Hyundai-boss vill ha kvar WRC, Tom K. i nya R5-Corsan, Polestar bygger TCR-bil, kartläsarprofil gick bort och Motorlördag på G!
Ingen tvekan utan att FIAS:s Rally Director stuckit in skallen i en riktigt bisvärm med sina åsikter att WRC i framtiden borde kortas ner och blir mer ”sprintliknande”. ”Hardcore” rallyfans gör alla tummen ner och får nu även medhåll av Hyundai Motorsports ”topdog” Michele Nandan. I Motorsport News menar han att rally är just rally och att varje tävling måste få behålla sin egen särart.
– Söker man kortare varianter finns både rallycross och racing, menar Nandan i intervjun.
Han är dock inte främmande för förändringar men vill ändå behålla dagens format på WRC-tävlingarna. Mahonens tankar om en maxlängd på sträckorna på runt milen köper han inte alls. Gärna sådana, men det måste även finnsa längre utslagsgivande sträckor.
– Annars missar man rallysportens DNA, anser Nandan.
En av toppförarna i WRC som vill vara anonym håller med och förstår inte vitsen med ”mil sträckor”.
– Menar att Mahonen är helt fel ute, just uthålligheten är en viktig del av sporten och kommer alltid att vara så!
Lite oroande är att WRC promotorns talesman Oliver Ciesla verkar luta mer åt Mahonens tänk och hävdar att dagens ungdomar inte kan fokusera på en sak under längre tid än åtta till 14 minuter.
– Sporten måste acceptera att det är en ny generation rallyfans och måste ge sporten en struktur som är anpassad till dom, om inte ”we will go out of business”.
Onekligen spännande att se vilken färdriktning Rally-VM kommer att ta framöver? Blir det som FIA vill med ett mer sprintliknande koncept eller blir det som om inte ”in the good old days” så mer likt dagens tävlingar…
*
Just nu befinner sig Tom Kristensson och Henrik Appelskog i München för stor galaföreställning hos Opel Motorsport och då passade man även på att besöka hårt Opelknutna Holzer Motorsport. Här fick Adam-Cup vinnarna chansen att få provsitta deras R5 Concept på Opel Corsa. Omdömet från Tom om R5 Corsan var kort och kärnfullt.
– Häftigt!
Frågan är dock om bilen någonsin kommer i produktion och detta i skuggan av att Opel köpts (detta känns inte bra att skriva) av Peugeot som även ingår i franska storkoncernen PSA. Här återfinns också Citroën och därmed finns det redan två R5:or i koncernen. Peugeot för dock en tämligen tynande tillvaro med sitt bidrag medan Citroën hårdsatsar och har i dagarna kört första provtävlingen med nya R5 C3.
Nu fins det enligt experter på området två tänkbara scenarier för den Holzerbyggda R5-Corsan. Ett är att man låter Holzer producera Opeln som tänkt, men att man sedan plockar mycket teknik från nya R5 C3, bilarna har till exempel redan samma bottenplatta. Därmed skulle utvecklingskostnaderna bli väsentligt lägre än om tyskarna själv ”ska uppfinna hjulet ytterligare en gång”. Då skulle det bli ungefär samma förhållande som mellan Volkswagen och Skoda, samma koncern men ändå två R5-bilar.
Det andra som kan tänkas är att PSA-toppen säger stopp för hela projektet och låter Citroën själv svara för R5-produktionen.
Peugeot är idag tämligen framgångsrika med den mindre R2 208:an men inte lika framgångsrika som Opel är med R2 Adam. Frågan är då om PSA ska ha två nästan jämbördiga R2-bilar i produktion som tävlar mot varandra?
*
Verkar som att Volvo och Polestar Racing som årets WTCC-kungar är starkt på gång att fortsätta i nya WCTR. Enligt utländska källor på plats vid WTCC-finalen i Qatar har man redan påbörjat arbetet med en ny TCR-Volvo. En bil som då med automatik även skulle fungera i STCC som körs enligt samma reglemente. Lite kul i så fall då Polestar-chefen Alexander Murdzevski Schedvin var öppet skeptisk till att STCC skiftade reglemente från i mina ögon de stendöda ”järnsängarna” till just TCR. Alltså så nära ”riktiga bilar” man kan komma på en racingbana. Nu menar han dock att TCR öppnar många dörrar för Polestar och hyllar reglementet och berömmer.
– Ett byte från WTCC till detta är ett bra beslut!
Ryktet hävdar att det även i TCR blir en bil som baseras på vinnaren i WTCC alltså Volvo S60. Nu blir det ingen omedelbar succé då det enligt källorna lär dröja till slutet av 2018 innan Thed Björk kan köra de första tävlingsmeterna med en ny TCR-Volvo.
*
Det blir minst en svensk i Dubai 24-timmars i januari då Henric Skoog blir en av flera hundra förare, både proffs och amatörer på Dubai Autodrome. Med #187 på en Porsche 991 GT3 Cup ska Henric dela bil med förarkollegorna Wolfgang Triller, Alex Autumn, Felipe Laser och Andreas Gülden (samtliga från Tyskland).
– Jag ser fram emot att inleda racingåret 2018 i Dubai, säger Henric.
– En perfekt upptakt och en gyllene träningsmöjlighet inför den ordinarie säsongen med ett bra gäng och målet är helt enkelt att få så många mil i kroppen som möjligt, samtidigt som vi siktar på ett toppresultat i vår klass.
*
Nu har forskare vid Kings Collage i London studerat varför rally och racerförare är så skickliga i att köra bil. I en ny studie som genonförts av Ford i England har man försökt ta reda på hemligheten av att prestera under en enorm press. Det man bl.a. då kunde se var att rallyförare är betydligt bättre att ignorera distraktionsmoment vid höga hastigheter än en vanlig förare. Man kunde även se att vanliga förares förmågor ökade väsentligt med hjälp av några enkla mentala övningar. Bland förarna fanns bland annat världsmästarna Sebastien Ogier och Andy Priaulx, båda vana att jobba under hård press.
– Vår studie visar att vid höga hastigheter och när man är väldigt fokuserad på uppgiften så var rallyförarnas hjärnor 40 procent bättre på att ignorera distraktionsmoment än de vanliga bilförarnas hjärnor, säger Dr Elias Mouchlianitis, hjärnforskare vid King’s Collage i London.
– Vad som dock var intressant var att de vanliga förarna kunde uppnå dessa nivåer av mentalt fokus med hjälp av några enkla övningar.
Baserat på denna studie utvecklar nu Ford en ny racinghjälm för professionella rallyförare innehållande EEG-teknologi. Tanken är att EEG-data ska skickas till rallyteamet under ett rally för analys. Idag mäts redan fysiska data hos rallyförare som hjärtfrekvens och hydrering. Ford vill även få en bättre förståelse för en rallyförares mentala tillstånd under ett rally och kunna ta beslut därefter.
*
Häromdagen gick en av landets stora rallyprofiler bort, Bosse Thorszelius en av våra allra mest kända internationella kartläsare genom tiderna. Han började karriären samtidigt med tvillingbrodern Hasse, han i hop Björn Waldegård medan Bosse skötte kartläsningen åt Åke ”Bryggaren” Andersson. Första stora utlandstävlingen för de båda blev finska Hankiralli 1965 med en Saab Sport där man tyvärr tvingades bryta. Bättre gick det i SMK Hörbys första upplaga av TV-Svängen där det blev seger samma år, dessutom upprepades detta året därpå. Sedan bytte Bryggaren till Porsche och då blev det betydligt fler utlandsstarter fram till 1971 då KAK-rallyt satte punkt för första halvan av karriären. Efter det blev det inhopp hos Harry ”Sputnik” Källström 1980 i Akropolisrallyt innan Bosse tog plats hos Mikael Ericsson Audi-åren 1983—84.
Redan 1985 tog jättelöftet Lars-Erik Thorp hjälp av Bosse och det var också han som satt till höger när hade fabrikskontrakt med Toyota. Tyvärr omkom som bekant Thorp när han blev påkörd under Rally Monte Carlo året därpå. Största framgången blev andra platserna i Safari- Rallyt och Elfenbenskustens, VM-Rally båda två 1986. Kul kuriosa i bägge tävlingarna kördes samma bil Toyota Celica Turbo Twincam med regnummer K-AM 5805.
Tråkigt nog drabbades Bosse av en blodsjukdom i mitten av 80-talet och avled i tisdags.
*
I morgon är det ny Motorlördag i Kristianstadsbladet med tonvikt på Euro RX-föraren Magda Andersson där hon berättar om motorsporten som en av de allra mest jämlika och könsneutrala sporterna. Glädjande nog kan varken hon eller systern Klara berätta om några ”#metoo liknande” saker som annars präglar en del andra sporter. Samt så tar sportchef Nilsson pulsen på Memphis Racing och Alexander Graff inför NASCAR-satsningen och så klart min ”Motorlistan.
Trevlig helg.