Hyundai ser bara framåt, 18-förare i World RX, WestCoast byter till VW, mycket snack på SMK-möte och illa för motorsporten om VF-sporten försvinner!
– Mexiko är utan tvekan ett av seriens tuffaste rally med stor klimatskillnad mot Sverige. Något som kommer att pressa både förare och bilar nära gränsen men är glad över att vi förberett oss väl.
Att årets hitintills inte gett någon seger stör så klart men Nandan väljer att bara se framåt.
– Vi vet vad vår Hyundai i20 Coupe WRC är kapabel till och har tydligt visat vår kapacitet att utmana om seger. I Mexiko kommer vi tillbaka stärkta av att det var här 2014 som vi tog vår allra första pallplats!
Thierry Neuville i #5 Hyundai håller med sin chef om att det blir tufft både med den tunna luften och hettan, belgaren lägger till.
– Bilen har visat vad den kan i både Monte och Sverige och nu är det dags för mig och Nicolas (Gilsoul kartläsaren) att visa vad vi är kapabla till. Vi är övertygade om att ”fight back”!
*
I morgon är det rallycross i norska Gol och RallyX on Ice, andra deltävlingen. 18 förare är anmälda bland annat hemmafavoriten Sondre Evjen och det amerikanska stjärnskottet Mitchell De Jong som vann premiären i Söderhamn. En annan som det kommer att riktas blickar mot är Oscar Solberg.
Gol och Fuglehaugen Motorsenter, 20 mil norr om Oslo är platsen där tävlingen körs. Tävlingen sänds live i SBF Play (www.sbfplay.se) och startar kl. 11.00 och tävlingen 12.00.
*
Det blev 18 förare i World RX 2017 och av dessa är fem svenskar, Mattias Ekström, Johan Kristoffersson, Kevin Eriksson, Timmy Hansen och Kevin Hansen. Från Norge är det bara två namn i listan Petter Solberg och Andreas Bakkerud. Lite sämre spridning på bilmärkena, bara fem olika, Audi-Ford-Volkswagen-Peugeot och så nykomlingen Kia.
På måndag publiceras listan på namnen i Euro RX.
*
WestCoast Racing bekräftar idag att man byter från Honda till Volkswagen Golf för årets internationella TCR-serie. Förare för tredje säsongen blir Gianni Morbidelli som vid sin sida har 16-åriga löftet Giancomo Altoè. Tidigare har Altoè bara kört formelbilar och nu blir det premiär för bil med tak.
Teamchefen Dick Jönsson Wigroth menar att bilbytet känns naturligt eftersom Volkswagen vann serien 2016 plus att man hade det bästa erbjudandet av alla.
*
I går var det dags för den årliga ”Förar/Co-driver-träffen” i SMK Hörby och som vanligt lapp på luckan med fullsatt lokal (blev ganska varmt efter en stund!!!). Här redogjordes då för nyheterna i regelverket, diskuterades lite säsongen som gick och ännu mer den som är i antågande. Första stopp här på Sturup Raceway och Anderslövsrallyt den 25 mars premiären i Bilsport Rallycup.
Efter detta handlade mötet mest om de vanliga problemen, funktionärsbristen och så det kanske allra tuffaste, svårigheten att hitta nya sträckor. Ännu viktigare i dag är ändå som jag ser det att kämpa för att behålla de gamla vägarna där både boende och markägare är positiva till vår verksamhet. Detta i ljuset av det byggs väldigt få nya grusvägar i vårt land och att därför hitta helt nya sträckor är åtminstone i vår del av landet snudd på ”mission impossible”. Men skam den som ger sig, på mötet framkom ändå ett par nygamla förslag så vi får se vad TV-Svängen kommer att bjuda på den 2 september?
En stor del av mötet handlade också om hur man skulle kunna arrangera rally på ett smartare och effektivare sätt än i dag. Med lite ironi brukar jag hävda att dagens reglemente inte skiljer sig mycket från det som beskrevs i ”Råd & Regler” som jag fick i händerna i slutet på sextiotalet och började åka som kartläsare. Trots att det idag finns massor av nya tekniska hjälpmedel som används i andra sporter som till exempel transpondrar och GPS så när det kommer till rally är dessa nästan skällsord.
Fortfarande sitter till exempel två personer i ”TK-In” på varje sträcka och skriver ankomsttid på tidkortet precis som man gjorde 1969 ( hade jag inte vetat att det var just detta år som Ove Persson flaggar iväg Helsingborgsbröderna Dick och Egil Länje, kunde man tro det var ifjor…).
Finns nog inga ord som är vanligare i rally än ”det går inte” och ”så här har vi altid gjort”. När det kommer till tekniska landvinningar så lyckas man med de här ”visdomsorden” i ryggen också alltid hitta något avlägset scenario där tekniken skulle kunna fallera. I rally handlar det nämligen om att använda både livrem och hängslen dessutom för att vara på den säkra sidan, även så trånga byxor att de är omöjliga att få ner över häcken om ni förstår min beskrivning. Jag är helt övertygad om att det är tekniken som kan vara en del av att rädda sporten och då genom att låta den ta över uppgifter som idag sköts av allt mer åldrande funktionärer. Att vi får in en uppsjö nya funktionärer i rallyskogen är i min värld helt uteslutet därför måste tävlingarna förenklas. Istället för cirka 8-10 frivilliga i start och mål kanske man kan klara sig med två eller tre om man tar tekniken till hjälp…
*
Snackades också mycket om tidig start i tävlingarna där 10.00 är den kanske vanligaste starttiden och senare än 11.00 finns det få tävlingar som har första start. Detta betyder att det ska besiktigas runt 07.00 och med 20-30 mil från hemmet till tävlingen innebär det ofta att man tvingas till övernattning vilket så klart fördyrar. Att flytta fram starten är en möjlighet men då är det ”orsak och verkan” som träder in. Istället för att kanske ha sista bil i mål vid 18-19-tiden så blir det istället mörker för de med högt startnummer. Plus att sängen där hemma nås först när det börjar ljusna.
Då dök min gamla käpphäst upp, måste bilarna verkligen genomgå full besiktning inför varje tävling? För så är det ju, att det är i stort sett samma bilar som åker runt i distrikten vilket innebär att teknikerna kollar samma stolar/bälten/båge ja ni vet och detta kanske med bara en veckas mellanrum. Under en normal säsong körs en rallybil i snitt ungefär 50 mil i tävlingsfart och samtidigt kollar teknikerna den då cirka tio gånger. Känns för mig lite ”overkill” eller som en av de aktiva så bra uttryckte det.
– Hade man haft samma system i WRC så skulle bilarna besiktigats före varje sträcka då en sådan tävling är runt 30 mil…
Visst har man en point i detta och för att förenkla så klart utan att tumma på säkerheten, diskuterades det om ett kraftigt förenklat system. En enklare kanske till och med gående B-besiktning skulle vara det normala och därmed innebära tidsbesparing. A-besiktigas skulle bilarna bara tvingas göra med kanske sex eller åtta månaders mellanrum eller efter varje tävling där det skrivits in ”Brutit” i Vagnboken.
På det här viset skulle det räcka med att infinna sig för besiktning 60 eller max 90 minuter före start. Ändå stor skillnad mot i dag när det kan handla om fyra-fem timmar från avlastning till att kartläsaren får tidkortet i sin hand och tävlingen börjar.
Redan här kan jag höra i mitt inre ”det går inte” och så lyckas alltid någon hitta en eller flera buggar som gör att det i extremfall kan innebära att något går fel. Kanske en bil som startar utan fungerande blinker, en varningstriangel som saknas eller något annat för resultatet helt avgörande (obs. ironi). Uppriktigt sagt är jag väldigt trött på ”det går inte” och tänk om de vanligaste orden i sporten framöver istället skulle bli ” vi provar så får vi se”!
*
I går levererades ett chockbesked i Karlstad där stora Nya Wermlands Tidningen köpt konkurrenten den mindre men i mina ögon piggare, Värmlands Folkblad. Redan där chockades många trogna VF-läsare men när det igår kom besked att hela sportredaktionen på VF skrotas och i fortsättningen blir det samma sport i bägge tidningarna då övergick chocken till att marken rämnade. Kan bara konstatera att NWT-bestämmarna skjuter sig inte bara i foten med det här oövertänkta beslutet, man laddar dessutom om och skjuter sig även i den andra…
För motorsportälskarna innebär detta att Värmlands bästa och i ämnet mest pålästa redaktion försvinner till förmån för en mer pliktskyldigast och av nöden oftast påtvingad bevakning. Mest kommer jag så klart att sakna Johan Hedlunds initierade artiklar och då ofta illustrerade med fina bilder av rallyfantasten Håkan Strandman. Räcker att plocka fram VF:s bilaga inför Rally Sweden för att förstå vad som kommer att saknas inför 2018. Efter ett par dagar i samband med Rally Monte Carlo levererade Johan och Håkan material som på Kristianstadsbladet språk ger betyget ”Fem kungar”. Mitt råd till de som bestämmer i det nya flotta tidningshuset i Karlstad, gör om och gör rätt!
*
Just nu 191 anmälda till Limas ”LBC-Rushen” och vet inte om jag var otydlig igår när jag menade att detta självklart borde vara en deltävling i Rally-SM? Har full förståelse att inte Sune Rickardsson & Co är intresserade av att göra om sin succétävling för att passa i ”SM-mallen”. Det jag menar är precis tvärtom, det är SM-mallen som borde göras om för att passa uppe i Dalarna.
I början av min karriär så kämpade ”gubbarna och tanterna” i SMK Hörby som djur för att få SM-status på TV-Svängen. Ända från första året 1965 tog man fajten och till slut lyckades man, både 1971 och -75 kom hela eliten till mellanskåne. Märk väl, i Hörby kämpade vi för att få lov att köra en SM-tävling medan det i dag tyvärr verkar vara mer tvärtom, MAS får jaga villiga arrangörer. Då menar jag att där måste vara något fel i upplägget och fel bör som bekant rättas till. Nu tror jag ändå att MAS och ordförande Lasse Mattsson är på god väg och bara det att få Tools som sponsor är ett bevis på detta. Även Mitt-Medias TV-sändningar från Östersund Winter Rally är ett steg i rätt riktning. Tänk då om utmärkta Rallyradion på något vis även kunnat förmedla rörliga bilder om än bara via datorn, då tror jag att SM-serien lyft ytterligare…
*
Om abstinensen efter bilaction blir för stor kan jag rekommendera en tur till Hässleholm i helgen då Hässleholms MK:s miniracing-sektion anordnar RM i sin nya lokal på Helsingborgsvägen. Här bjuder hemmafavoriten Daniel Carlsson (bilden) och hans konkurrenter på fartfyllda tävlingar både lördag och söndag
I morgon lördag blir det ingen Motorbloggen, tiden räcker inte till då ”det är mycket nu”!
Trevlig helg.