Ingen har snyggare affisch än Monte, danskar dominerar anmälan till Hässleholms GP och rapport från spansk karantän!
Lite som att skåda ljuset i tunneln eller bara en fåfäng förhoppning om att allting ska vara som vanligt igen om åtta månader och WRC-premiären kan ske planenligt den18-24 januari? Oavsett vilket, så har Automobile Club de Monaco nu presenterat 2021-års affisch för det ”89:e Rallye Monte Carlo”. Som traditionen bjuder så är det årets vinnare Thierry Neuville som fått äran att pryda affischen med sin WRC Hyundai #11. Man kan säga och tycka vad man vill om ”Monte” med sina ryskroulette inspirerade sträckor, men när det kommer till snygga affischer är där ingen annan WRC-arrangör som är i närheten. Allra första versionen 1911 visar sex versioner av dåtidens fartmonster på väg ner mot ett Monte Carlo som badar i solgasset intill det gyllenblå Medelhavet. Här sattes ribban och sedan är frågan om inte ACDM ”peakade” 1983 när man porträtterade Walter Röhrl och hans segerrika ”Rothmans Opel Ascona 400”? En seger som fortfarande rankas som en av de tyngsta i WRC:s historia då tysken vann med den bakhjulsdrivna Asconan med över fyra minuters marginal till tvåan Hannu Mikkola/Arne Hertz, Audi quattro. Detta var näst sista gången en bil med enbart ”2WD” kunnat vinna i rallyklassikern och året efter var det absolut sista gången, även då med Röhrl bakom ratten. Nu med monstret Lancia Rally 037 och där Lancia-kompisen Markku Alén var tvåa och så svenskt på tredje plats, Stig Blomquist/Björn Cederberg. Mot Lancia duon stod sig deras quattro sig slätt och marginalen fram till Röhrl var över elva minuter. Förste svensk att vinna ”Monte” var Erik Carlsson med Gunnar Häggbom som kartläsare i en röd Saab 96 #303 och året var 1962.
Året efter ny seger för ”Karlsson på taket” den här gången med Gunnar Palm vid kartbordet. Under perioden 1969-1971 var det svenskar som dominerade med två segrar för Björn Waldegård/Lasse Helmer och Porsche medan Ove ”Påven” Andersson hade brittiskt i högerstolen på sin Alpine-Renault A110 år 1971. Året efter var Påven tvåa men med högst respektabel kartläsare, nuvarande FIA-presidenten Jean Todt. En liten återblick till när allting var som det skulle…
*
Nu har Hässleholms MK publicerat version två av tävlingsinbjudan till ”Hässleholms GP” med sin nya datum söndagen den 26 juli. Häromdagen siade jag lite om hur det kunde bli med intresset från utländska deltagare ( i det här fallet danska och norska) som i nuläget har betydligt hårdare Corona-Restriktioner än vi. Antingen blir intresset från gruppen ännu större än vanligt eller tvärtom skrev jag då lite frågande. När anmälan varit öppen några timmar är det enkelt att konstatera att intresset från DK-reggade deltagare är på topp. Just nu är där 20 anmälda varav 15 av dessa tar vägen över Öresundsbron. Mest namnkunniga är Kenneth Madsen/Mette Felthaus med Suzuki Motorsport Danmarks vassa 4WD R4-Swift. Men övriga med ”kändisstatus” är f.d Opel Adam-fantomen Jacob Madsen som nu kör Suzuki även han och så Jan Petersen med internationellt meriterade kartläsaren Jeannette Kvick i den udda VW Polo S2000. Så här långt känns det som att Kenneth Madsen blir en tuff utmanare om totalsegern så där får Joachim Grahn något att bita i om han vill upprepa triumfen från 2019 med WRC-Fiestan. Sista anmälningsdag är den 10 juli sedan återstår om FHM lättat på restriktionerna så pass att tävlingen går att genomföra. Om inte, så har Hässleholmarna även sökt en tredje tävlingsdag den 27 september, dagen efter Sprint-DM i Asarum och Ekratten.
*
Nere i Spanien i den lilla fiskebyn Isla Plana utanför Cartagena på Costa Calida sitter gamle rallyåkaren Stefan Nyström i Corona-karantän.
– Nu kommer man ju inte utanför dörren här längre och än mindre kan man ta sig ut och spana in någon tävling heller, berättade Stefan för några dagar sedan.
– Man får nöja sig med att titta på fordon till salu och det är det ingen brist på här nere.
Stefan söker runt och hittar både för oss vanliga val men även mer exotiska sådana som söker ny ”husse eller matte”.
– En Renault 5 Maxi Turbo från -83 tex, 240 hk originalmotor och ZF- låda. 110 000 euro får en hugad spekulant punga ut med. Ett annat förslag till inköp för den som kanske är mer lagd åt rallyraid hållet, en Toyota Land Cruiser från -97 som är homologerad men framgår inte i vilken klass för 29950 euro.
Även om det finns mycket bilar till salu, en Autobianchi i rallyutförande är tämligen exotisk för en svensk till exempel, finns det sådant som folk ännu hellre vill bli av med berättar Stefan.
– Den vanligaste radannonsen är just nu hundar till salu, de måste ju rastas så då får husse och matte sträcka på benen lagligt!!
*
Motorbloggen får sin information via officiella pressreleaser, sociala medier och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Mail till Motorbloggen skickas på: tommy.svensson@kristianstadsbladet.se Tommy Svensson