Helgen som gick i Motorbloggen, direktrapport från ett regnigt Finland, ”Kullingstrofén” troligen största svenska rallyt 2024, hela SM-pallen till ”Snapphanerallyt” och Team Skåab ansluter till JC Raceteknik.

Fyra bloggfria dagar innebär mycket för Motorbloggen att summera och innan jag går in på vad som komma skall i veckan, måste jag försöka få ihop en sammanfattning av helgen. Detta görs efter mitt huvud/ranking och det finns säkert många som velat ha en annan ”lista”…

*

Klara Andersson. Vilken helg i Ungern och World RX  det blev för Klara som under lördagen tog en tur med berg och dalbanan i Nyriad. Lite för optimistisk ingång i jokern under lördagens semifinal och så var det game over för SMK Hörbys-affischnamn i rallycross.

Foto: privat

Under söndagen tog Klara gruvlig revansch och med lite tur kunde hon slutat tvåa efter helt omöjlige Johan Kristoffersson. Nu lyckade precis Ole Christian Veby smita före och sno andra platsen från CE-Dealer Team-stjärnan. Meddetta delar hon och teamkompis Niclas Grönholm tredje platsen med Veiby nio poäng före och överst, ja gissa? Tilläggas kan att lördagen nästan gav en återkoppling till ”the good old days” när familjen Hansen brakade ihop med KMS-teamet. Då var det oftast Per Eklund och Martin Schanche som stod för den här typen av action…

*

Mads Østberg. Det norska ERC-hoppet med Patrik Barth i Citroën C3 Rally2, hade svårt att komma in i ”Rally Roma di Capitale”. På söndagens första och tre mil långa sträcka gick det riktigt illa för paret i en snabb vänsterkurva, vilket slutade med Barths sida i ett träd.

Foto: erc.com

Sträckan rödflaggades när både Mads och Patrik fick åka till sjukhus där det konstaterades knäckt höft och käke på kartläsaren medan Mads kom undan med brutet revben. Planen är att operera Patrik i Sverige när han blir så pass frisk att detta låter sig göras.  

Foto: privat

Illa nog med skadorna men det ställer även till det för hans företag Barth Motorsport som svarar för noterna till många svenska tävlingar, närmst helgens ”Kullingstrofén” som dock var klara före olyckan. Nu meddelas att det blir dröjsmål med leverans av noter till framtida tävlingar på grund av olyckan. Rallyt vanns av hemmaföraren Andrea Crugnola som i Rom körde årets första ERC-tävling. Toppen spetsades till och där det med tre deltävlingar kvar ser ut att bli en uppgörelse mellan Hayden Paddon, Hyundai (89 poäng) och tvåan Mathieu Franseschi, Skoda (82 poäng). Kanske kan trean Simone Tempestini, Skoda hänga på, men är i dag 30 poäng bak Paddon.

*

Foto: Henrik Åkeson

Robin Adolfsson-Kristian Johansson-Robin Liljegren-Thomas Kristiansson-Helmer Eriksson. Där har ni klassvinnarna i sista tävlingen på sydsvensk mark för ”Svenska Sprintrallycupen” (SSRC). Efter lördagens ”Semesterturen” i de sydligaste delarna av Småland (Traryd) vänder nu SSRC sig mot Dalsland i september och de två sista tävlingarna.

Foto. Bengt Johansson

Lite kul att segrare Kristian Johansson och trean Johannes Haraldsson bytt bilar med varandra och att båda hamnade på pallen. Överst Johannes blå Golf medan Toyota fick  ta plats längt ner på pallen. Mellan sig hade de Ricke Borgström och som fyra direkt från Finland, en för Adam Grahn ny Peugeot 208 Rally4. Därmed sluts lite av en cirkel när Fiestan får lämna plats i Åhuskärr för en Peugeot som var det bilmärke som pappa Joachim inledde sin karriär med…

Foto: Bengt Johansson

*

I helgen är det vad många kallar ”Alla Moders Rally” eller ”Secto Rally Finland” och redan på plats är WRC-entusiast Jens Johansson. En snabbvisit hemma i Östergötland efter Lettland så är det nu Finland som återigen får se Jens bland publiken. När han kom till Jämsä som är lite av centralort, befarade han att det skulle bli tufft för de med tidigt startnummer då sommarvärmen innebar mycket lösgrus på sträckorna. Speciellt under lördagen med ”Västilä-Päijälä-Ouninpohja” menade Jens att förarna borde be om regn då här var extra mycket löst på vägen.

Foto: Jens Johansson

De som önskade så, verkar ha blivit bönhörda för över tävlingsområdet har vädret slagit om.

Regnet fullkomligt vräker ner över Jämsä, berättar Jens.

Klassiska Ounipohja visar tydligt att det inte var någon överdrift med vätan där det var ihållande regn hela tisdagen. Dessutom ser det ut att bli en del regn under rallyhelgen, speciellt under lördagen och söndagen vilket gör att Jens vill ge ett tips till teamen.

Viktigt att man ser till att inte vindrutan immar igen. Detta har ju varit ett återkommande problem med de moderna ”byggsatsbilarna”…

Foto: Jens Johansson

Annars konstateras att man i Finland verkligen kan detta med rally och WRC. Bland annat är gigantiska tält uppsatta vid de populäraste publikplatserna för maximal service åt den betalande publiken.

Foto: Jens Johansson

En sådan är vid troligen världens mest berömda ”Gula Hus” det vid hoppen på Ouninpohja. I år ännu bättre då skogen avverkats så att man ser ännu bättre när det är ”take off”på lördag med starttid för 33 kilometer långa SS13 klockan 10.05 och som SS16 klockan 16.35.

En annan sak för att publiken ska trivas, är att man tänker lite ”omodernt” och har fysiska pappersprogram något som verkligen uppskattas enligt Jens. Publikintresset är också enormt och för att komma in på serviceområdet i Jyvsäkyläa var kön flera hundra meter lång.

Foto: Jens Johansson

Reken håller nu på att avslutas och där Jens träffade på Ott Tänak som intervjuades av DirtFish-legenden Colin Clark. Redan klockan 09.00 i morgon torsdag är det shake down med ”Ruuimäki” innan ”the action” inleds på kvällen med ”SS1 Harju” klockan 18.05.

Foto: Jens Johansson

Det blir också i morgon som mitt tips kommer och kanske det inte blir riktigt som ni tänker er…

Foto: Jens Johansson

*

Nu vill jag inte sänka finländarna, men i år har de en tuff konkurrent då man krockar med Svenska Rallycupens tredje deltävling ”Kullingstrofén”. En del i den matchen har redan västgötarna vunnit på knock ut och det är storleken på startfältet. I Finland startar knappt 80 bilar medan man i Herrljunga är beredda på att skicka iväg 190 tävlande. Med detta tror jag redan att Kullings MS blir arrangör för Sveriges största rallytävling 2024. Visserligen hade ”Slottssprinten” ännu fler anmälda men valde att gallra till 180 bilar. Dessutom är Katrineholms tävling en så unik del av det svenska rallylandskapet, att man spelar i en helt egen liga. Även ”Kullingstrofén” sticker ut och där man även ska prova ett helt nytt grepp berättar PR-ansvarige Johan Kempe. 

Vi kommer testa att ha en QR-kod vid varje detaljkarta över sträckan. Den QR-koden leder till ett klipp på youtube, där en film på ca:50 sek, beskriver lite kort sträckans utformning.

Slår detta väl ut kan det bli läge att se vad som kan göras ännu bättre menar Kempe.

Då får vi ta det vidare och se hur man kan utveckla det mer.

Kullingstrofén körs med fyra specialsträckor på fyra mil i trakterna där Herrljunga Folkets Park utgör nav.  Sjävklart finns 4WD-ledaren David Nattsson anmäld i den 20 bilar stora klassen. Hanna Jakobsson och Magnus Engelbrektsson är allra närmast poängmässigt. Även fjolårsvinnaren Martin Jakobsson är tillbaka och även SM-ledaren Kim Nydén och västsvenske rallyprofilen Bengt Thorsell finns med i fältet.

Foto: Henrik Åkeson

Störst med 70 ekipage fördelade över tre licensklasser är Trimmat 2WD med André Nygrens BMW som jagat byte. Jagar gör Rasmus Pettersson och Jonas Björnvad som delar andra platsen, 12 poäng bakom ledaren. Inhopp gör hemmahoppen Melvin Bengtsson och Victor Bergsander, andra utmanare är Jacob Johannesson, Joel Norqvist och Mikael Ericsson bland A-förarna.Men även skånskt i gänget med nya B-föraren Adam Grahn som trots klubbadress Älmhult bor på gränsen till Österlen. I andra änden av landet än Skåne, finns långväga märkeskamraten Rasmus Hansén i Peugeot 208 Rally4, han tar sig från Boden till Herrljunga. 30-talet ekipage till Appendix K där Kjell Fransson, Henrik Gustavsson och Morgan Olsson är topp tre när de anländer Herrljunga. Med en seger och en andraplats håller Oscar Östlund greppet om grupp F för A/B-förare. Grupp E har växt till sig nu totalt 20-tal bilar, som A/B-förarna finns tabellens topp tre med Tobias Pettersson, Daniel Marginean och Sebastian Jahnsson. Ungdomsrally är sist ut med sju unga förare som jagar erfarenheter. William Israels, Maximus Joge och Linus Gustafsson Thor brukar ses i täten av klassen, den sistnämnde nu på hemmaplan. Namn som Theo Thorszelius, Hannes Brorsson, Ludvig Fransson och Helmer Eriksson är med i kampen.

Rallyt sänds via rallylive.se, samt på Radio Trebys frekvens 97,0. Efter detta är det Vimmerby MS-tur att hantera SRC med ”Emiltrofén” den 31 augusti och så finalen ”Marknadsnatta” sista helgen i september.

*

Från stort startfält till betydlig mindre, faktiskt 100 bilar färre har Hässleholms MK att hantera när det den 10 augusti är dags för ”MAS Rallycup” och ”Snapphanerallyt”. Visserligen återstår några timmar av anmälningstiden men att slussarna plötslig ska öppnas på vid gavel har jag svårt att tro. 80 anmälda är ändå tio fler än nya tävlingsledaren Niclas Andersson ville ha för att ge grönt ljus. 

Foto: Tommy Svensson.

En ”giganternas kamp” kan han även förvänta sig att få se när SM-ledaren Patrik Flodin/Göran Bergsten kom in sent med sin anmälan med GK Door Teams VW Polo R5. Utmanar gör teamkompisen och trean i SM, Dennis Rådström som i Polon nu sätter norskan Sunniva Rudi. I veckan aviserade Dennis nämligen att det mångåriga samarbetet med Johan Johansson ”tar nya vägar” (bilden) och då utan att ange vem som övertar notläsandet i Polon. I kommande ”East Sweden Rally” gapar raden i anmälningslistan för kartläsare tom och om det även i Linköping blir Sunniva som sitter i bilen, är oklart. Om så ändå blir fallet lär hennes ordinarie plats i Tim Liljegrens Volvo 240 bli ledig.  När även SM-tvåan från SMK Hörby Tom Kristensson/Andreas Johansson kommer till start med en Skoda från italienska Munaretto Sport, så finns hela SM-toppen i 4WD på plats vid Hässleholmsgården.  

*

Med stabil ledning i Danska Rallycrossmästerskapet väljer nu Team Skåabs frontfigur Stefan Kristensson att lämna sin gamle trotjänare Ford Escort. I de avslutande tävlingarna kör skåningen istället med värmländska JC Racetekniks Audi.

Foto: JC Raceteknik/Team Skåab

Sonen Victor (2:a i Crosskart-mästerskapet) följer med och ska även ta steget upp till ”riktig” rallycross med en RX2e-bil från teamet.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *