Inget hybrid/el i WRC, Mads pappa, B-förare vassast i Järbo, motorbanor bra för naturen och Citroëns nya…
Det är mycket snack om hybridteknik i motorsport och det finns dom som menar att detta väntar runt hörnet i de flesta discipliner. Redan i dag finns det inom racingen men inte i rallycross där det istället diskuteras med rena elbilar inom en inte alltför avlägsen framtid. I rally har hybridteknik bedömts som alltför krångligt att hantera med stora avstånd för de tävlande mellan serviceplats och sträckor.
Nu säger också FIA genom Jarmo Mahonen (det är mycket för honom nuförtiden) att det kommer att dröja minst fem år innan ens det kan bli verklighet med el/hybrid i WRC. Detta då FIA lovat fabrikanterna att dagens reglemente ska gälla fem år framåt först efter detta kan det då bli verklighet. Än har man inte ens beslutat om det är hybrid eller el som ska vara alternativet i den ”stora rallyskogen”.
Lite av provdocka blir rallycross som ligger långt framme och redan till nästa år planeras att köras en klass för elbilar i Global Rallycross borta i USA. Ännu mer i framkant är fransmännen som i Andros Trophy kört en elbils-klass sedan sex år tillbaka. Men både detta och rallycross har helt andra förutsättningar än rally menar Mahonen.
– Det är mycket lättare för dom och rally kommer att bli allra svårast att göra eldriven eller ens med hybrid-bilar.
Han kan tänka sig ett mellanting, på transportsträckorna används elmotor medan det är en vanlig motor på sträckorna.
– Allt är möjligt om vi bara sätter oss ner och diskuterar saken, menar Mahonen.
Nu vet jag inte riktigt hur rallyfans ställer sig till detta med elbilar? Redan idag saknas gamla tiders billjud och med helt ljudlösa bilar tror jag att en stor del av upplevelsen i skogen går förlorad. Kanske kan man med datorns hjälp spela in motorljud som sedan via högtalare i bilarna sprids till publikens jubel, vad vet jag…
*
I fredags blev Mads Østberg inte enbart WRC-förare utan är nu även pappa. Hans fru Beate födde då deras son som ska få namnet Mons.
– Min största seger och stoltaste ögonblick någonsin, konstaterade Mads lyckligt.
– Att köra en rallybil är ingenting jämfört med detta!
Motorbloggen gratulerar hela familjen Østberg.
*
1981 och -83 vann Hannu Mikkola med svensken Arne Hertz som kartläsare Svenska Rallyt och detta med Audi quattro. Sista gången han vann i Värmland blev det samma år även VM-guld för snart 75-årige Mikkola. Något man ofta inte tänker på är att finnen var en verklig ”hoppjerka” när det kommer till vilka märken han tävlade med. Han är ensam om att tagit VM-segrar med fem olika bilmärken, Ford-Peugeot-Toyota-Mercedes-Audi i Mazda lyckades han aldrig få till någon VM-seger. Det var med en Toyota som på bilden jag såg Mikkola live för allra första gången i Svenska Rallyt 1975. Minns inte riktigt hur det gick men någon topplacering blev det inte då Björn Waldegård vann med en Alitalia sponsrad Lancia Stratos.
*
I mörkret i Gästrikland körde Järbo MK i lördags ”Gestrikekannan” med första start klockan 17.00. Knappt sjuttio förare hade lockats av utmaningen med tre långa riktigt fina vintersträckor och dessutom med extraljus på rallybilen. Bäst trivdes B-föraren Sebastian Eriksson med Jocke Sjöberg vid notblocket och tog Mitsubishin till seger före mer rutinerade A-föraren Ronnie Jakobsson/Ola Toven. Nio sekunder drygt skilde mellan de bägge ”japanerna”.
Bästa 2WD-åkare blev Andreas Israelsson/Per Wiksten som även körde in på en total tredjeplats.Vallentuna MK:s Niklas Karlsson/Mikael Ståhl slutade tvåa och Andreas Broberg/Tobias Lis som trea.
Opelseger dessutom helt ohotad blev det i Appendix K där Stefan Helin/Lucas Helin även tog den svarta Asconan till 22:a plats totalt.
Det blev inte tre raka segrar för Ola Strömberg i 1300 Rallycup som i Järbo åter hade fru Brittmarie vid sin sida. På första sträckan var han tiondelar efter Marcus Moren/Andreas Peters men sedan på nästa sträcka blev marginalen betydligt större. Här inne tillbringade Ola och Brittmarie i runda slängar åtta minuter längre än resten av Sukka-gänget och detta innebar en blygsam tiondeplacering för Nora-åkaren.
Istället var det Robert Andersson/Carl-Gustaf Karlsson som tog hand om segern nio sekunder före Moren. En seger som han tappade på sträcka två där Andersson var 16 sekunder snabbare.
Enda sydlänningen i cupen var Robert Bertilsson från Vetlanda som uppenbarligen ännu inte ställt om från GruppF Volvo 850 till Suzuki, slutade nia precis före Ola.
Victor Hansen hade lyckats övertala pappa Jens att det inte var speciellt långt till Järbo från Hörby och den listen belönades med en andra plats i Ungdomsrally. Men mot Adrian och Per-Åke Ring hjälpte ingen list utan de tog hand om segern dryga minuten före den skånska Volvo 940:an.
*
Redan i går avverkade vi såväl Östersund Winter Rally som den norska mästerskapsmotsvarigheten Numedalsrally och där är väl inte så mycket mer att säga om detta. Men när jag såg glädjebilden på Andreas Bakkerud och Miriam Walfridsson efter sitt livs första rallymålgång hade jag svårt att hoppa över. Ingen tvekan utan att Andreas var glad över att blivit trea i R2-klassen med Fiestan.
*
Med anledning av gårdagens inlägg om de problem som kan komma om gnällgrannar i Tormestorp lyckas med sitt uppsåt att stänga Hovdalafältet för motorsport reagerar SMK Hörbys Ingemar Månsson. Ingemar inte bara luftar sin 940-VOC regelbundet utan är även aktiv i Landskrona MK som sysslar med motocross. Ingemar skriver: ” Vi i Landskrona MK har fått hjälp av Svemo och deras miljöarbete som påvisar att motocross och motorbanor är mycket bra för mångfalden i naturen. Dom har hjälp av professor Nils Ryrholm som har varit och besökt oss . Han inventerade banan och hittade massor av växter som bara trivs när man rör runt i naturen . Vi hade även möte med kommunekologen som nu hjälper oss att söka pengar för att sköta markerna. Slutsatsen var att vi nästan borde köra mer för att det skulle vara perfekt.
Viktigast av allt är att Nils konstaterar att det är just åkningen på banorna som är nödvändig, utan åkningen försämras livsmiljöerna för de arter som nu kunnat etablera sig! Behöver man hjälp med kontakter så går det bra att höra av sig.”.
*
Lite mer om Hässleholms MK som nästa helg står som arrangör för RM i Miniracing i sin nya lokal på Helsingborgsvägen i Hässleholm. När det i veckan skulle göras reportage om förberedelserna var det så enkelt att jag inte visst var lokalen fanns. Enklast att ringa ”chefen”, alltså CG Wilke för att inte irra bort mig.
Då gled vi över på Hässleholms GP den 30 april som efter miniracingen är nästa stora uppgift för klubben. Då avslöjade CG en nyhet i årets upplaga av ”Lille Mats” som vi äldre fortfarande kallar GP-tävlingen.
– Det ska grävas i gatorna på Garnisonen vilket gör att vi måste ändra banan i år, berättade CG.
– En bit efter start måste vi ta ny väg och dessutom köra kanske hundra meter på grus innan vi är inne på gamla banan igen.
Förändringen innebär inget vad gäller längden på den utmanade betong/gatsten/asfalt-sträckan. Enda skillnaden är att man nu även kan lägga till grus när det kommer till underlag.
Något som bekymrade mer än den marginella banändringen var beskedet att kommunen inom kort ska påbörja ett stort nybygge inne på Garnisonen. Ett så kallat LSS-boende vilket på sikt kan få konsekvenser för vår största asfalttävling. Redan tidigare finns ett stort antal hyresgäster på området som CG hanterar varje år, men ett så speciellt boende som ett LSS-hem är annorlunda menar CG.
– Vore att ljuga om jag inte på allvar funderar på hur många år till vi får lov att använda Garnisonen?
Bara att hålla tummarna och att CG:s välkända sociala kompetens överbygger problemen…
*
Ramona Karlsson har nu fullt upp med att vara mamma och hon ha tagit time out från rallycross. Men hon är inte sysslolös och i veckan släppte Michelin Guide Nordic Countries 2017 listan på ”hyggliga” krogar runt om i Norden. På plats fanns över 100 journalister plus Ramona som var konferencier vid träffen och delade ut de nya stjärnorna tillsammans med Michael Ellis, International Director för Michelin Guide.
Bara att hoppas att Ramona snart är klar för comeback i Euro RX och tänk vilka positiva signaler det skulle sändas ut om hon och Magda Andersson skulle stå sida vid sida i A-finalen i någon EM-deltävling. Två tjejer i samma final och dessutom från samma land bättre feministisk PR än så här kan det knappast bli. Sedan kan FI-chefen själv, Gudrun Schyman elda upp hur många tusenlappar hon vill för när det är skarpt läge, är det motorsporten som är föregångare…
*
Ingen har väl missat att Citroën ännu inte riktigt levererat som man hoppades med nya C3 WRC. I Versailles jobbas det nu för att förbättra bilens uppförande på i synnerhet snabba partier. I dag avslöjades det också att det är nya vingar som ska homologeras för att komma tillrätta med problemet. Fast f-n vet om jag tror på detta…