Inga stallorder, lovar Malcolm Wilson och Ford verkar ha övertaget i Rally Sweden!
När jag skriver detta är det mindre än tre timmar kvar till Rally-VM 2011 och Rally Sweden startar med sprintsträckan på Färjestads Travbana. Snön faller fortfarande men inte lika tungt som tidigare. I tävlingsområdet kring Hagfors har utlovas upp till trettio centimeter nysnö, något som sjufaldige världsmästaren Sebastien Loeb hatar. Han går ut som första bil med nummer ett på sin röda WRC-Citroén och får agera Värmlands snabbaste snöplog, inte roligt!
Men redan nu verkar förhandssnackisen stämma, Ford tycks ha en något bättre bil än Citroén. På dagens ”shake-down” i Råda var det en knall att Henning Solberg var allra snabbast, tätt följd av Hirvonen. Båda kör ja just det, Ford.
Först som trea dyker min favorit upp, Petter Solberg och bästa Citroén. Direkt efter körde Loeb så in som fyra. Latvalla tog femte tiden, men bara 0,2 sekunder före PG Andersson. Då ska man veta att han har flera hundra mil i nya WRC-Fiestan, medan PG har fem!
Fick förresten ett litet snack med Fordbasen Malcolm Wilson vid onsdagens pressträff. Att han gillar PG är helt klart och hade han haft budget tillräckligt tror jag faktiskt att han suttit permanent i en av fabriksbilarna. Nu pröjsar PG själv dryga miljonen för helgens start för bil, däck, fyra engelska mekaniker och en egen ingenjör. En miljon är mycket pengar, men i det här sammanhanget faktiskt billigt. Wilson rabatterade till och med hyran bara för få PG med i racet. Som exempel kan man ta Petter Solberg, enligt uppgift har norrmannen skrapat ihop trettio miljoner för året. Ger drygt två millar per tävling. Ingen kan komma och påstå att Rally-VM är billigt…
Vad händer om PG leder på söndag, blir det då stallorder för att släppa fram Hirvonen eller Latvalla frågade jag Malcolm. Han blev faktiskt lite irriterad men svarade klockrent.
– I Ford-teamet finns inga stallorders, bäste och snabbaste förare ska vinna!
– Är PG först så är han, vi ger honom precis samma möjligheter som alla andra Fordåkare!
Han menade också att det i år första gången på många, många som alla har samma utgångsläge med nya obeprövade bilar.
Jag är ändå inte helt säker på att det är så i verkligheten och min teori stöds till en del av PG. Han menade att hans och de andra ”privatförarna” har bilar med stötdämpare och annat optimerat för grus, inte snö och is som de ”riktiga fabriksbilarna”. Detta behöver dock inte betyda att de går saktare, för ingen vet riktigt hur man ska ställa in de helt nya bilarna.
Måste även nämna min nye favorit, amerikanen Ken Block. På pressträffen gick han bara omkring med ett enda stort lyckligt flin i hela ansiktet, ( här borde Kimi Räikkönen varit för att se och lära ). Bjöd på sig själv, skrev autografer och snackade med alla. En typisk amerikansk showman, med detta menar jag enbart positivt.
Annars har en stor del av dagen gått till analyser och upplägg av främst fredagsetappen. Så mycket är klart att vi åker direkt till sträckan i Likenäs trean, en lätt tripp på runt tjugo mil från Karlstad. Tidig uppgång och avfärd vid 06.30. Som rallyåskådare vet man att ordet bekvämlighet är snudd på skällsord…
Ressällskapet har precis som jag tippat etta och sjua. Mitt tips var ju redan klart, Petter Solberg etta och storbror Henning som sjua. F.d. RS-kungen satsar säkert på att Sebastien Loeb vinner medan hjärnan inte var inkopplad när det handlade om sjunde placeringen, här valde han Petter Solberg. Pucko!
Byggaren valde en riktig skräll, nye Citroénåkaren Sebastien Ogier tror han rullar först över målrampen på StoraTorg i Karlstad på söndag. Tror inte det…
Då var sjunde mannen säkrare, Byggaren kopierade nämligen mitt tips på Henning Solberg.
Nu drar vi på oss långkalsingarna och ”the fastest show on earth” kan dra igång!
Din gissning att P. Solberg skulle vinna är ändå mer kompetent än Anna Andersson på Aftonbladet, som ansåg att Räikönen var en av fyra potentiella vinnare av rallyt.