Hyundai laddar om för 2026, WRC-parad i Prag, Tänak vill inte se tekniska problem i ”CER”, Sydsvenska Mästerskapet med sju tävlingar 2026, Hörby-Klara tvåa i historisk premiär och Volvo Euro Cup avslutad för året…
En nyhet kom idag som går på tvärs emot rykten som hävdar att Hyundai är på väg att ge upp WRC-tävlandet till förmån för långloppsracing. Idag presenteras f.d FIA-anställde britten Andrew Wheatley som ny sportchef i Alzenau. Snabba puckar och jobbet börjar redan nu med ”Central European Rally” som sedan följs av ”Rally Japan”, finalen ”Rally Saudiarabia” och sedan är det dags att kavla upp ärmarna för 2026. Wheatley ersätter ingen i Hyundai Motorsport utan går till en helt ny tjänst för den tidigare även anställde hos M-Sport.

–Jag är mycket glad över att få börja på Hyundai Motorsport som WRC Sporting Director i denna mycket spännande tid. Min roll är att stödja vårt erfarna team, hjälpa till att navigera i de dagliga utmaningarna och dela med mig av min kunskap för att hjälpa oss alla!
Temachef Cyril Abiteboul har senaste tiden inte haft så mycket tid över för rally och det är där nya tjänsten träder in. I pressreleasen trycker Hyundai även på att nyanställningen ska ses som ett bevis på att teamet verkligenn inte tänker överge WRC.
*
Helgens VM-rally inleddes redan i söndags med en storstilad parad genom Prag där bland annat Adrien Fourmaux, Hyundai, Sami Pajari, Toyota och Grégoire Munster, M-Sport tog sina Rally1-bilar på en tur genom de stora folkmassorna.

Extra mycket jubel blev det när hemmafavoriterna i Rally2 Jan Černý och Filip Mareš plus tysken Philip Geipel rusade sina motorer. Någon i gänget med med extra feeling bjöd även åskådarna på ”donuts”…
*
Hyundai med Ott Tänak och Thierry Neuville har press på sig att inte enbart för att förbättra sina positioner i WRC-tabellen (fyra respektive femma), utan även i egenskap av CER-vinnare 2024 och 2023. För Tänak är det enkelt, seger är ett måste om VM-drömmen ska fortleva. Samtidigt måste också Toyota-armadan framför få problem.

Att gå ut som fjärde bil ser han som lite problematiskt då de startande framför ”skitar ner vägen” och poängterar han.

– Nu finns det inte utrymme för mer tekniska problem!
Neuville har ännu inte vunnit någon tävling i år och bara nått pallen fyra gånger. Att försvara sin VM-titel är sedan länge glömt och nu handlar det om att få en kick inför 2026. Men att köra på de luriga vägarna i CER är inget man skojar med menar belgaren.

–Att köra i oktober innebär att väderförhållandena och de skiftande temperaturerna gör det särskilt utmanande. Vi har haft mycket regn här tidigare år, vilket gjort det riktigt svårt att förutsäga ”the grip” i kombination med antalet ”cuts” ökar risken för punktering…
*
Att rally i vårt land till stora delar handlar om olika mer eller mindre konkurrerande cuper är välkänt och inte heller något som lär förändras framöver. Dessa cuper drivs inte av distrikt utan av enskilda klubbar och deras eldsjälar och mig veterligen är ”Sydsvenska Mästerskapet” ensamt om att ha backning av distrikt. I ”SSM:s” fall är det Södra BF och Smålands BF genom sina SGA:er Ola Schönström, Sebastian Steiner och Sara Mejving som gemensamt driver mästerskapet som 2026 går in på sitt tredje år.Trions målsättning med mästerskapet är sympatisk, ”Alla skall kunna tävla på den nivå som passar dem. De tävlande är ingen homogen grupp. Tid, ekonomisk förmåga med mera styr valet.”. Att hitta en form som passar alla är helt omöjligt då önskelistan på tävlingsformat spretar mellan, långa, korta, notade, onotade, rekade-tävlingar och helst också max tio mil hemifrån.
– Distriktens rallyverksamhet ska också innehålla en riktning som leder till Rally-SM både för arrangörer och för tävlande, en inte helt enkel ekvation, konstaterar Smålands Sara Mejving.
2024 bestod mästerskapet av fyra deltävlingar fördelat jämnt mellan Södra och Småland, i år har det varit fem tävlingar där Kullings i Västra stack ut. Till nästa år blir det ingen sådan utflykt berättar Mejving.
– Kalendern för 2026 innehåller sju notade tävlingar och samtliga är detta år inom våra två distrikt.

Fyra mästare koras med klasserna 4WD-2WD-Standard (GruppE/GruppF/VOC) samt inte minst viktig, Ungdomsklassen. Förutom detta kommer framgångsrika B och C-Förare uppmärksammas. Bilderna är 4WD-vinnare Robin Adolfsson/Nicklas Jidflo och Standard-segrare Hampus Larsson/EbbaLarsson.

Tävlingskalender
11 april Simrishamnsmixen, Simrishamns MK
25 april Vilda Ryd Racet, Ryds MK
30 maj Midsommardansen, Ljungby MK
13 juni Skilling 500, Skillingaryds MK
15 augusti Snapphanerallyt, Hässleholms MK
5 september Ekratten, Asarums MS
19 september TV Svängen, SMK Hörby
*

Trots att SMK Hörby har en av deltagarna i nya off-road-serien ”Extreme H” som nu fått FIA-statuts under namnet ”FIA Extreme H World Cup” har jag lite svårt att ta till mig denna extrema variant av motorsport. Icke desto mindre gjorde Klara Andersson i team med Timo Scheider en makalös insats i premiären i Saudiarabien och Qidoiya City när dom slutade tvåa efter Kevin Hansen och Molly Taylor. Sista pallplatsen togs märkligt nog inte av favoriterna Johan Kristoffersson/Mikaela Åhlin Kottulinsky utan av KMS-kollegan Ole Christian Veiby/Hedda Hosås.

Serien ersätter de tidigare eldrivna bilarna som nu istället använder vätgasmotorer, något som varit omdiskuterat berättar Klara i Skånska Dagbladet.
– Det har funnits diverse myter om vätgasdrivna bilar som att de ska krascha och explodera. Men vi har haft bilar som rullat och krockat och med det visat att att vätgas är hur säkert som helst, det tycker jag var ett riktigt bra svar på tal…
Den tidigare varianten hade ett i mina ögon väl tillkrånglat tävlingsschema med olika kval, nu handlar det om att samla poäng till en avgörande final där alla åtta bilar startar. I finalen byts förarna åt och i helgens final inledde Scheider med att komma in för förarbyte till Klara som tvåa, en placering hon höll in i i mål.
–Säsongens största framgång och visst var det stort att få kliva upp på pallen när World RX avslutades i Turkiet, men detta är nog snäppet större. Ett otroligt starkt startfält med nästan hela gänget från Rallycross-VM på plats och en helt avgörande och unik VM-final, förklarade Klara.
Inget är klart med uppläget för serien till 2026 men Klara jobbar för en fortsättning både här och inom rallycrossen där hon i år tillhört CE Dealer Team.
*
Jag utlovad en summering av Volvo Euro Cup som avslutade 2025 i Danmark med ”Rally Stoholm”. Här kommer jag att göra ett undantag och låter VEC-grundare Ted Malm med egna ord (många) berätta om utfallet. Jag nöjer mig med att koka ihop VEC-pallen i de fyra klasserna.

VEC1.
1. Valentin Mårtensson Sverige 843p.
2. Oliver Sundström Sverige 709p.
3. Albin Karlsson Sverige 655p.
VEC2.
1. Øystein Hansen Norge 913p.
2. Stefan Haberland Tyskland 822p.
3.Oliver Rumpler Österrike 817p.
VECC1.
1. Håkan Holm Sverige 848p.
2. Jörgen Einar Sverige 812p.
3. Ola Eklund Sverige 332p.
VECC2.
1. Håkan Süld Sverige 830p.
2. Arne Rådström Sverige 200 p.
3. Anders Lundhaug Norge 190p.
*
Med detta lämnar jag över VEC-scenen till Ted Malm.
”Volvo Euro Cup året avgjordes ända in i det sista.
Standardklassen för A/B förare VEC1 startade Oliver Sundström starkast och släppte sedan inte greppet då han vann 3 av 4 SS och därmed också dagens deltävling. Tätt följd av powerstage vinnaren Albin Karlsson som var dryga 10 sekunder efter.

Valentin Mårtensson (bilden) som ledde inför den avslutande finalen gick in på en tredje plats, ytterligare 4,7 sek efter. Även Patrik Jonsson som är den som kört näst mest VEC tävlingar genom åren gav sig in i leken och slutade 4:a efter att gjort en imponerande start på SS 1 där han var 2,7 efter vinnande Oliver Sundström. Standardklassen för C-förare skulle båda dagarna utgöras av två grupperingar. Först en trio med ledaren från Tyskland Stefan Haberland som jagades av norske fantomföraren Øystein Hansen och vilt satsande österrikaren Oliver Rumpler. Andra grupperingen var norske Jan-Fredrik Bonden som inför finalen låg på en fjärde plats och han jagades i sin tur av Ted Malm, som haft tekniska bekymmer under året och låg på en sjunde plats. Här visade tysken direkt att det här med rena asfaltsträckor är hans melodi. Vinst på båda stadssträckorna för hans del men fick sedan vika sig för Øystein Hansen på de båda andra 2 SS:en. Detta ledde till att fredagens tävling gick till Norge genom paret Hansen hela 3,4 sekunder före Oliver Rumpler och Haberland soim trea. Bonden och Malm hade turats om att vinna sträckor under fredags kvällen, Malm fick punktering på andra stadssträckan och slutade totalt på fredagen efter Bonden med 5,8 sek.

Bland AppK-bilarna så var första dagen en dag där P1800-åkande Jörgen Einar var överlägsen på stadssträckan. Men lika överlägsen var Håkan Holm på mixen av grus/asfalt så Holm drog längsta strået och vann fredagen. Håkan Süld som var ensam i cupen i sin klass gjorde fint ifrån sig bland totalen av AppK-bilar och landade på en 4 e plats, 11 sekunder efter svenske Stefan Helin som med sin Opel var totalsnabbast av alla AppK (förlåt Ted, kunde inte motstå frestelsen med bild på Stefan Helins Opel).

Lördagen var en dag som började med en militärsträcka varvad av betong, asfalt och sand. Denna kördes 2 ggr. I VEC1 skulle det visa sig hur tight den här cupen är redan från början. Valentin och Oliver Sundström körde på tiondelen exakt lika och Albin Karlsson var 4 tiondelar efter. Där har vi tjusningen med standard bilarna i VEC och det är också därför vi ej blandar in några andra fabrikat. I VEC2 skulle det visa sig samma sak där man efter 10 körda sträckor hade på tiondelen samma totaltid mellan Øystein Hansen och Oliver Rumpler. Denna dagen präglades av stundtals ruskigt snabba asfaltspartier och sedan in på avstickare som var grus/sand partier. Dessa blev ju mer och mer utmanande i takt med att dessa tre sträckor kördes 3 ggr. Vinnande genom den utmanande lördagens 11 sträckor stod Valentin Mårtensson som segrare i VEC1 i tävlingen endast 7,8 sekunder före Oliver Sundström efter 15 specialsträckor. Albin Karlsson och Patrik Jonsson fick bryta p.g.a tekniskt och därmed passerad Oliver Albin. Valentin stod som vinnare i cupen Oliver 2:a och Albin trea utav 38 st som kört i VEC1.
VEC2 som sagt var lika tight och här stod till slut Øystein som vinnare inte bara i tävlingen utan även i cupen. 2:a i tävlingen blev Oliver Rumpler och som 3a tyske Haberland. Norrmannen Bonden fick se sig slagen av Malm på lördagen som slutade 4a före Bonden på 5e plats. Ställningen för året slutade med paret Hansen som vinnare följt av Stefan Haberland på andra plats och Oliver Rumpler på en 3:e. Malm kunde inte rå på Bonden utan här stannade norrmannen på en 4:e placering och Malm avancerade från 7:e till 5:e plats.

Då dagen var slut hade Jörgen Einar gladeligen vunnit lördagens etapp med 30 sekunder före Håkan Holm. Dock vann Holm året före Jörgen Einar och som trea PV åkande Ola Eklund. I VECC2 stod det klart redan före tävlingen att Håkan Süld vunnit men körde detta till trots ner för att köra en mycket uppskattade tävling i Danmark. Även om Håkan haft klent deltagande mot sig under året så har paret Süld visat framfötterna i varje tävling gentemot de andra AppK-bilarna så det är ingen ”walk in the park” han varit med om.

Summa summarum ett mycket nöjt VEC fält som återses igen i samband med konferens & prisutdelningen i Linköping den 22 November. För dig som är nyfiken på VEC som dessutom öppnar upp för Trimmat 2WD nästa år så är konferensen på dagen i Linköping ett ypperligt tillfälle att få all info samt påverka regelverket som fastslås på konferensen. Kostnad 200kr per person med fika samt en timmes underhållning av hemlig rally legend som är inbjuden. För anmälan vänd dig till Ted Malm på +46 735 27 18 45 eller ted@tedmalm.se