Hyundai bekymrade över punkteringar , ”shit” förbjudet av FIA, Röhrl med Opel Ascona A i ”CER”, Flodin med fint CV från Snapphane, QR-kod glöm det och Tom på plats i Kenya.

Något som förvånade mig under ”Rally Finland” var antalet punkteringar hos Hyundai. Medan Toyota hade luft under både vingar och i hjul avlöste punkteringarna varandra hos de ”ljusblå”. Ett  faktum som även teamets tekniske chef  François-Xavier Demaison noterade och som han menade, stal deras chanser på pallplacering. Ärligt medger han att problemen troligen låg mer hos teamet än hos däcken från Hankook. Fakta är att även tidigare har Hyundai-förare råkat ut för fler punkteringar än både Toyota och även M-Sport. 

Foto: Hyundai Motorsport

Utan att vilja att kasta någon under bussen säger han till DirtFish.

Vi måste förstå varför vi hade alla dessa punkteringar, för några är helt klart men andra har vi har inte hittat någon orsak till än. Hyundai har samma däck som alla andra men vi har många fler punkteringar, så vi måste utreda varför!

Demasion lyfter fram möjliga orsaker till punkteringar som däcktryck och hur stötdämparna jobbar kan vara problematiska för däcken.  Tidigare hade Toyota lite problem med att däcket lossnade från fälgen, men med ny design på dessa försvann problemet. Thierry Neuville tror inte lösningen är lika enkel för hans team och säger till Dirtfish att han inte ser att någon snabb åtgärd skulle göra saken bättre. Han pekar på att när WRC körde på Pirelli hade Hyundai mindre problem.

Nu har vi mer, konstaterar han besviket.

Om det är fälgarna som är problemet lär inte Hyundai kunna utveckla nya förrän tidigast till ”Central European Rally” i oktober. WRC kommer inte heller att jobba för att Hankook ska förändra däcken då tiden inte är på deras sida. 

*

I Finland råkade Sebastien Ogier i en intervju använda ordet ”shit” vilket inte föll i god FIA-jord. Det förbjudna ordet användes om stämningen hos Toyota i fjol efter att Kalle Rovanperä kraschat kort före mål. FIA-observatörer påpekade att den typen av ord inte är tillåtna i samband med intervjuer eller andra mediaaktiviteter. Inte heller första gången som Toyota-föraren kryddar språket och ifjol blev det även böter i Grekland. Då mer förståeligt efter att han kritiserade arrangören, när man inte ville ändra startmellanrummet på grund av allt damm. 

*

Inte utan att jag drömmer mig tillbaka till den tid då  både rally, FIA och framförallt de tävlande var gjorda av helt annat virke. Tänker på storhetstiden under 70-talet och fram till att Audi kom in och ”förstörde”sporten med sin ”jeep-konstruktion”.

Tacksamt att ”Central European Rally” tycker som jag och släpper fram tyske legenden Walter Röhrl med hans ”legendariska Opel Ascona A”. Stor heder att man väljer Opel Ascona A för den i dag 78-årige dubble världsmästaren och inte en 400:a som han blev världsmästare i 1982. Eller ve och fasa, Fiat som tog honom till samma titel två år tidigare. Audi var diskvalificerade från ”CER” då det var med Opel som han -82  körde rundor kring bilarna från Ingolstadt med den enligt experterna, ”ålderdomliga” Asconan. Tyvärr kommer inte Walthers Ascona få sjunga ut för full hals då han ihop med en del andra legender kör ”Slowly Sideways” enbart för att förgylla tillvaron för åskådarna. Blir spännande att se om där även blir någon Volvo i klassen…

*

SM-ledaren i ”2WD”, Patrik Flodin/Göran Bergsten har många fina minnen från ”KR Snapphanerallyt” med seger i Polon i fjol, fast då utanför SM. Annars övertrumfar 2020 det mesta då man tog sin Volvo 940 till klasseger, men även tvåa totalt med en hel flock 4WD-bilar efter sig. Nu är tanken att den trenden ska hålla i sig. 

Foto: Tommy Svensson

–  Jag ser verkligen fram emot rallyt. Hässleholm brukar bjuda på riktigt fina och snabba vägar. Målet är så klart att bevaka SM-ledningen, men vi kommer inte fegköra för det, utan kommer köra på som vanligt i vårt tempo, säger Patrik.

I årets upplaga är det fyra sträckor på asfalt fredagskväll, egentligen en enda på Garnisonen som körs fyra gånger. På lördagen fortsätter man med fyra sträckor som alla dubblas och där ”Hovdala” rundar av som ”power stage”.

Inför drabbningen i Snapphaneland är ledningen tio poäng före mer oväntat östgöten Liam Berg med Görans son Theo i högerstolen. Inte bara att som B-förare utmana en av Sveriges snabbaste förare i modern tid, utan Liam och Theo tävlar dessutom med en mot Flodins hypervassa 940, betydligt beskedligare Ford Fiesta Rally4. Trevlig att Hässleholms MK låter Liam och Theo vara lite av affischnamn i både annonser och på programets omslag. Dåligt med folk från SödraBF trots att detta är mitt i distriktets hjärta. Från Olofströms MK kommer Hans och Isabell Johansson, Osby skickar fram Rickie Borgström/Ola Sandberg. Mellanskåne har två tävlande, Simon Andersson från Eslöv har nu SMK Hörbys Julia Thulin i högerstolen medan klubbkompisen Mikael Larsson förlitar sig på ambitiösa dottern Ebba för notläsning. Ensam från Blekinge men med kartläsare från arrangörsklubben, Jonas Åkesson och Josefin Ingvarsson. 

*

Som bekant är Folkrace inte min kopp the därför missade jag att Senior-trean Björn Johnsson delade Saab med Göinge-junioren Kalle Pettersson under ”Svampafestivalen”. Kalle var ett par snäpp vassare och vann sin klass…

Idag gick nästan topplocket när vi skulle äta lunch på ett av Stockholms populäraste vattenhål på Österlen. Blåsten var lite jobbig så vi valde att sitta inne och inväntade snällt enligt anvisningar på att ”hovmästaren” skulle fixa bord. Tog inte lång stund förrän en ung tjej anvisade oss bord i den nästan tomma matsalen. Genast plockades menyn fram men där avbröt jag.

Den behövs inte, två stekt sill, förklarade jag.

Förvånat tittade hon på mig och pekade på bordet.

Beställer gör du med mobilen och den här Qr-koden.

Varpå jag replikerade.

Det blir inget med det, du står ju här så därför beställer jag direkt av dig, aldrig att jag börjar fibbla med mobilen!

Tjejen vidhöll att det var så deras system fungerade, men förstod samtidigt att hon tänkte, den här gamle gubben borde vara på hemmet och inte störa rutinerna. Efter lite ordbyte valde hon dock att följa mig bort till disken där man skulle betala. Där förklarades att den här gästen inte vill beställa modernt, utan på gammeldagsvis, samtidigt som hon delade vår beställning med köket två meter bort. Sillen kom, smakade utmärkt men vart fan är vi på väg när allting ska göras så in i h-e krångligt?  

*

Foto. privat

Från Kenya kom en hälsning från SMK Hörbys Tom Kristensson som i helgen ska åka kartläsare i en Porsche med tysken Joey Chose. Detta som uppvärmning inför novembers ”East African Safari Calssic”.    

Ett svar på “Hyundai bekymrade över punkteringar , ”shit” förbjudet av FIA, Röhrl med Opel Ascona A i ”CER”, Flodin med fint CV från Snapphane, QR-kod glöm det och Tom på plats i Kenya.

  1. Håller fullständigt med dig gällande beställningen av sillen!Snart är hela samhället uppbyggt på knapptryck,utan någon fysisk kontakt!Det var bättre förr,även i rallyskogen,med mer teknikrävande ss,där körskickligheten var viktigare än fet plånbok!Tack för ordet,och stort tack för trevliga bloggar!!👍👍👍👍👍

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *