Hyundai klara för 2026, Katsuta-Oliver-Kazaz snabbast på shake down, Mille J. lovar toppstrid, WRC-tipset, nästa års WRC-kalender klar och BAZ188 hittad hemma hos Latvala.

WRC-helgen som väntar fick ett glatt underhands besked direkt, Hyundai blir kvar även 2026. Nyheten ska bekräftas på fredag men redan idag säger teamchef Cyril Abiteboul.

Vi är glada att kunna bekräfta att Hyundai Motorsport kommer att fortsätta delta i FIA World Rally Championship 2026. 

Enligt Abiteboul grundas beslutet på  senaste årens framgångar plus att FIA gått teamen till mötes vad gäller kommande Rally1-regelverk.  Vad som händer efter 2026 är dock oklart likaså om deras ”Driver line-up” förblir intakt. Thierry Neuville har option på ännu en säsong med Hyundai Motorsport.

Två skrällar inledde ”Secto Rally Finland” när Takamoto Katsuta satte bästa tid på shake down, fyra kilometer långa ”Ruuhimäki”. I sitt tredje försök passerades Toyota-kompisen Sebastien Ogier med knappa sekunden. Nästa skräll svarade irländaren Josh McErlean för med Ford Puma #55. Josh var futtiga 0,3 efter Ogier och om ”lyftet” beror på att M-Sport satt Venestads Rickard Nilsson som ansvarig för ”vänster framhörn” vet jag så klart inte, men det skulle inte förvåna mig.

Foto: Toyota Gazzoo Racing

Fjärde tid sattes av mångas seger kandidat Ott Tänak, 0,1 bak medan Kalle Rovanperä var 0,6 efter Tänak. Oväntat bleka var Elfyn Evans (sjua) och Thierry Neuville (nia) och belgaren var tre sekunder långsammare än ”Taka”. Sämst tid i Rally1-gruppen satte lite förvånade Martins Sesks med Puman och detta först i fjärde försöket, 3,5 efter japanen.  

*

Inga skrällar i WRC2 utan Oliver Solberg toppade i sin comeback, nästan två sekunder snabbare än guld-utmanande Yohan Rossel. Trea blev Tuukka Kauppinen, 0,2 bak.

Foto: Toyota Gazzoo Racing

Jari-Matti Latvala valde att med sin rutin spara sin röda Toyota Yaris GR Rally2 och körde bara en omgång med ”full gas”. Där sattes en tid som var bäst så långt men som sedan pressades, när de flesta valde att prova flera gånger. Ändå blev det fjärde bästa och lika imponerande var Estlands-vinnaren Robert Virves som även han körde en enda gång. Då var estländaren bara 0,2 bak Latvala vilket gav en femte tid, delad med Lauri Joona. 

Pablo Sarrazin som rullade häftigt förra helgen fick nu ta över teamkollegan Sarah Rumeaus Citroën C3 Rally2. Hon  i sin tur får nu köra en ny C3:a som precis anlänt från Frankrike och som en röst förkunnade.

Finns där bara ekonomi går allt att lösa… 

*

Bland juniorerna var det den turkiska flaggan som vajade högst genom Kerem Kazaz som var 0,8 före ledaren i klassen, Taylor Gill. Tredje tid satte irländaren Eamann Kelly medan Mille Johansson fick till en sjätte tid, nästan fyra sekunder långsammare.  Vinnaren senast i Grekland, Ali Türkkan som efter totalsegern i ”HYAcenter Ralli” har lite press på sina 26-åriga axlar. På ”Ruuhimäki” var han dock lite blek, åttonde tid och fyra sekunder efter sin landsman i toppen.

*

Två tävlingar återstår för Junior-WRC, i helgen är det ”Secto Rally Finland” och sedan avslutas allt i ”Central European Rally” 16-19 oktober. Detta ger Mille Johansson/Johan Grönvall två chanser att förflytta sig fram plats två i tabellen, till seger i mästerskapet. Sju poäng skiljer till australiensaren Taylor Gill och att han är före irriterar Mille, som menar att den placeringen beror mer på tur än snabbhet.

Jag ser det som fullt möjligt att kunna gå om Gill och äntligen ska vi få köra en tävling där det ska avgöras på fart och inte tur som det har varit de senaste två gångerna, förklarar Mille.

Foto: Marcin Rybak

Inget snack utan att den 20-årige Katrineholmaren är snabbast i klassen men samtidigt även haft lite oflyt. Nu hoppas han och Grönvall att deras för året, första ”high speed rally” ska innebära en förändring i tabellen.

Det är en väldigt snabb tävling där noter och samspelet  förare och kartläsare spelar väldigt stor roll. Vi jobbar mycket med noterna och kommer kolla mycket video för att hitta så mycket fart som möjligt, säger kartläsande Johan.

Foto: M-Sport Poland

För duon är det premiär i ”Finlands GP” där förberedelserna har varit noggranna. Inför helgen genomfördes ett test i en identisk Ford Fiesta Rally3, följt av rekognosering för få till perfekta noter på de snabba vägarna och många krönen.

Att åka riktigt fort på vägarna runt Jyväskylä är väldigt svårt första gången man är här med alla krön och lyft som går i varandra hela tiden. Men testerna kändes bra och nu går vi ut stenhårt och kör för seger, lovar Mille.

Junior WRC har tio förare från nio länder anmälda, samtliga i identiska Ford Fiesta Rally3 från M-Sport Poland med däck från Hankook. 

*

Dags för WRC-tipset och med målsättningen att lyckas lite bättre än de senaste gångerna.

WRC (Rally1)

1. Sebastien Ogier Toyota

2. Ott Tänak Hyundai

3. Thierry Neuville Hyundai

4. Kalle Rovanperä Toyota

5. Elfyn Evans Toyota

Foto: Toyota Gazzoo Racing

Hål i huvudet tänker ni, när SD-snabbast Katsuta inte är med på Topp5. Jag är dock tveksam till hans förmåga att knyta ihop paketet, vilket han också tråkigt nog visat så många gånger förut. Istället kör jag på säkerhet vilket innebär att ”Seb” upprepar segern från 2024. Nu går #17 ut som tredje bil, vilket kan räcka när Tänak och Evans sopat bort lösgrus tillräckligt för att ge ny seger.

*

WRC2 (Rally2).

1. Oliver Solberg Toyota

2. Jari-Matti Latvala Toyota

3. Emil Lindholm Skoda

4. Roope Korhonen Toyota

5. Yohan Rossel Citroën

Samma topp som i fjol och där jag misstänker att ”JML” och Janni Hussi i ett utsatt läge för Solberg, slår av lite för att inte sno viktiga poäng i onödan. Egentligen tror jag aldrig detta blir aktuellt, för det mest troliga är ändå att det blir värmländsk show hela vägen.

*

Junior WRC (Rally3).

1. Ali Türkkan Ford

2. Mille Johansson Ford

3. Eamon Kelly Ford

4. Taylor Gill Ford

5. Aatu Hakalehto Ford

Kanske snudd på tjänstefel att ha Mille först som tvåa men Türkkan imponerade storligen i sitt finska genrep. Dessutom är svenskens erfarenheter från finska snabba sträckor begränsad, har faktiskt inte hittat någon grusstart för honom alls. Nu är det inte första gång som Mille tar sig an nya utmaningar så mitt tips kan (förhoppningsvis) vara uppåt vägarna och att det blir årets första svenska seger i J-WRC. Redan ikväll klockan 18.00 i Sportkanalen får vi första. Känningen om vart det barkar…

*

Idag publicerade även FIA WRC-kalendern för 2026 innehållande 14 tävlingar. Premiär som vanligt ”Rallye Monte Carlo” 22-25 januari och därefter ”Rally Sweden” i Umeå 12-15 februari.

Lite förvånad över att ”Rally Japan” flyttat från hösten till maj och 28-31. Annars ungefär samma upplägg som i år att Estland och Finland följer efter varandra precis som Paraguay och Chile. Finalen blir även till nästa år ”Rally Saudi Arabia” 12-15 november.

*

Foto: Lars Blondell

I mitt flöde dök upp en bild från Lars Blondell som besökt Jari-Matti Latvalas museum och där hittat en Audi 80 Quattro Coupé. Efter lite koll så visade det sig vara Jari-Mattis pappa, Jari som en gång kört med Audin som därefter hamnat på museum.

Foto: Tommy Svensson

När jag hittade reg.numret så förstod jag exakt vilken bil detta var. BAZ 188 kördes först av Umeås Mikael Eriksson, då som framhjulsdriven Audi GT med vilken han gjorde en praktrullning i ”MIRA-Rallyt” 1983 dessutom framför våra ögon.

Foto: Tommy Svensson

Efter detta hamnade den hos värmländske rallyprofilen Bror Danielsson som byggde om till Quattro. Vad som hänt fram till att den blivit museiföremål är för mig okänt, men lite kul att se att den lever trots att det är 42 år sedan BAZ188 fick smiska sträckor… 

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *