Hyundai hoppas på Rally Estonia, tufft i WRC2, Mexiko gör WRC-comeback, tjej som kartis är populärt, Kim förklarar, Simon kör GruppH i SM-finalen, fullt med stjärnor på slottet och 16 i ”Sucka-cupen”!
Rally Estonia med start på torsdagkväll är lite av Hyundais favorit efter Ott Tänak/Martin Järveojas seger här 2020. Nu håller hela teamet och kanske stora delar av rallyvärlden likaså, tummarna för att det återigen blir ljusblå bil på segerpodiet. Om inte och Toyota vinner igen så är nästan helt säkert årets Märkes-VM avgjort då det redan skiljer 62 poäng mellan de båda rivalerna. Allra roligast inbillar jag mig vore om M-Sport Ford lyckades vinna och få en liten boost inför sista halvan av säsongen…
Teamchef Julien Moncet är fylld av optimism och tror/hoppas att nya i20 Rally1 passar mycket bättre på ”ultrafast roads” än som senast i Safari, mer uthållighetslopp.
– Vi hoppas på bra resultat och att vi kan studsa tillbaka från den svåra helgen i Kenya. Vår bil har bevisat sin ”pace” på grus och vi förväntar oss inte att blir annorlunda i Estland, menar Moncet.
Hyundai har inte på något sätt gett upp varken i Förar-VM eller Märkes-VM och skulle Thierry Neuville lyckas vinna samtidigt som det går grus i Rovanperä-maskineriet finns fortfarande chanser på VM-triumf. Belgaren är precis som Moncet fylld av tillförsikt och gillar verkligen de snabba estniska grusvägarna.
– Kurvorna avlöser varandra i ”high speed” samtidigt som hoppen är både högre och längre än i Finland. I fjol var vi på pallen och förhoppningsvis blir det så även i år…
*
I Estland är Andreas Mikkelsen/Torstein Eriksen i stort sett piskade till till seger i WRC2 om inte tåget ska gå för regerande mästaren, men det blir inte någon lätt match att vinna med ytterligare 19 segersugna medtävlare i Rally2/R5-bilar. Tuff utmanare blir Hayden Paddon som värmde upp i samma rally i Litauen där Tom Kristensson stod som vinnare. Med mer mil i Hyundai i20 Rally2 blir ”The Kiwi” livsfarligt precis som Hyundai-kollegan Teemu Suninen. Mästerskapsledande Kajetan (Kajto) Kajetanowicz tror jag inte på som vinnare men väl snabb nog för en plats på pallen, något som kan räcka långt i VM-jakten efter full pott senast i Kenya.
Noterar även att både Mikkelsen och ”Kajto” hoppar ”Secto Rally Finland” två veckor senare. Här lär det bli helfinsk på pallen är min bedömning efter koll på anmälningslistan med 24 Rally2/R5-bilar. Blir intressant att se om de finska myndigheterna släpper in ”Venäjän rallikuljettaja” Nikolay Gryazin, i Estland blev det inte så…
*
När Covid-19 drog in över världen 2020 var WRC Rally Mexico i full gång men avbröts innan sista dagens tävlande. Efter detta har det varit utan VM-rally i landet men 2023 ser det ut att vara comeback.Foto: Hyundai Motorsport
Inte många detaljer har sipprat ut från FIA men mycket tyder på att det blir i mars och då efter Rally Sweden som rallyt körs.
*
Riktigt kul att tjejerna tar för sig alltmer i rally om än mer som kartläsare än förare. I helgen som lite uppladdning inför kommande WRC Rally Estonia, åkte SMK Hörbys Julia Thulin i Holland med tyske Rally4-föraren Jonas Dewilde i dennes Peugeot, Rallye Letzenbuerg. Som brukligt är i asfaltrallyn kördes alla sträckor flera gånger och här var det bara fyra sträckor som avverkades tre gånger, totalt 13 mil. Jonas och Julia tävlade i ”Stellantis Cup Belux” där man får använda Peugeot och Opels Rally4-bilar. Tufft motstånd med namnkunniga Julius Wagner och Marijan Griebel som tog kommandot från start med Jonas/Julia som trea, men efter ett tag tappade man ner till sjätte plats vilket också blev slutresultatet. Griebel vann 4,5 sekunder före Wagner och tempot var högt i cupklassen, Griebel med Peugeot rullade in som fyra totalt med flera R5-bilar efter sig.
*
I en annan tävling i Holland, GTC Rally satt Jeanette Kvick Andersson i sin danske landsman Mads Dalsagers R2 Peugeot men tyvärr med klent resultat. Paret inledde med två sträcksegrar i klassen med både Rally4 och R3-bilar innan problemen började.
– Före sträcka sju började vi få problem med en kylarslang som vi lyckades laga, berättar Kvick.
-Tråkigt nog började motorn gå varm på sträckan efter och då valde vi att bryta för att inte riskera något!
Hon var full av beundran över Mads som började tävla så sent som i fjol men som redan visat stor talang.
– Mads gjorde ett fantastiskt jobb, inga misstag, inga risker men mycket skoj och skratt!
*
Åmåls Kim Sevius var på väg mot något riktigt stort i Midnattssolsrally med sin Volvo PV från 1961 fram till att motorn havererade på sträcka åtta. Då höll han och Alexander Alin andra plats i Klass 8 som innehöll många betydligt modernare bilar. Till exempel körde Kim mot nästan 20 år nyare bilar som Opel Kadett GT/E och Ford Escort, något som väckte många undringar.
Även Kim själv fick många frågor på detta och nu förklarar han hur saken ligger till. ”Jag läser din blogg och ser att du funderar på hur min Volvo 544 Sport från 1961 kan gå in i klass 8 i MSR? Detta är inte så konstigt som det ser ut, Volvo 544 blev sluttillverkad som årsmodell 1966 och var då följaktligen internationellt klassad till och med 1971. Därför kör jag med bilen enligt gällande reglemente för Gr2 enligt AppJ 70-71 med bl.a, fria förgasare, grenrör, fälgbredd m.m m.m. Nu fanns det ingen klass för bilar 70-71 i MSR utan jag blev uppflyttad till klass 8 som innehöll bilar mellan 70-75. Kanske detta förklarar en del frågetecken för dig. Fick också en hel del frågor angående detta under veckan som har gått av många ur publiken och medtävlare.”.
Det som ställer till det är att MSR kör med lite egna klasser till skillnad från de som ingår i Klassiska Rallycupen. Här körs en PV som Kims i ”Klass 5 1966-1971 oavsett cylindervolym” och där den då är betydligt mer konkurrenskraftig. Redan inom de närmaste dagarna påbörjas ny motor till PV:n berättar Kim då den gamla gjort sitt.
– Det blev några hål i blocket…
*
39 SM/RM-förare finns anmälda till finalen för Asfalt SM, Rally Kristianstad söndagen den 24 juli. Till detta ska så läggas till 16 i klasserna Standard A/B samt en anmäld i Ungdomsrally, Tomelillas Anna Lundell. En siffra som jag inte tror Kristianstad MK är helnöjda med och därför är anmälningstiden förlängd till den 17 juli. I sist stund innan anmälan stängde kastade Eslövs Simon Andersson in sin anmälan men inte med den Opel Adam han var snabbast 2WD-åkare i de två första tävlingarna utan i den Opel Kadett GSi som farfar Östen brukar använda. Foto: Tommy Svensson
Nu väljer SM-ledande pappa Mats att skicka in Simon i Kadetten i en förhoppning att det ska hjälpa honom med poäng till SM-guld. Ett hopp att Simon ska tränga sig mellan honom och värste (läs, enda) konkurrenten från SMK Hörby, regerande mästaren Joacim Kristiansson inte ska få ihop poäng tillräckligt för seger.
I fjol vann Tomelillas Stefan Kristensson med kartläsare Rickard Nilsson från Venestad SM-guld i Nationella 4WD. Parets Ford Fiesta WRC var då segerrik men när det i år blev tekniskt fel i premiären i Hässleholm tappade paret intresset för SM. Nu är man dock tillbaka och allt annat än seger ser nog Stefan och Team Skåab som ett misslyckande. Nu har man inte alls med SM-seger i 4WD att göra utan om denna gör istället Rolf Grybb, Hässleholm och Mattias Olsson, Stenungsund upp. Kul och respektingivande tillskott till SM så här i elfte timmen kommer från Danmark då Roland Poulsen/Ole Frederiksen utmanar svenskarna med R5-Skoda. Banan i Åsum blir helt ny för Poulsen men inte själva platsen då han ofta varit på besök på Åsum Ring när sönerna kört karting.
*
Raka motsatsen kan Katrineholms MK skryta med när man på lördag kör sitt event på markerna kring Ericsbergs Slott och så klart då med ”Slottssprinten”. Nästan lika mycket event med olika uppvisningar som tävling och givetvis det populära ”After Rally” efter målgång på lördag. En comeback efter pandemin som åtskilliga i Södermanland med omgivningar sett fram emot ända sedan ”helvetet” bröt ut.
– Maximala 180 tävlande i rallyt och över 400 personer till ”After Rally” med grillfest o underhållning i Slottsparken, så vi kan inte annat än vara nöjda, hälsar eventgruppen i Katrineholms MK.
Tävlingen körs med fem sträckor på nästan fyra mil och att plocka ut vinnare är inte lätt. I 4WD med 23 bilar väljer jag att Skoda-trion, Stig Andervang/Robin Eriksson, Lars Stugemo/Kalle Lexe och Jari Liiten/John Stigh kommer att utmana Fordåkarna, Kalle Gustafsson/Magnus Nilsson och Ulf Pettersson/Christer Carlsson. Med Hyundai respektive Polo R5 är Jari Saarinen/Jörgen Fornander och Christoffer Haglund/Lucas Karlsson beredda att bli ”Kungar på slottet”.
Nästan skåning man kan säga att hon jobbar på det, Ida Lidebjer Ekholm med klubbadress Asarums MS sköter noterna åt Hälsinges Tomas Bergman i Mitsubishi. Senast blev det seger, går den att upprepa?
2WD-klassen är ännu större med 32 anmälda och där Toyota-åkarna Kristian Johansson/Fredrik Livh, Niklas Hägg/Toni Sundquist och Hampus Jakobsson/Kristoffer Nordlund kan bli svårslagna. I andra ringhörnan finns Volvo-paret Emil Karlsson/Jessica Larsson.
Skånskt i klassen genom Kristianstads Hampus och Anna Larsson som tar den gula Hondan till ”slottet” på lördag. Även i GruppF/VOC är det bilar med rödgula flaggor, Henrik och Ida Levin plus Ted och Katarina Malm. I B-2WD kör lite av knallen i South Swedish Rally, Hässelholms Tobias Jönsson med Kenny Andersson vid sin sida i ex. ”Todde-bagares” Volvo 940. I Grupp E är det mer skånskt med Kristianstads Jesper Larsson-Odenmalm (storebror till Hampus) med nya ”SM-bronsaren” Erika Ledin, SMK Hörby i Toyotan.
Lite kul att se en av rallyts mest rutinerade förare, Grännas med respekt, ”old man” Åke Kjellgren sätter sig i en Grupp E Audi och låter Tobias Pettersson sköta notläsandet.
*
Bland ”Stjärnorna på slottet” finns även 1300 Rallycup med 16 deltagare. ”Sukka-cupens” stora beskyddare Ola Strömberg berättar, ” Äntligen får vi se Svenska Mästarna Jonas Wigren/Jon Magnusson i skogen igen efter vinterns tävlingar. De är dock inte ensamma. Cupens medlem Björn Norman som själv ligger tvåa i cuptabellen, har generöst lånat ut sin reservbil till Jonas Bodin(bilden) .
Det var han som återvände till sporten 2018 och blev Svensk Mästare i R2 klassen. Sen blev det uppehåll igen. Men efter att ha provat Björns Sukka så kunde han inte stå emot längre. Blir intressant se vilken av de två mästarna som rattrostat minst. Frågan är om någon av dem, eller någon annan rår på cupens suverän Joacim Rydin (denna gång med Jonas Sandberg i Högerstolen). Vi håller tummarna för att vår utbildningsåkare Lovis Jansson kommer till start. Efter att inte ha hunnit laga sin egen bil har hon blivit lovad låna Rickie Hillesjös Mk2:a …som han rullade med i MSR. Än är det ju flera dagar kvar till start. På lördag kväll vet vi vem som har anledning fira mest på den traditionella och populära festen”.
Nu höll Ola dålig koll för han glömde det skånska inslaget Per Henrik Ekholm från Hyllinge MS. I Suzukin sitter en av tävlingens mest meriterade kartläsare efter åtskilliga mil ihop med SVT:s Jonas Kruse, Håkan Ekholm.
*
Motorbloggen får sin information via officiella pressreleaser, sociala medier och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Mail till Motorbloggen skickas på: tommy.svensson@kristianstadsbladet.se alternativt motorbloggen@telia.com