Inga teamorder hos VW lovar Capito, Mats Jonsson vann i Askersund, Jerker och många fler rullade, svårt med regeltolkning och nu väntar C4-Specialen!

BloggCapitoMed endast SS16 ”Panzerplatte Lang 2” kvar av lördagens sträckor i WRC ADAC Rally Germany är det trippel Volkswagen överst i listan. Sebastien Ogier leder 17 sekunder före Jari-Matti Latvala som sedan har en bit över minuten till trean Andreas Mikkelsen. Med den här ställningen och i minnet de två tidigare ”katastroferna” på hemmaplan är det inte konstigt att frågan om ”teamorder” kommer på tapeten. Då känns det befriande att ta del av bossen Jost Capitos åsikt i frågan.
Den enda order förarna fått är att ta bilarna i mål och sedan är det upp till dom själva att avgöra hur kapabla de känner sig för att slåss om placeringar.
Capito fortsätter.
Detta är den svåraste order man kan ge. Om jag säger att Sebastien vinner och säger till Jari-Matti att slå av och bli tvåa är det inget svårt. Men att säga till de båda att bilarna ska i mål och sedan får ni slåss om sekunderna hur mycket som helst, det är mycket svårare för dom…
Han menar även att den bästa riktlinjen förarna kan få är att de ska köra i sin egen rytm. Kör de för sakta är risken mycket högre att misstagen kommer.
Latvala kommenterade chefens åsikt vid servicen efter Panzerplatte.
Finns inga teamorder, men jag kan lova er att det finns förväntningar att vi ska komma i mål, menade tvåan.
Detta kan betyda att man skapar egen press, men nu måste jag vara klok. Om jag vill kan jag utmana Seb, finns inga hinder från teamet!
Med detta mer eller mindre bekräftade Latvala att fajten är över, han nöjer sig nu med andra platsen för att inte äventyra VW-trippeln…

*
Det funkade, mina negativa tankar om Hyundais Dani Sordo som jag gav uttryck för i veckan, menade att han var WRC:s blekaste förare. Uppenbarligen funkade detta som tändmedel för spanjoren då han är bäste Hyundai på fjärde plats, placeringen före ”stjärnan” och teamkompisen Thierry Neuville.BloggTänak
Bästa Ford körs av Elfyn Ewans sexa, som bara har sekunder till Ott Tänak på sjunde plats. Verkar som att Tänak har tagit lärdom av Roland B. vad gäller tajta spårval om man ska döma av hur fälgen ser ut efter Panzerplatte…
Mads Östberg jobbar på och ligger stabil åtta och har bara 1,7 sekunder upp till den estniska Forden.

*
I WRC2 är det Jan Kopecky som leder komfortabelt med R5-Skodan över två minuter till Craig Breen med R5-Peugeot. Trea Eric Camilli medan nye finnen Teemu Sunninen klättrat upp som fyra.

*
BloggKubica2BlogKubicaSå denne Robert Kubica, först tog han en ”short cut” genom en tysk vinbondes inkomstkälla med krossad vindruta som resultat. Sedan blev det en ”hinkelstein” som definitivt sänkte polacken. Väntas dock starta om söndag.

*
Uppe i Askersund och Rally-SM såg det ut att bli ännu en triumf för Jerker Axelsson med sin WRC-Subaru och ledde Trimmat 4WD. Men i en lång höger som redan krävt en Citroén i händerna på Robert Scholander gick det för fort för Jerker. Med god fart bar det till skogs och ”de lärde” tvistar om det var rullning eller bara sidlägg. Ointressant vilket för Subarun behöver en hel del kärlek för att komma i form till East Sweden Rally om två veckor.
Ledningen övertogs av Patrik Åkerman men när oljetråget sprack på SS6 var det Mats Jonsson och ”Gamla Bettan” som klev fram och snöt segern före alla modernare farkoster. Två R5:or bakom Mats och Johnny och riktigt glädjande att nya Mitsubishin med Patrik Johansson bakom ratten redan kunde leverera. 25 sekunder skilde upp till den brittiska Forden. Trea slutade Robin Friberg med Cittran. Tungt för den emotsedda debuten med R5-Fiesta för Mattias Jirvelius. Redan före start blev Mattias sjuk och det blev ingen start alls…

*
Allra tuffast, nästan ofattbart tufft var det i Otrimmat 4WD (mitt tips gick fullständigt åt h-e förresten) där Algot Öberg smög i vassen med Subarun och till slut gick upp till ytan och vann. Marginalen var inte stor till tvåan Joakim Rydholm, 0,1 sekund. Undrar hur Joakim känner sig efter att ha satt en fantomtid på sista sträckan och dängt till Algot med 8,6 sekunder. Han hade behövt 0,2 till för seger…
Trea slutade Trollhättans Kristoffer Karlsson medan min vinnare Joachim Carlström inte var riktigt så het som jag trodde, blev femma men bara 14 sekunder bak vinnaren.

*
Tufft även i Trimmat 2WD där till slut Tobias Söderqvist vann före Toyota-kollegan Leif Peterson. Som trea rullade Mikael Eriksson in med den vassa Golfen. Fast knallen i klassen måste ändå vara Tobias Johansson som plockar in en gammal Saab som fyra i en SM-tävling. Nu blev Tobias knallen men hade Jimmy Joge knutit hop säcken med sin ”hobby-Golf” nu fick han bryta på SS7 med ”Tekniskt”, då hade Jimmy blivit knallen istället.


Jag lider något fruktansvärt med Victor Henriksson som redan på andra sträckan tappade runt halvminuten och försvann från toppstriden med sin nya R3-Citroén. Berättade efter SS6 att han var nöjd med den femte plats han då hade och vad händer. På sträckan efter rullar han fransyskan och bryter. Känns dj-ligt orättvist om ni frågar mig!

*
BloggOlaMåste säga att där hände mycket i den här klassen och mycket tråkigt dessutom och speciellt Volvo-åkarna råkade illa ut. Först försvann Ola Axelsson i målsvängen på sträcka två, ett rejält taklägg dessutom i någon form av vattensjukt kärr. Over and out för busschauffören som även får tänka sig att tvätta overallen till nästa tävling.BloggJimmy Vidare backade topplacerade Jimmy Olsson in i en tall, backkamera vore kanske något att investera i ?BloggNorahl Pär Nordahl hävdar på facebook att nästa bil ska bli vit, röda blir alltid så buckliga. Svårt att säga emot när man ser bilden på 240:an…

*
I Otrimmat 2WD vann inte Mattias Ledin i sin Peugeot vilket är ungefär lika överraskande som att ”björnen bajsar i skogen”. Efter att ha varit helt magnifik fick Mattias problem mot slutet, tappade halv minuten på SS7 och sedan tre minuter på allra sista. Totalt försvann alltså runt 3.30, och fram till dagens vinnare, gottlänningen Christoffer Jakobsson skilde runt 2.30. Vem som är vassast i Otrimmat 2WD är odiskutabelt och  nu måste där till större uppgifter för Mattias!

*
I Juniordelen med trimmade bilar var det Opel-åkaren Daniel Röjsel för hela slanten fram till att det även för honom blev ”Tekniskt”. Då klev segermaskinen Pelle Willén fram och tog ännu en seger med Golfen.
I Otrimmat blev det norskt i topp genom Sindre Furuseth före Jakob Jansson. På tredje plats Em.., nej för f-n det är ju Erik Telehagen Hondaföraren heter (ber om ursäkt både för felskrivningen i går och att jag inte trodde på en pallplats för dig). För Markus Theorin hjälpte det inte ens med en Opellampa höger fram på Cittran, blev bara fyra…

*
Fick idag ett mycket irriterat samtal från en av Södras mer framstående RS-åkare som undrade vad som gällde i kommande Arlövs ”Sydsten Bilteknik Rajset” den 6 september. Irritationen gällde inbjudan och sista anmälningsdag.
Gäller Tävlingsinbjudans sista dag eller gäller sista dag enligt DM-reglerna, undrade han.
En högst förståelig och relevant fråga då inbjudan märkligt nog inte följer DM-reglerna. I inbjudan står att läsa, ”17. TÄVLINGSAVGIFT
Anmälan efter den 24/8 kl. 18.00 medför + 700:- enl. DM-reglerna.
Hela tävlingsavgiften betalas till Arlövs Motor Clubs bankgiro 670-7731, senast 1/9 2015.”.
Går man sedan till Södras DM-regler så kan man där läsa ”Anmälan till tävling
Anmälan till samtliga DM tävlingar skall vara inne hos arrangören 10 dagar innan tävling.
Avgift betald tisdag innan tävling.”.
Översätter man detta så borde sista anmälningsdag inte vara den 24/8 utan den 27/8.Så vad gäller inbjudan eller reglerna (hur svårt kan det vara?)…

*
BloggC4Silver-VOC:en är lastad och imorgon väntar C4-Specialen i Kristianstad (en av årets höjdpunkter om ni frågar mig). Någon direkt förhoppning att rubba Roland, Tyko, Robin, Erik och alla de andra finns inte hos mig, men det är rätt kul ändå…

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *