Hyundai-bas vill gå tillbaka till ”gammeldags service”, Mille och Calle värmer upp i Rally Uppland och ”Jocke” var snabbast runt Svedala…

De tre stora, Hyundai, Toyota och M-Sport är inte riktigt i fas med FIA/WRC-promotorn när det kommer till de snabba förändringar som förslagits. De vill istället hålla fast vid dagens regler för att sedan 2027, presentera ”New WRC”. Trion hävdar att en snabb förändring redan 2025 kostar teamen oerhörda pengar, pengar som man menar saknas i dag.

Foto: Hyundai Motorsport

Hyundais Cyril Abiteboul är öppen för många förändringar, bland annat vill han se över tv-avtalen som han menar är föråldrade. Avtalen styr mycket hur rallyna är upplagda som  Abiteboul menar kom till när tittarna använde ”linjär tv”. Idag är det vanligare med streamingtjänster och då måste även WRC hänga med.

–  Vi borde ta tillbaka delar av gratis-tv/distribution på YouTube och mycket mer än vad vi gör, menar Hyundai-basen.

Han ser också framför sig att WRC innehåller olika format på  tävlingar, både långa och korta. En snudd på helig ko är den centrala serviceplatsen som om Abiteboul fick bestämma skulle försvinna och ersättas av gamla tiders service.

Foto: Tommy Svensson

Jag blir verkligen nostalgisk över de tillfällen då alla reste runt längs sträckorna, träffade människor, utforskade städer och kom i kontakt med lokala samhällen, menar han hos Rallyjournal.  

Det är så vi kommer närmare människorna vilket är vad allt egentligen handlar om. Rally handlar om att vara ute i naturen med alla, med er, med förarna och inte en sport som förs bakom stängda dörrar!

Klok kille den där Abiteboul…

*

Någon som är smartare än jag kan kanske förklara hur Rally-SM på bara en dryg vecka tappar runt 20 procent av startfältet? I ”Rally Nyköping” fanns över hundra anmälda medan det drygt 20 mil längre norrut i Tierp och ”Rally Uppland” intenådde till 80-strecket. Som tur är har man även bjudit in 13 ”Inbjudningsklasser” vilket gör att Tierps MK ändå når över hundra bilar helgen 31 maj-1 juni. Kanske är det så att det var Nyköping som var lite unika med stort startfält och att Tierp är närmare det normala? 

Foto: Flat-Out Agency

Finns ändå ingen anledning att deppa då antalet anmälda i jämförelse med tidigare år, inte bara är godkänt utan även riktigt bra. När man dessutom kryddar anrättning med våra två ”ERC-stjärnor” med Opel Corsa Rally4, Calle Carlberg/Jørgen Eriksen och Mille Johansson/Johan Grönvall känns det ännu mer okej. De båda tar nu chansen att värma upp på hemmaplan och svenskt grus inför nästa ”EM-stopp”, ”BAUHAUS Royal Rally of Scandinavia” två veckor senare. 

Foto: ERC.com

Nytt för i år i SM var att klassen för Rally4/R2-bilar försvann och gick in i  ”Nationella 2WD”. Något som Haninge/GK Doors Patrik Hallberg/Johan Stigh tackade för genom att efter vintern toppa SM med teamets Ford Fiesta Rally4. Av för mig outgrundlig anledning valdes dock Forden bort inför Nyköping och istället sattes SM-ledaren i en Toyota Corolla vilket innebar att man fick bryta före start. Nu ger man Corollan en ny chans, men frågan är om detta är den rätta medicinen för att matcha ERC-ledaren (Mille) och tvåan (Calle)? Kanske en rent hypotetisk fråga då nya SM-ledaren PG Andersson/Anders Fredriksson återigen sätter sig i klassens mest extrema bil, DRIVE VXO:s BMW 1M. Seger senast och händer inget med ”Beemern” lär PG upprepa detta…

Klassen ”Internationella 4WD” leds av Patrik Flodin/Göran Bergsten, efter att ha vunnit de senaste två SM-deltävlingarna med GK Doors Polo R5. Flodin och SM-tvåan/teamkompisen Dennis Rådström/Johan Johansson står båda på startlinjen i Tierp för att fortsätta kampen om SM-guldet. SMK Hörbys juniorvärldsmästare Tom Kristensson/Andreas Johansson är efter andra platsen i Nyköping trea i klassen. Här tappade Fredrik Åhlin/Maja Bengtsson den placeringen efter tekniska problem. Totalt 11 bilar på startlinjen, tre färre än senast.   I ”Nationella 4WD” fortsätter kampen om SM-guldet mellan Kim Nydén/Jonas Sandin från Lindesberg och Oskar Sundell/Joakim Söderqvist, Sandviken. Båda har varsin seger så här långt i år. Av 15 bilar i klassen kommer tre från andra länder, med Österrike, Finland och Kroatien representerade.

Foto: Niklas Falk/Svensk Bilsport

”Standardklassen” mönstrar årets största startfält med över 10 bilar i Tierp. SM-ledaren Andreas Hovind/Catalina Floberg, Enköping jagas av Johan och Jan-Olof Pettersson från Skillingaryd och med två raka segrar. Sydsvenskt i klassen med Ingemar Månsson/P-I Hellberg, SMK Hörby och helgens mastodontrullare Janne Kristiansson/Roger Dahlberg, Wäxjö MS 

Förberedelserna rullar på perfekt, vi är i fas. Det ska bli fantastiskt att få ha en SM-deltävling här i norra Uppland och jag skulle säga att det är världsklass på sträckorna, så förarna och kartläsarna har verkligen något att se fram emot, lovar tävlingsledaren Niklas Brodin.

*

Inte utan att man lider med Svedala MK som inte fick mer än 28 bilar till sin i dag nästan unika RS-tävling ”Svedala Runt”. Unik i bemärkelsen att det var med ”gammeldags pinnaprov” som de tappra få fick prova på den här soliga söndagen.  Att det idag är ”Varvlopp” som dominerar går inte att snacka bort och kanske detta med att köra runt ”koner” idag är lite för svårt för många. En annan sak som det snackades mycket om på Söderslätt var att däckkostnaderna verkar rusa för varje dag. Med däckpriser i spannet 3-5 000 kronor är det inte alls konstigt att intresset falnar för den här delen av rally som egentligen är tänkt som ett mer ekonomisk hållbart alternativ. 

Foto: Henrik Åkeson

En som behärskade både pinnar, bockar och koner var SMK Hörbys Joacim Kristiansson/Maya Ragntoft som vann totalt med reservmotorn i den röda Opel Corsan. I A Trimmat var det bara han och klubbkompisen  Tommy Andersson/Thomas Hallén anmälda och som då följaktligen slutade tvåa.

Foto: Henrik Åkeson

 Dock inte tvåa totalt för den positionen stal B-vinnaren från Lund, Hans-Daniel Steiner/Jan-Erik Jönsson med den välpreparerade Golfen. I samma klass slutade Hyllinges Ola och Leif Johansson tvåa och även dom kör Golf och ägnade sig även åt harjakt…

Foto: Henrik Åkeson

I C Trimmat kunde Jacob och Håkan Oddshammar defilera till seger med BMW:n sedan enda utmanaren fått ge upp. Övriga klassegrare var Oliver Larsson/Ola Stenberg, Sjöbo MK (A/B-Förare std. A), Linus Larsson/Olivia Kristensson, Sjöbo MK (A/B-förare std. B), Göran Hansson/Susanne Hansson, Hässleholms MK (C Förare std. A), Michal Pinczakovski/Karl-Göran Eriksson, Älmhult (C Förare std. B). Svedala var deltävling tre i Södra RS-DM och där nästa tävling blir med ”Staffanstorp Festivalrace” den 8 juni. Där är det Arlövs MC och Lunds AC som samkör.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *