Inget ”förrally” för Neuville, ”Silly season” i WRC i full gång, Sesks ”Non-hybrid” i Polen var vassare än förväntat, kolgruva i Skottland väntar på Klara A. och bild som säger mer än tusen ord…

Känns som att det är lite oroligt inom Hyundai Motorsport och mitt i ”oroligheterna” står Thierry Neuville. Först kritiserade han teamets beslut att dra tillbaka Ott Tänak från Polen efter rådjurskrachen. Istället lät man Tänak satsa allt för maxpoäng på söndagen vilket gav honom totalt elva poäng. Neuville som körde alla dagarna kom i gengäld upp i 14 poäng.

Foto: Hyundai Motorsport

Därefter vädrade belgaren sitt missnöje över att inte få tillräcklig med körtid inför WRC i Litauen, medan Esapekka Lappi var anmäld till ”Lietuva Rally” kommande helg. Hastigt kastades därför även anmälan för Neuville in i samma rally, men i går drog teamet tillbaks hans anmälan. Något skäl har inte angetts men enligt källor nära Alzenau var tanken att Neuville skulle använt den Rally1 i20 som Tänak totalskrotade i helgen och då blev det hastigt bilbrist.  Om detta är det verkliga skälet är som sagt mycket oklart, men klart är att ”EP” blir ensam med Hyundai Rally1 i rallyt.

*

Foto: M-Sport Ford WRT

För Neuville är detta sista året på kontraktet med Hyundai och det spekuleras vilt med att han kommer att lämna, vilket då skulle kunna vara orsaken till Cyril Abitebouls njugghet med testtid. Rykten går att WRC-ledaren skulle vara en förare M-Sport Ford som då skulle släppa årets överraskning Adrien Fourmuax. Detta dementeras dock av både Richard Millener från Dovenby Hall och Fourmaux själv som är nöjd med sakernas tillstånd. Mer långsökt är de som menar att Elfyn Evans hänger löst hos Toyota som istället sägs vilja satsa ungdomligt med Sami Pajari som gör Rally1-debut i Rally Finland. Andra menar att Neuville kan bli nästa Toyota-förare medan då Evans sluter cirkeln och hamnar hos M-Sport. Silly season har börjat… 

*

DirtFish har analyserat Martins Sesks körning i ”Orlen Rally Poland” där den hybridlösa Puman var oväntat konkurrenskraftig. Femma totalt i debuten imponerade men nu ställer man sig frågan om han klarat av samma sak med ”blyklumpen” kvar i golvet som ger föraren 135 hästkrafter extra. DirtFish ställer frågan.

Foto: martins Sesks

Är re-gen-systemet verkligen värt alla extra kostnader, för att inte tala om ytterligare säkerhetsprotokoll och infrastruktur som krävs av team och arrangörer för att dessa bilar ska kunna köra?

M-Sports Richard Millener trodde före rallyt att i bästa fall skulle Sesks Puma prestandamässigt ligga mellan en Rally2-bil och en Rally1 med hybrid. Nu ”pudlar” britten och menar att det var det snabba rallyt som mer var grunden till succén, än att hybriden saknades. Samma Millener var en av de som mest högljutt krävde och fick igenom att dagens Rally1-regler skulle lämnas orört fram till 2027. Detta har han inte ändrat, utan menar att hybriden blir mer och mer populärt både hos bilköpare och fabrikanter. Då måste WRC hänga med i utvecklingen menar Millener. Han ser också en annan möjlighet med hybridlösa Rally1-bilar, som en klass mellan Rally1 och Rally2.

En perfekt bil för toppjuniorer! 

*

Från succén i Höljes är nu Klara Andersson i Skottland för deltävling två i Extreme E, ”HydroXPrix” i hop med Timo Scheider i ”Sun Minimeal Team”. I Dumfries&Galloway väntar tävling i den gigantiska öppna kolgruvan där Klara och Timo ska försöka förbättra sin sjunde plats efter de två första tävlingarna i Saudiarabien. 

Foto: Sun Minimeal Team

Leder efter Jeddah gör Johan Kristoffersson/Mikaela Åhlin Kottulinsky med tre poäng före Fraser McConnell/Laia Sainz.

*

Foto: ERC.com

En bild säger mer än tusen ord sägs det och i det har fallet måste jag hålla med. En bild som på något vis visar att Sverige inte på långa vägar är så överkört som rallynation som vissa envist hävdar. Pampigt värre efter ”ERC Rally Estonia” med Jaspar Vaher/Pruul Sander i mitten, till vänster tvåan Calle Carlberg/Jørgen Eriksson och tredje placerade Mille Johansson/Johan Grönvall till höger.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *