Hyundai dominerade i Alba, WRC-rutinerad kartis i Mats Skoda, tidigt ute med att ställa in, Citroën ute och cyklar, Tom K.fick fritt boende, änglavakt i Litauen, ännu en R2-Fiesta till Skåne, sprint-tätt i helgen och en trotjänare lämnar in kameran!

I det hajpade italienska rallyt ”Rally di Alba” blev det total Hyundai-dominans och av de åtta först placerade körde sex en bil från Alzenau och allra fortast  Craig Breen i sin R5 i20. Men lite oväntat hårt motstånd bjöd Jari Huttunen som verkar fått en vitamininjektion i sin comeback för Hyundai och var bara 8,7 sekunder bakom.

Foto: HMS gpofficiall

En värdemätare är att han var över 20 sekunder före trean Dani Sordo med all sin både WRC och asfaltrutin. På åttonde plats slutade Ole Christian Veiby och Jonas Andersson, även dom med Hyundai.

*

När detta skrivs återstår en knapp halvtimma innan det ”over and out” vad gäller att anmäla sig till EC Snapphanerally. Då står räkneverket på 87 SM-åkare och 28 ekipage i den numera obligatoriska R1-klassen. Ingen större  dramatik sedan jag senast rapporterade från Rally-SM:s första grustävling som dessutom välkomnar publik (?) till Hässleholm lördagen den 15 augusti. Nu har även Mats Jonsson avslöjat vem som får äran att åka premiären med den nya Skoda Octavia WRC som han ska testa under CG Wilkes vingar. Det blir SMK Lindes Jon Magnusson som får inta högerstolen och med ett förflutet i WRC-bilar körda av Eddie Hörbing, Jonas Wigren och Jari Saarinen lär det inte ta långt stund innan Jon finner sig tillrätta i tjeckiskan.

Att Corona till allra största delen punkterat rallytävlandet i stora delar av världen är inget nytt. Många menar också att det bästa vore att lägga ner 2020 och återstarta efter årsskiftet. Andra mer skeptiska eller realistiska röster, välj själv vilket du föredrar menar att det inte finns några som helst varken tecken eller garantier för att Moder Jord är fri från Covid-19 bara för att vi skålar ut det gamla och in det nya året. I Österrike är man uppenbarligen inne på det senaste och i veckan meddelade arrangörer av klassiska Alprallyt, Jänner-Rallye att man ställer i redan nu, väl tilltagen stopptid då tävlingen normal sett körs strax efter årsskiftet. Trots att det är fem månader fram menar ändå österrikarna att det inte går att garantera virussäkerhet för varken deltagare, funktionärer eller publik.

Ljusare ser man situationen i Finland som nu helt släppt på restriktionerna gällande hur många som får träffas samtidigt. Fram till helgen var antalet 500 personer men nu är detta ändrat till hur många som helst, givetvis med avstånd mellan varandra.

*

När Citroën fick ett nytt högsta höns började det genast spekuleras om en comeback i WRC för ”Vinkel-gänget”. En del var skeptiska till detta medan andra istället såg ljuset i tunneln. Nu vill jag inte släcka detta, men i fredags annonserades nyheten ut att Citroën går in som storsponsor till franska cykelteamet Ag2r La Mondiale. Från 2021 byter man namn och ut går försäkringsbolaget och nytt namn blir Ag2r-Citroën Team. Enligt franska tidningen L’Equipe’ stoppar biltillverkaren in sex miljoner euro i teamet som totalt har sponsorintäkter på 22,5 miljoner euro om året. Nästan 250 miljoner för att cykla runt lite låter ofattbart, men så ska det vara och cykelfans ”world wide” jublade.

– Really great news in these difficult times!

*

Ingen har väl missat de hutlösa boendepriserna till kommande WRC Rally Estonia vilket fått rallyfans att reagera. Nu spelar priserna kanske inte så stor roll då rallyts system för biljettförsäljning i princip omöjliggör det för utländska besökare att komma över något av de 16 000 rallypassen. Dessa levereras nämligen bara genom Baltländernas motsvarighet till Postnord, vilket genast gör att varningsklockorna ringer. En del estländare reagerade starkare än andra på sina giriga landsmäns försök att sko sig på rallyt. En av dessa var entreprenören Heikki Mägi mannen bakom muslitillverkaren Fitlapi som då erbjöd fritt uppehälle för två utländska  rallyfans under rallyt. En som genom sina kontakter i Estland fick nys om erbjudandet var J-WRC-ledande Hörbyföraren Tom Kristensson som tog kontakt. Efter en stund kom man överens, så istället för två rallyfans blev det Tom, Joakim Sjöberg och två andra knutna till J-VM-starten som får bo hos Mägi. Egentligen inte så märkvärdigt men historien har uppmärksammats i estnisk press som slagit upp det hela stort.  Mägi berättar där, att det blev ett team istället för två utländska rallyfans spelade mindre roll.

Tom var den förste att höra av sig, berättar Mägi.

Några estländare boende i Finland kontaktade även honom för att kolla om dom hade möjlighet att få bo där, men det blev nobben. Mägi menar att dom har större möjligheter att hitta billigare boenden än utlänningar men för Tom var det lite bingo över det hela.

Jag sparar en himla massa jobb först och främst och det stämmer att det ska vara helt gratis bara för att han tycker det är så sjukt att folk tog så jäkligt betalt, berättar Tom.

Men att ha J-VM-ledaren hos sig var inget som Mägi blev ”starstruck” över förklarar Hörbyföraren.

Han är helt ointresserad av rally och gör detta bara som en kul grej och vet inte så mycket om rally och har ingen koll på oss som tävlar. Det var nog bara kul att det var någon utlänning plus att det var någon som skulle köra rallyt! 

*

Ryssen Nikolay Gryazin hade inga som helt problem att köra hem Samsonas Rally Rokiškis i Litauen. Efter d 16 sträckorna blev marginalen till tvåan Vaidotas Sala 35 sekunder medan trean från Finland, Teemu Asunmaa bara var fem sekunder efter.

Foto: Mārtiņš Sesks

I Rally4-klassen gjorde J-WRC-tvåan Martins Sesks ett bra genrep inför Rally Estonia och var bästa 2WD-åkare i fältet och även åtta totalt med Fiestan. Nästan två minuter efter slutar Gregor Jeets medan omsadlade rallycrossföraren Reinis Nitiss går in som trea och lika många minuter efter Sesks.  Länge höll annars en annan j-WRC-utmanare ledningen, finnländaren Sami Pajari men en trasig drivaxel satte stopp för honom.

Foto: Privat

I Litauen körs det hårt och av de lite över 70 startade försvann mer än hälften innan målgång. Flera minst sagt spektakulära avåkningar skedde men ändå var det hemmaföraren Marius Ziukelis som svarade för den allra mest dramatiska. Med sin BMW  åkte han av tidigt på fredagen och där bastanta stängselstolpar likt torpeder, borrade sig genom vindrutan och ut genom bakrutan. Som tur var gick stolparna mellan besättningen och ingen kom till skada.

Foto: Privat

När väl Marius plockat ur stolparna, sparkat bort vindrutan fortsatte han sträckan ut och startade dessutom om enligt ”Rally2”. Tuffa grabbar på andra sidan Östersjön

*

Om tre veckor är det dags för rally där jag med hundra procents säkerhet han utlova att en Ford-förare totalvinner. Anledningen till att jag kan utlova detta redan i dag är att det enbart är Ford Fiesta/Focus som tillåts starta när Malcom Wilson bjuder in till ”M-Sport Return to Rally Stages”. En tävling som avgörs helt i ”The Greystone Forest” som tillhör Mr Wilson i direkt anslutning till anläggningen i Cumbria. Tävlingen ingår i företagets 20-års jubileum som leverantör av olika Ford-modeller för WRC.

Foto: Tommy Svensson

Vi har jobbat hårt i 20 år och med detta event vill vi fira succén och hoppas få se så många olika M-Sport bilar som möjligt, berättar Wilson.

Men inte bara fira utan är även ett försök att visa hur sporten kan återstartas under säkra former menar Wilson och fortsätter.

Även att få igång vår egen industri och jobba framåt för att återigen kunna njuta av vår fantastiska sport!

En som redan är anmäld är M-Sport Fords ”teamboss” Richard Millener men med begränsad förarrutin väljer han klokt nog ingen värsting utan nöjer sig med att köra en Castrolstrajpad Fiesta R2. Målsättningen är blygsam.

Jag vill bara komma i mål, senast jag körde i Greystone åkte jag av vägen, berättar Millener.

– Kom upp igen men ändå…

Att rallyt körs under alla tänkbara Covid-19 restriktioner är självklart enligt Wilson och att tävlingen är efterlängtad är uppenbart.

Vi maximerade till 45 bilar och det tog bara två timmar innan vi uppnått det antalet. 

Om där finns någon svenskreggad Ford med bland dessa45  är ännu inte känt. Tänker på att detta kanske vore en öppning för till exempel Volvo-åkare som numera möter allt tuffare konkurrens för något mer moderna rallybilar. Tävlingar med enbart bilar tillverkade i Göteborg med omnejd vore kanske något…

*

Foto: Anders Karlsson

Enkelt att glida över från Cumbria till Eslöv där det går att sammankoppla genom att duktige RS-åkaren Anders Karlsson placerat en R2-Fiesta i garaget. Dock inte tal om att byta ut den silverfärgade Escorten utan denna är ämnad för sonen Oscar. En Fiesta 1,6 R2 har med hjälp av mannen med ett kontaktnät större än en bläckfisksarmar  och detta över alla landsgränser, Ismail Bakirci lokaliserades denna icke turboförsedda R2:a i ”UK”. Viktigt utan turbo då detta lär göra det möjligt att konvertera till Grupp H om så önskas. Bilen har tidigare körs av britten Rupert Flynn och kördes senast i Ulster Rally 2019.

*

Har sagt det förut och säger det igen, jag går inte igång på de olika rallysurrogat som erbjuds i dessa Coronatider. Syftar på rallybilar som flänger runt på folkrace/rallycrossbanor eller på andra inhägnade områden. Missförstå mig inte, jag har full respekt och beundran för både arrangörer, deltagare och funktionärer som verkligen försöker få till tävlingar som överrensstämmer med FHM:s direktiv. Men därifrån till att jag ska känna ”ståpäls” är steget långt men märk väl, detta är min högst personliga åsikt. Dessutom är jag lite orolig för att detta kan bli lite av ”det nya rally” den dagen förhoppningsvis pandemin klingat av. Tänker att en del klubbar nu märker hur mycket enklare och bekvämare det är med dessa sprintar gentemot allt jobb som ligger bakom även en kortare rallytävling med vanliga specialsträckor. I takt med att ålderspyramiden bland funktionärer växer år från år, så kan jag tänka mig att detta format kan bli en möjlighet för vissa klubbar att överleva. Ingen kritik, men inte går det att jämföra ett par varv på en folkracebana med total kötid på under två minuter mot känslan att få sträcka ut på en lurig Blekingesträcka?

Foto: Lollo

I helgen har det körts sprintar i både Karlstad och på Gotland och från soliga Värmland har Jan-Olof ”Lollo” Johansson bistått med lite bilder. Först på lördagens vinnare Oskar Sundell, Sandviken som tog sin BMW Compakt till seger med en dryg sekund före Saab-åkaren Johan Eriksson, Ludvika. 

Foto: Lollo

Längre ner i listan, på 13:e plats hittas i mina ögon dagens häftigaste bil, Lars Davidssons häftiga och i dag superovanliga Renault 5 Turbo. Här snackar vi rallybil och vi som var med på ”the good old days” och jag minns när Lars-Erik Walfridsson under några år på 80-talet körde en knallgul 5 Turbo. Tyvärr var bilen lite skör och i SSR blev det tre brutna tävlingar och en tredje plats totalt 1984 som bäst med YKN 861X.

På Gotland kördes Augustisprinten och med C-förare som både etta tvåa tvåa totalt. Allra bäst kördes Rosendahls MK:s egen Joakim Klasson som var en enda tiondel bättre än GMF:s Opel-åkare Jacob Ekström. Först som trea hittas storfavoriten och bästa A-förare Christoffer Jacobsson med sin ”hålla sig i form BMW”. Exakt en sekund skilde upp till vinnarens Peugeot 206. En stark insats gjorde också Tibros Stefan Helin med fältets enda Appendix K-bil, den svarta Opel Asconan. Åtta totalt och bara 4,7 efter en modern vinnarbil skojas inte bort. I Grupp E med åtta bilar anmälda vann även här en C-förare, GMF:s Joakim Hederstedt i en Golf.

Foto: Pierre Skytt

Innan dessa båda sprintar kördes Kvällsrally i Eskilstuna och där hemmaföraren Per Göthberg med sonen Erik i högerstolen fick ett bra genrep in för ES Snapphanerally med R5-Fiestan. Med en total körtid på hisnande 3:43,7 var Per 1,6 sekunder före David Dannevall, Värmdö och Mitsubishi. Trea slutade ny Mitsubishi-förare, Janne Pettersson, Nyköping. 

Foto:Pierre Skytt

Av de med bara 2WD blev det Seat-seger genom Oskarshamnfamljen Mikael och Kenneth Ekman. Här var marginalen större och tvåan Martin och Malin Jakobsson, Toyota var fem sekunder långsammare. Men bättre än så var B-vinnaren Emil Lennartsson/Ulrica Hjalmér, MK Speed som med 940:an klämde sig in bakom den gula Seaten. Att det var ett populärt upplägg trots de få minuterna körtid bevisas av att där var över 100 namn i startlistan.

Det blev ingen lyckad inledning på ADAC GT Masters för de tre svenskarna på Lausitzring. I första racet lyckades Jimmy Eriksson bäst av Tomeillabröderna med en blygsam 26:e plats. Placeringen efter tog Joel medan Henrik Skoog blev bäste blågule förare som 24:a. I andra racet fick storebror Eriksson till det mycket bättre och gick som nia medan Joel körde fast i botten som 25:a. Än sämre för Henrik Skoog som fick DNF i resultatlistan.

*

Med all rätt så hyllades Värmlands Folkblads numera pensionerande pressfotograf Håkan Strandman över två sidor i lördagens tidning. Precis som jag när Håkan ett stort intresse för motorsport om än inte lika hårt drabbad som jag själv, utan han har även andra intressen som jakt, flyg och fiske. Intressen som denna duktige och sympatiske Karlstadkille nu får mer tid över att njuta av. 

Vi har träffats otaliga gånger under Rally Sweden och då vi har liknande yrkesbakgrund fann vi varandra ganska direkt första gången vi sågs. Senast detta skedde var i februari vid målet i Torsby och sker inget konstigt så blir inte jag förvånad om vi ses där även 2021. Lycka till med nya livet Håkan och njut av dina intressen, själv har jag ännu inte lyckats  klippa navelsträngen med jobbet. Men kanske även jag en dag växer upp och blir stor…

*

Foto: Tommy Svensson

För att ni inte ska förledas att tro att jag låg på sofflocket likt någon Kronblom-kopia (populär seriefigur på 50-talet) istället för att skriva blogg igår, så lägger jag med en bild från ”kändisbröllopet”. I Vä kyrka gifte sig duktige Elvis-tolkaren och allround underhållaren Glenn Wish med radio/dansbandsprofilen Helene Persson. För att knyta ihop detta med Motorbloggen så åkte de nygift vidare till festen i en vit Rolls Royce

*

Motorbloggen får sin information via officiella pressreleaser, sociala medier och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Mail till Motorbloggen skickas på: tommy.svensson@kristianstadsbladet.se

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *