Har Ogier aldrig varit bättre?, Tänak snabbast på ”Chile-SD”, Ogier/Solberg tipsvinnare, ”ny” ERC-ställning, Karting-VM på Åsum Ring och när Fredin skrällvann TV-Svängen.
WRC-experter diskuterar inför helgens ”Rally Chile BIOBÍO” bland annat huruvida Sebastien Ogier i år gör sin allra bästa säsong som fram till idag gett åtta VM-titlar.

Fyra segrar har det blivit på sju starter och inför Chile är ”Seb” bara nio poäng bak formsvaga men ändå ledande Elfyn Evans. Ännu närmare är han tvåan Kalle Rovanperä med full säsong och ändå bara två segrar, futtiga två poäng skiljer. Till DirtFish säger Toyotas tekniske chef Tom Fowler att detta kan vara ”top of the line” i Ogiers karriär.
– Sättet han har agerat – och agerar – den här säsongen är otroligt. Tempot han har jämfört med de andra är ganska otroligt och det visar heller inga tecken på att sjunka!
Utan det oturliga regnet på power stage i Paraguay hade det troligen blivit full poängpott och då hade Evans bara varit tvåa inför Chile. I ljuset av detta var det inte så konstigt att vi där fick se en besviken vinnare menar Fowler.
– Det visade hur mycket det betydde för honom att försöka ta maximalt med poäng. För de som inte förstår detta tror jag att det är perspektiv som saknas, då han var rallyts snabbaste förare. Seb tog igen de 40 sekunder han förlorade och detta med ren körning!
*
När reken avverkades i ”WRC Rally Chile BioBío” visade sig Chile från sin sämsta sida, regn och bitvis lite småkyligt gjorde vissa sträckor svårframkomliga. Bland annat Thierry Neuville fick hjälpa till att putta på i leran fastkörda bilar. Vädret från i morgon ser dock lite bättre ut med endast lätt regn och runt 15 plusgrader.

Idag har det varit shake down utanförConcepción med 6,8 kilometer långa ”Conuco” men med tider som inte ger så stor hint om hur rallyt kommer att sluta. Efter två rundor var Ott Tänak snabbast, 0,1 före Kalle Rovanperä och så med Elfyns Evans därefter. Får en känsla av att Sebastien Ogier mörkar formen lite och i sitt första och så här långt enda åk, var han över tio sekunder efter Tänak.. I WRC2 inledde Gus Greensmith/Jonas Andersson bäst medan Oliver Solberg/Elliot Edmondson fick till tredje tid. Mellan sig och ”Grönsmeden” fanns Jan Solans.
*
Andra Sydamerikanska WRC-tipset för 2025 blir så här.
1. Sebastien Ogier Toyota
2. Ott Tänak Hyundai
3. Thierry Neuville Hyundai
4. Kalle Rovanperä Toyota
5. Adrien Fourmaux Hyundai

Tror inte alls på Evans som verkar ha svårt att komma ur sin formsvacka och samma sak för Takamoto Katsuta. Finge hjärtat bestämma så skulle bägge M-Sports-förare Munster och McErlean också var med på Topp5, men så blir det inte…
WRC2.
1. Oliver Solberg Toyota
2. Gus Greensmith Skoda
3. Kajetan Kajetanowicz Toyota
4. Yohan Rossel Citroën
5. Emil Lindholm Skoda

Här är både hjärta och hjärna med, tror faktiskt att Oliver grejar det och vinner WRC2 2025.
*
Tidsskillnaden mellan Chile och Sverige gör att det mesta av rallyt går på eftermiddagen vår tid plus tidig kväll. Som vanligt har Ericsson Motorsport spaltat upp både SS-tider och tv-sändningar.

*
Min ”poängräknare” har nu uppdaterat ERC efter deltävling i Wales efter sina tankar om hur en rättvisare och bättre poängfördelning skulle sett ut.

*
2025 har hittills varit rallyfritt för Andreas Mikkelsen men nu verkar pausen vara slut. I kommande ”Rally Valli della Carnia” är han och Torstein Eriksen anmälda av BC Vision Motorsport i deras Škoda Fabia RS Rally2. Samma rally körde duon ifjol och fick då en tredje plats med sig hem. Knappt nio mil asfalt väntar i denna comeback sedan får vi se vad som väntar runt hörnet. Rykten säger nämligen att Skoda Motorsport är intresserade av att återuppta samarbetet med norrmannen…
*
Medan SM-finalen i rally (South Swedish Rally) körs i Blekinge och nordöstra hörnet av Skåne är det ännu mer statusfyllt längre söderut. På Åsum Ring är det i helgen FIA Karting-VM i klasserna OK och OK Junior.

Stolta Kristianstad Kartingklubb kan med detta räkna in fyra VM-tävlingar på kanske Europas finaste anläggning. Startfältet kommer att vara stort, med 108 förare i OK och 109 i OK Junior. Fyrtiofem nationer från fem kontinenter kommer att göra upp om titlarna.
*
Under de 60 år som TV-Svängen körts så har det oftast varit mer eller lite mindre favorittippade förare som vunnit totalt. Men det finns undantag och ett stort sådant var 1977 när Hässleholms Bo-Göran Fredin med Anders Graneskog vid sin sida snuvade alla favoriter på tv-apparaten. Inför tävlingen som detta år hade 153 startande, hade förhandssnacket mest handlat om småländska kvartetten, Svante Arthursson, Sven Fransson, S-O Fröjd och Gert-Ove Pettersson. Men även hemmafavoriten Stig Kristiansson menades det kunde kanske skrälla och ta första segern för en Hörby-förare. Arthursson med sin Volvo 142 inledde också starkt och gick upp i ledning men när växellådan började krångla tappades tid vilket Fransson utnyttjade. Nu var inte Arthursson den som gav sig, utan avslutade TV-Svängen på treans växel och dessutom så starkt att han passerade ledande Fransson.

I mål visade det sig att även Gert-Ove Pettersson gått om och slutade tvåa i ”A-Förare Special” elva sekunder bak den ”enväxlade” Volvon. Stor småländsk glädje, men vad man inte riktigt räknat med var #26 Fredin från Hässleholm med sin Opel Kadett GT/E i klassen ”StandardA”. En klass med lite mindre potenta bilar mot ”Special” men om det brydde man sig mindre i den gul/svarta Opeln. Lätt chockade smålänningar fick plötsligt se sig omkörda av en skåning med en Opel och när tiderna räknats samman, var man fem sekunder snabbare än Arthursson. Skrällen var ett faktum och hemmafavorit Kristiansson fick nöja sig med andra plats i Fredins klass, 26 sekunder bak. Efter Kadett-åkandet sadlade Fredin om till Standard B där han blev en i Fiat Auto Sveriges framgångsrika team med flera SM-segrar som resultat för Fiat 131. När Fiat lade ner sitt team fastnade Fredin för Volvo 240 Turbo och satsade på utländska rallyn och även här framgångsrikt. Blev även 4WD för trucksäljaren från Hässleholm och han blev en av de första att köra Lancia Delta HF 4WD. Men precis som många andra drabbades bilen av olika tekniska problem. I South Swedish Rally 1990 rasade motorn och detta innebar även slutet för hans karriär rallyskogen. Numera är Fredin förutom hängiven samlare av Honda motorcyklar även flitig på olika banträffar med någon av sina Porschar.