCC kör man för fullt med nya Subaru Levorg. Dessutom är bilen så bra att Colin Turkington i helgen gav teamet allra första vinsten. Någon som kan berätta för Subaru Sverige?