Inga ryssar får tävla i Sverige, två sekunder/kilometer skilde mellan Rally1 och 2, Alpine vill ha el för att köra WRC och 15 anmälda till SM i Piteå!
Ryssland blir allt ensammare sportvärlden och igår kom så även FIFA och Internationella Skidförbundet FIS med förväntade besked att allt utbyte med landet förbjuds. I går hängde även Svenska Bilsportförbundet på och förklarade, ”Med anledning av Rysslands invasion i Ukraina ställer bilsportförbundet sig bakom de rekommendationer som Riksidrottsförbundet fattat och kommer inte att delta i aktiviteter i Ryssland och Vitryssland och heller inte låta dess förare tävla i Sverige.”.
– Jag har i dag pratat med ordförande i Ukrainas bilsportförbund, och gjort klart att vi visar 100 procent solidaritet och stöd till dem, förklarade Anna Nordkvist, Generalsekreterare för Svensk Bilsport.
Beskedet är dock mer symboliskt åtminstone för rallysporten då mig veterligen ingens rysk förare är eller har varit aktuell för deltagande i någon svensk tävling. Däremot finns ett fåtal som tävlar rallycross och därmed är Höljes och World RX stängt för deras del. Samma sak när Kristianstad Kartingklubb kör EM på Åsum Ring då kommer inga ryska förare att tillåtas tävla.
För regerande mästarna i Märkes-VM för WRC2, tyska Toksport blir det ett avbräck då troligen Nikolay Gryazin, trea i Monte men bröt i Umeå inte kommer att kunna fullfölja sin säsong då han tävlar med RAF på sin bil. Inför Rally Croatia håller han fjärde platsen i WRC2 där teamkompisen Andreas Mikkelsen är i suverän ledning på 51 poäng, 33 fler än delade tvåorna Erik Cais och Ole Christian Veiby. Att Gryazin dessutom tävlar under parollen ”From Russia with love” känns ju som ett stort hån i dag…
*
FIA sitter inte still i båten utan planerar nya sanktioner mot rysk bilsport ärrs klart helt naturligt och i dag förklarade presidenten Mohammed Ben Sulayem att man i morgon kommer att ha ett extra möte med World Motor Sport Council. På dagordningen finn så klart kriget i Ukraina och vilka åtgärder som kan bli aktuella för bilsporten.
*
Innan de nya hybridbilarna startade i Monte menade många att bilarna skulle bli mycket långsammare, kanske till och med likvärdiga med Rally2-bilarna. Detta beroende på den ökade tyngden med alla batterier plus att man plockat bort de mer sofistikerade differentialerna och även växellådan är ett steg tillbaka, bland annat saknas paddelväxling. Nu blev det inte så och efter årets två första WRC-tävlingar, Monte och Svenska har en finsk ”räknenisse” kollat hur det blev i verkligheten. Denne kom fram till att det skilde cirka två sekunder/kilometer mellan en Rally1-bil (hybrid) och de som tävlar i WRC2, alltså Rally2.
Då har man gjort jämförelse på alla typer av sträckor, från långsamma till medium snabba och så det som Västerbotten bjöd på, ”ultra fast”. Intressant är att samma tidsskillnad på två sekunder per kilometer även finns mellan Rally2 och Rally3.
*
Ingen hemlighet att FIA:s tanke på sikt med det nya hybridreglementet är att locka nya tillverkare till WRC, än så länge utan framgång. Kanske kan man locka över Formel1-tävlande Alpine till rally och enligt franska källor är saken uppe till diskussion. Alpine är en del av Renault med en stolt rallyhistoria där bland annat Ove ”Påven” Andersson var framgångsrik i början av 70-talet med modellen A110. En comeback är inte omöjlig enligt uppgift från en talesman för Alpine till fransk media. Ett litet krux, man vill göra detta med en ren elbil.
– Det återstår att se om vi hittar rätt förutsättningar för att delta i WRC. Vi vill göra det med en elbil, vilket inte är möjligt i nuläget!
Fram till elbilar blir verklighet får Renault nöja sig med sin version av Clio Rally4/Rally5. Runt hörnet väntar också första utmanaren till Rally3-Fiesta, om allt går i lås så ska även en Rally3-Clio vara tävlingsfärdig 2023.
*
Nästa gång rallyljuset riktas mot de nordligare delarna av landet blir den 25 mars när det är dags för SM-Veckan Vinter och då med sedvanlig rallysprint i Piteå den 25 mars Två klasser 2WD och 4WD (tänk om det varit så enkelt i alla tävlingar?) och än så länge är intresset inte superhett. Totalt 15 anmälda fördelat på fem i 4WD medan 2WD lockar dubbelt så många. I 4WD siktar Mattias Adelsson/Maja Bengtsson på revansch efter besvikelsen i Rally Sweden.
Nu tror jag inte det blir speciellt enkelt att revanschera sig då Team NYBEs Jonas Åkesson, nu med teamchef Mathias Bengtsson i Skodans högerstol i Boden är anmäld och visade att han är snabb även på snö. Likaså är Jari Liiten/John Stigh så någon promenad i parken blir det inte för Mattias. Tunt med etablerade SM-åkare i 2WD och som det ser ut nu sätter jag min slant på Saab-seger genom Ludvikas Johan Eriksson/Emil Persson. Anmälan stänger den 13 mars.
*
Presenteras nya namn för STCC TCR Challenge lite pö om pö och nu är det dags för riktiga nykomlingar, Team Auto Lounge Racing med förarna Christian Skaar och Johan Lund med två helt nya Audi RS 3 LMS.Foto: Team Auto Lounge Racing
– Vi är mycket glada över att kliva in i STCC med den nya Audi-modellen som är en av de absolut bästa TCR-bilarna just nu, säger Christian Skaar, förare och vd för Auto Lounge, Skandinaviens största återförsäljare av Stellantis varumärken.
Duon gjorde racingdebut i det spanska mästerskapet CAVA Andalucian Touring Car Championship förra året och har en brant inlärningskurva framför sig.
– Vi är absolut ödmjuka inför uppgiften att börja tävla i det tuffaste racingmästerskapet i Skandinavien och mycket av årets satsning handlar om att bygga erfarenhet för kommande säsonger, säger Johan Lund.
– Jag växte upp med isracing och rally där bilarna var något helt annat jämfört med vad vi kör idag. Men efter två säsonger med framhjulsdrift på asfalt börjar bitarna falla på plats.
Christian Skaar har tidigare tävlat inom friidrott på elitnivå med framgångar i såväl höjdhopp som tresteg, ändå tror han att han får nytta av detta.
– Racing är ju självklart helt annorlunda mot friidrott, men jag tror definitivt att jag kan dra nytta av mina erfarenheter vad gäller själva tävlingsmomentet.
Som så mycket annat är leverans av de nya Audi-bilarna försenade på grund av svårigheten att få fram komponenter.
– Vi vet ännu inte om vi kommer att ha bilarna på plats innan premiären, men vi hoppas att förutsättningarna kommer att förbättras under våren och vi är i full gång med uppstarten av vårt team, säger Christian Skaar.
*
Avslutar med en bild som dök upp på min mail idag, vad avsändaren menade framgick inte då kommentar saknades…
*
Motorbloggen får sin information via officiella pressreleaser, sociala medier och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Mail till Motorbloggen skickas på: tommy.svensson@kristianstadsbladet.se.