Inget ”Finlandsrull” för Stugemo, tuff final för Emil o Dennis i nya Rally Turkey, Eric N. stärkte DS3 Cup-ledning, ny RS-tävling i Södra och mycket ”flashbacks” på Opel-träffen!

Som jag skrev i går så hade Lars Stugemo och Kalle Lexe en tuff helg borta i Finland. Men efter en heroisk insats från både besättning och mekanikerna hos Printssport nådde Skoda Fabia R5 #42 ändå målet i Jyväskylä som 12:a i WRC2.. Dock hade jag fel när jag rapporterade om att man rullade två gånger under rallyt för faktiskt var det nästan så, att ”rulla” var det enda man inte gjorde.

– Vi lade inte bilen på taket någon gång i Finland, först hamnade vi med nosen i diket och fick hjälp upp. Sedan lade vi den på sidan i en vänster hårnål och fick hjälp upp igen, berättar Stugemo.

Sedan slog vi i vänster bak hårt på Kakaristu (SS14) så hjulet gick loss. 

Solskenshistorian i detta är att ett gäng rallyfans från Argentina högg in och hjälpte ut Skodan från sträckan. Samma killar hade dessutom Stugemo träffat innan start på SS1 Harju.

Vi stod och snackade lite och de hade precis landat efter 33 timmars resa från Argentina non-stop, skönt gäng bara lite besvikna på Fotbolls-VM.

Med hjulet på plats blev det så omstart på söndagen och tolfte platsen måste efter omständigheterna kännas som åtminstone minst en pallplats.

*

Bäste svensk i Rally Finland blev Mattias Monelius/Erik Gustavsson som blev nia av de 29 startade i R5-klassen. En minst sagt stark insats med tanke på att detta var premiär för Mattias och Erik i ”Finlands GP”.

Sjuk utmaning, men oerhört kul och lärorikt, summerade Skoda-besättningen.

Vi har hållit ett jämnt tempo och kört vårt race. 

En sak som störde upplevelsen inträffade under fredagen. 

Körde ifatt bilen framför och kom inte förbi. Händelsen gjorde och att vi sedan av misstag klockade in sju sekunder för tidigt på SS5 vilket gav oss 1 minut och 30sekunders onödigt tidstillägg….

*

Efter andra platsen i Rally Finland gick Emil Bergkvist/Jocke Sjöberg upp ledningen med 88 inkörda poäng. Tvåa med en ”nolla” i tabellen efter kraschen i fredags, är ändå Dennis Rådström/Johan Johansson med 74 poäng. Trea är fransmannen Jean-Baptiste Franchesci som även blev trea i helgen. För att hans gulddrömmar ska bl verklighet krävs först att Emil blir poänglös i finalen (nästan även Dennis, 12 poäng före) samtidigt som det blir fransk seger. Han måste dessutom plocka nästan maximalt med bonuspoäng, först då kan han tänkas passera ”Torsåker-Expressen”

En tävling återstår för juniorerna och det är för WRC nya Rally Turkey, 13-16 september som varken Emil eller Dennis har någon erfarenhet av. Det som väntar de båda i trakterna av semesterorten Marmaris är en mix av vindlande öppna grussträckor kombinerat med tuffa steniga vägar uppe i bergen. En av sträckorna, Datça på lördagen påstås även föra tankarna till det allra bästa som Nya Zeeland kan erbjuda. Onekligen något för turkarna att leva upp till…

*

Eric Nilsson från Glimminge utanför Broby ångar på i danska racingserien DS3 Cup som i helgen gästade Kinnekulle Ring. En helg som Eric själv beskriver som succé. 

Med pole position, helgens snabbaste varv och med en pallplats med sig hem så stärker jag ledningen i Rookie-mästerskapet.

Innan dessa hade Eric hunnit med att vara snabbast både på träningarna och kvalet. Ändå med lite motorproblem men lyckades trots allt bli trea i Race 1 som bitvis drabbades av regn.

Min första pallplats i DS3 cup, konstaterar Eric nöjt.
I Race 2 gjorde han en bra start och låg länge tvåa, pressade ledaren Kenn Bach i flera varv men blev till slut själv omkörd av Jonas Lynge, Fram till sista sväng var Eric trea men efter en brutal omkörning och närkontakt blev det en fjärdeplats, Tyvärr dessutom med stora skador på bilen men med lite extra tid till nästa tävling ska detta lösas menar Eric.
Nu har vi hittat farten och ser fram emot nästa tävling på Jyllandsringen i slutet av augusti!
*
Är lite oroligt i de skånska RS-leden eftersom Arlövs MC som ska svara för DM-finalen ännu inte verkar ha fått ihop sitt bidrag som är planerat att köras den 9 september. I ljuset av detta har därför Svedala MK slängt in en ”extratävling”, Fönstersprinten den 29 september.  Extra och extra, från början  var den tänkt som en grussprint men nu har man tänkt om och kör asfalt istället

Tävlingen kommer att köras helt och hållet på den nylagda asfalten på Sturup Raceway med en sträcka som körs fyra gånger, vilket ger en total SP-längd på drygt två mil. Än så länge är detta en tävling utan någon status men jag skulle bli förvånad om det inte till slut blir så att den kommer att räknas både i DM och Asfaltcup? Ställer frågan till Södras SGA Patrik Persson.

Visst kan man tänka sig detta, men först måste Arlöv få chansen att få ihop en tävling, menar Patrik.

Än så länge har Patrik inte heller fått någon förfrågan från Svedala om dom är sugna på att uppdatera till  RS-DM. Någon ytterligare tävling DM-serien blir det inte, utan först måste Arlöv kastat in handduken innan Fönstersprinten kan bli aktuell i DM-kalendern…

*

I veckan som gick var det dags för ”Stora Opelträffen” som enligt det rullande schemat nu kom till Trelleborg. Ett drygt hundratal stolta och glada Opel-entusiaster intog palmernas stad och på lördagen var det samling på en P-plats vid Dalabadet. Tror aldrig jag sett så många fina bilar på en gång (måste även erkänna att där var några som i mina ögon knappast platsade) allt ifrån en vit Opel Corsa av första generationen med alla dekaler på rätt plats, till ett antal fina Opel Kapitäner i olika kulörer. Samlingen dominerades klart av 50, 60 och 70-talare och själv stannade jag i växten framför en vit Opel Rekord,  av insatta benämnd som ”P1-modellen”. Min far hade en ”P1:a” från 1959, grön med vitt tak, men det var inte alls det som gjorde att jag stannade upp. Inte heller att det var en modell som aldrig såldes i Sverige försedd med 1500-motor, här fanns bara 1700-bilar. Orsaka var istället den danska ”numerpladen”, JA 24 400 som gjorde att det blev halt.

 När jag var barn i början av 60-talet semestrade alltid familjen på Bornholm och hos dom vi hyrde av, fanns en exakt likadan Rekord i samma färg som nu stod framför mig. Alla som är lite insatta vet ju också att just ”JA” var koden för en bilägare bosatt på ”Solskinsøen”. Efter hjälp av Opel-fantasten Jessica Sörmell spårades ägaren varefter jag frågade om detta möjligen kunde vara ”Anna Jensen från Snogebaecks Opel”? Tyvärr var det inte så men lite nära var det ändå för bilen hade faktiskt bott på Bornholm hela sitt liv men dessvärre blivit omlackerad från röd till vit för cirka 20 år sedan. Men för en liten stund var jag återigen tio år med en ”Krølle Bølle-is” i min hand otåligt väntande på att få åka en tur med ”Tant Anna” i Rekorden. 

*

Bortsett från detta så var självklart rallyavdelningen mest intressant för mig med totalt åtta bilar där Silver-Kadetten från 1969 var äldst och Tom Kristenssons R2 Opel Adam klart nyast. Däremellan fanns så Ascona 19SR, Kadett 2,0E, Kadett GSi, Astra och så kronan på verket, Peter Strids äkta Opel Manta 400 från 1984.

Mitt under träffen dök där upp en äldre tysk herre och frågade mig efter ägaren till Mantan varpå jag pekade på Peter. Mannen visade sig ha  ett förflutet på Opels tävlingsavdelning och drog plötsligt  upp upp ett häfte. Inte vilket häfte som helst utan den ”Service Road Book” som Björn ”Nalle” Johansson använde när han körde ”chase car” i Safarirallyt. Dessutom med bild på framsidan av samma Opel Manta som nu stod parkerad i  Trelleborg. ”Ein klenes welt” som tysken skulle ha sagt och att tillägga att Nalles road-book numera finns i Höör känns väl lite onödigt.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *