Het WRC-kandidat ställer in, Latvala landade hårt, SM-tipset inför Rally Vännäs och varför väljs vissa mediakanaler bort…
I går skrev jag bland annat om uppskattade Rally Estonia som en blivande tävling i WRC detta då samtidigt som arrangören satt i möte för att besluta att ställa in årets upplaga. Verkar vara hela havet stormar på andra sidan Östersjön och grunden för beslutet att inte köra verkar högst oklart. Läser lite om saken där någon menar att arrangören och Estlands Bilsportförbund kommit på kollisionskurs. Andra hävdar att det är ekonomin som spökar medan vissa påstår att rallyt har en stor skatteskuld att hantera. I nästa vecka ska höjdaren i sammanhanget Oleg Gross göra ”a statement”, men att detta är ett bakslag för WRC är uppenbart. Oliver Ciesla hade i Estland sett en ny stark kandidat för 2021 och årets tävling skulle egentligen bara bekräfta Ott Tänaks hemland som värdig ”to host a WRC-event”. Står beslutet fast försvinner denna viktiga shake down inför Rally Finland som körs någon vecka senare.
*
Finns väl ingen som inte förstått att Jari-Matti Latvala var oerhört besviken över att ha tvingats bryta Rally Sweden på grund av ett mänskligt misstag. För en gångs skull var det inte heller han själv som var människan bakom misstaget, istället skedde detta hos dom som satte ihop den Yaris WRC han hyrde av sin f.d chef Tommi Mäkinen och Toyota Gazzo Racing. En olycklig mekaniker drog en kabel på fel sätt i motorrummet vilket nästan direkt orsakade misständning hos #10. På första sträckan fick Latvala en blygsam nionde tid, 11,9 sekunder bak Elfyn Evans.
När han kastade in handduken efter Nyckelvattnets första loop, var han över två minuter efter Evans. Mäkinen var dock sportslig och erkände teamets misstag fast just då, en extremt klen tröst för Latvala. Lite bättre blev det när man direkt erbjöd honom ny och dessutom fri start på Sardinien i juni.
Till finska Rallit.fi berättar han hur tomt allting kändes efteråt och i en hel vecka deppade WRC:s mesta förare.
– Landningen blev extra hård eftersom förväntningarna var höga, berättar Latvala.
Tanken var att i Värmland visa att där fanns mycket kvar att ge efter det att han inte fått förlängt kontrakt med Toyota. Förhoppningen fanns, att genom ett bra resultat bädda för comeback framåt hösten i något av de tre teamen. Nu sprack planen och dessvärre lämnar VM-serien nu Europa och kommer inte tillbaka förrän i maj och deltävling fem, Rally Portugal.
– En stor besvikelse och nu får jag ingen möjlighet att visa vad jag kan förrän nästan halva säsongen är körd!
När Latvala möter resten av gänget nästa gång har dom tre grusrallyn i ryggen, Mexiko, Argentina och Portugal plus åtskilliga testmil bakom sig. Ändå ser han ett litet ljus i att få mäta sig med dom i just Rally Italia Sardegna.
– Märktes i Sverige att mina konkurrenter öppnade med högt tempo på de snabba vägarna, tack vare att dom testat mer än jag, menar Latvala.
– På Sardinien är inte sträckorna alls lika snabba och då spelar inte tester lika stor roll, tror faktiskt att jag kan lyckas riktigt bra…
*
Äntligen är det dags för Rally-SM och Rally Vännäs och på fredagkväll rullar man igång med två körningar på ”Liljeskolan 1 och 2”. Totalt strax över fem kilometer och i sammanhanget ganska ointressant förutom för de som står vid sidan av sträckan som publik. När ”Musse Pigg-sträckan” är avklarad återstår nämligen ganska exakt tio mil och nio sträckor och det är först då som det hettar till på allvar. Till skillnad från sin kollegor mer söderöver har inte Vännäs MK behövt oroa sig för utebliven vinter. Rikligt med både snö och is är vad som väntar de 70 SM-åkarna som kompletteras med 14 bilar i R1-klassen. Inte helt överraskande innehåller denna klass stort sett enbart förare från närområdet.
Då provar vi att tippa deltävling ett i Rally-SM 2020 och kör tipset i den ordning som klasserna startar i helgen. Först ut blir alltså Trimmat 4WD (R5) följt av 4 WD Övriga och därefter Otrimmat 2WD (R2). Största klassen Trimmat 2WD (R3) avslutar sedan startfältet för SM. I det här sammanhanget är jag lite undrande varför man i SM fortsätter att använda ”hittepå” namn på klasserna och tänker då främst på de tre klasserna med R efteråt. Stackars fingästen Albert von Thurn und Taxis måste vara undrande över var och i vad han hamnat då inget stämmer med FIA-tänket som han är van vid från ERC. Här borde Rallyutskottet sätta ner foten en gång för alla och bestämma med vilka namn som bilklasser benämns. Sedan ska det inte spela någon roll om det körs SM eller en liten RS i Knäckebröhult, bilklasserna borde heta exakt lika. Inte konstigt att vanligt folk blir förvirrade för inte nog med vår uppsjö av olika bilklasser, dessutom heter samma klasser olika beroende på i vilken tävling dom körs. Skulle vara kul att höra om det finns någon logisk förklaring till de här Vilda Västern namnen?
Trimmat 4WD, 14 anmälda.
1. Jörgen Jonasson Skoda
2. PG Andersson Ford
3. Mattias Adielsson Skoda
4. Mattias Ekström Skoda
5. Thomas Thunström Skoda.
Det stora hemmahoppet i helgen är sporadiskt tävlande Jörgen Jonasson med kusin Nicklas vid notblocket och jag tror att Vännäsduon kommer att motsvara förväntningarna. Å andra sidan är klassen svårtippad med flera heta guldkandidater och inget förvånar om min tipsrad kan bli exakt tvärtemot vad jag tror. Dessutom lurar ”snabbingar” bakom mina topp-fem, tänker främst på Stig Andervang som värmt upp inför helgen med många vintermil i Skodan. Så klart skulle jag vilja ha med det sydsvenska hoppet Mattis Olsson i tipset. Men med hans och Marcus Sundhs ringa erfarenhet av att ha vitt under Fiesta-hjulen tror jag inte att det blir möjligt. Sedan blir det spännande att se om von Thurn und Taxis tillfälliga inhopp i EKS blir fågel eller fisk? Tror dock att hans ERC-tempo inte kommer att räcka till i Vännäs. Den uppmärksamme lägger säkert också märke till att ett namn saknas, Johan Kristoffersson. I fjol körde han till sig ett SM-silver med KMS R5-Polo men nu verkar det inte som att han har för avsikt att försöka sig på att ta ett guld, istället hägrar nog fler WRC3-starter för Arvika-sonen.
4WD Övriga, 15 anmälda.
1. Jari Liiten Mitsubishi
2. Michael Wickström Ford
3. Thomas Laathi Mitsubishi
4. Robin Adolfsson Mitsubishi
5. Kristoffer Karlsson Mitsubishi
Om R5 var svårt att sia om så är detta ännu svårare då här saknas någon given favorit. Liiten med nya kartläsaren Tommy Andersson är dock en stor talang vilket han visat genom att övergången från den lilla R2-Peugeoten till Mitsubishin inte verkar vållat några större problem. Mer naturligt hade nog ändå varit att sätta Wickström med klassens värsting en Focus WRC, som vinnare men jag tror mer på Sandviken-förarens segerhunger. I en dröm så spräcker Jonna Eson Brådhe med SMK Hörby-kartläsaren Julia Thulin tipset totalt och glider in på listan med nya R5-Mitsubishin. Visst kan drömmar gå i uppfyllelse…
Otrimmat 2WD, 14 anmälda.
1. Pontus Lönnström Ford
2. Adam Westlund Ford
3. Victor Hansen Peugeot
4. Sebastian Johansson Peugeot
5. Albin Nordh Ford
Utan minsta tvekan utnämner jag Lönnström till helgens största favorit och grundar detta på att han och Stefan Gustavsson säkerligen bevarat tempot från Rally Sweden. Händer inga sura punkteringar eller något tekniskt så får resten av klassen slåss om att bli ”best of the rest”. Med klassegern i Jämtnatta i ryggen borde detta ge Adam Westlund/David Arhusiander den boost som ger andra platsen. I fjol presenterade sig ”2 X Victor”, alltså SMK Hörbys Victor Hansen med småländska kartisen Victor Johansson för SM-publiken genom seger i South Swedish Rally. Tror dock att detta blir svårt att upprepa redan i helgen, då årets uppladdning med omfattande vintertester så att säga, snöat inne. Riktigt kul med flera ”sydlänningar” i klassen som Lukas Hägg/Daniel Borgqvist, Trelleborg, Elias och Magnus Lörd, Hässleholm. Höjer även statusen på Emrik Smedberg/Carl Eriksson, Växjö som jag i det här sammanhanget kallar ”halvskåningar”, bara att tacka och ta emot, eller?
Trimmat 2WD, 27 anmälda.
1. Kristian Johansson Renault
2. Patrik Flodin Volvo
3. Patrik Dybeck Toyota
4. Elias Lundberg Volvo
5. Jonas Åkesson Toyota
I helgen genrepade Kristian och Fredrik Livh med klasseger i Numedalsrally. Något jag tror var precis den kick som den i SM hårt prövade duon behövde inför första steget mot det så efterlängtade guldet. Att ha ursnabbe Flodin som tvåa kan tyda på bristande kunskaper hos tipparen, men uppriktigt Volvo plus vinter är det så lyckat? Samma orsak till att fjolårets ERC-åkare med Opel, Elias Lundberg/Jim Hjerpe ”bara” tippas som fyra. MSR-vinnare 2019 Patrik Dybeck har sålt av Appendix K-Opeln och kör nu Toyota. Trots byte från Opel till ”en japanare” tror jag han och Håkan Palm kan bli en obehaglig överraskning för de mer etablerade SM-åkarna. Unnar verkligen Hässleholms-gänget Johan Green/Kevin Athley och Johannes Haraldsson/Kenny Andersson en hel binge SM-poäng med sig hem men till topp-fem tror jag inte det räcker. Samma sak med smålänningarna Victor Karlsson/Jonas Magnér och Simon Karlsson/Tobias Steen, men bara vänta till i maj och SSR då dj-lar…
*
Avstår däremot att ens försöka mig på att tippa Teammästerskapet, helt omöjligt med tanke på hur många olika kombinationer som kan ge poäng i helgen. Oavsett så är ändå det nya mästerskapet ytterligare ett tecken på att MAS är på väg att återta förlorad mark med Rally-SM. Ett annat sådant tecken, är att jag fått fler mediarealeser inför SM-premiären än tidigare år. Helt klart börjar både förare, team och inte minst arrangörer förstå vikten av att berätta vad man sysslar med för mer än de närmast invigda, positivt. Samtidigt kan jag inte utan förvånas över att vissa inte går så där brett med sina utskick utan verkar istället handplocka de kanaler man vill synas i. Självklart är det upp till var och en att göra så, men kan ändå inte utan att förvånas över att en del inte verkar vilja ha någon önskan att synas i till exempel Motorbloggen. Skriver detta som en förklaring till de av er läsare som undrar varför inte alla ”SM-åkare” uppmärksammas lika mycket som andra i Motorbloggen. Enkelt, jag respekterar denna grupps önskan att bara gå fram i vissa kanaler, svårare är det inte…
*
Ingen Motorbloggen i morgon, tuff jobbdag väntar plus att det är årets första ”Kaffekokningspass” på motorklubben. Även för mig finns det gränser…
*
Motorbloggen hämtar sitt material förutom genom egna källor, via officiella pressreleaser och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Tommy Svensson.