Huttunen närmar sig M-Sport, Millener söker förare som kan göra rättvisa åt Fiesta Rally2, Solans väg lite krokig, SM-22 kortas, SBF-projekt ”Ökad säkerhet i skogen”, norrmän letar funktionärer och Jan-Olof Bohlin har gått bort!
Verkar bli mer och mer tydligt att Jari Huttunen avslutar året som Ford-förare och enligt finska källor är det start i ACI Rally Monza med en Fiesta i WRC2 som står närmast på programmet. Igår förnekade hans manager Marcus Grönholm att så skulle vara fallet men samtidigt valde både han och Huttunen att inte precisera framtiden. Från att ha varit lite av Andrea Adamos kelgris under fjolåret verkar nu stämningen vara mer frostig. Den plötsliga avanmälningen från helgens ERC Rally Hungary avslöjar i min värld att inte allting står rätt till i triangeldramat. Redan på onsdag ska Fiestan enligt finska YLE provköras av Huttunen och detta på spansk asfalt.Foto: Tommy Svensson
2018 inleddes samarbetet med Alzenau när Huttunen avslutade sin sejour hos Opel Motorsport och blev permanent i R5-i20. En bil som då var helt ny och andra platsen hemma i Finland blev årsbästa för 27-åringen som gjorde debut i Rally Sweden med en sjunde plats. Ingen dålig säsong alls för honom med bara en enda bruten tävling och då i ett mindre rally i Frankrike. Året därpå belönades han med två starter i WRC-Hyundai och detta på hemmaplan. Fjolåret innebar seger i WRC3 plus att han blev Polsk Mästare i hop med Mikko Lukka. I år har det vari raka motsatsen, på sju starter har det bara blivit målgång tre gånger och med enda ljuspunkten, seger på Sardinien. Att Grönholm tämligen öppet visade missnöje med att WRC-sitsen 2022 gick till Oliver Solberg kan vara en orsak till att det nu kan bli Fiesta för Huttunen.
*
I år har M-Sport Fords WRC2-team bestått av Tom Kristensson, Teemu Suninen, Martin Prokop, Adrien Fourmaux och Nikolay Gryazin. Vilka av de här som kan tänkas köra även nästa år är oklart, ende som helt klart inte gör så är Suninen. Hos Dirtfish ger kanske M-Sports Richard Millener mer näring åt ryktet med Huttunen i en Fiesta för 2022. Här berättas att teamet söker ”förare som kan göra bilen rättvisa 2022”. Att Skoda är herre på täppan stör uppenbarligen Millener och att kanske Fiestan inte är riktigt lika konkurrenskraftig, är inget han riktigt vill ta till sig. Han menar också att föraruppställningen i WRC2 inte blev som förväntat när kommande storförare fått stå tillbaka för f.d WRC-förare som Mikkelsen, Østberg och Suninen. Att Fiestan är snabb är Millener övertygad om, bara förarna som inte varit tillräckligt stabila för att visa upp bilen som en vinnare men nu ska det bli ändring på detta.
–Vi behöver förare som verkligen kan köra och utveckla bilen plus såklart visa resultat.
Att Suninen lämnade M-Sport lite dramatiskt har inte passerat obemärkt och att stämningen inte var på topp i teamet är ingen hemlighet.
Plötsligt ler och skrattar Teemu igen, var där många som kommenterade efter inhoppet i Polon. Plötsligt lyfter nu även Millner upp honom till höjder som han inte gjort tidigare.
– I alla rally som Teemu körde i Rally2-Fiestan så antingen ledde han eller slogs om ledningen tills han åkte av eller fick andra problem som hindrade honom från att vinna. Det är en förare med hans ”pace” vi behöver hitta!
Lycka till i detta önskar jag, …
*
Herren och rallysportensvägar är till stor del outgrundliga och tänker på att spanjoren Nil Solans plötsligt är hetare än på länge. 2017 vann Nil Junior-WRC och året därpå körde han med sin vinstbil i WRC2. Inga större framgångar blev det dock 10-7-5-9-R-13 för att i sista framträdande i Rallye RACC Catlunya toppa året med en femte plats samtidigt som Petter Solberg premiärvann med nya Polo R5.Foto: Tommy Svensson
2019 blev det bara tre starter och bara två med samma Fiesta som därefter på lite krokiga vägar, nu står i SMK Hörbys Robin Svenssons garage. Start med Polo i Katalonien med en nionde plats som resultat rundade av året. Solans kom allt längre ner i frysboxen och i fjol var det fem tävlingar i Spanien med Skoda vilket han fortsate med även i år.
Inga resultat att direkt snacka om där fjärde platsen i ERC i Polen blev bäst innan det som jag ser det, plötsligt vände. Med Spanska förbundet i ryggen ersatte Solans skadade Pierre-Louis Loubet i dennes WRC-Hyundai och nu väntar två raka ERC-tävlingar med full backning av Hyundai och MRF. Lusläser man olika nationella mästerskap plus tabellställningar i WRC/ERC finns där säkert många namn som uppfattas som både snabbare och stabilare än Solans men så fungerar inte rallysporten. Istället är det mer slumpen, kontakter och kanske allra viktigast, egen budget för att kunna klättra i ”FIA-pyramiden”…
*
Inte bara Rally Sweden som har ”lite problem” med militären utan samma sak drabbar även SM-premiären i Boden 2022.
– Militären har inte möjlighet att upplåta sina vägar till den dubbeltävling som är planerad till 7-8 januari, berättar SRM:s Patrik Persson som fortsätter.
– Redan på måndagen börjar en stor övning i tävlingsområdet vilket gör att vi nu får nöja oss med att köra en ”enkeltävling” i Boden på lördagen den 7 januari.
Försök har gjorts att hitta ett nytt vinterrally som ersättning, men utan framgång förklarar Patrik.
– Har ställt frågan till några av de större vinterarrangörerna men ingen har nappat och nu är det för kort om tid så det blir bara Boden på snö och is till nästa år!
Medan Rally-SM i år hade majoriteten av deltävlingarna i Sydsverige (Älmhult-Hässleholm-Skillingaryd) blir det tvärtom till nästa år. Enbart South Swedish Rally finns här nere medan övriga SM-orter blir Boden-Arvika-Fagersta-Trollhättan.
Årets SM-serie drabbades av såväl Covid-19 som andra ”barnsjukdomar” och nästa år är säkerligen många av de ”buggar” åtgärdade som irriterat under året. Bland annat var däckreglementet en källa till mycket irritation även om intentionen från SRM var motsatt, att det skulle bli bra. Från min synvinkel vill jag även trycka lite på att hanteringen av media sköts mycket bättre än vad som varit fallet i år. Sporadiskt med information före, under och efter tävling har tråkigt nog varit mer legio än motsatsen och för att sporten ska lyfta är detta superviktigt, det räcker inte med Facebook för att få ut information som jag påtalat åtskilliga gånger. En annan sak som är märklig är att SM-arrangörerna enligt hemsidan, inte accepterar de medialegitimationer som normalt accepteras i allt från Riksdagshuset ner till divison 6-fotboll. Snackar om Svenska Journalistförbundets presskort plus likande utgivna av respektive arbetsgivare, i Rally SM ställs andra och ”större” krav, ”Innehavare av Svenska Bilsportförbundets medielegitimation är varmt välkomna, men måste ackreditera sig för att få tillgång till pressmaterial, eventuell mediaparkering och liknande.”. Med andra ord utestängs all annan media än de som har SBF-kort om man ska tro skrivningen här ovan. Ingen bra inställning om man vill att riks/lokaltidningar ska skriva om tävlingarna då SBF-leg bland dessa är lika ovanligt som en miljöpartist med sunt förnuft…
*
Noterar i ett SBF-protokoll att ”Riksidrottsförbundet tilldelat Svensk Bilsport 3,7 miljoner kronor i Återstartsstöd. Stödet ska syfta till att få i gång idrotten igen efter pandemin, genom att rekrytera, återrekrytera och behålla medlemmar.”. Hur pengarna ska användas presenterades av Anna Nordkvist men vad detta innebär konkret framgår inte. I samma protokoll framkom även en högst angelägen sak som borde stå om inte överst så i alla fall strax där under, ”Projekt Ökad säkerhet i skogen”. På mötet med Förbundstyrelsen diskuterades ” flertalet allvarliga incidenter de senaste 12 månaderna”. Roger Engström och Lars Stugemo fick i uppdrag att sätta samman en projektgrupp för djupare analys av ett urval av incidenter. Att frågan är brännande aktuell är där nog inte många som säger emot på då det numera är det nästan ovanligare att en tävling genomförs utan ambulansbesök eller åtminstone någon som behöver uppsöka sjukhus med hjälp av egen transport. Att farten skruvats upp betydligt bara de senaste fem-sex åren kan ingen förneka men tack och lov så har även säkerheten för tävlande hängt med någorlunda. Problemet är publiken som fortfarande är lika oskyddade som på 60-talet när bilarna hade 70-80 hästkrafter mot dagens runt 300. Enda chansen att ändra på detta är enligt mig, att få ut mer funktionärer/publikvakter som kan flytta folk från farliga positioner. Samtidigt råder det akut brist på frivilliga i rallysportens tjänst, så ekvationen är inte helt lätt att lösa…
*
Det sistnämnda med funktionärsbrist gäller nog ”world wide” och ser att KNA Kongsvinger vädjar om frivilliga till kommande Rally Finnskog. Klubben behöver ”hjelp både før, under og etter løp” och efterlyser nu frivilliga och om inte detta ger effekt är lösningen enkel enligt arrangören.
– Konsekvensen er at det ikke vil bli arrangert noe rally i 2022!
*
I går avled en av landets bästa kartläsare Jan-Olof Bohlin bland annat med bakgrund hos såväl Per Eklund, Ingvar Carlsson och norske Skoda-profilen John Haugland. Förutom detta var Bohlin även ordförande i SBF under en period.
Sin aktiva karriär avslutade äggproducenten från Skara för ganska exakt 30 år sedan när han och Eklund körde ”Lombard RAC Rally” med en Lancia. Tråkigt nog fick paret bryta på 29:e sträckan (du läser rätt) och hade då bara åtta kvar innan målgång hade väntat i Harrogate. Som uppvärmning till ”RAC” körde Per och Jan-Olof i Hässleholm och Snapphanerally där det blev en tredje plats med samma gula Lancia. Träffade honom flera gånger och trots att han ofta var lite stressad före eller under tävling så stannade han alltid till och frågade om läget. Dessvärre för honom så drog alltid de här träffarna ut lite på tiden när jag svarade på alla frågor han hade om läget hos fotfolket ute ”i rörelsen”. Minns honom som högst sympatisk och som en man som aldrig ville lyfta fram sig själv eller skaffa sig egna fördelar, tvärtom är min uppfattning. Efter kartläsarkarriären ägnade han mycket tid åt föreningen Svenska Ägg där han var ordförande. Senaste åren var han även engagerad i kommunpolitiken som vice ordförande i kommunstyrelsen i Skara genom Moderaterna. Jan-Olof avled efter en kort tids sjukdom i en ålder av 73-år. Du blir saknad av alla oss som var med i sporten ”in the good old days”!
*
Motorbloggen får sin information via officiella pressreleaser, sociala medier och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Mail till Motorbloggen skickas på: tommy.svensson@kristianstadsbladet.se.