Hyundai dominerade på ”Toyota Stadium”, Gryazin snabbast i WRC2, ERC ändrar på startordningen, inga 240:er i Rally RM Historic, Sjöbo MK har gått i graven och gratis Motorsportsalong i Karlstad.

Då är årets sista WRC-tävling i gång, ”Forum8 Rally Japan” med spektakulär invigning och start på ”Toyota Stadium”.

Foto: Toyota GAZOO Racing WRT

Dock blev det inte den start som Toyota hade hoppats där istället Hyundai dominerade med tre bilar inom Topp-5. Snabbast inför storpubliken på den 2,1 kilometer långa sträckan var Thierry Neuville med Esapekka Lappi 0,7 sekunder efter. 

Foto: Hyundai Motorsport

Precis före start presenterades även Lappi för fortsatt körning i Hyundai Motorsport, men inte med full säsong utan i delad bil. Ett arrangemang som jag inte tror direkt går emot Lappis vilja då ett av hans spår för 2024 var just nedtrappning för mer tid med familjen hemma i Finland. Cyril Abiteboul, teamchef förklarade att Lappis roll var enkel.

Att ge Neuville och Tänak bästa möjliga support i deras jakt på VM-titeln, men även att fortsätta utveckla vår i20 Rally1 något Esapekka visat sig vara väldigt duktig på!

Frågorna nu är två, vem ska Lappi dela bil med och blir det tre eller fyra ljusblå-bilar i WRC 2024? Att Teemu Suninen får stanna är jag helt säker på och de två kan då få dela bil. Men samtidigt  har det även gått ut att Dani Sordo även han kommer att få någon WRC-start till nästa år. För ytterligare  fart på karusellen så säger även Hyundai inför tillkännagivandet av teamets line up.

Vi har ständiga diskussioner med både WRC och WRC2-förare innan vi tar beslut för nästa år…

I min värld ser jag att man har både Andreas Mikkelsen, Emil Lindholm, ja till och med Oliver Solberg under luppen.

Foto: Toyota GAZOO Racing WRT

Tillbaka till ”Toyota Stadium” där Ott Tänak tog tredje tid med Puman före Dani Sordo. Först på femte plats kom bästa Toyota Yaris Rally1 med hemmafavoriten Takamoto Katsuta bakom ratten. Dock med respektingivande 3,1 sekunders gap till Neuville och frågan är om detta kan vara ett tecken på hur det ser ut på söndag? Fyra sekunder blankt skilde mellan Kalle Rovanperä och belgaren eller i klartext två sekunder/kilometer och världsmästaren hade inget riktigt bra svar på varför.

Vi var inte alls bra på den här sträckan, precis som alla andra Toyotas, bilen var ”tricky” att köra!

Näst sist i Rally1-gänget kom Sebastien Ogier och sist Elfyn Evans och därmed  inte alls den klang och jubelföreställning som Toyota säkerligen hoppades.

*

Foto: Okänd

Ryskt i topp i WRC2 med Nikolay Gryazin, 1,3 före Andreas Mikkelsen med Kajetan Kajetanowicz som trea, 2,2 långsammare. Stark körning av Heikki Kovalainen i klassens enda R5:a. Skodan gick in med fjärde tid, 3,4 efter Gryazin. I morgon fortsätter WRC-finalen med sju sträckor där återigen Toyota Stadium står i blickfånget med första start svensk tid klockan 11.35.

*

Det jag menat vara ett bra system i ERC där man med hjälp av ”Q-stage” själva får välja sin startposition upplevs helt klart inte lika positivt där. Promotorn hade hoppats på mycket publik på sträckan och efteråt när man från scen fördelat startpositionerna, men är nu besviken på utfallet. 

Foto. Zoom Motorsport

Istället får den snabbaste på ”Q-Stage” i en asfalttävling med automatik gå ut först och sedan följer de andra i fallande ordning. Är det grus blir det exakt tvärtom med snabbaste sist.  Även startmellanrummet ändras och på första etappen blir det nu två minuters mellanrum för samtliga. Andra dagen är det bara de 15 första som får den här fördelen, resten startar med minuten mellan sig. 

*

I går släppte Historiska Utskottet regelverk och tävlingar för omdöpta ”Rally RM Historic” med fyra deltävlingar. Först ut av de fyra deltävlingarna är HU-profilen Roger Rooths hemmaklubbs ”Vild Ryd Racet” den 27 april. Efter Ryds MK är det bara tre veckor (18 maj) innan det blir nytt besök i Småland med Nybros ”Zabra-Rallyt”.

Foto: Henrik Åkeson

Därefter lång semester innan det är Fagersta MK:s tur att såt som värd för RM. Så här långt fram som den 7 september hoppas arrangören att restriktionerna kring svinpesten bedarrat. Finalen körs i ”Rally Uppsala Historic” den 21 september. Klassiska Rallycupen går i takt med RM bortsett från att man här även har två vinterrally, Järbo den 27 januari och Vännäs 9 mars. Inte heller Laxå-Rallyt den 17 augusti ingår i RM. En sak som skiljer de båda serierna åt, är att i RM är inga Volvo 240 tillåtna utan HU drar gränsen vid bilar från 1975 och äldre, plus att föraren måste vara 40 år. 

*

Kan inte säga exakt när Sjöbo MK arrangerade sin sista tävling, men det bör ha varit någon gång i mitten av 90-talet som ”Färs-Svängen” gick i graven. Flera år tidigare avslutades dåtidens säsongsöppnare ”Sjöbo-Svängen” som då var en av Sydsveriges största rallyn och frekvent del av DM och Sydsvenska Mästerskapet. Med fruktade sträckor som ”Oran” och ”Öved” var det aldrig någon enkel tävling att vinna och följaktligen kom jag aldrig ens ”på pallen” trots flera försök med ”V4:an” under 70-talet. 

Finns säkert många som besitter oändligt mer kunskap om Sjöbo MK än jag, men vill ändå minnas att 1984-upplagan av ”Svängen” var lite av ett märkesår i klubbens historia. Dels var det säsongspremiär för Sydsvenska Mästerskapet men även klubben firade 25-års jubileum och detta med SM-glans i startfältet. Vann gjorde Ola Strömberg, Saab 99, tvåa slutade Mats Jonsson, Opel Ascona och trea Björn ”Nalle” Johansson, Ascona även för honom.

Foto: Tommy Svensson

*Som synes på bilden med Ola, kunde sträckorna kring Sjöbo bli lite uppkörda. Nu är allt historia och så även Sjöbo MK som på egen begäran lämnat SBF den 14 november. 

Har varit lite tyst åtminstone här i södern om helt nya ”Motorsport Salongen” i Karlstad nästa lördag den 25 november. Hos Nöjesfabriken blir det utställningar med allt från tävlingsbilar till reservdelar, föredrag och även stor chans att träffa många motornamn.

Foto: privat

Enligt arrangören Suzanne Walfridsson är detta ”Sveriges första Motorsportsalong med fri entré” och pågår klockan 10.00-17.00.

Gensvaret har varit fantastiskt och vi kan säga att vi fyllt Nöjesfabriken ändå ut till bredden. Man kan se att behovet av att samverka finns, oavsett om man är ett racing-team, företag i branschen eller en motorklubb. Det är ett av våra finaste syften med den här dagen. I motorsporten möts alla åldrar och vi måste ständigt försöka finna vägar för att kunna inkludera nya i sporten för att få återväxt, menar Suzanne. 

En framträdande roll under dagen i Nöjesfabriken har också SBF:s nya rallykoordinator Jonas Kruse

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *