Hyundai fick böta, Ogier kritisk mot Ypres, ”Taka” måse fokusera bättre, Tom får beröm av J-WRC-basen, Hyundai WRC i DM4, Rally Sweden tar sig norröver och första segern för Andreas Bäckman!
Det blev en dyr seger för Hyundai när Dani Sordo för andra gången i rad vann WRC Rally Italia Sardegna. En nota som kan komma att landa på 30 000 euro i FIA-böter efter att man på spanjorens i20WRC upptäckt att det saknades 24,5 gram på en aluminumram mot homologeringsviktens minimumvikt 9136,5 gram .
Två gånger vägdes Sordos bil och vid bägge tillfällena var den ”för lätt” och teamet protesterade inte mot vägningen, men menade att det var bristande kontroll hos tillverkaren som gjorde skillnaden. De övriga tre bilarna i rallyt visade sig vara inom matchvikt. På kvällen kunde så Hyundai-chefen Alain Penasse lättat skriva under beslutet då Sordo fick behålla segern. Direkt avkrävdes Hyundai Motorsport 10 000 euro och nästa gång (om det blir fler?) utfaller övriga 20 000 euro till betalning direkt.
*
Mer om Alain Penasse som även är en av männen bakom Ypres Rally Belgium som blir nästa stopp för WRC. Ett faktum som väckt irritation hos framförallt Toyota och Tommi Mäkinen har vid flera tillfällen kommenterat det olämpliga med en så viktig tävling där Hyundai har uppenbara fördelar mot övriga.
Penasse sitter inne med all information kring rallyt, Thierry Neuville är mer eller mindre uppfödd på de luriga asfaltsträckorna i Nordväst Flandern nära franska gränsen. Även Craig Breen som ska köra Hyundais tredje bil har stor erfarenhet från rallyt som han vann ifjol och dessutom har han redan påbörjat lite ”träningsläger” i landet. I går vann irländaren och Paul Nagle ”Aarova Rally Oudenarde” med nio raka sträcksegrar i det ultratuffa rallyt. 40 bilar i mål och 35 som stod vid sidan av vägen, där de flesta hade ”accident/rolled/stuck in the mud” som orsak.
Det är denna bakgrund som irriterar Toyota och vid presskonferensen efter målgången på Sardinien gav Sebastian Ogier luft åt sina tankar. På en fråga hur han kände inför Ypres svarade han kort.
– Vet inget om den tävlingen så vi får förbereda oss genom videos och egentligen borde inte rallyt vara med i kalendern!
Han var även lite misstänksam mot just detta att Penasse har bägge fötterna i tävlingsledningen, även om han aldrig namngav Hyundai-basen.
– Vi får självklart inte testa sträckorna före och bara att hoppas att detta gäller för alla som ska köra…
Mot slutet slätade han lite över i sin kritik.
– Lite konstigt att man kan vara både teamchef och tävlingsledare samtidigt, men detta är inget jag tänker starta någon debatt om!
Huvudpersonen Penasse själv viftar dock bort Ogiers synpunkter och kallar det skitsnack.
– Alla känner till mitt jobb och min relation till Ypres, så dett kan inte kommit som någon nyhet!
Oavsett vad man tänker om Ogier som av många anses vara ”Monsieur Gnäll” så är det märkligt att man som Penasse kan sitta på två stolar samtidigt i ett så här viktig rally. När det ingått i ERC eller Belgiska Mästerskapet spelar det ingen roll, men nu…
*
I gårdagens mailkorg hittade jag ett från Toyota Gazoo racing som kanske borde oroa Takamoto Katsuta en aning. Japanen har under flera år varit i Mäkinens beskydd och kört massor med R5-Fiesta. Många tvivlar dock på att han är mogen för att köra i WRC-klassen och inte minst efter de senaste tidens krascher reses tvivel. Chefen för Toyotas utvecklingsprogram Jarkko Miettinen är lite oroad över utvecklingen av sin adepts kraschkonto.
– Efter helgen är där inte mycket att ta med sig hem förutom att ”Taka”har mycket kvar att lära på smala långsamma vägar och framförallt att fokusera på att komma i mål!
Katsuta försvarar sig med att han är oerhört besviken men att han hoppas krascherna gör honom starkare.
– Bilen är så snabb och nivån på mina konkurrenter är så hög vilket kräver att jag måste utvecklas, speciellt mina noter och mitt fokus.
– Jag lovar att jag ska jobba hårt med detta!
Nu har det spekulerats i att han inte kommer att få köra finalen på Monza. Frågan är då vem som Mäkinen kan tänka sig i en fjärde Yaris WRC. Mest naturligt vore Kris Meeke med stor erfarenhet av bilen eller kanske Andreas Mikkelsen eller Hayden Paddon. Den som lever får se…
*
Tom Kristensson och Joakim Sjöberg tog sin andra seger i Junior-WRC 2020 och fick mycket beröm av ansvarige för Junior- VM, Maciej Woda. för sin kyliga inställning i det tuffa rallyt.
– Superbtperbt kört utan några misstag och nu är Tom definitivt i en stark position för att ta hem mästerskapet, menade polacken.
Tom kontrade dock detta och förklarade, som vanligt är man beredd att tillägga.
– Jag är ännu inte hundra fokuserad på mästerskapet utan väljer att istället koncentrera mig på nästa rally och där försöka ta ännu en seger!
Hans största rival är Martins Sesks som nu leder med tio poäng inför Belgien. Efter drivaxelbrottet på sträcka fyra kändes helgens rally som en mardröm.
– Men vi kom tillbaka och fick fina poäng (21) med oss inför finalen.
På söndagen var finnen Sami Pajari som Finska Bilsportförbundet stöttar ekonomiskt snabbast med tre sträcksegrar av tre möjligt och fem totalt i rallyt. Men drivaxel problemet för honom gjorde att han bara slutade femma. Enligt honom själv är han därför troligen borta från slaget om första priset, en R5-Fiesta och 200 Pirelli-däck.
– Alla vi tre kan vinna, men helt klart har jag sämst utgångsläge men man ska aldrig säga aldrig!
Även om många tror att jag är någon sorts uppslagsverk när det kommer till rally, så är det absolut inte så. Till exempel är jag inte helt säker på hur man räknar poäng i slutställningen trots att jag letat i FIA:s digra regelverk. Klart är att en deltävling ska räknas bort och för mig är det då naturligt att även de sträckpoäng som erhållits i denna, försvinner. Jag är dock inte säker på att det är så, därför får min uträkning tas med en nypa salt. Med en tävling borträknad är det ledning för SMK Hörby-föraren med 58 poäng, Sesks är tvåa på 49 poäng och finnen Sami Pajari står på 41 poäng. Medge att detta ser bättre ut…
*
Ännu mer Hyundai för i den danska rallyfinalen ”DM4 Djurs Rally” den 24 oktober kommer det att bli Nordenpremiär för Hyundai i20 WRC Coupé utanför VM.
-Det är med stort nöje och stolthet som jag kan rapportera att Kristian Poulsen och jag kommer köra Hyundai i20 Coupe WRC, i Djursrally, avslöjar kartläsaren Ole R Frederiksen.
– Med stor hjälp från har vi lyckats etablera ett samarbete med Hyundai Motorsport GmbH i Alzenau och genom detta har vi fått möjlighet att prova det bästa i vår sport.
Hårdsatsande Poulsen köpte i våras en ny R5 Polo men fick tyvärr bryta i DM-premiären och fick sedan ge sig för Suzuki Danmarks Kenneth Madsen senast i ”Rally Naturens Rige”. Därmed är hans segerchanser borta i mästerskapet med en 13:e plats i ”Dansk Superrally” och en femte i klass 9. Därför tar han chansen att få testa ”sin drøm” i samma bil som Thierry Neuville tog till fjärde plats i Rallye Deutschland 2019, tvåa i Wales och seger i Spanien. Onekligen har Kristian och Ole lite att leva upp till med den bakgrunden. Redan nu är bilen klädd i Poulsen vanliga ”stridsdräkt”, rött och vitt och nu är det bara att invänta den 24:e och Ole kan knappt hålla sig.
– Behöver jag säga att vi ser framemot detta…
I Dansk Superrally som är en hopslagen serie med alla mästerskapsklasserna är det Kim Boisen i topp med sin BMW M1, sju poäng före Kenneth Madsen, Suzuki. Som trea finns Martin Johansen Peugeot R5 och på fjärde plats Mikkel Therkildsen, Mitsubishi, som följs av Ib Kragh, Skoda och som sexa, 34 poäng efter BMW:n, Jan Petersen, Polo S2000.
Anmälan stänger den 16 oktober och så här långt är där 29 anmälda. Då är inte Volvo Euro Cup-deltagarna medräknade och inte heller en riktigt internationell storfräsare med i listan. Den sistnämnde har aviserat att eventuellt köra på Jylland, men då jag avkrävts tysthetslöfte så är ”my lips sealed”. Om allt går i lås så garanterar jag att ”di røe o hvide” får det svettigt…
*
Ingen blir väl förvånad över att Rally Sweden väljer att till nästa års upplaga att söka sig längre norrut mot snösäkrare områden. Det blir comeback för Dalarna i rallyt och de sträckor som nu ska köras hade fint snötäcke även detta år med vinterbrist.
– De helt nya sträckorna är ”SS Lima East”, ”SS Lima West”, ”SS Skrockarberget” och ”SS Kindsjön”, berättar banchef Johan Magnusson.
– ”SS Kristinefors” är också en nästan ny sträcka där hälften kördes 2010.
Banan 2021 kommer att ha 92 procent ny eller nygammal sträckning men invigningen blir ändå som vanligt på torsdagen och Karlstad Arena (Färjestads Travbana). Även numera berömde ”Swecon Rock to Road Arena” med målgång ett par hundra meter utanför serviceplatsen i Torsby finns med och så klart ikoniska ”Colins Crest/Vargåsen”.
– Känns bra att kunna presentera fyra helt nya sträckor då det alltid är svårt att hitta alternativ som uppfyller kraven, menar Magnusson.
Tävlingsledare Stig-Rune Kjernsli fyller i.
– Jag är också glad att vi fortfarande korsar gränsen och kör rallyt i både Sverige och Norge under lördagen.
Fortfarande är dock allt osäkert vad gäller utvecklingen av Covid-19 vilket Glenn Olsson, VD är högst medveten om.
– Vi vill verkligen uppleva ett fantastiskt vinterrally igen efter förra årets mardröm och detta upplägg känns säkrare vad gäller snö. Förhoppningsvis utvecklas också Covid-19 på ett acceptabelt sätt de kommande månaderna!
Glenn gillar också banchef Magnussons upplägg.
– Tanken är att det ska bli mer snösäkert och att vi är bättre förberedda på en dålig vinter, nytt och gammalt i en mix där vi försöker möjliggöra för publiken att komma ut på nya sträckor, men också de gamla som är populära!
En som i allra högsta grad blir delaktig är eldsjälen i Lima MS, Sune Rickardsson.
– Vi kommer ha nästan 10,7 mil SS att bjuda världseliten på, berättar Sune.
– Inte vilka sträckor som helst utan jag kan garantera att det kommer många leenden i februari!
*
Andreas och Jessica Bäckman var denna helg tillbaka i TCR Europe på banan i Barcelona. Här slog Andreas till med årets första seger.
– Känns otroligt skönt att äntligen få med sig en seger, efter den struliga säsongsinledningen, jublade Hyundai-föraren från Boden.
Helgen började bra för ”The Bäckmans” trots svåra förhållanden ändå med bra fart under träningarna. Jessica kvalade in som 9:a och Andreas som 10:a på kvalet. I lördagens race hamnade Jessica i trubbel och tappade till en 15:e plats. Andreas lyckades bättre och blev sjua. På söndagen startade syskonen i första startled med Andreas i pole-position som 1:a och Jessica 2:a. Båda hade bra starter men halvvägs in i racet blev Jessica påkörd från sin 2:a plats och åkte av banan.
– Väldigt trist att helgen skulle sluta såhär, hela teamet hade farten och potentialen att bli etta, tvåa och trea i race 2, tråkigt för hela teamet men det är bara att ladda om, summerade Jessica.
Andreas utökade däremot ledningen och tog första segern för säsongen, och även upprepade sin vinst från ifjol på samma bana.
– Det känns otroligt skönt att äntligen få med sig en seger, efter den struliga säsongsinledningen med både krascher och även min skada från kraschen i Belgien!
*
Ingen Motorbloggen i morgon tisdag, fotojobb väntar…
*
Motorbloggen får sin information via officiella pressreleaser, sociala medier och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Mail till Motorbloggen skickas på: tommy.svensson@kristianstadsbladet.se