Hyundai inte positiva till WRC-ändring redan 2025, två svensk-bilar till ERC-premiären, Dals MK slår i hop sina sprintar, ”Skyltfrågan” löst för 2024, nästan 60 kör RS-premiären i Hörby och BRC har strul med hemsidan…

Hur framtidens WRC ska se ut (då snackar vi redan 2025) är nu i fokus hos både FIA/Promotor/Team/Fans och de flesta är överens om att det krävs stora förändringar och då både tekniska, sportsliga och inte minst marknadsföringen är viktig. Man måste ta hänsyn till att i  ena ringhörnet finns en fordonsindustri i omvandling som vill fokusera på hållbarhet medan stora delar av andra ringhörnan ser en annan agenda.

Foto: Hyundai Motorsport

När det diskuterats att förändra format på WRC-tävlingar och lite annan kosmetik är de flesta överens, men när det kommer till tekniska regler blir det mer tvärstopp. Än har inte FIA:s förslag om att ta bort Hybrid och ge Rally2 mer ”Rally1-stuk” har inte formellt beslutats och det är här mesta ilskan finns. Tanken är att ge en mjuk övergång till 2027 när de nya Rally1-reglerna ska träda i kraft där bilarnas maxpris sätts till 400 000 euro och där grunden till stor del fortsatt ska bygga på dagens bilar.  Om detta råder nästan konsensus, det är tiden 2025 till 2027 som väcker ilska  och som är alldeles för kort enligt ”de ilskna”.

Foto: Hyundai Motorsport

Bland annat Hyundai är irriterade då man avsatt både resurser och pengar för att utveckla dagens Rally1 i20 för 2025, men som nu måste skrotas. Detta trots att regelverket var beslutat gälla fram till 2027. Att få fram en vinnare redan om tio månader är inte enkelt och Hyundais Cyril Abiteboul slår fast.

Det är inte möjligt!

Abiteboul får stöd av Thierry Neuville som undrar vilken tillverkare som är beredd att gå in i WRC med så här korta puckar.

För dagens team innebär det väsentligt nya stora kostnader med det här förslaget!

Belgaren och WRC-ledaren vill istället behålla dagens bilar som tänkt och därefter utveckla något nytt för 2027. Detta med argumentet att det är småpengar i sammanhanget som sparas på att slopa hybrid Motorsport.com har även pratat med Kalle Rovanperä som i stort delar övrigas synpunkter, för mycket krångel för bara två år är hans analys.

Jag förstår att man vill ha in fler bilar i huvudklassen  men de borde fokusera på nya regler 2027, då kan vi förhoppningsvis se nya team komma.

Som sagt, nya WRC-kvasten Pernilla Solberg har lite att sopa med … 

*

Idag släpptes anmälningslistan för ”ERC Rally Hungary” den12-14 april. För oss är det nog ändå så att ERC Juniors är av lite större intresse än resten av startfältet då den innehåller två svenska bilar. 

Foto: FLAT-OUT media agency

Med #37 på IK Racings Opel Corsa Rally4 kör Katrineholmaren Mille Johansson/Johan Grönvall. Fyra bilar senare #41 gör så Nässjös Calle Carlberg och Jørgen Eriksen EM-debut i Opel Corsa anmäld via ”ADAC Opel Rallye Junior Team”.

Total 17 ekipage i klassen och där även det finns danskt inslag i form av Jeanette Kvick Andersson som återigen sätter sig vid sidan av österrikaren Alfred Kramer jun. i Peugeot  208 Rally4 med #45.

Ensam finländare är Leevi Lassila som har Antti Linnaketo i sin Ford Fiesta Rally4. Med tidigare högerstolar hos Niclas Grönholm, Teemu Asunmaa, Jari Huttunen och Erik Pietarinen är utan tvekan 44-åringen klassens mest rutinerade kartläsare. Intressant är att Max McRae som för bara någon vecka sedan presenterades som M-Sport-förare för British Rally Championship med Ford Fiesta Rally2 i Ungern kör Peugeot. Här blir han och Cameron Fair teamkompis i Tagai RT med Mads Østberg/Patrik Barth som dock fortsätter med C3 Rally2. Fortsatt motigt för M-Sport Poland att få ut Ford Fiesta Rally4, bara två förare har valt Fiesta. Populärast är Peugeot med elva bilar i klassen och så fyra Opel Corsa. Notabelt är att mycket konkurrensdugliga Renault Clio Rally4 saknas helt i ERC-premiären.

ERC-segraren 2023 Hayden Paddon/John Kennard fortsätter med HyundaiPirelli-däck och har #1 på sin bil. #2 sitter på spanjoren Efren Llarena/Sara Fernandez Skoda som precis som #3 Martins Sesks/Francis Renars  förlitar sig på hårdsatsande indiska uppstickaren MRF. Först med Michelin är Østberg/Barth med #4 på TRT Rally Teams C3 Rally2. Först är också Filip Marés/Radovan Bucha men då handlar det om både Toyota Yaris GR Rally2 och däck från Hankook. Mikko Heikkilä/Kristian Temone har också gått över till Toyota men då med däck från Michelin. Totalt 28 ekipage tävlar om poäng i klassen RC2, toppklassen i ERC.

HQ är förlagt till staden Veszprém en bit utanför Budapest och underlaget är grus. Totalt 19 mil specialsträcka fördelat på 13 sträckor.  Grus och Ungern är ett litet oskrivet kapitel för många men en röst som var insatt vägnätet menade.

Blir Rally Hungary Europas svar på Safari Rally?

Källan hade även bifogat en video där det bitvis var extremt snabbt och rakt med inslag av tvära kurvor som var verkligt uppkörda. Det konstaterades med lite ironi.

–  Blir helt klart intressant…

Rallyt startar lördagen den 13 april med målgång söndagkväll.

*

Även Melleruds Nyheter hängde på de lite konstiga turerna kring söndagens inställda ”BDS Jubileumssprint” med Dals MK som arrangör. I dagens tidning finns att läsa ”Rallytävling stoppas – får inget tillstånd” och där Christer Johansson, Dals MK:s rallysektion är fåordig om varför man inte får något tillstånd till MN.

Det har blivit strul med tillståndet. Mer än så vill jag inte utveckla.

Nu satsar istället Dals MK på finalen i Svenska Sprint Rallycupen den 28 september där då även ”Fyrklöverns Sprintcup” kommer att ingå. I den cupen skulle det vara premiär på söndag men så blir det inte. En viktig förändring  blir det dock. 

Samtidigt kör vi Fyrklöverns Sprintcup, fast på grus istället för asfalt, säger Christer Johansson.

Asfalt på Västerråda hoppas klubben nu kunna köra 2025 där tanken är att bjuda på folkfest berättar Johansson. 

Det kommer att bli publikvänligt med fina tillfällen att se de tävlande ekipagen i full fart.

*

I dag kom ett från många olika tävlingsarrangörer efterlängtat beslut från Regeringen och den så kallade ”Skyltfrågan” är åtminstone löst för 2024. Trafikverket får med beslutet fortsatt möjlighet att avstå möjligheten att ta ut ersättning från ideella föreningar upp till 150 000 kronor på statliga vägar. Kostnader som överstiger detta ska arrangören själv stå för.

Foto: Tommy Svensson

Det är den segslitna frågan där det blev krav på att enbart godkända väghållare fick lov att skylta om vid t.ex rallyn, någon som tidigare gjordes av arrangören själv. Lösningen är inte permanent utan gäller fram till årsskiftet.

Det är naturligtvis väldigt positivt att vi nu ser en reaktion från Regeringen. Vi är flera förbund vars föreningars verksamhet drabbats hårt av det här, menar SBF:s Generalsekretare Anna Nordkvist.

Beslutet är bara en tillfällig lösning så frågan är i högsta grad levande för framtiden, men för resterande del av året kan bilsportens arrangörer andas ut.

*

Med en dryg timma kvar tills anmälan stänger för Bilmånsson Rallysprint den 14 april är det 56 anmälda, plus kanske tävlingens stora dragplåster, SMK Hörbys Tom Kristensson. I fjol bjöd Tom på stor show med sin Volvo 940 som mer förde tankarna till drifting än till rally, dock med full bilkotroll. Hur som helst populär blev han hos publiken vilket så klart också var målet.

Bland de sista med sin anmälan av de 55 anmälda var vinnaren 2022, Rolf och Tobias Grybb från Hässleholm. Med sin välpreparerade Citroën DS R5 sällar sig familjen Grybb till gänget som kan ta ny inteckning i  Glentons Vandringspris. Här har även fjolårsvinnaren Stefan Kristensson sitt namn såvida det inte blir en dansk vinnare söndagen den 14 april? 

Foto: Tommy Svensson

*

Före detta är det dock skånsk rallypremiär redan på lördag med Trelleborg MK:s ”Rally Anderslöv”. Inte bara skånsk premiär utan även för populära ”Bilsport Rallycup” som lockat 121 startande. Här meddelar klubbens Anders Anderholm.

Program till Rally Anderslöv 6 april finns att köpa från och med 07.30 på serviceplatsen hos OP Maskiner, Jordberga, välkomna!

På tal om ”BRC” så meddelar nu cupens ”överhuvud” Roger Rooth att det är problem med cupens hemsida.

Den går inte att uppdatera, ett problem som ligger helt utanför vår kontroll.

Problemet är att företaget där cupen har sin hemsida är sålt och nya ägarna verkar inte vara de bäst lämpade för jobbet…

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *