Höga krav på Rovanperä, ERC Juniors med blågult intresse och ”Sprinthelgen de Luxe” när även Skänninge kom till…
Att vara dubbel världsmästare i rally förpliktigar vilket Kalle Rovanperä fått erfara. Trots att han ligger trea i WRC, i praktiken tvåa då bara ”halvtids-förare Ogier” är före med två poäng så har kritiken varit rätt så hård från både ”experter” och fans.

Medan konkurenterna ångat på så har Kalle enligt egen utsago, inte lyckats komma överens lika bra som dom med nya Hankook-däcken. Nu hoppas han och Toyota att grusdäcken ska passa bättre och redan till ”WRC Safari Rally Kenya” hoppas man på en vändning. Vid första testerna inför Afrika-äventyret som hölls i Portugal lär Kalle även ha gett lite tummen upp.
– Nu går vi på grus och ett nytt däck igen och något nytt att lära sig, kommenterade han till Toyota-källor och la till.
– Jag tycker att känslan är ganska bra än så länge och testen är verkligen viktig för att få en bra känsla plus ett bra tempo.
Att Kalle går för seger i Kenya är självklart och där han har ett fint CV att visa upp med 1-2-1 i de tre senaste starterna.
– Alltid svårt att förutsäga men vi kommer att pressa hårt, lovar Kalle.
Toyotas tekniske chef Tom Fowler är dock inte orolig även om han medger att det kanske kostat att vara ur WRC-bilen så mycket som Kalle var under 2024. Men Fowler menar också.
– Gäller att ha i huvudet att varken Monte eller Sverige är några av Kalles huvudmål i år, särskilt inte Monte!
En stor skillnad mellan Hankook och Pirelli som WRC använde tidigare, är att punkteringarna blivit färre helt i linje med företagets målsättning.
–Vårt mål är att vara de säkraste däcken på marknaden vilket är väldigt viktigt för oss, att däcket inte får vara nyckeln till resultaten, menade Hankooks Motorsportchef Manfred Sandichler till DirtFish.
Att göra däck som passar alla förare är lite ”Mission impossible” vilket Sandichler som varit branschen i 30 år håller med om.
– När en förare kommer till mig och säger, Manfred det här är det bästa däcket då är det dags att lämna…
*
Om mindre än en månad (3-5 april) är det ERC-premiär i Spanien på asfalt med ”ERC 42nd Rally Sierra Morena – Córdoba Patrimonio de la Humanidad 2025”. HQ är i historiska Cordoba runt 20 mil rakt norr ut från partystaden Marbella.

Att ERC Juniors blir klassen med störst blågult intresse är tämligen klart där Calle Carlberg och Jørgen Eriksen går för guld efter fjolårets andra plats bakom Mille Johansson. I år kommer Calle ännu mer taggad och förberedd än inför 2024 och ett år i EM-hetluften lär säkerligen vara nyttigt i de sex deltävlingarna.

Tråkigt nog ingår inte ”Bauhaus Royal Rally of Scandinavia” i juniorernas program som går via Spanien. Ungern, Polen, Italien, Tjeckien och så finalen i Kroatien den 3-6 oktober. Klassen lär bli extra intressant då det ryktas över ytterligare svenska ekipage förutom Calles Opel Corsa Rally4. Om några dagar lär de sista pusselbitarna vara på plats och då lyfter så klart Motorbloggen på täckelset och avslöjar namnen. Stay tuned!
*
Som om det inte var tillräckligt med de sex sprintar jag räknade upp i förra veckan för ”Sprinthelgen” den 26-27 april. Nu kan man även addera ”De luxe” då Västra Östergötlands MK lagt till sin populära ”Skänningeknixen” till de sex tidigare kända tävlingarna sista helgen i april. Med tävlingsdag den 27 april utmanar VÖMK direkt ”Hässleholms GP” om intresset från RS-åkarna, så frågan blir var fjolårsvinnaren Stig Andervang ställer kosan?

Inte bara på datumet utan även på upplägget, är man nära Hässleholms RS-klassiker. Båda är varvlopp där man kör fyra gånger, men där ”HGP” vinner på att vara milen längre (23 km mot VMK:s 13 km). Här kontrar östgötarna med billigare avgift, 1100 kronor mot 1400 kronor för att få köra på Garnisonen. Statusen är jämbördig, RS-DM för såväl Södra BF som Östergötlands BF och idag när anmälan öppnade, var tio förare på hugget för Skänninge. Lite trögare i Hässleholm som haft anmälan öppen sedan den 3 mars och hittills är det 17 tävlande som är intresserade.