Hyundai med nytt på Korsika, Tänak segerviss, inget solväder på mötte Tom K. ,Prodrive hyllade krutkille, Elias hyllas, SLR tar över och fem kungar för Rallymagasinet på SVT!
Det är nog så att alla fyra WRC-teamen mer eller mindre har kniven mot strupen och måste leverera för att överleva. Men frågan är om inte Hyundai Motorsport har knivspetsen längst in, Korea kräver seger i Märkes-VM punkt slut. Så klart lämnar detta inte nya chefen Andrea Adamo någon ro att njuta av Korsikas vackra landskap utan här är det enbart resultat som räknas. Det är också därför han väljer att möblera om bland förarna för att hitta optimal konstellation inför varje tävling, bara Thierry Neuville sitter säkert. Dessutom har inte teamets i 20 WRC varit på topp i någon av de tre hitintills körda tävlingarna, lite småtrul har irriterat både Adamo och framförallt förarna. Nu kommer Thierry Neuville, Dani Sordo och Sebastien Loeb att få helt ny bilar att köra med på Korsika…
’
Den som ”The Hyundai squad” främst har i siktet även om Sebastien Ogier, Citroën vann senast i Mexiko är Toyota och då Ott Tänak. Leder inför Korsika men både Ogier och Neuville har slagläge och kan mycket väl gå förbi om Ott får lite problem. Nu har han dessutom inget långt vinnar-cv i Tour de Corse, tvåa i fjol annars är det tia som bäst.
– Ser framemot helgen och att starta först här är ingen nackdel, tvärtom då är vägarna som renast från grus och småsten, menar Ott.
– I fjol hade vi ”good pace” i första starten med Toyotan, vi vet också att vi har ett starkt paket på asfalt och vet att vi kan vinna!
Jari-Matti Latvala hade lite oflyt i Mexiko och vill nu visa att han kan utmana vem som helst.
– Vissa sträckor känner jag igen från när jag vann 2015, avslöjar Latvala.
– Vi har haft bra test över 20 mil där vi provade olika saker…
Tredje mannen Kris Meeke har en fjärde plats från 2015 som bäst men det ska ändras i helgen.
– Min ”speed” har alltid varit där men det är också alltid en utmaning i synnerhet i år med 75 procent nya sträckor, säger ”The Ulsterman”.
I likhet med de flesta menar han att få till bra noter är A och O för att komma på pallen. Han menar också att han fick bra känsla för sin Yaris redan i Monte Carlo och avslutar kort.
– Ser framemot rallyt!
*
Långtifrån någon solig medelhavsö mötte ”the crews” när dom i dag gav sig ut för ny ”recceday”. Regn och storm, ja till och med snö uppe bergen var vad då bland annat Tom Kristensson och Henrik Appelskog hade att ta sig an inför torsdagens start. Nu verkar det tack och lov vara väderomslag på gång och från onsdag förväntas sol och ingen nederbörd alls. Såg lite bilder från serviceplatsen på Bastia Airport där det mest var ett plockepinn av nerblåsta tält och annat löst tjafs. Men M-Sport Polands trailer för Junior-WRC rådde inte vindarna på, den stod pall.
*
Finns nog inte många andra länder som är så åldersfixerade som Sverige. Här verkar det ibland som att personer som passerat 40 år med råge passerat ”bäst före” och egentligen borde lämna arbetsmarknaden för att istället se till att duvorna i parken får sin mat. Tänker på detta när jag ser att brittiska motorsportföretaget Prodrive med ett förflutet i WRC både med Subaru och Mini i förra veckan avtackade en av sina medarbetare. När man läser att Greville Bidwell kom till Prodrive redan 1994 och nu avtackades blev det med lite huvudräkning 25 års anställning. Inget konstigt med detta, själv har jag jobbat 49 år på Kristianstadsbladet, visserligen med olika ägarkonstellationer men ändå. Det som fick mig att stanna upp var att Greville började skruva WRC-Subaru 1994 i en ålder av 64 år. När chefen Dave Richards avtackade sin trotjänare är det bara månader kvar innan han fyller 90 år, snacka om krutkille (vill inte använda ordet gubbe, känns helt fel). Richards avslutade sitt hyllningstal med.
– Vi alla önskar dig ett långt och lyckligt pensionärsliv!
*
Alltid lika kul när man ser unga svenska förare nämnas i ”större sammanhang” och att Elias Lundberg och David Arhusiander satte sig i respekt direkt i ERC-premiären på Azorerna är helt klart. ”ERC-NEWS” noterar detta och idag finns en artikel om deras väg till tredjeplatsen i ERC3 Juniors. Man skriver att Elias tog ett imponerande kliv från nationell till internationell nivå redan i första ERC-tävlingen. Att han dessutom drogs med en svår förkylning hela helgen gör inte insatsen med Opel Motorsports Adam R2 mindre imponerande. Elias säger också.
– Det svåraste rally jag kört i min karriär, där var det faktiskt var flera gånger när jag under lördagen inte trodde jag skulle kunna fullfölja tävlingen.
Nu bet både han och David ihop, trotsade de usla väderförhållandena och gick mål som stark trea.
– Blev ändå okej till slut, en riktigt bra start för oss och jag tror att det kommer att bli en bra säsong…
Inte bara ERC-NEWS imponerades av STAR-talangen utan så gjorde även Opel Motorsports ”top dog” Jörg Schrott. Opel-basen menade att de flesta inte ens tagit sig ur sängen med en sådan förkylning men inte Elias som han betecknar som ”a real fighter”. Måste kännas skönt för svenskduon inför nästa kraftmätning i slutet av april på Kanarieöarna.
*
Många är lite bekymrade över vad som kommer att hända med svensk racing efter att STCC ”kånkat” med miljonskulder i bagaget. Nu verkar det dock klarna och ett nätverk med bland annat SBF och TCR Scandinavian Series i förarstolen har nu bildat Scandinavian Racing League, förkortat SRL.
– Det känns skönt att redan nu ta ett mer praktiskt steg i arbetet med det nya samarbetet. Och nästa steg är att gå vidare med upplägget för Scandinavian Racing League som är tänkt utifrån samma princip som hockeyns SHL är uppbyggt, där arenorna och föreningarna är en viktig del för seriens utveckling. Det är ett upplägg som jag tror mycket på och vet fungerar, säger Anna Nordkvist som är vd för Svensk Bilsport till Teknikens Värld.
Hennes motsvarighet hos TCR Scandinavia Greger Pettersson instämmer.
– Vi tycker detta är ett väldigt bra upplägg för TCR Scandinavia, där vi kan fokusera på klassen och racingen. Parallellt som arrangörerna kan sköta det som sker ute på banorna och kan jobba med att göra de evenemangen ännu bättre.
I SRL ingår även Porsche Carrera Cup, GT4 Scandinavia, V8 Thunder Cars, Ginetta GT5 Challenge och Formula Nordic. Första konkreta beviset på nya SRL är att man startat upp hemsidan ”SRL.se” där finns allt om årets tävlingar där premiären körs på Ring Knutstorp första helgen i maj.
*
Medan Opel tråkigt nog för en tynande tillvaro både bland svenska bilköpare och ännu tristare, svenska rallyåkare. Det som förr ofta räknades som tvåa i antalet rallybilar efter Volvo är nu allt mer udda fåglar i rallyskogen. En och annan Ascona, Corsa och Kadett GSi men inte ens jag med mina Opel-färgade glasögon kan påstå att man dominerar i startlistorna. Man får drömma sig tillbaka till tiden när Gert Blomquist drog i gång Opel Rallycup på 80-talet och när alla ville köra bil från Rüsselsheim. Tyvärr verkar detta vara en tid som aldrig kommer tillbaka och när det kommer till ny Opel i rally är det vad jag vet endast Eslövs Mats Andersson som håller den gul/svarta fanan högt med sin Opel Adam R2.
Annat är det i Danmark där man nu drar igång ”ADAM Cup Denmark” och med hjälp av en stridslysten ”Adam Viking” ska nu Opels rallyhistoria fortsätta leva. Bravo Danmark!
*
Tickar på med namn i anmälningslistan till RS-DM/Asfaltcup, SMK Hörbys Bilmånsson Hörby Rallysprint, söndagen den 14 april, just nu 57 anmälda. I dag kom där ett tungt namn som mig veterligen aldrig kört rally i mellanskåne, Lars Stugemo med Kalle Lexe i högerstolen i Printsports Volkswagen Polo GTI R5. Därmed blev Hörbypubliken de som fick äran att få se en livslevande R5 Polo in action med något annat än is och snö under hjulen. Tilläggas kan att för kartläsare Lexe är det inte första gången i Hörby. Redan 2003 tog han och Mats ”Hoppe” Karlsson hem segern i TV-Svängen med en WRC-Escort.
Kanske ändå inget han har någon större nytta av den 14 april…
Nu får paret inte någon lätt resa mot en inteckning i ”Glentons Vandringspris” och Joachim Grahn med sonen Adam som premiäråker i nya WRC-Fiestan har mitt första tjing som vinnare. Fast Rolf och Linda Grybb i tidigare Ib Kraghs Citroën R5 blir nog inte så lätt att komma till tals med.
*
Med stor spänning kollade jag på nya ”Rallymagasinet” på SVT i går. Funderade länge på om jag skulle ge det fyra av fem möjliga kungar (Kristianstadsbladets bedömningsskala) men mot slutet blev det ändå klockrena fem kungar. Inte bara för att Tom Kristensson var med ”on location in Corsica” utan ännu mer för att Maria Wallberg och Jonas Kruse även tog upp Mattias Adielsson och Elias Lundbergs mer eller mindre framgångar på Azorerna. Då kändes det med en gång som ett komplett rallymagasin. Bara att hoppas att Jonas även kan lura in lite Rally-SM framöver. ”Jonas for president” är mitt val!