Ingen WRC-start för Paddon i Finland, Sunninen har gjort ”hemlig test”, Mikkelsen vill vara beslutsam, Tom K. gillar snabba vägar, Dennis R. i sitt andra hem, Kevin Hansen leder Titans RX och Benjamin från Höör tog SM-guld.
Hayden Paddon fick inte alls den start på sin WRC-comeback i Rally Finland som han och ”The Paddon pack” önskade. Istället blev det en rejäl rullning när han provade sin nya M-Sport Ford WRC-Fiesta på finskt grus. Några närmare detaljer om kraschen har inte sipprat ut mer än att Paddon och co-driver John Kennard uppges vara helt oskadade. Däremot är det betydligt värre med Fiestan och med tanke på bilderna från bärgningen ser det lite ut som ”mission impossible” att få bilen ”race ready”, inte mycket på bilen satt där det var tänkt när den lämnade fabriken i Cumbria. Senare kom också beskedet från M-Sport att bilen inte skulle kunna repareras på plats utan måste tillbaka till England. Därmed blev det inget av Paddons start och nu blir det Teemu Sunninen och i WRC-sammanhang extremt orutinerade Gus Greensmith som ska representera ”The Wilson pack”. Så klart var det en bedrövad Paddon som försökte förklara vad som hände.
– Vår Fiesta WRC kändes ”great” och jag blev överraskad över hur snabbt jag kom in i körningen. Men en sten mitt i en ”6 th gear corner” lyfte fronten och bilen kom ur spår…
*
Rallyintresset är som bekant av en helt annan kaliber i Finland än här hemma och nu öser fink media på med allt av intresse inför torsdagens start. Så klart är de finska hoppen i fokus och en av dessa är då Ford-föraren Teemu Sunninen. Efter en motig första halvlek lossnade det för Ford-åkaren i och med co-driver bytet till Mikko Hirvonens f.d notläsare Jarmo Lehtinen. Tvåa direkt i Rally Sardegna innebar så klart årsbästa för Teemu som nu ligger femma med sin teamkompis Elfyn Evans 16 poäng före som fyra. Nu avstår som bekant walesaren Finland på grund av ryggproblem vilket gör att avståndet kan krympa. Samtidigt avslöjas det att Sunninen genomfört ”hemliga tester” under tiden mellan Sardinien och Finland. Så hemliga att inget sipprat ut för vem Sunninen testat men på hemmaplan tolkas detta, som att det är teambyte på gång. Min högst personliga analys är då att Sunninen testat nästgårds och då räknar ni så klart snabbt ut att det måste vara hos Tommi Mäkinen och Toyota. Ingen blir nog direkt överraskad om Jari-Matti Latvala får lämna Toyota efter sin bleka säsong så här långt. När dessutom Mäkinen är svag för hemmaförare så ligger det nog inte långt borta med en Toyota för Suninen 2020. Dessutom har det en längre tid ryktats att Ott Tänak är på väg ut och detta av egen kraft, då ingen kan klaga på årets resultat. I så fall finns det nog bara en rimlig ny adress för årets dominant, Alzenau i Tyskland och Hyundai.
*
Just Hyundai har nu stor press på sig att verkligen leverera i Neste Rally Finland om inte Tänak ska dra ifrån i Förar-VM. Däremot ser det lite stabilare ut i ”Märkes-VM” där koreanerna har ett försprång på 44 poäng före Toyota. En del av att försöka behålla och helst utöka försprånget, menar teamchef Andrea Adamo är beslutet att låta Craig Breen köra tredje bilen i helgen. Så klart har irländarens sensationella tredje plats 2016 en viktig roll i beslutet. Nu har Adamo dessutom vässat teamets i20 WRC Coupé för att bli ännu bättre på ”Finland’s high-speed gravel roads”.
Thierry Neuville som är tvåa efter Tänak må ha mest blickar på sig, men för oss nordbor är det ändå Andreas Mikkelsen som det hålls mest tummar för. Förhoppningsvis har han och Anders Jaegers ”test” med en andra plats i Rally Estonia bidragit till att stärka självförtroendet liksom tredje platsen på Sardinien.
– I Finland måste du vara beslutsam och verkligen lita på dina noter, förklarar Andreas.
– Gör du detta så är detta världens vackraste rally men om inte, så är det istället värsta stället på jorden!
Målsättningen är att vara med i toppstriden och något annat har absolut inte Andreas råd med om han även 2020 vill tävla i Rally-VM…
Teamkompisen från Belgien, Thierry Neuville är bara sju poäng efter Tänak och målet är att krympa avståndet eller allra helst, passera Toyota-åkaren.
– Målet är att ”close that gap”, konstaterar Neuville fylld av självtillit.
*
Om Mikkelsen är intressant ur Nordisk synpunkt så är kampen i J-WRC ännu mer spännande för oss svenskar. Leder gör spanjoren Jan Solans, före SMK Hörbys Tom Kristensson och så som trea, Värmlands bidrag Dennis Rådström. Mellan honom och Solans skiljer 15 poäng vilket inte alls är mycket med tanke på att där med två tävlingar kvar, fortfarande återstår 142 poäng att köra om. Medan Hörbyföraren är ensam i topptrion om att ha stått på pallen i alla tävlingar hitintills, så delar Solans och Rådström på antalet sträcksegrar (som alla ger en extra poäng). De båda har vardera vunnit imponerande 19 sträckor. I helgen kommer där även till en ny stark spelare i en M-Sport Ford Fiesta R2 den av finska bilsportförbundet utsedda ”Finlands Future Star”, Sami Pajari. Helt klart en förare att hålla ögonen på med sin rutin från snabba vägar i de finska skogarna. Vägar som även Tom Kristensson/Henrik Appelskog ser framemot att få känna på. För paret är Rally Finland en helt ny upplevelse även om Tom faktiskt redan testat en gång tidigare på finsk mark genom att bli tvåa, 2014 men då med sin VOC 940.
– Jag gillar de snabba vägarna, karaktären och atmosfären i Finland, konstaterar Tom.
– Får jag bara till rätt känsla vilket jag hoppas och tror, då blir det här perfekt och framförallt riktigt skoj!
Dennis Rådström har erfarenhet från två tidigare starter i Rally Finland. I fjol dessvärre inte med någon bra erfarenhet rätt igenom då han och Johan Johansson kraschade tungt.
– Rallyt här känns som ett andra hem för oss och vi ser verkligen fram emot helgens fajt, menar Dennis.
-Vi siktar på att klättra i tabellen precis som vi gjort sedan Rally Sweden!
Mer osäker känner sig spanske ledaren Solans som menar att det alltid är svårt med nya rallyn och i synnerhet Finland blir tufft.
– Jag leder och vill verkligen försöka behålla ledningen, säger Jan Solans.
– Men vill jag vinna mästerskapet måste jag helt klart ha ett bra resultat med mig hem!
Nu är ändå inte topptrion ensamma om att satsa på pallen, bakom lurar snabba förare som Roland Poom, Tom Williams och Julius Tannert.
*
I helgen gjorde Henning Solberg ett gästspel både med R5-Fiesta och i Tjeckien när han körde ”Invelt Rally Pačejov 2019”. Vid sin sida hade inte Henning sin vanliga co-driver Ilka Minor utan här satt istället fru Maud Tidemand Solberg. Nu blev det ingen direkt succé utan istället en tolfte plats totalt. Men utan tre straffminuter hade det sett bättre ut, femma. I dag visades också hans bil för Rally Finland upp, en av de första nya EVO-Skoda Fabia R5 utanför Skoda Motorsport. Blir spännande att se vad Henning kan åstadkomma i WRC2-klassen.
*
Det har ryktats att lite oberäkneliga Hyundai-bossen Andrea Adamo funderar på Sebastien Loeb i sin line up inför Rally Deutschland. Något som då torde innebära att Andreas Mikkelsen återigen bänkas till förmån för Dani Sordo. Huruvida där ligger någon sanning i ryktena är oklart men lite lurt verkade det med Loeb och Daniel Elenas start i italienska asfaltrallyt ”Rally di Alba”. I en WRC-Hyundai där det började med lite skruva för Elena, var det så klart lite av att ”skjuta på sittande fågel” för den niofaldiga världsmästaren och segermarginalen skrevs till över två minuter. Detta före en R5-Hyundai körd av tekniskt koreanernas ansvarige för ”Customer cars” Stephane Sarrazin. Ole Christian Veiby och Jonas Andersson kom nu i mål i sin andra Hyundai-start på en total nionde plats. Räknar man bort WRC-bilarna före EVEN Management-duon så blev det femte snabbaste R5-bil.
*
Kevin Hansen vann andra deltävlingen i nya rallcyrosserien Titan RX när man gästade Lydden Hill. En övertygande seger dessutom då han vann semifinalen, gick sedan upp i ledning i finalen direkt som han aldrig släppte. Tvåa, fem sekunder efter kom storebror Timmy Hansen. Premiärsegraren, Topi Heikkinen slutade fyra medan rallytjejen Tamara Molinaro visade att hon också kan köra rallycross även om hon slutade sist i finalen. Efter fyra omgångar leder nu Kevin Hansen, en poäng före Heikkinen medan Timmy Hansen är trea, åtta poäng efter Kevin.
*
Stort grattis till Felix Rosenqvist som tog första pallplatsen i Indycar och detta på banan i Mid-Ohio. Ingen tillfällighet då Felix även ledde racet i 15 varv av de 90 som kördes. Ändå vann teamkompisen Scott Dixon med 93 hundradelar av en sekund.
– Ett otroligt race, svårt att sätta ord på det. Jag är väldigt glad över min första pallplats, och jag gav verkligen allt för segern, menade Felix.
– Scott hade väldigt dåliga däck på slutet och jag trodde att han skulle släppa förbi mig lite enklare, men det blev ett litet missförstånd där på det sista varvet. Som tur var kunde vi fortsätta utan problem och ta hem en dubbel för teamet.
*
Ett lika stort grattis sänder jag även till Höörs och Kristianstad Kartingklubbs Benjamin Törnqvist Persson som körde hem SM-guld i KZ2 på hemmabanan Åsum Ring i helgen. Emil Skärås, Västerås försökte utmana men nådde aldrig hela vägen. Senast Benjamin tog ett EM-guld var 2016 och även ändå på Åsum Ring.
– Kände att det var dags igen, förklarade VM-silver medaljören från 2017.
Sämre gick det för Alva Odenberg, hemmahopp även ho,n men där en ”krockskadad kart” i finalen gjorde att hon fick bryta.
*
Motorbloggen hämtar sitt material förutom genom egna källor, via officiella pressreleaser och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Tommy Svensson