Ingen premiär för Grahn, juniorerna störst vid ERC i Irland, V8-Edman tar en paus och EM-Robin kör VM!
Det blir ingen start för hemmahoppen Joacim Grahn och Rickard Nilsson i lördagens Simrishamnsmixen. WRC-Focusen är fortfarande inte fit for figth, bland annat är motorn kvar hos M-Sport i England berättar en besviken Rickard Nilsson. Planen var att hyra en konkurrenskraftig bil för att försöka försvara fjolårssegern men på tisdagskvällen sprack det hela.
– Vi har jobbat stenhårt fram till nu för att få ihop det men nu är det bara att inse att det sket sig, berättar Rickard.
– Nu får vi ladda om till Rally över gränsen i april, då…
Därmed är en av många snackisar inför SSRC-premiären slutsnackad, en annan är vilken bil som fjolårsdominanten i Sydsverige, Stoffe Nilsson ska köra. Blir det den gamla beprövade ”Grupp N-Subarun” eller blir det start i den helt nybyggda ”WRC-light bilen”? Motorbloggen vet besked men låter er hållas på sträckbänken ytterligare någon dag.
*
Tolv startande blev det i Regularity avdelningen i Simrishamn på lördag. Ett fint initiativ av klubben att bjuda in ”medelhastighetsåkarna” till tävlingen, trots det enorma startfältet. Nu går klassen ut före den officiella starttiden klockan 10.00 och stör därmed inte alls huvudtävlingen. Ikväll var det dags för Hundkojeåkaren Curt Jeppsson att med hjälp av ”chief tekniker” Christer ”Eken” Eklöv lägga sista handen på Coopern inför äventyret på lördag.
*
Allt annat än WRC-light” förväntas nya Hyundai i20:an bli och just nu är man inne i de sista testerna innan bilen sätts i händerna på Thierry Neuville, Dani Sordo och Hayden Paddon. För tillfället är det grustester i Spanien och dessa sköts av ”zebraskötaren” Kevin Abbring.
*
I dag släpptes startlistan till tredje deltävlingen i FIA European Rally Championship eller lite enklare ERC eller Rally-EM. Till Circuit of Ireland den 2-4 april har man fått ihop 53 ekipage vilket promotorn beskriver som ”magnificent 53 car entry”. Undra hur man tänkt sig en beskrivning av kommande helgs DM och SSRC-premiär Simrishamnsmixen med sina 204 anmälda? Incredible, kanske…
Att det är just EM-delen som är dragplåster visar att att 85 procent av deltagarna är anmälda hit och bara åtta kör utanför ERC. Glädjande är att se två svenska och ett norskt namn i startlistan. Emil Bergkvist/Joakim Sjöberg (bilden) går ut med nummer 26 på sin Opel Adam R2 och har lite av favorittryck på sina axlar i form av ledare i juniorcupen. Nu är det dock asfalt som gäller något som kan bli en tuff utmaning för Emil.
Tre bilar senare rullar Mattias Adielsson/Christoffer Bäck ut från Belfast med 29 på R2-Peugeoten. I fjol gnuggade Mattias asfaltknölarna i Frankrike och detta kan komma till nytta på de slingriga irländska sträckorna.
Enda norrman är Steve Røkland då han har britten James Aldrige i högerstolen i sin R2-Citroén. Kan nästan garantera att Steve väldigt gärna vill bli bästa skandinav på Irland.
Flest anmälda kommer naturligt från ”UK” och Irland, 13 stycken. Annars är det väldigt internationellt med deltagare från 16 olika länder. Riktigt kul är också att juniorerna är flest till antalet, med hela 19 anmälda.
Hela topptrion i ERC är anmälda och först ut är tvåan Craig Breen med R5-Peugeot. Som bil nummer två kör ledaren polacken Kajetan Kajetanovicz och som även nämns som ett eventuellt nytt namn i M-Sports WRC-line up. Inget snack utan att Team Lotos föraren är snabb och med teamkompisen Kubica redan inne i finrummet så kan manegen så att säga, vara krattad. Han leder på 45 poäng, fem poäng mer än delade tvåorna Breen och fransmannen Robert Consani i den häftigt strajpade Cittran.
Efter ERC-fältet släpper man iväg ytterligare en bra bit över hundra bilar i det nationella mästerskapet. Här blev listan snabbt fylld och nu har arrangören fått göra en reservlista för alla som kom för sent med sin anmälan.
*
Blev lite stålar när Bonhams nu avslutat rallybils auktionen på bland annat en ex-Airikkala, Clark, Vatanen, Waldegård 1975 Ford Escort RS1800. Klenoden klubbades för 85 500 engelska pund. Dock rena reapriset om man jämför med Hannu Mikkolas 1982 Grupp B Audi Quattro A1 som gick för 253 480 pund. Undrar vad en Laupiz-Blau Opel Kadett från 1964, körd av Motorbloggaren skulle ha inbringat? Någonstans mellan Escorten och Audin, eller drömmer jag…
*
Inte utan att man blir lite stolt som svensk när man läser utländsk media efter att Hans-Erik Weng premiärkört den nya M-Part R5-Mitsubishin i holländska Tank S Rally. Brittiska Rallysport News konstaterar ” that the car is competitive”. Hans-Erik förklarar i artikeln att han körde försiktigt på de fyra första sträckorna för att samla så mycket information som möjligt speciellt på väghållningssidan. Både i bilen som co-driver och vid servicen var Öhlins ingenjören Patrick Karlsson redo att justera fjädringen till andra ”loopen” . När man fått till detta så visade Mitsubishin på tider vid de avslutande fyra sträckorna som var konkurrenskraftiga gentemot övriga startfältet något som bilbyggaren Tomas Weng gillade.
– Vi kom hit för at samla information om bilens uppförande på asfalt i skarpt läge, berättar Tomas för den brittiska tidningen.
– Men det visade sig bli mer än så och det är helt klart en bil som är konkurrenskraftig och om vi kört rallyt hade vi garanterat nått en topplacering. Detta var mycket tillfredsställande för alla oss som är inblandade i projektet.
Nu väntar Wales och Rally North Wales där Martin Berglund och Sofie Lundmark byter plats med Hans-Erik och Patrick för vidare test av den vita Örebro-värstingen.
*
I dagens Kristianstadsbladet berättar Jens Edman att han tar en paus i racingen där han krönte karriären med att i fjor vinna SM i V8 Thunder Cars. Nu fokuserar han på sonen och den kart som han köpt till honom för äventyr på Åsum Ring. Dock är det inget definitivt stopp, Jens kan tänka sig att göra inhopp hos Bryntesson Motorsport som han har det bästa förhållande till trots att hjälmen läggs på hyllan. Han berättar även att rallycross vore kul att prova på, men det kräver som bekant väldigt mycket, både tid och pengar.
I år blir det Åhusbaserade Richard Berggren och Kent Laurin, Memphis Racing och Tony Bryntesson, Performance Automotive som tar hand om den kommersiella driften av serien i bolagsform. Nytt är också att efter fem år på posten som informationsansvarig för STCC kliver Joakim Tärnström på jobbet som pressansvarig för V8 Thunder Cars.
– Det ska bli väldigt roligt att jobba med V8 Thunder Cars, det är en klass som jag känner väl efter mina år i STCC, säger Joakim Tärnström.
V8 Thunder Cars intar en alldeles egen nisch i svensk motorsport med sitt koncept där deltagarna får mycket racing för pengarna och publiken får underhållande racing. Här finns det finns stora värden att arbeta med gentemot media, publik och sponsorer.
Rickard Berggren lägger till.
– Förarföreningen har tagit det här steget för att kunna arbeta mer fokuserat på att skapa ännu bättre kommersiella förutsättningar för klassen och dess deltagare och för att attrahera nya partners och nya fans.
Säsongen drar igång för V8 Thunder Cars i samband med STCC-premiären den 8-9 maj i Skövde.
– Inom kort kommer V8 Thunder Cars nya hemsida att presenteras och vi kommer också att bygga upp en professionell kommunikationsplattform där vi ökar klassens närvaro i sociala medier, säger Joakim Tärnström.
Sexton deltagare, varav en hel del nya och spännande namn är klara redan nu och faller alla bitar på plats kommer det att finnas ytterligare ett par deltagare att presentera inför säsongen.
*
Regerande Europamästaren Robin Larsson har fått ihop budget och presenterar nu full säsong i World Rallycross Championship med samma Audi A1 Supercar som tog honom till EM-titeln. Robin kommer att köra i Larsson Jernberg Racing Team och räknar med att kunna köra 13 deltävlingar även om det blir tufft att få hop stålar. Bakom Robin står Michael Jernberg och så klart pappa Lars.
Nu är Audin hos Ingvar Gunnarsson Motorsport, där den bland annat ska få ny uppgraderad motor från Trollspeed.