Hyundai förväntas lägga över WRC till externt team, Kauppinen ny finsk kronprins (?), Korhola kör dubbelt i Italien, Rally SM med ny hemsida, Dakar-kartläsare i koma, hur kunde jag missa Backström i Järbo och ”gubbgnäll” eller på slutet…

Redan i fjol surrade rykten om att Hyundai var på väg att lämna WRC för att istället fokusera på WEC (Långdistansracing). Något beslut har inte tagits och i samband med Rallye Monte Carlo förklarade teamchef Cyril Abiteboul att man i sommar hoppas på besked om hur rallyframtiden blir.Insatta i saken menar att det mest troliga blir att tävlandet  framöver läggs ut på ett externt team, precis som gjorts med WRC2-tävlandet. I det sammanhanget har Thierry Neuville nämnts som tänkbar teamchef vid sidan av sitt eget tävlande. Redan idag driver belgaren ”Life Live Team” där Stephane Lefevbre fd. WRC-förare hos Citroën planeras köra i ERC med en Hyundai i20N Rally2. 

Foto: Citroën Racing

*

Helgens stora snackis var onekligen Tuukka Kauppinens seger i ”Arctic Lapland Rally”. Inte bara att han som 18-åring blev rallyts yngsta segrare i de 60 upplagorna av det kalla äventyret kring Rovaniemi. Utan Kauppinen var till och med före rallyvärldens kanske största kelgris, Kalle Rovanperä. DirtFish har gjort en mer djupgående analys av hur detta kunde ske och konstaterar där, ”Kauppinen hade en felfri tävling i sin Toyota GR Yaris Rally2 och satte inte ett hjul fel”. Av de 13 sträckorna missades Topp-3 bara två gånger, men även att han körde på ”bättre däck” än Kalle som använde Hankooks VM-gummi. Mot detta hade Kauppinen på sin Toyota Yaris Rally2 förutom själva däcket, även nio millimeter dubbutstick mot Kalles sju.

Foto: Arctic Lapland Rally

Slutsatsen blir därför att Kalles extra hundra hästkrafter vägde lätt mot Kauppinens bättre grepp i snön/isen. Jag tror att analysen stämmer vilket dock inte gör insatsen sämre. Att nita Esapekka Lappi med 38 sekunder och med massor av erfarenhet från både Rally1/Rally2-bilar förtjänar massor av respekt. Jag är dessutom säker på att  Sami Pajari inom kort får lämna över den finska ”rally-kronprinstiteln” till sin fem år yngre arvtagare.  Nu tror jag inte att Kalle låg i fosterställning efter sitt ”misslyckande”, då det för honom Jonne Halttunen var mest en viktig test av sig själva, bilen och framförallt Hankook inför ”Rally Sweden”. Där vill han gärna kunna lägga till ytterligare en seger till den han tog 2022…

*

Ser ut som att Mille Johansson får finskt sällskap i ”Italienska Grus/Asfalt Mästerskapet” där Benjamin Korhola gjort klart med full säsong. 21-åringens team Pacco Motorsport, har inlett samarbete med italienska G.B. Motors och ska i det tuffa mästerskapet köra Hyundai i20N Rally2 i senaste utförande.

Korhola är självklart glad över att kunna köra i Italien på både grus och asfalt vilket ger massor av erfarenhet. 

*

I helgen är det SM-premiär i Boden med ”North Rally Boden” och där vintern verkar bli högst hanterbar, nästan lite Skåne-stuk. Fredagen ska enligt SMHI bjuda på lite plusgrader medan lördagen pendlar mellan 3-5 minus. Ingen snö och mestadels soligt lär ändå ge den inramning man förväntar sig av ett rally vid Polcirkeln

I går berättades att ”Svensk Bilsport fortsätter utveckla Rally-SM mot målbilden 2029”. En del i detta är en ny hemsida med nya funktioner och där man nu även kan köpa digitala program/biljetter. Årets sex deltävlingar kommer alla att satsa på digitalt programblad vilket enligt ansvariga betyder, ”att publiken i förhand kan planera sitt besök i god tid innan tävlingarna, och att slippa åka omvägar till sträckorna för att köpa program på tävlingsdagen. Eller för den som följer tävlingen hemifrån, och vill kunna läsa programbladet.”. Något som SM-arrangörerna ser som en fördel är att man via den e-post som anges vid programköp, kan kommunicera med publiken.

Nytt är också att att det blir entre-avgift på samtliga SM-rallyn via Tickster, precis som för både Rally Sweden och Royal Rally of Scandinavia. Nya resultatleverantören ”Infinite Racing” har utvecklat en funktion för att följa liveresultaten direkt via rallysm.se, där även mästerskapstabellerna kommer visas. En viktig del av hemsidan är så klart också möjlighet att ge information till tävlande och med nya sidan hoppas man det ska vara enklare att särskilja tävlande mot publik. Arkitekten bakom nya hemsidan är numera Åhus tidigare Hörby-boende Malin Valette, med ”Valätt AB”. Med bakgrund i Hässleholms MK togs där med hennes hjälp ifjol fram ett system för att sälja och distribuera digitala program och publikbiljetter. 

Det har varit väldigt inspirerande att få samarbeta med Rally-SM under de senaste månaderna. Det engagemang och driv som genomsyrar teamet, samt deras starka vilja att ta mästerskapet till nya höjder, har varit både imponerande och motiverande. Vi har landat i en lösning som inte bara är i linje med utvecklingsprogrammet för 2025-29, utan också känns innovativ och användarvänlig, förklarar Malin.

Jonas Kruse lyfter fram att möjligheterna nu ökar för alla att kunna synas i digitala program. 

Särskilt i och med att vi också inför sträckkartor i Google Maps, där utmärkta publikplatser nu också finns markerade.

Till min och tror jag många andra rallyintresserade som inte fått det digitala med bröstmjölken, ser jag att det till premiären även kommer att säljas ”program i pappersformat på Boden Energy Arena”…

*

Mathieu Baumel är fyrfaldig vinnare av Dakarrallyt som kartläsare åt Nasser Al-Attiyah som han även lotsat runt i otaliga rallytävlingar vilket gett flera segrar i ”Middle East Championship” (MERC). Nu ligger 49-åringen svårt skadad på sjukhus hemma Frankrike efter att ha blivit påkörd medan han hjälpte en annan bilist som fått problem.

Baumel var på väg till Reims och starten för Rallye Monte Carlo Historique när olyckan inträffade. Efter att ha blivit  påkörd var Baumel vid medvetande, men läget förändrades snabbt och nu hålls han nersövd i konstgjord koma. Så sent som i förra månaden åkte Baumel med Guillaume de Mévius i Dakar med en X-raid Mini JCW.

*

Fick lite påfyllning under helgen till avdelningen ”Motorbloggen Rättar”. Först att Klass 7-vinnaren samma klass där Jari-Matti Latvala slutade tvåa, Mikko Eskelinen/Arto Kapanen inte körde Ford Escort WRC som jag påstod, utan en vassare Ford Fiesta RS WRC. Nästa var lite tuffare att svälja.

Hur i h-e kan du missa Adam Backström, vinnare av C-förare tvåhjulsdrivet i Järbo?

Har inget bra svar mer än att det är lite svårt att hålla koll på allt. Men visst borde jag nämnt Ludvikas ”Volvo PV-profil” Backström och kartläsare Christoffer Bäck, 12:a totalt och sjua bland 2WD-åkarna, samt så klart klassvinnare i C 2WD.

Foto: Håkan Vemhäll

Med PV:an på ”rehab” jobbar nu Backström med hjälp av en Golf 3 för att utöka sin licens till B-förare. Så här långt kan man säga att planen följs och med snudd på fyra minuters marginal till klasstvåan från Sundsvall, Peter och Mikael Mullaarts BMW måste man nog kalla segern överlägsen.

Foto: Håkan Vemhäll

Inte fel, mest bara för att jag kan och än mer för att jag vet att många läsare önskar detta,  så kör jag även en av Håkan Vemhälls bilder på ”Bästa Opel” i ”Gestrikekannan”, 2WD-trean Mats Thorzelius/Jenna Djurström… 

Foto: privat

I ”Gestrikekannan” fanns en enda dansk flagga och den tillhörde Ditte Kammersgaard, en av grannlandets allra mest rutinerade kartläsare. Tidigare har hon bland annat suttit i skåningarna Peter Blomquist, Jim Nilsson, Adam Grahn och Simon Anderssons bilar förutom massor av uppdrag hos danska och andra ”utombys” chaufförer. I Järbo var det dock hos fjolårets guldmedaljör Madicken Swärd som Ditte gjorde ett inhopp. Detta belönades med en fjärde plats bland de 12 startande i C-Förare GruppF. 

*

I går satt jag och kollade på tv-sporten som hade ett fylligt inslag från SDHL-matchen Frölunda-HV71. Ingen har väl missat att jag så ofta det är möjligt sätter tjejerna i fokus inom motorsport. Detta gäller inte bara motorsport, utan helt allmänt gillar jag när tjejer lyfts fram i olika sporter. Därmed inte sagt att jag köper SVT:s prioriteringar fullt ut som igår när det var glest mellan publik som kollade in hockeytjejerna. Det jag vill komma fram till, är att på något sätt måste ändå publiksiffror spela lite roll av hur SVT  väljer att spegla olika sporter. Publiksnittet för den högsta hockeyligan för tjejer ligger på en bit under 300 personer. Kanske jämförbart med en deltävling i Södras RS-DM och där jag aldrig sett något tv-team. Korkad jämförelse det håller jag med om, men om man flyttar över till Rally SM så är jag säker på att publiksnittet här under 2024 låg långt, långt över 300 personer. I ljuset av detta kunde kanske ett besök av SVT Sporten på någon av de sex deltävlingarna vara motiverad. Tänker  jag fel, enbart gubbgnäll eller? 

Ett svar på “Hyundai förväntas lägga över WRC till externt team, Kauppinen ny finsk kronprins (?), Korhola kör dubbelt i Italien, Rally SM med ny hemsida, Dakar-kartläsare i koma, hur kunde jag missa Backström i Järbo och ”gubbgnäll” eller på slutet…

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *