Ingen bra Toyota-debut för Korhonen men bättre för Mille/Johan, Hallberg kör vidare i Italien, tredje raka för Meeke, J-SM ”Standard” klart störst, en riktig SMK Hörby-kämpe och rapport från ”Värme-Sprinten”.

Ingen lyckad Toyota-debut för finska löftet Benjamin Korhola i italienska ”Rally Adriatico”, tvärtom slutade det med ett magplask. På shake down var han och Kristian Temonen bra med och fick till en fjärde tid medan det direkt på första sträckan började krångla. Medan många medtävlare hade två minuters startmellanrum släpptes Korhola ut i det tjocka dammet, med bara en minuts mellanrum och värre skulle det bli på tvåan.

Foto: Okänd

Cirka två kilometer efter start kom en vänsterkurva som var mycket skarpare än vad jag räknat med. Bilen gick bred och vi träffade en kulvert i diket med höger bakhjul…

Detta var hans tredje start i Italien och lika många gånger har han fått bryta. Ny chans att studsa tillbaka men då med Hyundai ”Targa Florio Rally” kommande helg. Betydligt bättre gick det för Mille Johansson och Johan Grönvall i Skoda från MS Munaretto som testade att köra på Hankook-däck som förberedelse till Junior-WRC i Portugal. Däckvalet var han ensam om på Topp-10 och enligt ”experterna” är de lite långsammare än Michelin/Pirelli och att då sluta sexa med detta handikapp är mer än väl godkänt.

Foto: MS Munaretto

Avslutningen på SS9 gav en tredje sträcktid och upp till vinnaren Alberto Battistolli skilde totalt 44 sekunder. Sexa totalt och än viktigare, tvåa i klassen för förare i ”Under 25”. Nu väntar ”San Marino Rally” i det italienska mästerskapet, men dessförinnan ska ledningen i Junior-WRC i både Portugal och Grekland förstärkas är tanken.

*

GK Doors Patrik Hallberg och John Stigh chockade sina italienska medtävlare när man nästan helt otippade vann första deltävlingen i deras mästerskap på asfalt. Nu har man även gjort klart för deltävling två i Italien redan kommande helg.

Foto: GK Door Team

Vi kommer nu fortsätta i Italien med en Peugeot 208 Rally4 och redan till helgen är vi där för tävling igen. Vi åker till Sicilien och Palermo för tävlingen Targa Florio Rally, säger John Stigh.

”Targa Florio Rally” är en mycket tekniskt utmanande tävling, som körs i Madoniebergen och första gången tävlingen kördes var år 1906, en riktigt klassiker med andra ord. I år har tävlingen fyra specialsträckor som körs tre gånger, totalt ger det 11 mil riktigt häftiga asfaltsvägar.

Vi är ödmjuka inför uppgiften då vi saknar erfarenheten av asfaltsrally men vi tar med allt det goda från Rally Piemonte och försöker göra det här riktigt bra, förklarar Hallberg.

*

Foto: Toyota Portugal

I Portugal tog Kris Meeke/Stuart Loudon tredje raka segern i deras mästerskap i ”Rali Terras d’Aboboreira”. Tung seger då Hyundais Dani Sordo utmanade och utan punktering för spanjoren på sista sträckan, hade bara fem sekunder skilt de båda åt i mål. 

Foot: privat

Stort hopp till trean snabbe portugisen Armindo Araujo, nästan två minuter upp till Meeke. Inte heller Roope Korhonen med ny Toyota Yaris Rally2, hängde på sin märkeskollega överst på pallen, 2.13,5 skilde som fyra. Martins Sesks gjorde debut som M-Sport förare i mästerskapet men kom bara fyra sträckor innan hans Fiesta Rally2 drabbades av problem.

*

Nu sticker jag in halsen i snaran, men är det egentligen helt i sin ordning att Junior-SM även körs i klassen ”Trimmat”? Tänker på att det här är helt andra kostnader än i juniorernas andra klass ”Standard”. Att mitt tänk inte är helt väck, styrks av att det bara är sex juniorer hitintills som kör trimmad bil, vilket ska jämföras med 14 i ”Standard”. 

Foto: Tommy Svensson

I J-SM för den här klassen leder Moltas Olofsson, Asarum och Volvo före Hedesundas Arvid Larspers med BMW, (bilden). Trea är Daniel Suvala, Nyköping och Volvo sju poäng efter Moltas. Svårt att ta in att SMK Hörbys Karljohan Ingesson är tvåa i ”stora SM” men bara sexa i junior-delen.  Älmhult blev lite av en besvikelse för BMW-förare berättar han.  

Foto: Tommy Svensson

Vi hittade inte helt rätt känsla i bilen. Synd för att grabbarna som var snabbast i lördags fightades vi om segern med i Silverspecialen för tre veckor sedan.

Ändå hittade ”Kalle” med Tobias Pettersson till höger ett liteet glädjeämne. 

Så det var uppenbart att något inte stämde därför skönt att ta målflagg och att vinna Powerstage ger självförtroende inför resten av säsongen!

Foto: Tommy Svensson

I den trimmade klassen är det Patrik Hallberg, Haninge och Volvo/Toyota överst i listan följd av Liam Berg, VÖMK, Ford Fiesta Rally4. Faktiskt två FIA-bilar med medaljchans då trean och klubbkompis till Berg, Elliot Sjögren kör en äldre R2-Peugeot. Även fyran kör FIA-bil, Rasmus Hansen, Boden med Peugeot men av nyare Rally4-modell. I ”Teammästerskapet” är det jämnt i toppen mellan ledande ”GK Door Team Sweden” och ”Oilcenter Soläng Motorsport”. Bara två poäng skiljer medan JC Raceteknik har åtta poäng upp till ledning.

*

Träffade idag en riktigt SMK Hörby-kämpe, osjälviske för att inte säga hänsynslöse arbetsmyran och tidigare ordföranden numera Hedersmedlemmen, Thorvald Wikström. Supertråkigt nog drabbades Thorvald av en svår stroke för över 20 år sedan som gjorde honom rullstolsburen. Dessutom satte sig sjukdomen även på talet, vilket gör att han numera har svårt att kommunicera med omvärlden.

Foto: Tommy Svensson

En sak har det dock inte ändrat på och det är hans extremt stora hjärta för sin familj, IK Lågan och så klart SMK Hörby. För att aldrig glömma så finns numera alla tre intatuerade på Thorvalds fungerande vänsterarm. Med stor stolthet visades dessa upp och allra längt upp på armen finns SMK Hörbys-klubbmärke. Torvald var stolt medan jag fick tårar i ögonen och konstaterade efter vår träff,  hur dj-la orättvist livet kan bli…  

*

Avslutar med att det förr fanns hos SBF och arrangörer en målsättning/dröm att inte arrangera konkurrerande rallyn samtidigt som det kördes SM, en dröm som för länge sedan gått i kras. Tänker på detta när jag läser Pierre Skytts rapport från Eskilstuna där det samtligt med Älmhult kördes ”Värmesprinten”. Även i Tjust kördes rally med ”Mini-Knäppen” och då blir det ganska naturligt att man hamnar lite i skuggan av SM. Skytts rapport från ”Värmesprinten”.   ”Med 70-talet funktionärer utmed de två specialsträckorna i skogarna strax syd och syd väst om Eskilstuna blev det en fin tävling med mycket beröm från dom tävlande. Kvällen innan hade Eskilstuna MK besiktningen öppen i Ekebygropen. Ett antal tävlingssugna åkare från när och fjärran passade på att klara av den biten kvällen innan start. Jari Saarinen var en av dom och visst såg han ut som om han ville vinna imorgon!? 

-Vi ska väl försöka, men dom här Eskilstunakillarna i Mitsubishi är bra snabba alltså, så jag tar inte ut något i förskott, menade Jari. 

Foto: Pierre Skytt

För blotta ögat såg vi att Eskilstunas egen Pontus Florin med Filip Ekvall i högerstolen i sin Mitsubishi Evo 8 hittade väl på sträckorna som kördes två gånger. Ett annat spårval och en bestämd attack i körningen gav resultat för Pontus. Totalsegern med dryga 15 sekunder före tvåan MSK Kvarnvingarnas Saarinen var tydlig och nästa steg ner till trean Eskilstunas Jan Björe blev ännu lite större.

Foto: Pierre Skytt

Jan Björe som hade dottern Kajsa, hästsportens stora namn i Eskilstuna med många titlar på hästryggen, med sig i högerstolen för första gången fick blodad tand och ville givetvis göra om upplevelsen i Ford Fiesta R5an. I samma veva som vi gratulerade till tredjeplatsen sprang vi på Björes svärfar, Racinglegenden Bo ”Emma” Emanuelsson som blev skjutsad ut till sträckorna av dottern tillika SVTs expertkommentator för hästar Lotta Björe.   Att det är tävlingsmänniskor ut i fingerspetsarna vi talar om är tydligt och hos såväl Janne som Lotta och Kajsa är kanske Bosse ”Emma” den meste tävlingsmänniskan. 

Foto: Pierre Skytt

-Strävan att alltid bli bättre och kämpa, vinna, vinna och vinna, kommenterade Bosse på ödmjukaste sätt. 

Bosse ”Emma” har ofta beskrivits som högljudd och kontroversiell, ord som allt för oftast används fel på personer som är sanningssägare. 

-Egentligen är jag ingen bilmänniska. Min egentliga passion är ju hästar och det har jag hållit på med de senaste 50 åren.

Åter tillbaka till tävlingen. Tvåhjulsdrivna klassen blev också hemmaseger i form av Antti Johannesson med Ola Bengtsson vid sin sida i den vassa Volvo 940. Trots en bestraffning på tio sekunder för tjuvstart på SS1 blev han riktigt arg på resten av sträckorna som resulterade i vinst före klubbkamraten Robert Eriksson i Renault Clio R3 tillsammans med Astrid Thurn. Trea här blev Bo Almgren från Woxnadalens MK. Andreas Guillemot från Eskilstuna hade inga ambitioner om framskjutna placeringar innan start. Men i sin BMW tillsammans med Strängnäs Thomas Svensson blev det seger. Snabbaste C-förare blev Isak Sjökvist från Films MK med Jenna Bjurström i Ford Fiesta.

Foto: Pierre Skytt

Snabbaste klassiker blev Eskilstunas egen Midnattsvinnare, Per Göthberg i sin blå Porsche med sonen Erik vid kartan. Nu fanns det två klassiska klasser där SMK Nyköpings Janne Pettersson blev vinnare i sin Opel Kadett i den andra, dock lite långsammare är Göthberg. Tvåa efter Janne blev Västerås MS Ola Axelsson med ”Kurre” Lundmark.

Foto: Pierre Skytt

Tävlingsledare Madelene Winterkvist var spindeln i nätet och låg i på alla fronter tillsammans med kollegan Jonna Olsson som hade fingrarna med i spelet.

– Vi har fått fint betyg av förarna på såväl arrangemang som vägarna, så nu får vi landa, utvärdera och ladda om till att göra nästa rally lika bra eller ännu bättre, menade Jonna med ett leende efter målgång.

Då detta blev deltävling två i DM för Södermanland och Västmanland Finess onotade serie samt 7-klubbars laddas det nu för att få till nästa sprint i Eskilstunas egen cup den sista maj, samma helg som EM i Värmland.”. 

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *