Inget FI utan VW stannar i WRC och idag för 1159 inlägg sedan startade Motorbloggen…
Drar en lättnadens suck när jag läser att Volkswagen inte har några som helst planer på att göra om Toyotas misstag, att lämna WRC för Formel 1. Någon resultatnörd vet säkert exakt hur pass många pallplatser Ove Anderssons ”Toyota-team” lyckades bärga under teamets korta karriär. Själv vet jag bara att fjärde platsen i VM 2005 med Ralf Schumacher och Jarmo Truli som förare var Toyotas bästa placering under de sju år man tävlade i F1.
Är jag inte helt fel på det så är F1 inne i någon sorts penningkris och önskar därför fler team i cirkusmanegen och det är där VW Motorsport kommer in. En ren önskedröm visar det sig enligt en talesperson för WRC-vinnarna 2013.
– För tillfället har Volkswagen, eller något av de märken som ingår i koncernen, inga planer på att ingå i Formel 1!
*
För WRC-teamen är det inte tal om någon större julfrid med ganska exakt en månad kvar till premiären i Rally Monte Carlo. I synnerhet de som byter bil till 2014 tar alla chanser att köra in sig på sina nya redskap. Hyundai har redan varit igång med vintertester och nu har även Mads Östberg med svenske notläsaren Jonas Andersson känt på den nya Citroén DS3 WRC. Premiärkörningen skedde under ”Monte-liknande” förhållanden men redan i nästa vecka väntar Rally-Sweden-sträckor på Mads och Cittran.
*
Den 15 december 2009 skrev jag mitt allra första blogginlägg och sedan dess har det blivit exakt 1159 ytterligare fram till i dag. Väljer att repetera mitt allra första försök med Motorbloggen.
” Efter lite påtryckningar, både uppifrån, nerifrån och från sidan är det dags att även jag tar klivet ut i det som vissa kallar ”blogghelvetet”. Tanken är att jag ska ge mina högst personliga synpunkter på bilar, trafik och naturligtvis motorsport. Företrädesvis motorsport med fyra hjul i marken, de tvåhjuls-intresserade får hitta någon annan plats i cyberspace.
Nu när årets första snö faller borde jag kanske skriva om dubbdäck. men det tänkte jag egentligen inte göra, fast det gick sådär.
För mig är det så självklart med dubb att jag inte kan hänga med förespråkarna för dubbfritt. I min lilla hjärna kan jag inte få in att det kan bli för säkert i trafiken. Men vissa läs de som kör dubblöst, menar ju faktiskt det, att den lilla extra marginal som dubben ger är onödig.
De senaste tjugofem åren har jag en årlig körsträcka på cirka sextusen mil, alltså fyra gånger ”normal-svenssons” körning. På sommaren har jag aldrig under fyra millimeters mönsterdjup på däcken. Jag har extraljus och har under nästan hela 00-talet kört fyrhjulsdrivet. Kör alltid bältad och försöker hålla hastighetsbegränsningarna, även om nya 80-gränsen känns mer än lovligt långsam på vissa vägsträckor. Men det tar vi en annan gång.
Det jag menar är att varje trafikant måste göra allt för att optimera sin och framförallt sina medtrafikanters säkerhet. Dubbfritt är helt Ok, men då hoppas jag att du ställer bilen hemma i morgon. För jag är inte intresserad av att ha dig som en högst ovälkommen gäst i fronten på väg till jobbet.”.
Det man snabbt kan konstatera efter premiärinlägget är att det känns lika aktuellt då som nu. Andra kanske läser in i detta att bloggaren inte utvecklats så mycket sedan 2009, samma dubbtragg…
*
Minns när jag fick första räkningen av besökare på bloggen och tyckte att det var fantastiskt med nästan tusen besökare efter bara några månaders skrivande. Att det sedan skulle rusa iväg som det gjort kunde jag inte ens i min vildaste fantasi föreställa mig. Senaste mätningen visade på över femtiotusen besökare på Motorbloggen under 2013, svindlande siffror i mina ögon…
Som jämförelse kan jag nämna att ”husorganet” hos många motorsport älskare, den utmärkta tidningen Bilsport Rally & Racing hade en upplaga på 10 000 exemplar 2012. Alltså är det fem gånger så många som väljer att få sina motornyheter/skvaller kalla det vad du vill genom Motorbloggen. Något förvånande är dock att detta inte alls uppmärksammats av alla de motorsport relaterade företag som ändå väljer att fortsätta annonsera genom de traditionella kanalerna. Kanske är det fel på Kristianstadsbladets annonsavdelning som inte jagar tillräckligt…
’
Har vid några tillfällen fått läsa på olika ”sociala medier” att Motorbloggen är en kommersiell sajt och det som framförs där är inget att bry sig om. Kommersiell, javisst i den bemärkelsen att den ligger under Kristianstadsbladet som på intet vis är någon sorts social inrättning som lever på skattepengar. Men Motorbloggen är absolut inte kommersiell i den mening att det som skrivs här har i syfte att generera någon ekonomisk vinning för Motorbloggaren själv. Kan även avslöja att bloggskrivandet inte ger ett enda öre extra i lönekuvertet, där ryms enbart ersättning för jobbet som en av tidningens fem fotografer…
Nu spänner jag bågen för ytterligare bloggande och så länge ni orkar, så länge hoppas jag också orka!
*
Runt hörnet, närmare bestämt i Gärds Köpinge utanför Kristianstad har Joel Sannemalm med bakgrund som reporter på både på Idrottsbladet, Blekinge Läns Tidning, Kristianstadsbladet och senast som media-ansvarig för Rally-SM, startat upp sajten ”Mera Motorsport”. Hästvedabördige Joel som är kunnig inom det mesta inom motorsporten med både två och fyra hjul skriver så här på sin nya sida.
”Kan det finnas intresse för ännu en sajt på nätet? Kanske om innehållet är det rätta.
Undertecknad vill skapa en nättidning som tar motorsporten på allvar. De journalistiska rösterna i motorvärlden är allt för få medan sajterna som kopierar pressmeddelanden är överrepresenterade. Var finns intervjuerna, analyserna och reportagen med den svenska eliten? Håll utkik här. Vid årsskiftet är det tänkt att Mera Motorsport står i full blom…vi får se om det går vägen.”.
Låter onekligen spännande och jag önskar Joel lycka till, det kan aldrig bli för mycket motorsport att läsa som jag ser det…
*
Avslutar med en fråga till ”Volvo-Krille” som mejlade mig angående gårdagens text om när den vita Kadetten for till rallyhimlen via Gylleboskogen. Han skrev, ” En skrotad Opel är en bra Opel” och jag säger bara helt oförstående till Krille.
– Hur tänkte du nu?
Tack för bloggandet hoppas det blir 1159 till
Hej.
Tack för stödet i ”bloggkampen” och även jag hoppas på lika många till.
MVH
Tommy
Dagen höjdare när man läser ”Dig”, till och med så att Du är saknad när Du behagar lämna för egen rekreation!
Hej.
Nu rodnar jag…
tack!
MVH
Tommy