Hyundai erkänner att Lappi i Lettland var ett misstag, Kullingstrofén med massivt intresse, olika tänk när det gäller anmälning, Kristoffersson laddar för ny succé, så gör även Klara, EM i Åsum närmar sig och i helgen är det historiens vingslag över GP-banan i Råbelöf.
Många inklusive mig själv, hade höga förhoppningar på Esapekka Lappi i ”Tet Rally Latvia” men istället blev rallyt en lång resa mot mörker för ”EP” och Janne Ferm. I mitt tips hade jag Hyundai-duon som tvåa efter Kalle Rovanperä men så blev det inte. Trots optimal startposition första dagen visade man för dåligt tempo, vilket gav tionde plats eller sist av Rally1-åkarna. Sedan försökte man få upp mer ”speed” men resan till Lettland slutade med ”Brutit” och motorfel på sista sträckan.
Nu medger Cyril Abiteboul till DirtFish att teamet inte gett ”EP” maximala förberedelser efter pausen på tre månader. Uppvärmningen i Litauen som teamet trodde skulle ge tillräckligt för att slipa bort rattrost, visade sig inte räcka på långa vägar.
– Ett misstag från oss att använda Esapekka i Lettland, något vi måste titta närmare på för framtiden, medgav Abiteboul.
Istället menar källor när teamet, att man skulle låtit Andreas Mikkelsen rida vidare på framgången från Polen. Att låta Lappi göra comeback i ett ”High speed rally” var ett misstag medger Abiteboul men säger samtidigt.
–Men när detta är sagt, vad kunde vi ha gjort annorlunda?
I Polen gav Mikkelsen och Torstein Eriksen teamet 15 poäng efter andra platsen på lördagen. Om man vill vara lite elak så hade paret samma utgångsläge som Lappi, senast ”AM” satt i Hyundai Rally1 var på asfalt i Kroatien. Ändå hanterade den 35-årige norrmannen situationen betydligt bättre och slutade sexa. Nu menar Abiteboul att Rally Finland är så viktig för Lappi och teamet, att han måste fått köra på snabba sträckor, därför valdes han för Lettland. Lite som hästen mellan två hötappar medger Abiteboul hos DirtFish.
– Det är tufft, hur kunde vi ha gjort annorlunda? Det är inte så enkelt!
I sin comeback har Mikkelsen/Eriksen blivit något av ”ständiga sexan” då detta är placeringen i de tre WRC-tävlingarna man kört (Monte Carlo-Kroatien-Polen). Vilken som blir nästa för #9 vet nog enbart Abiteboul. Oavsett så blir det på asfalt, då detta är vad som återstår av WRC 2024.
*
Detta med att rallyintresset sviktar, verkar vara en företeelse som är lokaliserat till de sydliga delarna av landet. Medan SMK Örkelljunga kämpar för att komma upp i 60 bilar till ”Smedsvängen” den 3 augusti, är det samma dag ”lapp på luckan” hos Kullings MS. Nu har västgötarna förutom större upptagningsområde, även annat som lockar då man är deltävling i Svenska Rallycupen, Mega Rally Cup, Västra BF ́s FM i rally, 1300 Rally Cup, Västsvenska Historiska Rallycupen och Viking Bärgningstjänst Borås/Alingsås Vandringspris. I den skånska vågskålen ligger enbart Södras Rally-DM vilket väger väldigt lätt i jämförelse. Till Herrljunga Folkets Park söker sig nästan 180 ekipage vilket till och med är fler än hos ”fixstjärnan” för någon vecka sedan, ”Slottssprinten”. Nu inbillar jag mig inte att det enbart är olika cuper som drar, utan även att ”Kullingstrofén” är en av landets erkänt bästa rallyn. Så är även ”Smedsvängen”, men ändå är det nagelbitning hos tävlingsledningen inför morgondagen när anmälan stänger.
En sak som verkligen sticker ut i Herrljunga är avsaknaden av moderna R5/Rally2-bilar, bara tre anmälda och alla från Västerås. Däremot är där fler i ”4WD Övriga” huvudsakligen olika Mitsubishi, totalt elva i klassen. Att tävlingen ingår i ”Västsvenska Historiska Rallycupen” innebär många Appendix K-bilar, sex i den äldre klassen och 27 i ”240-klassen”. Att kalla den så är inget överdrivet då 18 kör med 240:er och där då Vimmerbys Morgan Olsson är en av dessa.
*
När Asarums MS/Olofströms MK gick ut med olika anmälningsavgifter beroende på hur tidigt man anmäler sig till ”Rally Blekinge”, var det många som här såg lösningen för att ”sölkorvar” ska komma till skott. Bilsport Rallycup-tävlingen körs lördagen den 14 september och anmälan stänger den 7 september. Efter detta räknas det som efteranmälan. De som anmäler före 14 augusti kommer undan med 2 900 kronor och därefter blir det 200 kronor dyrare. För efteramälan tar man ut en extremt blygsam avgift, bara 500 kronor mer än om man anmäler i första skedet. Tog inte många dagar förrän det började rassla in anmälningar och den 15 juli kunde David Pettersson, Asarum räkna in 49 anmälda och som då nöjt konstaterade.
– Vi anser det gett den effekten vi ville uppnå…
Bara att hålla med, men efter detta har bara ytterligare en anmälan inkommit men som David också säger, det är fortfarande gott om tid. Personligen tror jag mer på att tävlande måste lära sig att respektera arrangörer och anmäla sig god tid. Det är alltid möjligt att ta tillbaka en anmälan och betalning sker oftast inte förrän några dagar före start. Har försökt trumfa igenom att ha sista anmälan långt tidigare än nu som i Södra BF är tio dagar före start. Kort tid om man behöver blåsa av när många kostnader för arrangören redan uppstått. Jag hade gärna sett minst två veckor sföre kulle vara deadline och så betalning senast torsdagen i tävlingsveckan.
*
Nyirád Racing Center i Ungern är scen för nästa World RX-tävling och dit Johan Kristoffersson i KMS – HORSE Powertrain åker med dominas från Höljes i ryggen.
– En teknisk och trixig bana som jag tror ska passa oss väldigt bra, säger mästerskapsledande Johan.
Premiären i Höljes gick helt enligt planerna som han vann dubbelt och toppar VM-tabellen på 58 poäng, 22 före delade tvåorna från CE Dealer Team Niclas Grönholm och Klara Andersson. Fyra är teamkollegan Ole Kristian Veiby. I Höljes var det debut för VW Polo KMS 601 RX med förbränningsmotor som visade sig vara snabbast under helgen i förhållande till el-bilarna.
– Jag tror det kommer att bli stora skillnader mellan de båda teknologierna beroende på vilken bana vi kommer till, menar Kristoffersson och fortsätter:
– Därför var det så viktigt för oss att få en bra start och plocka våra poäng i Höljes, på en bana som passade våra bilar ganska bra. Däremot när vi kommer till Portugal på hög höjd tror jag vi kommer att vara långt efter elbilarna.
I Ungern hoppas Johan att starterna fungerar bättre än senast i Värmland. KMS-teamet stannade därför kvar i Höljes för att jobba på den viktiga detaljen. Veiby har lite annorlunda uppvärmning då han ska bli pappa i dagarna och redan har mamman gått över tiden.
– Vi får hoppas det sker något innan jag åker, men det vet man inte. Det kommer när det kommer, menar Veiby.
I Höljes fick Klara Andersson snudd på drömstart med andra plats lördagens final. Nu vill hon försök rida vidare på framgången i Ungern.
–Delad P2 i mästerskapet och bra känsla på väg in i tävlingshelgen, nu kör vi!!
*
Just nu går återigen Kristianstad Karting Klubb in i racemode bara dagar efter att man på Åsum Ring avslutat deltävling fyra i ”Champions of the future”.
Näst helg den 1-4 augusti smäller det i kiosken bland furorna på Kristianstads egen 1234 meter långa ”Mini F1-bana” när det är dags för ”EM i Karting”. Passa på att se morgondagens racingstjärnor, kanske till och med någon som hamnar i Formel 1, vem vet…
*
Om detta gäller framtiden så är det raka motsatsen som det nu på lördag bjuds på ute i Råbelöv och det unika GP-museet. Med andra ord dags för årets sommarträff med samling klockan 10.00 på grusplanen framför GP-museet.
– Därefter kan du, som önskar, köra runt Råbelövssjön som avslutas på den gamla Grand Prix-banan där man körde VM-tävlingar för sportvagnar och roadracing/TT på 1950-talet, hälsar eldsjälen Jonas Bruzelius
Alla entusiastfordon är välkomna, bilar, motorcyklar, mopeder eller varför inte, något överraskande.
– Vi ser gärna att du anmäler dig till evenemanget så vi vet ungefär hur många som kommer. Det går givetvis bra att dyka upp även som oanmäld.
Anmäl till jonas@gpmuseet.se
Entren kostar 100 kronor (billigt)då både kaffe och bulle ingår. Går även fint med medhavd picknick-korg som kan dukas upp på museets gräsmatta. Till detta kommer det bjudas på ljuv musik från museets TT-cyklar.