Harmoni hos Hyundai, Lappi är tveksam till publikfritt Rallye Deutschland, Ingram tror på hemmaseger i Rom, frågetecken kring publikinfo till SM och SSR-vinnare har gått bort.
Igår skrev jag lite om att Thierry Neuville ryktas bli ny förare hos Toyota när Sebastien Ogier lägger hjälmen på hyllan efter nästa säsong. I dag tar DirtFish upp samma tråd och frågar Andrea Adamo hur samspelet mellan Ott Tänak och Neuville fungerar. Inte helt överraskande förklarar Adamo vilken harmoni som råder hos Hyundai och hur bra stämningen är mellan de båda stjärnorna.
– Fast när väl tävlingen startar handlar det så klart bara om att vinna, menar Adamo som lägger till.
– När Ott kom in i teamet undrade många om han var ett hot eller utmaning för oss vilket jag svarade nej på, han är enbart stor möjlighet!
End of discussion…
*
Fortfarande är där inga lättnader aviserade från Tyskland vad gäller stora folksamlingar i spåren av Corona. Detta gör att WRC ADAC Rallye Deutschland känns lite ovisst med planerad start i mitten av oktober och där nuvarande restriktioner sträcker sig till slutet av samma månad. Lite av samma oro utryckte även Tom Kristensson då detta även är tänkt som deltävling tre i J-WRC men som Tom sa till mig häromdagen.
– Vi får se hur det blir med detta, för helt ärligt känns det idag som inget riktigt klart förrän man verkligen står och väntar på att få starta!
En som är direkt avvisande till den tyska WRC-deltävlingen är Esapekka Lappi som till Rallit.fi inte riktigt förstår hur tävlingen ska kunna genomföras om det inte blir lättnader i regelverket. Ryktet säger att det istället kan bli aktuellt att i stort sett köra rallyt publikfritt. Klassiska militära övningsfältet Baumholder med ”Panzerplatte” är ett området där publik kan stängas ute men som Lappi säger.
– Gör man detta så är jag tveksam till om rallyt är värt att köras i WRC!
Ska man läsa lite mellan raderna är den finske M-Sport Ford-stjärnan tveksam till att arrangera ett rally under de rådande omständigheterna.
– Jag tror inte att det alla planerade rallyn kan komma att köras, förklarar Lappi.
– Men självklart hoppas jag att så många som möjligt blir av men det måste vara säkert för alla parter, tävlande, publiken och rallyfolket!
Frågan är då vem som vågar garantera detta i dessa virusoroliga tider?
*
Med detta i bakhuvudet blir det väldigt spännande att se hur ERC-premiären Rally di Roma Capitale lyckas hantera de speciell krav som de italienska myndigheterna ställt på rallyt. Speciellt är det krav som riktas mot publiken där det krävs förhandsanmälan från denna för att kunna ha möjlighet att följa rallyt på plats. En omfattande publikapparat har också aviserats med både ”Polizia Provincale, Carabinieri” och rallyts egna funktionärer som stenhårt kommer att skingra publik på de ställen där det upplevs som för trångt mellan rallyfansen.
I fjol vann britten Chris Ingram efter en oerhört dramatisk final men dessvärre ser det inte ut som att han varken vill eller kan försvar sitt EM-guld. Redan i fjol hade Ingram problem med att få ihop budget och på slutet gick till och med mamma ut och vädjade om ekonomiskt bidrag för att sonen skulle kunna fullfölja serien. Detta lyckades men efter detta har det varit väldigt tyst kring den förste brittiske EM-vinnaren i modern tid och satsningen på WRC2 alternativt 3 har inte kommit igång. Nu blir han åskådare när EM-serien drar igång och till skillnad från mig så tror han mer på att hemmaåkaren Andrea Crugnola är den som vinner premiären. Kanske det faktum att 31-åringen redan slipat bort värsta rattrosten och vunnit två tävlingar i F.P.F Sports Citroën C3 R5 är det som gör honom till Ingrams favorit.
–Det kommer att stå mellan Crugnola och Lukyanuk (Alexey) och vi vet Alexeys kunnande då han vunnit här förut men ifjol var Crugnolas tempo mycket imponerade då han slutade trea, analyserar Ingram.
–Då vann han nästan alla sträckor och bara otur gjorde att det inte blev seger till slut.
När han får frågan hur resten av årets ska bli för honom själv så verkar tanken på WRC vara borta. Istället är det ERC med TOK Sport som är i fokus, fast Rom är bortvalt förklarar Ingram med lite sorg.
– En av mina favorittävlingar men ska man köra här krävs förberedelser vilket jag inte kunna göra i år.
Ingram förklarar.
– Crugnola har testat länge plus både kört och vunnit två tävlingar medan jag inte suttit rallybilen sedan Rally Hungary i höstas…
*
I dagar det mindre än en månad kvar till att Hässleholms MK ska köra gruspremiär i SM med EC Snapphanerally. Finns en del frågetecken kring genomförandet i dessa Coronatider som i stort sett lamslagit det mesta. Från ett gäng rallyfans från Mellansverige fick Motorbloggen en fråga, hur dom som tänkbara åskådare skulle ta sig an ”Snapphane”? Det som oroade var den publikinfo som klubben lagt ut på Resultatservice med texten, ” För att tävlingen ska kunna genomföras med publik är det av stor vikt att alla respekterar funktionärernas anvisningar och håller avstånd. Publikplatser kan snabbt bli fulla så kom i tid. Är det fullt kommer ni hänvisas till annan tillfartsväg.”. I synnerhet det sista var något som gänget ställde sig frågande till, mailet är lite avkortat, ”Hej Motorbloggaren. Vi är ett gäng som ett tag funderat på att åka ner till Hässleholm och SM. Nu är det så att hälften av gänget tillhör en riskgrupp som är över 70 år vilket gjort oss tveksamma. Men nu ser vi att det kommer att säljas program så då är det kanske inte någon större risk för ”gubbarna. Vi är tre minibussar och totalt runt 20 personer som ska åka, men det står att det snabbt kan bli fullt på publikplatserna och att man då hänvisas till annan plats. Risken är väl bara att även nästa är full ock så vidare. Är ju lite surt om man köper program och åker de dryga 40 milen för att inte sedan kunna se en enda rallybil.”. Eftersom jag inte på något vis är inblandad i tävlingen skickade jag istället frågan vidare till tävlingsledaren CG Wilke som svarar så här. ” Som jag ser det, så blir det inte ”fullt” på något ställe. Vi har ju inga publikplatser utsatta, just för att det inte skall bli ansamlingar på dessa/vissa ställen. Vi kan/kommer inte agera ”poliser” längs vägarna för att styra om. Om publiken bara följer FHM önskan om ”social distans” så löser det sig säkert ute på de olika sträckorna. Vi kommer att ha skyltar som säger ”håll avstånd” för att påminna publiken samt våra vägvakter/publikvärdar hjälper till med att påminna om detta. Under förmiddagen kommer ju 5 SS att vara igång samtidigt och under em 3 st, där ju Hovdala-sträckan (som går 2 gånger) har stora fria ytor för publiken att stå på, där man kan se bilarna på flera km. Vi trycker upp 1800 program, så det skall räcka åt alla som vill köpa. Så vi önskar alla som vill komma för att följa rally SM i Hässleholm hjärtligt välkomna den 15 augusti.”.
Hoppas att Wilkes återkoppling gav ett svar som gjorde ”rallynördarna” nöjda…
*
Nåddes i dag av det tragiska beskedet att värmländske rallykämpen och första SSR-vinnaren Jan-Erik Lundgren gått bort i en ålder av 82 år. Bara en dryg månad sedan jag skrev om Jan-Erik på Motorbloggen och det känns därför ganska bra att köra en repris på detta, ”Under vår så kallade rallyresa inför SSR i slutet av 80-talet besökte nämligen jag och sportchef Nilsson vinnar-Lundgren hemma i villan utanför Karlstad. Då plöjde vi igenom det mesta i bild och tidningsurklippsväg han hade sparat från sin långa karriär, men jag tror inte där dök upp en enda bild från SSR 1976. Enda bevis på den historiska segern var priset som trängdes i hop med massor av andra pokaler i prisskåpet. Inte minst i populära VW-cupen inkasserade Jan-Erik massor av segrar.
Senast jag träffade honom var 2009 när Klassiska Rallycupen besökte TV-Svängen där han då körde med den mörkgröna Volvo 142 från1973 som Per-Inge Walfridsson en gång använde i RAC-rallyt. Men som så för många andra före honom, kom sansen tillbaka och efter detta blev det återigen Opel Kadett GT/E för i dag 82-årige Lundgren som satt i Opeln senast i MSR 2017.”. Tack för alla sladdar Jan-Erik och ha det så trevlig med övriga rallykompisar som för en gångs skull var före dig på allra sista sträckan…
*
Trevlig helg och i morgon blir det ingen Motorbloggen då jag blivit akutinkallad för jobb på Kristianstadsbladet.
*
Motorbloggen får sin information via officiella pressreleaser, sociala medier och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Mail till Motorbloggen skickas på: tommy.svensson@kristianstadsbladet.se