Ingen Rovanperä i WRC-finalen, Mikkelsen kör Hyundais tredje bil i Japan, två ur tjejtrion i CER kör Rally Sweden, Jakobsson Motorsport jobbar för Rally3-tävlande och i april 2025 blir det rally varje helg i södern…

Att Toyota Gazoo Racing skulle toppa laget på hemmaplan i ”Rally Japan” tog nog alla som en självklarhet, isynnerhet efter CER-helgen då man trots motgångar ändå knaprade in lite på Hyundai i Märkes-VM. Därför inte konstigt att det väckte stor förvåning när Jari-Matti Latvala idag förklarade att det blir Sebastien Ogier, Elfyn Evans och Takamoto Katsuta som utgör teamets line up i finalen. Ingen Kalle Rovanperä vilket förvånar tror jag alla och så klart är man nöjda borta i Alzenau hos Hyundai Motorsport. Latvala förklarar varför Kalle inte kör.

Han kommer inte att vara i Japan, det är så det är. Tyvärr  inte eftersom hans säsong, så att säga är över. Kalle har kört sju rallyn precis som sagts vilket också är halva säsongen, därför kommer han inte att köra Rally Japan!

Foto. Toyota Gazoo Racing

Huvudpersonen förklarade för Latvala sin syn på saken och sa.

 – Försök att klara detta på egen hand, grabbar…

Vet inte hur detta ska tolkas, men ett sätt är att Rovanperä inte riktigt känner ansvar för den situation som teamet satt sig i genom att missa Förar-VM och kanske även Märkes-VM…

*

Om detta förvånade gjorde så även nyheten att Andreas Mikkelsen fick förnyat förtroende av Hyundai för start i ”Rally Japan”. Kanske inte så konstigt då enda motbudet var Esapekka Lappi Dani Sordo kanske redan börjat planera för 2025 med ett större ansvar i teamledningen.

Oavsett, så är det med Skandinavisk glädje som beskedet mottogs, kanske till och med blir lite av sagoslut så att det blir pallen för Andreas och Torstein Eriksen

*

Ingen mer än krafterna bakom Beyond Rally Women’s Driver Development Programme” kan väl med bibehållen trovärdighet, kalla de tre utvalda tjejernas start i ”CER:s” RC3-klass för succé. Till trions försvar så drabbades tyskan Claire Schönborn av problem med bränsletrycket under fredagen medan Lyssia Baudet från Belgien slog sönder hjulupphängningen efter att ha kört ner en stolpe. Detta gav en slutlig nionde placering för Schönborn medan Baudet hamnade sist i klassen. Än sämre för finskan Suvi Jyrkiänen som tvingades bryta efter problem med kylaren.

Foto: wrc.com

Nu kunde man säkert valt en mindre utmanade tävling för tjejerna men enligt WRC-promotor Peter Thul, levererade trion extremt väl. Detta i sin tur gjorde det omöjligt att utse vem av de två som kom mål, som skulle få chansen i Junior WRC 2025. 

Därför togs beslut att båda får köra i premiären som blir i Rally Sweden, vi tyckte detta var mest rättvist, förklarade Thul.

Även finskan visade otrolig potential enligt Thul vilket gjorde hela projektet stolta.

Vi hoppas hon fick värdefull erfarenhet av helgen och vi är övertygade att det stärker henne som förare i resten av hennes karriär. 

Blir oerhört spännande att se hur de två utvalda tacklar snö och is på ultrasnabba vägar i Västerbotten eftersom ingen tidigare kört rallybil på detta underlag.

*

Mer i samma ämne, så långt om länge kom där även en resultatlista för delen i rallyt för ADAC Opel e-Rally Cup”. Här slutade Köpings Hanna Jakobsson och Mikael Kjellgren på tionde plats med fyra batteri försedda Opel Corsa efter sig. 

Att detta var en upplevelse som smakade mera för Hannah gick inte att ta miste på. Enligt källor nära Jakobsson Motorsport jobbar nu pappa Ronnie för att hitta budget för fler starter med Ford Fiesta Rally3 till 2025, bara att önska lycka till.

Foto: Jkaobsson Motorsport

Tänk vilken triumf det skulle innebära om även Hannah fick till start i Rally Sweden och där kunna visa hur fel juryn hade som valde bort henne från ”CER”… 

*

När nu rallysäsongen går in i slutskedet, bara ”krossen” i Nässjö med ”Novemberskölden” och nästan 250 anmälda plus Södra Sunnerbos ”Mörkerrundan” återstår. Detta hindrade inte Älmhults Anders Martinsson från att med lite oro redan kika på 2025 och där han genast noterade hur tjockt med rally det blir i april. Först ut är Simrishamn den 5 april som sedan följs av Anderslöv helgen efter.

Redan här blir det lite fajt då risken är att många väljer Simrishamn för att få känna på grus så fort det går, menar Anders.

Foto: Tommy Svensson

Sedan går det vidare med sprint i Ljungby under påskhelgen innan Ryds MK träder in med populära ”Vilda Ryd Racet”. Sedan kröns den hektiska rallymånaden med ”Rally SM” i Älmhult den 3-4 maj, alltså helgen efter Ryd.

Blir tufft för de tävlande men jag tror även att publiken blir lite mätt på rally om det körs varenda helg, menar Anders.

Till detta ska läggas till RS-DM i såväl Hörby som Hässleholm, även dessa i april så visst finns det fog för oron.  Vi pratade en bra stund utan att komma på någon riktigt bra lösning på hur man löser problematiken. En sak var vi dock eniga om.

Det måste till ett bättre samarbete, först mellan distrikten där sedan klubbarna hänger på annars är jag bekymrad att sporten tar lite livet av sig själv. 70-bilars startfält är ohållbart i längden, konstaterade Anders som även fick ett klart ja från mig.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *