Har Kalle den kyla som krävs, ”Kajto” ensam i WRC2-toppen som åker till NZ, ROC åter i Piteå 2023, Eskilstuna laddar för ”Kannan”, 500 rallyåkare igång, PG till Söderslätt och tankar kring SM-pall…
Även om det rent teoretiskt fortfarande finns en chans att Kalle Rovanperä och Jonne Halttunen missar att bli världmästare 2022 så är det som jag skriver, högst teoretiskt. Med bara åtta poäng kvar för att säkra titeln och med 90 att köra om, förstår alla att det ska mycket till för att målet ska missas. Men osvuret är bäst och nu spekuleras det om Kalle verkligen har nerverna under kontroll, trots allt har Toyota-föraren bara tre WRC-säsonger i ryggen.
Något som skulle kunna styrka avsaknad av den nödvändiga kylan, är de två senaste krascherna. Att detta påverkar är alla överens om, men med tanke på säsongsinledningen ändå något som Kalle borde kunna överbrygga, bara att sluta ögonen och tänka sig tillbaka till våren. Efter andra platsen hemma i Finland är det mindre imponerande placeringsraden 8-7 och så klart kan detta få honom att kanske börja fundera lite för mycket. För sanningen är att ”Harryn poika” haft många stolpe in under året och som kunnige krönikören Luke Barry hos DirtFish påpekar.
– Hade Craig Breen haft samma flyt så hade han inte varit åtta i VM-tabellen…
Nu har det dock varit lite stolpe ut senaste tiden med hårda föremål där Kalle valt att lägga spåren plus att Yaris Rally1 inte verkar lika överlägsen som i början av året. Ett tecken som tyder på att det inte är iskyla i #69 kom i Ypres där plötsligt pålitlige Halltunen räknade fel på transporten och för detta tilldelades 30 sekunders tidstillägg. Teamchef Jari-Matti Latvala medger att Kalles ”otroliga flow” inte är riktigt som tidigare.
– Vi vet alla att det kommer till en punkt när du gör dåliga rallyn och tyvärr verkar dessa följas åt!
– Med andra ord är jag inte alls förvånad, bara tråkigt att de kommer nu och i följd…
Nu tvistar ”experterna” om det spelar någon roll att det är så få poäng som krävs för att bli världsmästare, att det är svårt att hitta då exakt rätt balans mellan ”speed and safety”. En del menar att det vore enklare för Kalle om det var ”flat out”som gällde och segrar som krävdes istället för en blygam femte placering, men som innebär de tio poäng och VM-guld som behövs. Latvala är dock lugn och har fullt förtroende för sin landsman i förarsätet för VM.
–Visserligen en ny situation för Kalle, inte som för Loeb eller Ogier men en situation du måste lära dig att hantera!
*
I lite samma läge är polacken Kajetan Kajetanowicz som är ensam ur WRC2-toppen som kör i kommande Repco Rally New Zealand. Trots detta är ”Kajto” inte favorit utan den platsen innehas av hemmaidolen Hayden Paddon/John Kennard. Med både WRC-erfarenhet (82 starter) plus massor av mil på de snabba vindlande sträckorna på ön och nu har han dessutom fått in Rally2-känslan i kroppen efter sin ”European Tour” där han körde med Hyundai.
Bakom Paddon finns sju hemmaförare som jag har noll koll på, men där säkerligen några är riktigt snabba och då kan sno poäng från WRC2-fyran. Enda namn jag känner igen förutom Paddon och Kajto är 41:an i WRC2, tysken Amin Kremer. Tveksamt om han hinner med Kajtos Skoda och låt oss säga att det blir polskt på tredje platsen så räcker poängen för att han ska rycka upp direkt bakom ledande Mikkelsen. Han är fortsatt i ledning och då skiljer 19 poäng med totalt 60 kvar att köra om. Tufft läge för norrmannen med andra ord…
*
När jippotävlingen Race of Champions kördes i Piteå blev det succé och därför är det inget att förvånas över att det blir en ny upplaga till nästa år och då den 28-29 januari vilket är en dryg vecka före WRC Rally Sweden 20 mil längre söderut. Redan klara för start utanför Piteå Havsbad är Petter och Oliver Solberg för att försvara segern i ROC Nations Cup.
*
Långt från snö och is så är det rally på lördag Eskilstuna med Svenska Rallycupens ”EMK-Kannan” och där har Pierre Skytt känt arrangören Eskilstuna MK på pulsen.”Finess EMK Kannan arrangeras årligen och har gjort det sedan urminnes tider. Med sin höga klass och ambitionsnivå lockar ”Kannan” förare och publik från hela landet för tävlingens goda rykte och vägar av absolut högsta kvalité utlovas. Tävlingsledare Kjell Eriksson har mångårig rutin av att leda organisationen men erkänner att man alltid lär sig nya saker.
– Att sätta sig med armarna i kors och tycka att vi är nöjda med ett visst upplägg går ju inte, då utvecklas man inte och inte lär man sig något nytt heller, vi strävar givetvis efter att bli bättre från år till år, menar Kjell.
Likt 2021 har Rallyt sin bas i Kjula logistikpark med Arver lastvagnar som blev uppskattat.
Redan på fredag från 10.00 kommer karta och program att finnas tillgänglig vid Hjälmaresunds Camping, OK i Kungsör och startplatsen i Kjula.
Ett enormt jobb läggs ner av den trogna skaran funktionärer i Eskilstuna Motorklubb som får allt att lira till perfektion. Anders ”PG” Malmström är en av de många duktiga i klubben som fått fram den fina tävlingsslingan tillsammans med Björn Olsson. En slinga på totalt 24 mil varav 3,8 mil är fördelade på 6 specialsträckor. Tävlingen ingår i Svenska Rallycupen som i år lockat stora skaror förare, men när vi närmar oss slutet av serien har intresset blivit lite svalare att delta, men det finns ändå 125 ekipage med i startlistan.
– Vi hade givetvis önskat lite fler, men vi räknar hem tävlingen ändå och ser ut att få till ett mycket fint startfält, säger Kjell.
Flera lokala namn i toppstriden med bland andra Nyköpings Christoffer Haglund som med Lucas Karlsson VW Polo R5 vunnit de flesta av seriens deltävlingar. Men han lär få se upp med Haninge MKs unga talang Kalle Gustafsson med Magnus Nilsson i Ford Fiesta R5. Jari Saarinen som fått med sig Jon Stigh i sin Hyundai R5 och fjolårssegraren Lars Stugemo med Kalle Lexe dyker också upp och tampas med EMKs egen Johan Rudengren med Christer Johansson från Flens MS. Katrineholms MK Fredrik Eriksson med Håkan Lundqvist i Mitsubishi är ytterligare ett lokalt namn som brukar göra rent hus i Eskilstuna. Bland klassikerna kommer hemmaåkaren och Midnattssolsvinnaren Per Göthberg tillsammans med Andreas Svedberg Katrineholms MK i Porsche som möter rivalen från tidigare i somras Lars Ove ”Biffen” Olsson med Torbjörn Jönsson i Ascona 400. Antti Johannesson från SMK Södermanland har lockat med sig Ida Lidebjer i sin Volvo 240 är också en fortåkare lär blanda sig i leken. Hemmasonen Johan Oscarsson dyker också upp i sin Porsche tillsammans med rutinerade Henrik Lundh. EMKs Stefan Hanhela med Stefan Packalen i VW Golf ställs mot Jan Björe och Jan Ström i likadan bil bland de trimmade tvåhjulsdrivna bilarna, även 2009 års SM-vinnare Robert Eriksson med Jesper Samuelsson i sin Renault Clio representerar hemmaklubben. Joakim Ellner Landberg med Emil Nilsson i Peugeot 208 lär bli tufft motstånd då han satt de flesta på plats under säsongen.”.
*
Lite längre söderut och längst söderut i Östergötland kör Ydre MK deltävling i Bilsport Rallycup, ”Klappjakten”. Fortsatt har BRC och cupgeneral Roger Rooth ett hårt grepp kring de rallyåkare som föredrar lite enklare tävlingar och framförallt, att köra utan noter. Här finns knapp 90 anmälda vilket är helt i linje med hur cupen sett ut detta år, där merparten av andra arrangörer brottas med vikande anmälningssiffror. Har inte räknat exakt på det, men att BRC-deltävlingarna alla kretsat kring hundra bilar är nog tämligen sant. Samma lördag har rallyt med det udda namnet ”Dalslandstjuren” lockat styvt 70 ekipage och i ”Olofströmsprinten”, DM för Södra BF finns 50 bilar. Förutom detta finns ytterligare en del mindre tävlingar på lördag så mellan tummen och pekfingret är runt 500 rallyåkare igång i landet, vilket jag ändå ser som en bra siffra så här i slutet på säsongen.
*
På Söderslätt körs både lördag och söndag Back-SM i den 1460 meter långa ”Minnesbergsbacken” i regi av Trelleborgs MK. Senast SM-vinnaren från Årjäng, PG Andersson tävlade mot SMK Hörbys polske stjärna Tom Kristensson var i ”Västrallyt” och där det blev skånsk seger.
Nu har PG chans på revansch när han kommer med Fiesta Rally2 för att mäta krafterna med både Tom och fjolårets SM-vinnare på asfalt, Stefan Kristensson, Tomelilla MK.
– Det är tack vare Stefan som jag åker ner till Skåne och kör. Det är han som ville jag skulle komma och köra mot honom, så han ordnade det här. Stort tack till honom, säger P-G.
*
Oftast är jag inte sugen på att sparka på den som redan ligger, men när jag fick detta mail kände jag ändå att där inte enbart var kritik, utan mer uppriktig sorg hos författaren,
”Såg en bild på prispallen från Vallentuna och jag trodde faktiskt inte att detta var en bild från ett Svenskt Mästerskap i rally med hafsigt ihopspikade trälådor där siffrorna hängde på sned. Bakom hade någon snäll bonde lånat ut en gammal kärra för att husera SM-sponsorerna och allt andades total hopplöshet. Jag har under de år som SRM haft hand om SM ändå tyckt att det går framåt om än i väldig långsam takt. Men handen på hjärtat är detta en SM-värdig prispall? Hur tror man att statusen ska höjas och sponsorer komma till vår sport när man visar fram en prisutdelning som mer får mig att tänka på DM i plöjning!”.
Utan att vilja strö salt i öppna SM-sår, men visst har mailaren en poäng, eller?
*
Motorbloggen får sin information via officiella pressreleaser, sociala medier och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Mail till Motorbloggen skickas på: tommy.svensson@kristianstadsbladet.se alternativt motorbloggen@telia.com