Hopp från Eskilstuna för Klara i Hongkong, Lindholm fortsätter i Frankrike, rallyfinal på ”Vestjylland”, när ”möbelhandlaren” körde ”Skotska” och lite cuptankar…
Kommande helg avgörs World RX på helt ny mark med Hongkongs höga skyskrapor som kuliss. Banan som mäter 1225 meter och som CE Dealer Team noga påpekar, byggts med hjälp av Volvo Construction Equipments gula maskiner. Här finns även ett hopp som provats ut på hemmabasen Eskilstuna och som nu ska bjuda besökarna på extra spänning. Inför över 300 inbjudna gäster till CE Dealer Team hoppas Klara Andersson kunna få till ett resultat som ger henne en slutplacering på Topp 5.
– Jag är exalterad över att köra i Hongkong, första gången vi tävlar i en stad och i Asien, vilket är otroligt häftigt, berättar SMK Hörby-föraren.
– Senaste tävlingen i Kapstaden var tuff för oss, men vi har gjort vår hemläxa och förhoppningsvis kommer vi tillbaka starkare för att leverera två fina race. Det finns fortfarande många poäng att slåss om och det är tajt i tabellen så allt kan hända.
*
Emil Lindholm och Reeta Hämäläinen har fått upp ångan så här i slutet av rallysäsongen, i helgen är det Franska Grusmästerskapet och ”Rallye Terre de Vaucluse”. Här kör man Hyundai i20 Rally2 där 2C Competion sköter service. Två veckor senare är det dags för asfalt i den nionde deltävlingen i det nationella mästerskapet ”Rallye du Var”. HQ blir i Saint-Maxime i en tävling som haft få ”icke-fransmän” genom åren och definitivt väldigt få från Norden. I år får Emil sällskap av britten Jon Armstrong som har Ross Whittock som kartläsare i en Ford Fiesta Rally3, samma bil som han vann J-WRC med.
*
Lite mindre exotiskt åtminstone för oss skåningar, är rally i Danmark och inte ens långt borta på Jylland blir det någon längre resa. Längst ut på västkusten i Skjern körs sista deltävlingen i ”Dansk Super Rally Short” med ”Rally Vestjylland”, alltså deras version av våra SM-sprintar.
Strax över 40 anmälda och med en enda svensk bland dessa, Kristianstads Steinar Bakkland. Nu är inte Steinar anmäld som förare utan sätter sig i den danska grusprofilen Johannes Fraas ilskna gula 16V Volvo 940. En bil som tillryggalagt åtskilliga svenska SS-mil genom åren. Redan i SSRC-finalen ”Temahallen Grussprint” kände de båda på varandra vilket gav en 12:e plats i ”Trimmat”. Till Skjern tar sig också Johannes son Mick Fraas med sin Subaru, som även han körde SSRC-finalen. Detta så bra att han var närmast efter segraren Fredrik Nilsson, SMK Hörby.
*
Kopplar på lite kring gårdagens nostalgiska minne från ”Knutstorpsvängen” efter att i mitt FB-flöde fått upp en bild från gruppen ”Rally Legends”. Bilden är på möbelhandlaren tillika stora rally och Saab-entusiasten från Bjärnum, Ingvar Lindberg när han med Thomas Fahlström körde ”Skotska Rallyt” 1969. En tionde plats blev det med Grupp2-V4:an där deras totala körtid blev 1 timme 47 minuter och 10 sekunder. Med detta blev dock inte paret bästa svenskar, för den bedriften svarade för mig helt okände Hans Nilsson/Sture Boström, även dom med Saab V4.
Allra snabbast av de 147 startande var även det en Saab-åkare men med vit V4:a med blåmotorhuv, finske ikonen Simo Lampinen där Arne Hertz skötte kontoret. Tuff tävling där mer än hälften av startfältet bröt, bland dessa proffsåkarna Roger Clark Ford Escort TC och Tony Fall, Lancia Fulvia. Samma öde rönte Sune Hallström/Jan Sandström med trasig växellåda på deras Opel Rallye Kadett. Noterbart är också att danske Jens Nielsen/Henning Henriksen var ensamma om att köra Volvo 142 och som slutade på 13:e plats. Tilläggas kan att numera kör 80-år fyllda Lindberg lite ”0-bil” med sin kopia av Bosse Ljungfeldts Monte-vinnande Ford Falcon Futura Sprint.
*
I går kom ett mail med en bild bifogad som jag bara inte kan låta passera. En jättekrock i någon större stad där det verkar som att alla försökt att komma först vilket fått förödande konsekvenser. Mail-skrivaren som uppenbart inte var på sitt bästa humör, ser dock inte detta berättar han.
– Bilden fick mig att dra en parallell till hur det verkar som att rally i Sverige sköts för närvarande. En jävla röra där alla kräver förkörsrätt…
I mailet utvecklas resonemanget och att han delar min uppfattning att det borde sållas lite bland cuper/serier är kristallklar. Antalet tävlande minskar och där mejlaren menar, att sporten bör ta största möjliga hänsyn till de som fortfarande tycker rally är värt alla uppoffringar. Att då dela den kakan i ännu mindre bitar innebär i hans (och min) värld, att till slut ingen eller väldigt få klubbar lyckas få ekonomin att gå ihop. Samtidigt är det också svårt att kritisera ambitiösa arrangörer menar han som med sportens bästa för ögonen (för så är det väl?) drar igång nya ”cupprojekt”. Risken är bara att det plockas tävlande från varandra och i slutändan finns då inga eller få, vinnare…
Hej Tommy. Den Hans Nilsson du skriver om är f.d Saabhandlaren i Arboga. Tillika pappa till inte helt okände Joakim ”Jocke” Nilsson. Hasse körde ett av de första Midnattsolsrallyt i modern tappning. Samma år som Magnus Wigren körde Waldegård-Porschen.