Ingen Gryazin i Kroatien, Østberg näst snabbast på shake down medan Mille var tia, ”Kvicken” efterlyser stråkastare, Estland erbjuder Rally1-chans för hemmaförare, flera cupfinaler i ”100-åringen”, busvädret ”Amy” ställer till det och Ukraina tackar TV-Svängen.
Nikaolay Gryazin hade ”Rally Croatia” som planerad uppvärmning inför kommande ”Central European Rally” där han fortsatt har chans att nå andra plats i WRC2. Som bekant är Oliver Solberg redan klar vinnare.

Därför var det med stor överraskning som det kort före dagens shake down utanför Zagreb, meddelades att Gryazin inte startar. Någon anledning gavs inte men Skodan står i serviceområdet under teamet ”Delta Rallys” tält. Dock är den helt naken, inga sponsordekaler vilket kanske kan indikera ekonomiska problem för ryssen.
*

På dagens 6,1 kilometer långa ”Q-Stage” var ERC-ledande Skoda-förare Miko Marczyk snabbast och detta bara 0,8 före fjolårsvinnaren Mads Østberg, Citroën. Han i sin tur hade bara 0,1 sekund bättre tid än nästa polack, Jacup Matulka. Fyra var Robert Virves med senaste vinnaren från Wales, Jon Armstrongs Ford Fiesta var runt två sekunder långsammare än Skodan i topp.

Mille Johansson/Johan Grönvall visade bra takter, tia och med namn som Pablo Sarazzin, Simone Tempestini och Lauri Joona bakom Munaretto-Skodan.
–Fria träningen och kvalet avklarat med superknepiga förhållanden, berättar Mille.
– Gjorde ett litet misstag vilket satte oss som bil 10 på vägen imorgon…
Lite konstigt att Toyota Yaris Rally2 inte alls är lika populär i ERC som i många andra mästerskap. Bland de 25 som körde kvalet finns bara två Toyota och dessa körs av en japan (Yuki Yamamoto) som är intagen i märkets juniorprogram plus spanjoren Roberto Blach jr.
*
I ERC4 har jag redan nämnt att Calle Carlberg/Jørgen Eriksen jagar seger men där finns fler nordbor i klassen. Karl Peder Nordstrand som här provar Rådströms SM-vinnande kartläsare Sunniva Rudi. ”KP” går ut med #48 på Opel Corsa Rally4 från IK Sport. Direkt efter den norska duon är det tysken Norman Kreuter med danska Jeanette Kvick Andersson som kartläsare. Paret med Peugeot 208 Rally 4 stötte på problem på dagens ”nerskakning” och nu behöver man hjälp.

– Vi förlorade vår högra strålkastare och till de åskådare som hjälpte oss upp ur diket, har ni strålkastaren så ta den till #49 på serviceplatsen så är vi väldigt tacksamma, vädjar ”Kvicken”.
Tävlingen drar igång med SS1 i morgon klockan 09.23 med etappuppehåll efter sex sträckor runt klockan 17.30. Omstart på söndag med sex nya sträckor och strax efter 13.00 får vi reda på om Calle Carlberg lyckats med ”The Double”…
*
Lite skillnad på hur SBF tacklar rally mot deras motsvarighet i Estland som till nästa års ”WRC Rally Estonia” ska låta en av landets unga talanger få chansen i en Rally1-bil. Detta avslöjades vid en presskonferens i onsdags och även WRC-promotorn går in med finansiellt stöd som det heter.

Tre namn verkar aktuella, Romet Jürgenson, Robert Virves och Georg Linnamäe. Jürgenson i egenskap av regerande junior-mästare, Virves med tidigare samma status och dessutom vinnare av hemmarallyts WRC2-klass 2025. Linnamäe är nog ändå mest känd för sina krascher men blev ändå tvåa i Rally Estonia efter Virves. Vem ur trion som får chansen är fortfarande öppet berättar Tarmo Hôbe, vd för Rally Estonia.
– Vi hoppas kunna presentera detta längre fram och vi baserar beslutet på hur säsongen avslutas plus hur deras säsong 2026 kommer att bli. En fantastisk möjlighet för lilla Estland att få två förare i Rally1 på hemmaplan!
Hõbe satsar alltså stenhårt på att Ott Tänak fortsätter trots att hans kontrakt med Hyundai går ut vid årskiftet. Inte utan att man tänker sig att Rally Swedens Anna Nordkvist en dag går ut med samma möjlighet för till exempel Mille Johansson eller Calle Carlberg…
*
Tror inte jag överdriver när jag menar att ”Supercupen” lever lite i skuggan av cupdominanten ”Svenska Rallycupen”, men icke desto mindre finns fortfarande lite av forna högstatusen kvar. I morgon är det final i Enköping med ”100-åringen” där även ”1300 Rallycup”, ”VOC Sverigeserien” och ”Upplands DM” väljer att avsluta. 113 startande kan Enköpings MK räkna in och som bjuds på fem sträckor där tre dubblas. Tävlingsledare Mikael Söderberg är nöjd så här långt.
– Det ser bra ut, bara några sista detaljer och som vanligt skulle vi kunna vara några fler funktionärer. Men totalt sett är det ett bra gäng som vet vad som ska göras.
Hur kommer 100 års jubileet märkas?
– Vi i Enköping har inte kört en så här stor tävling sen slutet på 90-talet så bara det att ha 113 startande imorgon är en milstolpe, avslutar Mikael.
I ”4WD Övriga” gör Ludvikas Tobias Johansson debut med f.d Anders Söderbergs Mitsubishi Mirage och möter här SSR-vinnaren Kalle Gustafsson. I Olofström var det Ford Fiesta Rally2 som gällde för Kalle medan det i Enköping blir Toyota Yaris GR. I 4WD-klassen för ”R5/Rally2” lär det bli en tuff uppgörelse mellan GK Doors Toyota-åkare ”Chribbe” Haglund och rallysportens egen ”Duracell-kanin” Stig Andervang med Hyundai.

Lite av klubbmästerskap tippas i ”2WD A/B” och då mellan Tierps Johan Wesslén och Johannes Joons, (bilden) Ford respektive Toyota. I favoritgrupp två ingår Jari Liiten med Volvo 940 och Patrik Åkerman, Golf. ”SverigeSerien” har samtliga toppåkare på plats vilket är ganska naturligt då finalen är obligatorisk.
– Mellan ledande Tim Palmqvist (bilden) och tvåan Jonas Karlsson skiljer det bara ett enda ynka poäng, jämt skägg med andra ord, berättar VOC-bas Roger Fransson.

– Här tror jag att dagens PowerStage kommer att spela stor, om inte till och med avgörande roll kring vem som står som slutsegrare i årets serie totalt. Raffinerat var ordet!
Fransson varnar även för Magnus Lindqvist, sju poäng efter. I C-klassen är det mer lättippad då Emil Ivarsson slipper klasstvåan, Mathias Hansson som inte kör i Enköping. Ännu enklare i Junior-klassen där Emil Salomonsson redan är klar segrare. VOC-gänget samlas efteråt för middag och prisceremoni. 1300 Rallycup har samlat nio ekipage och där favorittrycket vilar på Nyköpings Lucas Carlsson i egenskap av ledare. Cup-profilen Ola Strömberg med Alva Lindfors vid sin sida kan så klart aldrig räknas bort. Läser i inbjudan att det finns två olika noter att åka efter, antingen Jörgen Joons ”Jemba-noter” eller från Patrik Barth. Första start är klockan 12.00 med målgång som för de sent startande innebär ”extraljus på”…
*
Mer väder och där det meddelas att morgondagens ”Granatloppet” i Uddevalla på grund av ”busväder” har ställts in. 60 anmälda som nu får hitta annat att göra och tävlingsledare Pierre Ellisson förklarar.
–Backen kommer regna sönder och depån likaså. 25 sekundmeter i byarna och regn väntas så vi satsar istället på vårtävlingen.

Samma öde blev det för MK Rattens ”Reitotrofén” när ”Amy” drar in berättar klubben.
–På grund av de svåra väderförhållanden som råder imorgon kommer vi tyvärr behöva ställa in tävlingen. Vi har hoppats in i det sista att prognosen skulle ändras, men det gjorde det inte.SMHI har gått ut med varningar över Värmland och vi kan inte garantera säkerheten på området. Vi hoppas på förståelse!
*
Avslutar med att man blir lite tjock i halsen när ”Hjälp till Ukraina” genom Stefan Espersson tackar offentligt för stödet från TV-Svängen och SMK Hörby. Ingen kan göra allt men alla kan göra något, passar väl bra i det här sammanhanget?

Späckad helg väntar med 5-års kalas i morgon och kusinträff på söndag och då prioriteras Motorbloggen ner. Vi ses på måndag.
Trevlig helg