Hässleholms MK med tävlingsflytt, Mega RC ställer in helt, Rådis och Skallman först i Arctic, unik Manta 400 ”For sale”, tumma inte på säkerhet, Neuville vann och tyvärr Tusse, du har lång väg att vandra…
Igår avslutades Motorbloggen med inställda/flyttade tävlingar så då känns det inte mer än rätt att börja dagens med samma ämne. 2020 var Hässleholms MK en av de klubbar som i det längsta försökte genomföra sitt planerade tävlingsprogram, men som i likhet med de allra flesta andra till slut fick ge upp. CG Wilke ihop med sin lojala funktionärsstab lyckades få till SM-tävlingen EC Snapphanerallyt tack vare en del stora och dramatiska förändringar tävlingsveckan. Men när sedan från sommaren framflyttade Temahallen Grussprint skulle köras i november, då blev det stopp dagen före start. I år hade HLMK planerat för grussprinten den 5 juni, men så blir det inte berättar Wilke.
– Då har vi beslutat oss för att flytta Temahallen Grussprint till vårt reservdatum den 2/10. Vi tror nämligen inte att FHM/regeringen har lyft restriktionerna så mycket att det går att genomföra på vårt planerade datum.
Än så länge ligger resten av klubbens program kvar på sina datum, det vill säga, 3 juli för SM-Sprint i Halmstad. Den 1 augusti återkommer Hässleholms GP efter att i fjol fått ställas in, men då inte på grund av Covid-19 utan efter tillståndsproblem på Garnisonen. Sen datum för EC Snapphanerally som brukar köras i augusti men i år arrangeras SM-tävlingen inte förrän mitten av september eller den 10-11.
*
Inställt är det även i Mega Rally Cup och då gäller det hela cupen 2021 berättar cupledningen och anledningen är den vanliga.
– På grund av det rådande läget med Covid-19, och alla restriktioner från myndigheter och riksidrottsförbundet samt SBF/SDF. Redan nu har en del tävlingar blivit inställda och då vi i nuläget inte vet hur det kommer se ut med tävlingsmöjligheter framöver har vi valt att ställa in.
Nu räknar man hoppfullt med att kunna återkomma med nya friska tag 2022. Än så länge är detta ”dagens inställda” men jag tror att det inom kort kommer mer tråkigheter i det här ämnet. Stay tuned!
*
I vecka gick Idrottsminister Amanda Lind ut med att det inom kort skulle kunna släppas in publik på olika idrottsevenemang. I första hand tänkte hon på Allsvenskan i fotboll och inte rally som vi nog hade hoppats, men redan dagen efter dementerade Anders Tegnell och menade att Lind hade övertolkat FHM:s remiss. I radions P1 i dag tog hon dock återigen upp tråden och vidhöll att det kunde bli aktuellt med publik under strikta former på Allsvenskan efter den 11 april. Men man ska som bekant inte ropa hej förrän man är över ån, så på slutet la Lind till.
– Så ser vi på det nu, men i slutändan är det ändå smittskyddsläget som avgör om det är möjligt eller ej!
*
Debatten kring Arctic Rally Finland som permanent ersättare för Rally Sweden i WRC verkar nu ha klingat av. Inom en inte alltför avlägsen framtid lär även Glenn Olsson meddela vad som kommer att hända 2022, men att det blir ett nytt WRC-besök i Rovaniemi betraktar jag som ren utopi. Tror mycket mer på idén att göra tävligen där uppe till premiär för ERC (Rally-EM) vilket den också varit förr, närmare bestämt under åren 1972-2003.
Under den här perioden var det dock bara en enda svensk som lyckades vinna det kylslagna Polaräventyret berättar co-driver profilen Jörgen Skallman. ”Mycket snack i dagarna om Arctic kontra Svenska. Hur det än blir, hoppas jag att Oliver blir nästa svenska vinnare av Arctic. Men Rådis (Thomas Rådström) och jag var de första att vinna, EM-rally 2000. Första FIA-rallyt för Milleniumet och världens nordligaste riktiga rally. Första icke-finnar att stå överst på pallen. Bilen var TTE testbil för Svenska. -42 grader. Givetvis har Thomas kört Opel Ascona B i karriären, det var vi så träffades.”.
Att Rådis börjat med Opel är nog inget som förvånar alla som är någorlunda insatt i hans framgångssaga…
*
Enkelt att hoppa över till en exklusiv auktion som just börjat hos Z00 Classic & Sports Auctions där en Opel Manta 400 bjuds ut till försäljning. Det som gör bilen extra unik är att detta är en av de endast 245 byggda bilarna som krävdes för homologering till GruppB. Det rör sig om en ”gatbil” tillverkad 1983 och en av bara 12 bilar lackerade i ”Astro Silver”. Bilen har många exklusiva detaljer och renoverades in till minsta skruv för 15 år sedan och har gått totalt 4 700 mil, varav bara 300 efter renovering. Då bilen ursprungligen landade ”in UK” så är den högerstyrd. Budgivningen börjar på 20 000 pund.
*
Som bekant är det mycket som ventileras på sociala medier, då inte minst kritik mot såväl myndigheter och som i vårt fall, Svenska Bilsportförbundet. Jag har valt att ”ligga lågt” i de här frågorna eftersom jag inte besitter den kunskap som jag menar krävs för att i detaljer ha åsikter om allt från styrelsens sammansättning ner till hur RU hanterar tekniska spörsmål. Att det finns en del som gärna vill förenkla och förbilliga sporten är ingen hemlighet och i grunden är detta positivt.
Men i dag kom där ett mejl från en aktiv rallyförare som i likhet med en del andra inte vill att jag lyfter fram hans namn i bloggen. Dock var hans budskap så intressant att jag ändå väjer att framföra detsamma. ”Jag såg en bild på den Ford Fiesta Rally4 som kraschade i ett rally i Italien igår och efter detta är jag helt övertygad att säkerheten får vi aldrig tumma på oavsett vad det kostar i pengar. Nu blev besättningen lindrigt skadad men hur hade det sett ut om man istället haft ”billiga hjälmar” plus enklare bur, den frågan skulle jag velat ha svar på?” .
Säkert fler som skulle…
*
Thierry Neuville och Martijn Wydaeghe klarade av sin shake down inför WRC Rally Croatia i italienska Rally Il Ciocco e Valle del Serchio med utmärkt beröm godkänt. Fem sträcksegrar av tio möjliga gav marginalen 22,7 sekunder till Skoda-åkaren Stefan Albertini. Nu släppte han av lite på slutet för att säkra full pott i Italienska Mästerskapet som är hans huvudmål. Trea blev Giandomenico Basso och fyra Fabio Andolfi. Hyundai hårdsatsar i mästerskapet genom eget team men fick en tråkig start då Andrea Crugnolla slutade på 21:a plats efter problem på slutet.
*
Igår avslutades Melodifestivalen med Tusse som vinnare och om detta var rätt eller fel lägger jag mig inte i, även om jag hade ett helt annat bidrag som vinnare, mer västkustbetonat om jag säger. Efteråt gick jag in för att stänga ner datorn och då dök det plötsligt ”i flödet” upp två oförglömliga musikvideos. Videos som fick stackars Tusse att framstå som en hygglig divisionsex spelare i en VM-final men inte mer. Den första var Traveling Wilburys i den bästa video i den här genren som någonsin gjorts, när supergruppen framför klassikern ”End of the line”. George Harrison, Jeff Lyne, Tom Petty och Bob Dylan åker fram i en tågvagn genom den amerikanska mellanvästern som en sista hyllning till då nyligen bortgångne TW-medlemmen, Roy Orbison. När gänget spelar och sjunger medan Orbisons gitarr i en gungstol gungar i takt då är det gåshud över precis hela kroppen.
I nästa andetag kommer så Oscar Magnussons fantastiska duett med pappa Sven-Erik i TV4:as ”Så mycket bättre”. Oscar inleder i ”Så många mil så många år” men när sedan hans döda pappa efter ett tag kommer in i låten, då är det så berörande att ingen normalt funtad människa kan se och höra utan att bli tårögd. Så tyvärr Tusse, du har en lång väg att vandra…
*
Motorbloggen får sin information via officiella pressreleaser, sociala medier och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Mail till Motorbloggen skickas på: tommy.svensson@kristianstadsbladet.se. Mobil : 0705-28 55 33.