Huttunen blev ensam Hyundai-åkare i WRC2, Tänak-Mikkelsen-Rossel mina vinnare på Sardinien, Lappi ryktas vara ”ett bra val” för Toyota, STCC på ny mark, ”The Bäckmans” i WTCR-premiären, Länsstyrelsen gav inte tillstånd för rally i juli och SMK Hörby i digitalt firande av Nationaldagen.
Hyundai har det lite motigt för tillfället och inte minst i Portugal var det ”lite uppförsbacke” för Thierry Neuville och Ott Tänak. Från att ha varit med i den absoluta toppstriden blev man på slutet istället tvingade till att skifta fokus och koncentrera sig på poäng från power stage. Inte eller i WRC2 har manegen krattats och bäst placerad så här långt är Ole Christian Veiby på en blygsam12:e plats. När han så drabbades av Covid-19 i Portugal så hänger detta kvar vilket även drabbat hans Team RedGrey som även dom sattes i karantän. Att saker och ting inte går Hyundaisväg i WRC2 är uppenbart då samma team även skulle skött WRC2-debutanten Andrea Crugnolas bil i helgen men nu istället tvingats till karantän. Därmed är Jari Huttunen ensam kvar att försvara de koreanska ljusblåfärgerna i klassen. För honom blir det andra deltävlingen i WRC2 (bröt i Arctic med motorfel) efter att ifjol ha kört hem WRC3-mästerskapet. Nu vill han och Mikko Lukka utmana främst Andreas Mikkelsen/Ola Fløene, Skoda och Mads Østberg/Torstein Eriksen, Citroën. En uppgift som inte på något sätt är omöjlig då paret ifjol var snabbaste R5-bil på Sardinien och slutade åtta totalt i tävlingen.
– Nu ska vi ut på en resa med humöret på topp, lovar Huttunen även om han vill tona ner vikten av fjolårets succé.
–Ungefär hälften av sträckorna i år är nya så det lär inte bli en enkel resa…
Nu blir det gruspremiär för honom med nya Pirelli-däcken men efter en kort test gjorde han tummen upp.
– Bilen känns bra och inga problem alls med däcken men i det här rallyt är sträckornas skick väldigt avgörande, du måste vara försiktig hela tiden, menar föraren i #30.
– Svårigheten är att du måste ladda hårt men samtidigt spara bilen, ”not easy”!
*
I avsaknad av svenskt intresse i Rally Italia Sardegna låter vi WRC-klassen inleda tipset.
WRC.
1. Ott Tänak Hyundai
2. Dani Sordo Hyundai
3. Sebastian Ogier Toyota
4. Thierry Neuville Hyundai
5. Elfyn Evans Toyota

Neuville var snabbast på shake down, 0,9 sekunder före Tänak och med Teemu Suninen i Fiestan bara tiondelen långsammare över de 2,9 kilometerna. Tyvärr tror jag att belgaren återigen inte har turen på sin sida, utan kommer allt längre från VM-titeln.
*
WRC2.
1. Andreas Mikkelsen Skoda
2. Mads Østberg Citroën
3. Jari Huttunen Hyundai
4. Adrien Fourmaux Ford
5. Mario B. Wilkinson Skoda

De båda norrmännen är lika revanschlystna efter Portugal, Mikkelsen efter att ha avnjutit rallyt i karantän medan Østberg drabbades av tekniska problem och missade segern. Tror ändå att Mikkelsen har ett viss psykologiskt övertag och att ha fått möjligheten att testa Jan Pro Racings WRC-Fiesta gör nog att han och Ola är heltaggade inför helgen.
*
WRC3.
1. Yohann Rossel Citroën
2. Kajetan Kajetanowicz Skoda
3.Emil Lindholm Skoda
4. Chris Ingram Skoda
5. Nicolas Ciamin Citroën

Extremt svårtippat med 16 bilar i klassen varav några snabba hemmaförare som är svåra att ranka i det här sammanhanget. Fast tabellettan Rossel är stabil så han får mitt tips.
*
Utan svenskar i startlistan har fullt förståeligt SVT dragit ner lite på tv-tiden från Sardinien men ändå blir det livesändning från fyra sträckor. Johan Ejeborg och Jonas Kruse rapporterar så här i helgen.
Lördag den 5 juni
Kl. 07.45, SVT1/SVT Play – SS9
Kl. 10.30, SVT1/SVT Play – SS11
Söndag den 6 juni
Kl. 08.30, SVT1/SVT Play – SS18
Kl. 12.00, SVT1/SVT Play – SS20, Power Stage
*
Har fått frågor varför Esapekka Lappi inte kör på Sardinien och där svaren är två, för det första fanns det inte med i planen och för det andra jagar Lappi fortsatt budget för fler tävlingar i WRC2. Nu snackas det även att Lappi kan vara ett namn för både Hyundai och Toyota 2022. Vad gäller Toyota så spekuleras det i att de båda skulle kunna dela bil med Sebastien Ogier till nästa år. Allt hänger på hur många tävlingar Jari-Matti Latvala kan förmå ”Seb” att köra, sex eller mer så är det enklare att lösa med komplement-förare menar ”spekulanterna”. Ryktena har tagit fart de senaste dagarna och där det sägs att Sordos dagar är räknade hos Hyundai när Oliver Solberg kommer in men därifrån till en plats hos Latvala är steget långt. Foto: Toyota Gazoo Racing
Mer troligt då med Lappi som har ett förflutet hos Toyota (2017-18) men där han och Tommi Mäkinen aldrig ”klickade” fullt ut. Nu är det skillnad då Latvala och Lappi redan är kompisar och källor nära teamet säger att nuvarande WRC2-föraren betecknas som ”ett bra val”. Samtidigt uppges att Andreas Mikkelsen setts väldigt mycket i och kring M-Sport Fords servicetält. Något som då tas som intäkt för att han sitter i en Fiesta med hybridmotor till nästa år…
*
För racingfolket är det efterlängtad premiär för STCC TCR Scandinavia på lördag och detta på helt ny mark, Ljungbyheds Motorbana. Med detta blir mästerskapet än mer oförutsägbart då inget team eller förare tidigare tävlat på den gamla militärflygplatsen i. Fjolårstvåan Robert Dahlgren jagar en historisk tredje titel, stärkt av en lovande första säsong med CUPRA Dealer Team – PWR Racings nya Cupra León Competición förra året.
– Jag har nog aldrig varit så besviken som efter finalen förra året och det är mitt kärnbränsle inför 2021, säger Robert Dahlgren.
– Vi fick nya Cupran precis innan premiären förra året och lyckades ändå utmana om titeln. Det i kombination med att vi nu har en hel säsongs data i ryggen gör att jag känner mig oerhört laddad inför årets säsong.

Men det är många som vill sätta stopp för norrlänningen, en av dem är Brink Motorsport-föraren Tobias Brink som ledde en stor del av fjolårets mästerskap innan han fick nöja sig med bronsmedaljen.
– Vi vill tveklöst vinna mästerskapet i år, inget annat är intressant för oss. Ljungbyhed är ett vitt papper för oss då försäsongstesterna kördes i blött och premiären ser ut att bli torr. Men det bara ökar pulsen och det ska bli sjukt kul att komma igång, säger Tobias Brink.
STCC:s första kvinnliga segrare Mikaela Åhlin-Kottulinsky kommer direkt från tredje platsen med Extreme E i Senegal till Skåne med högt satta mål.
– Jag kommer med en härlig känsla och i absolut racemode till premiären. Jag jagar topp tre, det är ingen hemlighet att jag vill vinna STCC. Vi var starka i slutet av förra säsongen och vi var starka under testerna i år, så jag är supertaggad, säger Mikaela Åhlin-Kottulinsky.
Totalt gör 13 förare, åtta team och fem olika bilmärken upp om årets STCC-titlar.
*

Ett snäpp upp från STCC är VM-serien WTCR där syskonen Bäckman, Jessica och Andreas är klara för start i helgen. För Boden-syskonen är det inte vilken premiär som helst då den körs på kanske världens tuffaste bana, Nürburgring Nordschleife med över 150 kurvor.
– Det kommer bli en tuff start på säsongen då vi inte har kört mycket i de nya bilarna ännu, säger Jessica.
Det blir syskonens debut i den prestigefyllda serien och även debuten i sina nya Hyundai Elantra N TCR bilar.
– Det känns riktigt spännande att säsongen äntligen drar igång nu. Det kommer att bli tufft att börja säsongen på en av de mest utmanande banorna på säsongen. Men jag ser mycket framemot helgen och känner mig riktigt laddad att ta mig an utmaningen, säger Andreas Bäckman.
Säsongen 2021 kommer att bestå av fem tävlingar i Europa och avslutas med tre tävlingar i Asien. Helgens premiär sänds LIVE på Eurosport.
*
I morse hade jag tänkt att ge en liten lägesrapport om ”lättnaderna för rallysporten” i Motorbloggen. Men allt eftersom dagen fortskred blev det mer eller mindre klart att jag hellre avstår, då det känns som att sitta i en skenande karusell. I mejlkorgen fylls det på med så mycket åsikter, ”sanningar”, tolkningar, ”f-n och hans mormor” så att jag inser att detta är långt över mitt huvud. I avvaktan av klara, raka besked från de som har möjlighet att leverera sådana om vad som verkligen gäller, väljer jag att inte ”killgissa” i frågan (konstig formulering, gissar aldrig tjejer?).

Helt glasklart är dock att Länsstyrelsen Skåne i dag avslog SMK Hörbys begäran om tillstånd för RS-tävlingen ”Bilmånsson Hörby Rallysprint” den 18 juli. I avslaget skriver handläggaren, bland annat,” För motorsportstävlingar utomhus gäller en begränsning om högst 100 deltagare. Se 3 kap 1-2 §§ förordning (SFS 2021:8) om särskilda begränsningar för att förhindra spridning av sjukdomen covid-19. Begränsningen av antalet deltagare gäller oavsett om den allmänna sammankomsten eller offentliga tillställningen kräver tillstånd eller inte. Syftet med regleringen är att förhindra smittspridning och det syftet är en del i den bedömning Länsstyrelsen måste göra för att avgöra vilka som ska räknas som deltagare vid olika typer av tävlingar och uppvisningar. För Bil Månsson Hörby Rallysprint räknas publiken som deltagare men inte de tävlande eller nödvändiga funktionärer. Att de tävlande inte räknas som deltagare baseras på att tävlingen inte är öppen för allmänheten att delta i utan det finns en kravspecifikation på vilka som får delta. Antalet deltagare i Bil Månsson Hörby Rallysprint, det vill säga publiken, överstiger vida gällande deltagarbegränsning.”. Handläggaren gör också bedömningen att det är omöjligt för arrangören att” kontrollera och begränsa publikantalet inom och i direkt anslutning till tävlingsområdet då detta är inom tättbebyggt område”. Vad dagens besked innebär i praktiken avgörs på måndag då klubben har tävlingsmöte, men onekligen är dagens besked en fingervisning vartåt det lutar…
*
Istället får SMK Hörby lägga krutet på Hörby Kommuns digitala Nationaldagsfirande på söndag. I detta bjuder ett antal av kommunens föreningar besökarna på olika upplevelser under tiden 10.00-14.00. Hos SMK Hörby kan de som är sugna på att köra rally göra så i den nyanskaffade e-sportriggen under sakkunnig ledning. Dessutom finns även rallybilsutställning i anslutning till klubbhuset på Norregatan 2B. För den hungrige så finns även grillad korv att inhandla till humant pris.
– Alla är lika välkomna så länge vi håller avstånd mellan varandra, hälsar ordförande Lars Servin.
Jag vill även förtydliga att det INTE är Servin som står modell på kommunens affisch…
*
Motorbloggen får sin information via officiella pressreleaser, sociala medier och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Mail till Motorbloggen skickas på: tommy.svensson@kristianstadsbladet.se. Mobil : 0705-28 55 33.