Ingen panik hos Citroën, SSM bra tillskott i Hässleholm, Opel-seger i Kungsängen och vad är sanning om Opel i rally?

Citroën känner ingen panik inför resten av WRC trots uteblivna framgångar och kickandet av försteförare Kris Meeke. Till wrc.com säger teamchef Pierre Budar.

Under den svåra fas teamet genomgår för tillfället, fortsätter vi dock sammansvetsade och fokuserade på våra respektive arbetsuppgifter. Vi vet att vi har en bra bil!

Nu letar Budar och Citroên efter stabil grund inför kommande uppgifter vilket hann menar kan ta sin lilla tid. C3:an är konkurrenskraftig på alla underlag enligt Budar men den behöver mer utveckling.

-När alla saker är på plats kommer vi åter att vara med i toppen!

Han var trots allt nöjd efter Sardinien med båda bilarna i mål och nu väntar närmast att bestämma vem som ska köra bil två i Rally Finland. Craig Breen är klar men blir det återigen stabile poängplockaren Mads Østberg som får förtroendet? Eller som det spekuleras, påläggskalven i teamet och nu i WRC2 Stephane Lefebvre.

*

Med nästan två månader kvar tills anmälan stänger för EC Snapphanerallyt är det så klart tämligen ointressant att berätta att där i dag är  tre anmälda i SM-klasserna. Bland dessa glädjande nog vinnaren i Rally Askersund Martin Berglund, Gävle som seglat upp som het guldkandidat i R5-klassen i SM.

Nu är inte Hässleholms SM-bidrag enbart deltävling i Rally-SM utan även fjärde tävlingen i återuppväckta ”Sydsvenska Mästerskapet”. Före Hässleholm är det Skilling 500 den 30 juni och så finalen Rally Blekinge den 22 september. Just ”SSM-tillskottet” kan bli ett lyckokast för Hässleholms MK i ljuset av det klena (runt 60 startande) senast i Rally Askersund. Rimligtvis borde satellitmästerskapet ge minst 20-25 extra bilar i Hässleholm förutom de som tävlar i Rally-SM.

I 4WD-klassen leder Robin Adolfsson, Växjö med två poäng före Fredrik Åhlin, Karlstad. Men när Åhlin troligen väljer bort resten av Rally-SM (körde inte i Askersund trots ledning i tabellen) tror jag att svåraste hotet kommer från någon av de förare som tävlar mer frekvent i SSRC. Å andra sidan räknas alla fem tävlingarna och Robins försprång är på minst nio poäng till mer tänkbara utmanare. Vem vet, i Skilling 500 hoppas Stoffe Nilsson, Hässleholm att årets otur släppt och med lite flyt kanske det blir Stoffe som blir tuffast när man ger sig i kast med Rally Blekinge.

I den bakhjulsdrivna 2WD-klassen ser Daniel Wall, Kvarnvingarna ut att gå mot seger även om där finns SSRC-åkare bakom som med lite tur kan passera den östgötska Volvo 240:an.

I den framhjulsdrivna klassen är det Hässleholm i topp genom Johan Green och där jag tror att fyran Jonas Åkesson, Karlskrona och femman Mattis Olsson, Gullabo gör upp om segern ihop med ”Kalle”. Dock slagläge för hässleholmaren med 17 poängs försprång.

I R2-klassen är det Albin Nordh, Ydre som toppar före suveräne SM-ledaren Jari Liiten. Dock mer osäkert om Liiten åker både i Skilling 500 och Blekinge vilket lär krävas om han ska passerar Nordh. Istället menar jag att värsta hotet är Vimmerbys Victor Karlsson, trea och 15 poäng efter Renault Clion i topp.

*

Helgen som gick var intensiv och hade jag fått bestämma skulle det vara förbjudet med både Word RX/Euro RX samtidigt som det även körs WRC, det är ju helt omöjligt att fokusera…

Därför försvinner även en del annat intressant som till exempel att de blev Opel Corsa-seger i Vallentunas YRC-Sprinten. Trots hård uppvaktning av Niklas Karlsson och Jonas Björnvad lyckades ändå Tommy Högström vinna 2WD-klassen med sin vita Corsa. En hel sekund skilde till Björnvad efter de tre heaten.

I 4WD var det Stig Andervang som var snabbast på den tillfälliga sträckningen på Livgardets övningsområde i Kungsängen. Även i fjol vann Andervang och plockade därmed hem vandringspriset för gott.

Övriga vinnare var: Grupp F, Martin Broberg– Grupp E, Christer Örneholm och i Appendix K segrade Lars Davidsson med sin Renault Alpine.

*

I South Swedish Rally stod amerikanen Sean Johnston för det mest exotiska inslaget när han provade Audex-teamets R2-Opel Adam. En provtur som slutade med en våldsam krasch på allra sista sträckan  och sjukhusbesök både för förare och co-driver. Nu gör Johnston comeback den här gången återigen med svenske Joakim Sjöberg i högerstolen och detta i deltävling tre i ADAC Opel Rallye Cup. Med 14 specialsträckor ska han ta sig an ADAC Rallye Stemweder Berg och får även sällskap av cupledaren, Elias Lundberg med  David Arhusiander i högerstolen.

”Adam-Cup” är fortfarande lika populär och i helgen är det 20 anmälda i den tuffa plantskolan. Känns därför lite märkligt att ryktesvägen höra att detta ska vara sista året som cupen körs. Anledningen ska enligt dessa rykten var att Opel inte längre ska stödja cupen. Inte nog med detta, samma rykten gör även gällande att Opel Motorsport ska dra ner på verksamheten för att inte störa huvudägaren Peugeots rallyambitioner. Det är alltså den franska delen som ska stå för det sportiga i företaget och Opels framgångsrika Adam ska inte längre få lov att utmana R2 Peugeot 208. Märk väl jag har inte lyckats hitta något officiellt uttalande från varken Peugeot eller Opel om detta så i min värld är det enbart rykten. Som Opel-lover så klart dessutom illvilliga rykten…

Samtidigt med detta delades i går massor av inlägg med Opels samarbetspartner Holzer Motorsport och deras ”R5 Corsa Concept”. En bil som presenterades för ganska exakt ett år sedan i samband med WRC i Portugal men som det sedan varit helt tyst om. Vad som var anledningen till det igår plötsliga intresset på sociala medier för R5-Corsan har jag inte lyckats utröna. Kanske kan det bli så att Peugeot lägger ner sin inte så framgångsrika R5-208 och låter istället Opel sköta den delen och så fokuserar dom istället på R2-klassen?

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *