Hyundai första WRC-team, Wilke+SM-Sprinten=sant, finsk utbrytarserie i rally, Joel E. testar för FormelE och rally när det är som bäst!

Det blev Hyundai Motorsport GMBH som blev första WRC-team att anmäla sig till deltävling två i WRC 2018, Rally Sweden. Som förväntat är det med trion Thierry Neuville/Nicolas Gilsoul, Andreas Mikkelsen/Andreas Jäger-Synnevaag och Hayden Paddon/Sebastian Marshall som Michele Nandan tänker koppla segergrepp i Värmland. Helt omöjligt är det inte att det kan bli Hyundai-seger, vi minns alla hur Neuville mer eller mindre slarvade bort segern till Jari-Matti Latvala. Kan tänka mig att belgaren verkligen är sugen på seger. Skulle så ske och bästa kompisen dessutom mer snövane, Andreas Mikkelsen placerar sig bakom, skulle detta så klart vara snackisen när de båda strosar runt hemma i Monaco.
Trion kompletteras av f.d Opel-åkaren som är ny i Hyundai-teamet Jari Huttunen/Antti Linnaketo som är anmälda i WRC2 med nya Hyundai i20 R5.

*
I går kom där bilder på något som påstås vara Rally Swedens officiella bil för 2018. Efter en stund lyckades jag identifiera bilen som en Toyota C-HR vilket så klart väcker frågor. Detta då det tidigare varit Volkswagen som haft det statusfyllda uppdraget att förse rallyt med bilar både till funktionärer och som förbilar. Om det nu är Toyota som övertar uppdraget eller bilderna bara är ett resultat av någon duktig photoshopare, framgår inte. Något officiellt besked finns ännu inte heller från firma Glenn Olsson & Co.

*
Då börjar det klarna hur sommarens SM-Sprint i samband med SM-veckan i Landskrona/Helsingborg kommer att köras. Arrangör blir anrika SMK Helsingborg som idag är mest känd för engagemang inom folkrace/radiostyrd bilsport och där rally numera är en liten del.

Detta löser man dock genom att hyra in en av landets mest rutinerade tävlingsledare, hässleholmaren och Ford-älskaren Claes-Göran Wilke.
Det stämmer att jag har blivit tillfrågad om att hjälpa till med rallydelen av SM-veckan, bekräftar CG.
Innan jul var han och folk från SMK Helsingborg på plats och inspekterade den tänkta banan i anslutning till FolkracebananVäla Motorstadion. En bana som CG tyckte kunde bli bra efter att man justerat till lite från ursprungstanken.
Bland annat tyckte SVT att man skulle ha ”rondell-körning” på en gräsbevuxen blöt äng, något som jag direkt sa skulle bli omöjligt, berättar CG.
Vi kan inte ha en tävling där det innebär stor risk att bilarna helt enkelt kör fast i leran…
Den stora frågan har varit om det skulle bli en återgång till asfalt när SM-Sprinten återvänder söderut efter premiäråret 2011 i Halmstad.
Både ock då det blir mest grus men ändå ungefär 30-40 procent asfalt, något som kommer att göra däckvalet extra avgörande, enligt CG.
Jag kan tänka mig att det i kvalen funkar bra med asfaltdäck innan gruset blivit uppkört sedan måste kanske grusdäcken på…
Till sin hjälp hoppas Wilke få med sig sin vanliga tävlingsorganisation i Hässleholms MK som en månad senare arrangerar Snapphanerallyt i Rally-SM.
Dom brukar inte vara svårflirtade så jag hoppas att det är samma sak nu!

*
Olyckan i helgen där den brittiska ”historic-rally-profilen” Shawn Rayner omkom tillsammans med sin tillfällige kartläsare Steve Dear har skakat om alla utövare av rally med klassiska rallybilar i UK. Riktigt vad som hände när Rayner tappade kontrollen på sin Ford Escort MK II utreds nu gemensamt av brittiska MSA och polisen i Hampshire där olyckan inträffade.
Som jag misstänkte var Loco 2 Stages Rally en lokal sprinttävling med en sträcka som kördes två gånger. Som omväxling lät ordinarie kartläsaren Declan Dear sin 64-år gamla pappa Steve även han rutinerad, åka vid sidan av 52-årige Rayner vilket alltså fick katastrofal följder.
MSA British Historic Rally Championship har gjort ett officiellt uttalande där man trycker på att inte ens deras del av rally är ofarligt.
En stark påminnelse om den överhängande faran i den sport som vi alla älskar!
Det som skulle blivit ett trevlig avbrott i julfirandet förbyttes alltså i katastrof i denna som det beskrivs som, ”a low-key day of rallying at a local event”. Det är väl också då farorna kanske är som störst inte enbart i rally utan även i livet, när man ”bara” ska göra något. Finns nog inte något som orsakat så mycket död och elände som just ”ska bara” så låt oss alla hjälpas åt och aldrig mer säga ”jag ska bara”

*
Har många luckor i mitt kunnande och en sådan är rally i Finland på både nationell och lokal nivå. Men idag hjälper mig Björn Johnsson lite när han berättar om att tålamodet  nått vägs ände hos en del av de finska rallyåkarna.
Det har muttrats många år över att Förbundet bara kör över de aktiva och gör allt dyrare, berättar Björn.
Då finnarna inte är blyga så startade några motståndare helt enkelt ett nytt förbund som kör sin första rallytävling nu på lördag.
Det är med Piippola RalliCup som utbrytarna har premiär med sitt förenklade regelverk. Bilarna har till exempel inte samma krav som när det tävlas under Finska Bilsportförbundets flagga. Inte bara det tekniska reglementet är enklare även själva arrmangerandet är förenklat.
Inga TK in behövs, du får bara en starttid på sträckan sedan kör du på idealtid som vanligt, berättar Björn
Vid varje mål på SS får du ny tid till att starta, vilket tar bort lite funktionärer på varje SS.
Att de finska gräsrotsförarna gillar upplägget står tämligen klart då premiären lockat 222 startande. Detta att jämföra med tidigare populära Fcup som numera bara lockar ungefär hälften så många startande.
Jag gillar hela tanken bortsett från att jag är skeptisk till detta att bryta sig ur det redan befintliga förbundet. Jag ser mycket hellre att SBF och dess nordiska motsvarigheter gemensamt försöker hitta lösningar som förenklar tävlandet, åtminstone på DM-nivå. Om inte detta görs ser jag stora orosmoln framför mig när det gäller att bemanna alla poster på en tävling. Tänk om man kunnat skippa TK-In på en vanlig rallytävling, med sex sträckor skulle minst tio funktionärer sparas in.

*
Jan Sandström gör en egen reflektion på samma problem, ” 1996 var jag i Namibia som observatör, 15 i anmälningslistan, 9 startande och 6 kvar efter 3 km SS1 oc hdetta i Afrikanska-mästerskapen. I starten på varje SS fanns EN person. Han var TK-in till sträckan, knappade sedan in starttid och när tiden var inne stod han med fingret på knappen om det var tjuvstart. Startproceduren var röd/grönt med nedräkning.
Jag var imponerad och fick även veta kostnad (som var liten) och att systemet användes i Sydafrika bl a.
Hemkommen var jag eld och lågor men det var och är som du säger, RoR som styr.
Förändringarnas tid är inte inne än, men hur får man fart på systemet, det är frågan. Vi behöver varje funktionär vi kan finna, men snittåldern på dom är närmare 60 år än 50.
Kan inte dom som bestämmer, (eller förvaltar RoR rättare sagt) vakna snart har vi ett jätteproblem när funktionär framöver blir ett betalt yrke!”.

*
Det är mycket för Tomelillas Joel Eriksson just nu och då ine bara i DTM för BMW. Nu är Joel även klar för att köra test för Formel E med det segerrika toppteamet DS Virgin Racing. Den 14 januari kör Joel det officiella rookietestet på Circuit International Automobile Moulay El Hassan i Marrakesh, Marocko. Bilen blir samma DS Virgin Racings DSV-03 som vann premiären för 2017-18 års säsong i Hong Kong i december med mästerskapsledande britten Sam Bird bakom ratten.

Formel E är definitivt ett av de mest intressanta mästerskapen i världen just nu och jag ser fram emot chansen att få prova på det, säger Joel.
– Det ska verkligen bli roligt och antagligen väldigt olikt det mesta jag provat på hittills i min karriär.

Själva testen blir dagen efter Marrakesh ePrix där landsmannen Felix Rosenqvist är ett av toppnamnen. DS Virgin Racing är ett samarbete mellan DS, ett bolag i PSA-gruppen (Peugeot/Citroën), och entreprenören Sir Richard Bransons världsomspännande Virgin-koncern. Stallet har vunnit totalt sex Formel E-race och är i nuläget det enda som tagit minst en seger varje säsong sedan premiären 2014-15. Rookietestet i Marrakesh är till för att ge seriens tio team en chans att utvärdera potentiella förare för framtiden.

*
Avslutar med en bild när ”rally är som bäst”, en vilt sladdande Opel Kadett Coupé från 1964. Vid ratten Ove Svensson från Solna och hängande i kurvhandtaget Tord Öberg. Årtalet är mer oklart då bilen har nya reg-skyltar vilka togs i bruk 1973. Men häftigt är det…

 

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *