Ingen Solberg på Sardinien, Lappi tar över Ogiers Toyota, ”2 x Victor” klara för ERC-debut, Svedala förlänger, ”Back-SM” i Skånes plattaste kommun, ny ”kostym” för Brink och Klara framkallade baksmälla…
Ingen Oliver Solberg till ”WRC Rally Italia Sardegna” utan här får värmländske grannen Jonas Andersson som kartläsare åt Gus Greensmith ensam försvara de svenska färgerna. Blir ändå lite överraskad över att inte teamet valde att fortsätta låta Oliver få mer gruserfarenhet i Rally2-bilen som han nu påbörjar i kommande Rally Portugal. Än mer konstigt att inte låta Oliver få chansen på Sardinien där han bara har en enda start och dessutom inte gjorde bort sig med en sjätte plats av 14 deltagare i då stentuffa WRC3 med bil från Skoda Motorsport.
Nu kommer Hyundai med Teemu Sunninen (som vann här i WRC3 2020) och paraguayanen Fabrizio Zaldivar. Jag måste erkänna att jag är lite skeptisk till tänket i Alzenau vad gäller försök att ta en seger i WRC2-mästerskapet med ett så oprövat kort som Zaldivar? En seger i ”customer-klasssen” WRC2 är något som jag bedömer som superviktigt för att öka försäljningen av i20 N Rally2. Men i20-duon lär få svårt att matcha Toksports (egentligen Skoda Motorsport) line up med Andreas Mikkelsen, Nikolay Gryazin (fortsatt tillåts han tävla trots sitt ryska ursprung) och Marco Bulacia. Även Citroén har mer imponerande ”lag” med Eric Camilli och WRC2-tvåan bak Andreas Mikkelsen, Yohann Rossel. Till och med M-Sport Ford kommer med som jag bedömer mer segerinriktade förare som Jari Huttunen och Erik Cais. Nu vilar Hyundais chans på Sunninens axlar och den har han utan tvekan potential att bära. Tror ändå att han hade känt sig mer tillfreds med en värmländsk ”side kick” än en från Sydamerika…
*
Totalt 60 anmälda varav elva i Rally1-bilar och här finns varken Sebastien Ogier eller namnen Loeb med i listan.
Ogiers Toyota övertas av Esapekka Lappi medan Adrien Fourmaux får en ny chans i det man kanske kan kalla Loebs Puma Rally1. Trodde att grekiske men Belgienboende mångmiljonären Jourdan Serderidis skulle komma till start som privatförare med den Puma från M-Sport han kört i två belgiska tävlingar. men så blev det inte. Istället fortsätter han med Skoda Rally2 med vilken 59-åringen tagit två klassegrar på hemmaplan. Totalt 21 sträckor bjuder ACI på ute i Medelhavet och där starten går den 2 juni med målgång söndagen den 5 juni.
*
Nu i helgen är det elddopet för ”2X Victor”, Hansen och Johansson när duon som enda svenskar är anmälda till ”ERC Rally Islas Canarias” och nu avslutar paret reken av de 13 sträckorna som egentligen är sex som körs dubbelt. Undantaget är SS1 i morgon kväll med start klockan 21.35 svensk tid, ”Las Palmas de Gran Canaria-Disa” som med sina 1,5 kilometer inleder rallyt.
SMK Hörby-paret med sin Ford Fiesta Rally4 inleder här med första tävligen i ERC Juniors och efter detta följer ytterligare fem deltävlingar spridda över Europa. Kraven är att föraren är 27 år eller yngre och att man tävlar med Rally4/5-bil samt att på denna sitter Pirelli-däck. Priset för seger i serien för den som kör med Fiesta är fem fria starter i Junior-WRC 2023 plus en hel dags försäsongsträning på John Haugland Rally School i Norge.
I år drivs ERC av samma promotor som även ansvarar för WRC och där har man rankat ADAC Opel e-Rally Cup-mästaren 2021 Laurent Pellier högst med en Opel Corsa. ERC är inget nytt för Pellier som körde serien redan 2018 och då vid flera tillfällen fick stryk av Victors Hörby-kompis Tom Kristensson. Kanske kan detta sätta lite skräck i honom att återigen få möta Hörby-motstånd?
Utanför Junior-serien vann spanjoren och Peugeot 208-föraren Óscar Palomo (bilden) ERC-premiären i Portugal och så klart är han därmed het. Fast då var det grus under hjulen och nu slät fin kanarisk asfalt. Bäst av Ford-åkarna anses i mina ögon lite okunnigt, tysken Nick Loof istället för Victor. Visserligen körde Loof full EM-säsong i fjol men bara med en fjärde plats som bästa resultat tillsammans med rutinerade portugisen Hugo Magalhaes. Dock inte så många misstag, så året bar ändå till tredje plats i junior-klassen och troligen detta ”seedaren” gått på.
Nu tar sig inte svenskarna till Kanarieöarna med uttalad målsättning att vinna klassen, troligen är det exakt tvärtom. Hit åker man för att känna på motståndet och skaffa erfarenhet inte minst från de för paret nya Pirelli-däcken. Tidigare har Victor litat till franskt gummi på sin Fiesta men från i år blir det italienskt och Pirelli för att inte riskera att missa chansen att få till full J-WRC-säsong till nästa år.
*
Nästan hundra anmälda till deltävling tre i ERC och det är mycket spanskt i förhandssnacket och då nämns främst Skodas Efren Llarena och Polo-åkande Nil Solans som nu fått ihop budget igen efter sin seger i premiären. Skoda dominerar bland Rally2/R5-bilarna med 13 anmälda, Citroén har fyra medan där finns en Polo och en Hyundai i fältet. Anmärkningsvärt och något som borde ge Malcolm Wilson lite extra grå hårstrån är att av de 22 anmälda i klassen finns inte en enda Ford Fiesta…
*
I går när Motorbloggen gick att läsa fanns bara 29 anmälda till deltävling tre i RS-DM/Asfaltcup, ”Svedala Runt” vilket fick mig att undra om Svedala MK skulle följa Eslövs exempel att ställa in?
– Absolut inte, Svedala MK ska köra tävlingen den 22 maj, replikerade tävlingsledare Bengt Person lite senare på kvällen.
–Anmälan är nu öppen till söndag kväll den 15 maj!
Lite frukt bar beskedet då det kom fem nya namn i listan och dessutom två i sammanhanget exotiska anmälningar. Från Tyskland kommer två Opel-åkare, Philipp Heinmüller med Astra och Philipp Bemman i en Ascona b, båda anmälda i Standard-klassen R1b. Då hamnar man i samma klass som VOC-gänget som inte längre är flitiga RS-åkare efter sammanslagningen med Grupp F-bilarna. Totalt nio anmälda i R1b varav då VOC står för långt mindre än hälften…
*
Mer från Söderslätt där ”icke-skåningar” som läst Selma Lagerlöf och ”Nils Holgerssons underbara resa” nog lyfter ett ögonbryn över att det här ska arrangeras tävling i Back-SM den 17-18 september. Det är Trelleborgs MK och Tomelilla MK med ”Minnesbergsbacken” som står för konststycket att i landets sydligaste och plattaste kommun fått till SM-status i Minnesberg. Med sig på backtåget har man fått turisfixarna ”Visit Trelleborg”.
– Motorsport finns det ett stort engagemang kring i vår del av landet och det lockar även entusiaster från när och fjärran till att besöka Trelleborg och Söderslätt. Vi ser fram emot fartfyllda tävlingsdagar, säger Maarja Edman, VD för Visit Trelleborg.
Eldsjälen i kommunen, Lennart Kristensson och RX-profilen från Tomelilla Bengt-Göran Grenander är entusiastiska och förklarar.
– Det lär bli en riktig publikdragare!
Banan är 1640 meter lång och startar utanför Minnesberg B&B och därefter börjar backen.
– Vi hade tävling i Minnesbergsbacken för två år sedan för att se om den fungerade och då vi fick mycket beröm, berättar Kristensson (bilden med Mats Andersson in action).
– Då var det bara rallybilar men nu är banbesiktningen klar så att även oregistrerade bilar kan köra i backen, vilket krävs för ett SM, fyller Bengt-Göran Grenander i.
Den 17-18 september är det klasserna rallycross, 4WD/2WD-rallybilar samt supportklassen med olika former av bilar som gäller, två tävlingsåk där bästa tid avgör vem som vinner. Back-SM körs under fem tävlingshelger; Ludvika i maj, Sundsvall i juni, Borås i augusti, Trelleborg och Lima i september.
*
Om tre veckor den 2-4 juni inleds STCC TCR Scandinavia på Ljungbyheds Motorbana. Då dyker Brink Motorsport upp med helt nya Audi-bilar och i ny kostym där vitt, grått och svart dominerar.
Före racet blir det test och mediadag torsdagen den 2 juni medan racen pågår fredag-lördag. Under premiärhelgen testas ett nytt tävlingsformat för STCC med tester under fredagen och shootout samt en huvudtävling under lördagen. Återstående tävlingshelger kör samma format som förra året med tre tävlingsheat. 2022 växer startfältet och ett av de få team som ännu inte presenterat sin föraruppställning är mästarna PWR Racing, ett avslöjande väntas inom kort!
*
Inte utan att man slitit lite med mental baksmälla efter gårdagens positiva chockbesked att Klara Andersson i år får plats i CE Dealer Team med Niclas Grönholm som parhäst. Foto: CE Dealer Team
Någon champagne blev det dock inte så det är inte intag av detta som kan skuldbeläggas för baksmällan. Istället är det den känsla som jag tror många klubbledare innefattas i och känner sig välbekant med när någon från egna leden når toppen. Om det sedan är i bordtennis, fotboll, brottning eller vad som helst så fylls ledarhjärtat till brädden. Då hör det till saken att min inblandning i Klaras karriär kan mätas i en kanske två nanometer ( en NM motsvarar en miljarddels meter) men sådant känner inte SMK Hörby-hjärtat en dag som igår. Champagnen får vänta till den dag (som jag hoppas kommer snart) när Klara kliver upp på pallen första gången i World RX, då dj-lar ska det sprutas skumpa!
*
Motorbloggen får sin information via officiella pressreleaser, sociala medier och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Mail till Motorbloggen skickas på: tommy.svensson@kristianstadsbladet.se alternativt motorbloggen@telia.com