Hyundai sätter FIA i rävsax, Trimmat i SM är vad WRC2 är i VM, värmlänning rallytävlar i USA, Toyota byter från svart till silver, nya sträckor väntar i Skilling 500 och stort intresse för ”Lill-Jumbon”.
Vet inte om Hyundai satt FIA i en rävsax när man hotar att lämna WRC om de regeländringar för 2027 som sipprat ut, blir verklighet. Hyundai Motorsports tekniska direktör François-Xavier Demaison pekar på största stötestenen, att motorerna ska bli ”vanliga” bensinmotorer (ICE) vilket man menar känns omodernt.

– Resten känns ok och att vi måste vara flexibla när det gäller chassit köper vi, men inte rena bensinmotorer, menar Demaison.
Han pekar även på att det är för kort om tid till 2027 för att utveckla en ny Rally1-bil och då för samtliga team. Här menas att problem blir att hitta optimala bilar som håller sig under kostnadstaket på 345 000 euro.
– Det är svårt att be vår koreanska chefer att investera mycket pengar i ett mästerskap där man inte kan marknadsföra någonting och att marknadsföra sina gatbilar och sin teknik är något väldigt viktigt för Hyundai, säger Demasion till DirtFish och avslutar med.
– Vi kommer inte att fatta något beslut innan vi vet vart WRC är på väg och om FIA anser att det är viktigt att ha Hyundai med i båten, måste de ändra något…
FIAs tekniske chef, Xavier Mestelan Pinon vidhåller dock att man följer sin plan med rena förbränningsmotorer. Detta även om han medger att det just nu är en osäker framtid för bilbranschen, med förbränningsmotorer, hybrider och elbilar. Men för FIA är målet klart och vill någon tävla med elbilar finns andra mästerskap och Pinon avslutar med att ”svära i kyrkan”.
– Idag anser vi (FIA) att rallyts framtid är med rena förbränningsmotor!
*
På lördag är det omstart för Rally SM efter vinterns enda deltävling i Boden och nu tar Älmhults MK över stafettpinnen med ”Silverratten”. Första start från ”Live Arena” klockan 08.00 och så start på SS1 08.43. För SM kan man i Småland skryta med ”fullspäckat startfält” med nästan hundra anmälda. I SM spelar klassen ”Trimmat” samma roll som WRC2 gör i Rally VM och utan denna hade det vari mycket torftigt. Inte värsta bilarna, men klassen som publiken älskar.

På lördag är där åtta anmälda i ”huvudklassen” med Rally2/R5-bilar och där toppstriden lär stå mellan SM-ledaren Dennis Rådström/Sunniva Rudi, Toyota och SM-inhoppande Tom Kristensson/Andreas Johansson. En toppstrid dessutom i samma team, GK Doors Sweden Tråkigt för SM men roligt för Isac Reiersen att ERC-satsningen kom i vägen och det är där han har fokus från och med nu.

I ”4WD Divison2” eller klassen för diverse mer eller mindre omoderna Mitsubishi-varianter sticker skånske Adam Grahn/Mikael Kjellgren ut med sin moderna Ford Fiesta Rally3. Leder SM och kommer till Älmhult supertaggad efter sin seger i ”HGP”.

”Trimmat” är klart största klass med snudd på 40 anmälda och där store publikfavoriten/SM-ledaren är Patrik Flodin/Göran Bergsten med GK Doors Volvo 940. Åtskilliga gånger har paret kört sträckorna kring Älmhult då många även varit med i South Swedish Rally.
– Det är roliga och fina vägar och jag gillar verkligen den småländska karaktären, så det ska bli kul att vara tillbaka, säger Patrik.
Teamkollegan Patrik Hallberg/John Stigh genrepade i Italien på asfalt och Peugeot Rally4 medan det på lördag blir Toyota Corolla. Tio poäng skiljer de båda ”Dörr-åkarna” åt och att båda är med i toppen är solklart precis som de bägge nya BMW-förarna, PG Andersson/Anders Fredriksson och Jonas Åkesson/Josefin Ingvarsson. Flodin är redan beredd på en tuff PG i helgen.
– Ska bli riktigt kul att få fightas med P-G igen, det ser vi fram emot, lovar Flodin.
Även om det är nära för skåningar/smålänningar till helgens tävling, är där inte så många anmälda. Men kommer till Älmhult gör Jacob Johannesson/Danny Holgersson, Gullabo -Tim Liljegren/Jörgen Lindah, Karlskrona Emil Friman/Marcus Sundh, Vetlanda- Isac Arvidsson/Victor Svensson, Gullabo – Rickie Borgström/Ola Sandberg, Osby – Oskar Andersson/Christoffer Svensson,Vimmerby – Wille Gad/Anton Johansson, Älmhult – Jörgen Gerhardsson/Ellinor Thörnberg, Vetlanda – Mikael Larsson/Ebba Larsson, Hörby. I morgon kikar vi på ”Standard” som är rekordstor på lördag.
*
Den 12-14 juni körs ett riktigt fint grusrally med lite asfalt i USA:s ”ARA-serie”, ”Southern Ohio Forest Rally”. I år dessutom med svenskt intresse då Munkfors Volvo-åkare Thomas Hansson idag skickade iväg sin nybyggda Volvo 940 plus reservdelari en container från Göteborg till USA. Ställde den tycker jag relevanta frågan, varför vill man köra rally på andra sidan Atlanten?

– Varför inte, men visst är det lite ”stölligt” ändå känns det som en kul grej, svarade Thomas.
Redan ifjol fanns det liknade planer men en tung krasch i ”Snapphanerallyt” grusade hela projektet.
– Just då kändes det tungt men jag gav inte upp utan planerade vidare och nu är jag äntligen så långt som att bilen finns i en container med adress USA, berättar Thomas.
Att som svensk köra rally ”over there” är ingen enkel sak och nästan dagligen har det varit telefonkontakt mellan Thomas och folk på plats i Ohio.

– I synnerhet tävlingsledaren har varit otroligt hjälpsam och utan honom och hans kompisar vet jag inte om jag lyckats runda alla minor längs vägen.
Nu återstår bara en grej innan Volvon är ”race ready” berättar Thomas.
– I USA räcker det inte med vanliga eldsläckare utan det krävs sprinkler i alla bilar. Detta har vi inte hunnit fixa så det måste göras där borta, men inga problem enligt mina kontakter lite ”a piece of cake”!

Med sig till Ohio och staden Chillicothe åker även smålänningen Niclas Jidflo som kartläsare och kompisarna/ mekanikerna, Bjarne Nygren, William Nygren och Sven Hansen. Att det är ett stort äventyr som väntar är Thomas övertygad om, men han räknar även trippen som lite semester.
– Budgeten är på 250 000 kronor och då är allt inkluderat, resor, boende för hela gänget plus tävlingsavgiften (1200 USD). Inte billigt, men som det känns nu väldigt väl investerade pengar, avslutar den värmländske entrepenad-föraren som fyller 58 år under vistelsen i Ohio.
*
Som bekant har jag aldrig gjort vågen över svart som kulör på bilar och ännu mindre på rallybilar (grönt är ännu värre dock). Blev därför glad över att Toyota Gazoo Racing väljer bort ”likbil-kulör” till förmån för silver på sina Yaris GR Rally1 så här långt bara för kommande grustävlingar.

*
Att hitta nya specialsträckor är ingen enkel uppgift för någon rallyarrangör. Flera problem finns och där det kanske största ändå, är boende som har svårt att förstå vitsen med ”att köra fort på deras grusväg”. Men även olika påbud från myndigheter med miljö som fokus kan stöka till och jag blir därför förvånad och även avundsjuk på Skillingaryds MK. Till deras tävling ”Meeting Småland Rally Skilling 500” den 28 juni utlovas nämligen.

-Vi är på ny mark där ingen av dagens DM-rallyåkare tävlat tidigare. Sex unika fantastiska sträckor väntar!
Tävligen ingår i DM för Södra/Småland, Sydsvenska Mästerskapet och VOC Mekonomen Rally/SverigeSerien. Vrigstad blir orten där allt händer den 28 juni.
*
Den 1 maj är det dags för den andra deltävlingen i Mega Rallycup då Falköpings MK arrangerar ”Lill-Jumbon” på Falköpings Motorstadion. 125 anmälda för att köra sträckan inne på motorområdet som mäter cirka tre kilometer och skall köras tre gånger på omväxlande grus och asfalt. Det är favorittryck på hemmaföraren David Nattsson/Sebastian Johansson som kommer med totalseger i lördagens i första deltävlingen i Svenska Rally Cupen. Här får man konkurrens av Leif Persson/Erika Persson Laxå, Heidi Ryrlèn/Peter Hansson, Vänersborgs MK och åkglada Hannah Jakobsson/ Philip Lindskog Kolsva MS A förare 2 WD brukar bli väldigt jämn men för att nämna några så får det bli Bengt Carlsson/Andreas Aleryd, Vara MK, Matti Johansson/ Amanda Andersson, Vara MK och Kristian Johansson/ Tobias Ludvigsson, Borås MK
– Det kommer att bli en fartfylld dag på Falköpings Motorstadion med första start 10.30, hälsar klubbens Thord Söderberg.