Hyundai testar ny bakvinge, Lindholm kan få WRC2-chans, hur het blir Polon framöver, Elias L. sadlar om från ERC till VOC, Kalle G. SM-först och dyr Opel…

Börjar dyka upp både bild och filmer från de pågående testerna hos Hyundai i de Franska Alperna. Inte så mycket at skriva hem om egentligen då man inte släpper någon information alls. Däremot har olika ”rallypapparazzis” visat på lite synliga nyheter på de i20 WRC som är tänkta för nästa år.

Foto: Privat

Mest synligt är en ny och större bakvinge plus att avgasröret nu mynnar ut mitt under bakluckan. Om bakvingen är en del av Tänaks önskemål eller en del av den utveckling som skett under hösten i Alzenau är oklart. 

*

I går presenterade Skoda Dealer Team/TGS Worldwide sin satsning till ”Ralli SM-Sarjaan 2020” och där då svensktalande Emil Lindholm från Ingarå är den mest rutinerade. I år har Emil som är son till f.d VM-föraren Sebastian Lindholm, kört med en Polo R5 från välkända Printsport.

Foto: Tommy Svensson

Nu är det samarbetet historia eftersom det blir hos Toni Gaardemeister han framöver söker sin rallylycka. Han är dock väldigt tacksam för tiden hos Printsport med chefen Eero Räikkönen något han berömmer och kallar ”berömvärt samarbete”

Vi började med Eero i R5-klassen och tillsammans vann vi vår första finska mästerskapstävling, förklarar Emil.

– Men nu hamnade vi i Skoda något som jag ser som ett viktigt steg i karriären.

Före Polon körde Emil också Skoda men nu är det nya EVO-modellen som gäller och då en bil med ännu bättre prestanda än föregångaren. 

Den nya Fabian är både lättare och har mer kraft vilket bilen redan visat i tuffa tävlingar.

På presskonferensen fick teamchef Gaardemeister frågan om det även kan tänkas bli start i WRC2, på vilket han svarade?

Ja högst troligt blir det några starter! 

Än så länge är det ”SM” som är huvudmål för Emil med sina sex deltävlingar. Man han sticker inte under stol med han gärna ser ännu mer tävlingar i sin kalender.

Jag arbetar ständigt för att utöka programmet med starter i WRC!

*

Foto: Tommy Svensson

Lindholms bilbyte för mig över på hur framtiden blir för Volkswagen och dess R5-Polo? Företagets plötsliga och för de allra flesta oväntade beslutet att avsluta allt engagemang med fossildriven motorsport har skakat om på ett för många oönskat sätt. Man behöver knappast vara tänkbar kandidat för Nobelpris för att räkna ut att utvecklingen av Polon framöver högst troligt kommer att bedrivas i lite av slow motion. Summan av detta blir nog ändå att Volkswagen som stormakt i  dagens motorsport ”peakat” och att man istället öppnat åtminstone rallydörren, på vid gavel för Skoda, Hyundai, Ford och Citroën.

Lite märkligt ändå att Sven Smeets & Co väljer att precis som när man avslutade WRC-åren, att så abrupt avsluta en både stor och ambitiös satsning. Detta görs bara ett styvt år efter WRC2-premiären i Spanien med Petter Solberg och Eric Camilli i varsin R5-Polo. Ganska förståeligt om en del Polo-köpare kanske känner sig lite vilsna…

Foto: Tommy Svensson

I vår del av världen finns det R5-Polos i garagen hos Petter/Oliver Solberg samt så klart i Arvika hos KMS och Volkswagen Dealer Team BAUHAUS. I Finland hos Printsport finns också Polo men här finns även Skoda. 

*

Här kan man snacka om att skifta fokus, tänker på dagens besked från Elias Lundberg som i år tävlat för Opel Motorsport i ERC. Här inledde han bra med en tredje plats på Azorerna men sedan blev säsongen allt tyngre och till slut blev det en blygsam nionde plats för honom och David Arhusiander.  Nu byter Elias spår totalt och från att köra R2 Opel blir det till nästa år VOC och nya Volvo Euro Cup för 21-åringen från Sala. Elias förklarar kursändringen.

 Att få utlandserfarenhet i en tuff klass under en väldigt rimlig budget är något jag och många andra eftersträvat. Budget är utan tvekan det stora hindret för många inom vår sport och Volvo Euro Cup ser jag som ett klockrent val för att kunna tävla utomlands för en bråkdel av budgeten andra utländska serier kräver.

Foto: Privat

Nystartade Volvo Euro Cup är lite av ”one man show” med skånske VOC-entusiasten Ted Malm som initiativtagare. Sex deltävlingar i fem europeiska länder ska köras och där tre tävlingar är på grus medan lika många körs på asfalt. Att köra ”Volvo Original” är ingen ny erfarenhet för Elias som har många VOC-tävlingar i ryggen.

Motståndet som man möter i Volvo Original är alltid tufft och jag vet att denna serie inte kommer bli något undantag då flera av de snabbaste ekipagen redan är anmälda. En rolig utmaning kommer det bli, att överleva de längre asfalttävlingarna…

Nu förbereds den nyinköpta VOC:aren för kommande äventyr där det första blir på asfalt i Holland i slutet av mars. Syftet med satsningen för Elias är klar.

– Målet är att vinna cupen!

Nu blir inte Elias ensam om att vilja prova internationella vingar, enligt uppgift är runt 30-40 förare intresserade av att åka nya cupen. Två deltävlingar körs i Sverige, Slottsprinten i juli och Vänern Runt den 20 september. 

*

Först att anmäla sig till premiären i Rally-SM, Sandvikens Rally Bilmetro blev unge talangen Kalle Gustavsson från Haninge med kartläsare Magnus Nilsson. Paret kör i juniorklassen för Otrimmat med sin udda Skoda Fabia R2 och gjorde SM-debut i Kolsvarundan. En debut som gav en femte plats och nu laddar f.d SM-åkaren med Toyota, Björn Gustafssons son om med en förhoppning att få ännu mer poäng än de 16 han fick i Kolsva.

*

Foto: McCormicks

Brukar sägas att ingen vet hur många mil en klassisk Opel kan rulla innan den är slut eller åtminstone behöver lite service. Nu kan även läggas till att ingen heller vet riktigt hur dyr en gammal Opel kan bli. När bilauktionsfirman McCormicks i Palm Springs hade budgivning på en Opel Kadett Caravan från 1968 sprängdes alla gränser. Slutpriset blev exakt 19 875 USD som med sex procents påslag innebär ett pris i svenska kronor på runt 200 000 kronor. Detta för en vanlig Caravan, låt vara med ett ovanligt tillbehör i form av original takräcke…

*

Motorbloggen hämtar sitt material förutom genom egna källor, via officiella pressreleaser och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Tommy Svensson

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *