Hansen-bröderna toppar World RX, Neuville skänkte euros till Gaiá, Solberg ville inte ”push”, Reeta H. 12:a i WRC3, Mats A. som en linjal, bo-brist i Umeå, en WRC-tävling saknas, skidduell i ROC, Ekström el-vann, Bo blev tvåa och Grus SM kräver en funderare…
Bara att konstatera att helgen var det World RX i Portugal som fick minst fokus från min sida, bortsett från fotojobben så var det WRC i Spanien och RS-tävlingen i Karpalund som prioriterades. Nog verkar det som att Timmy och Kevin Hansen har något stort på gång vilket helgens pallplatser är bevis för. Timmy slutade tvåa och Kevin trea medan Niclas Grönholm fick till sin andra seger för året.
Sämre gick det för Johan Kristoffersson i EKS JC-Audin som i finalen trängdes med övriga gänget men fick ge sig efter ha kört över en banmarkering med fem sekunders tilläg som straff. Detta innebar sjätte plats i finalen med temakompisen Enzo Ide precis framför. Inför finalen i Tyskland den 27-28 november leder Timmy 17 poäng före Kristoffersson med Kevin som trea, två poäng efter.
Fyran Grönholm är i praktiken den ende som förutom de här tre som fortfarande har chans på VM-guld med 29 poäng upp till ledande Peugeot-åkaren.
*
Med detta hoppar jag tillbaka till Rallye RACC Catalunya och som vanligt hade segraren Thierry Neuville lovat att skänka euros i förhållande till sin egen placering, till någon form av välgörenhet.
I Katalonien blev det ”Associació Mediambiental la Sínia” som av belgaren fick 10 000 euro till sina projekt för att bevara den naturliga miljön kring floden Gaiá.
*
Att Oliver Solberg för att inte tala om mamma Pernilla och pappa Petter sov gott i natt, behöver nog ingen betvivla. Sjunde platsen var exakt där jag tippade Oliver i ”världsberömda WRT-tipset” och här är min rad om ni inte tror
1. Thierry Neuville Hyundai
2. Elfyn Evans Toyota
3. Dani Sordo Hyundai
4. Ott Tänak Hyundai
5. Sebastien Ogier Toyota
6. Kalle Rovanperä Toyota
7. Oliver Solberg Hyundai
8. Gus Greensmith Ford
Min rad gav en poäng färre än omgångens bäste tippare Ingemar Frohm och det var att Ott Tänak bröt som gjorde att jag fick se mig passerad av den f.d Ford-ikonen. Åter till Oliver och jag blev imponerad över att han lyckades skaka av sig både dålig karma från senaste tävlingarna och pressen med att köra första asfaltrallyt med WRC i20. Oliver bekräftade att allt handlade om att undvika problem.
– Självklart ville vi inte ”push” 100 procent i helgen, allt fokus låg på att komma i mål och lära för framtiden. Ändå var det så kul och en fantastisk erfarenhet!
Pierre Skytt träffade på Oliver några gånger under helgen och bland annat när han och Kalle Rovanperä pausade, snackade lite skit och önskade varandra lyckat till mellan två sträckor. Håll med om att det är ståpälsvarning när man ser en svensk flagga på taket av en WRC-bil och låt oss nu hoppas att den synen varar länge.
Oliver täppte även till foderluckan hos belackarna genom sin mogna insats och att dom blev lite besvikna över det positiva resultatet är min slutsats eftersom mailkorgen ekat tom från just den gruppen…
*
Emil Lindholm tog andra raka segern i WRC3 med Reeta Hämäläinen vid notblocket. Som alla vet vid det här laget valde Toksport att låta dom två skifta plats efter att anmälningstiden gått ut vilket innebär att Reeta nu är 12:a i WRC3 med 29 poäng.
Emil däremot blev poänglös och ligger kvar som trea, men hela vitsen med ”genidraget ” var att plocka poäng från rallytvåan och nya ledaren Kajetan Kajetanowicz. Nu fick han ihop 23 poäng istället för de 30 som varit fallet om Emil agerat åskådare.
Inför Monza leder ”Kajto” på 135 poäng medan tvåan Yohann Rossel valde bort Spanien och nu kan lägga till alla poäng han får i finalen. Blir han bättre än sexa där och inte tar några PS-poäng blir han också världsmästare.
*
”Världsmästare” blev inte Mats Andersson och Jörgen Jönsson men att paret gjorde en strong insats genom att bli femma i RC4 är odiskutabelt. Mest imponerande var att helgen präglades av en otrolig jämnhet med bara två dippar, SS4 och SS6 där inte riktigt samma tempo hölls som under resten av rallyt. Resultatkurvan är nästan som att lägga en linjal från SS1 upp till avslutande SS17 med andra ord så har Opel som vanligt levererat utan knot. Att dessutom sluta 36:a totalt av 50 bilar i mål är även det bevis på samma sak. Placeringen innebar även bäst av de tre WRC starterna i Spanien där sexa 2017 tidigare var bäst men fortfarande är Tyskland 2018 den mest lyckade, där paret slutade trea.
*
Från soliga Spanien till förhoppningsvis ett snötyngt och kallt Umeå i februari är det långt tidsmässigt men ur WRC synpunkt inte alls långt, bara tre tävlingar bort. Nu rapporteras det om akut bostadsbrist för rallypubliken i Björkarnas Stad och redan nu ska alla hotel i staden var fullbokade och rallyt vädjar om att privatpersoner hyr ut sina hem i slutet av februari.
– Det är en stor cirkus, många tusen kommer att vilja ha en bädd någonstans och det saknas nog tusentals bäddar just nu, säger Glenn Olsson, Rally Swedens vd.
Ett problem som inte hänger ihop med flytten från Värmland för om jag inte minns fel, så har det alltid varit samma sak…
*
I helgen bekräftade FIA att Rally Croatia, 21-24 april och Rally NZ den 29 september till 2 oktober går in i WRC-kalendern för 2022. Kroaterna ersätter därmed Rally Mexico som normalt är tävlingen efter ”Svenska” och nu återstår bara en tävling innan serien är komplett. Vilken detta blir är oklart, men mitt tips är att Nordirland får sista platsen vilket då också innebär att inga VM-rallyn körs på andra sidan Atlanten.
*
När vi ändå är uppe och snurrar i ”Norrland” så är det klart att Anja Pärson och Ingemar Stenmark ska göra upp med fyrahjul under sig om vem som är snabbast på snö och is i Race of Champions. Hörde på radion att Anja gnuggats av Susanne Kottulinsky i just iskörning men även fått skäll.
– Susanne gillar inte när jag sladdar för mycket, men det är ju det som är kul, avslöjade Anja som även lovade att göra ”sälen” om hon slog Ingemar.
Klara för ROC i Piteå är Valteri Bottas-Mattias Ekström-Sebastien Loeb-Tom Kristensen-Johan Kristoffersson-Travis Pastrana-Oliver Solberg-Petter Solberg. Race of Champions körs 5-6 februari.
*
På tal om Mattias Ekström så blev han förste vinnare av ”Pure ETCR”, alltså racing med elbilar motsvarande TCR. I finalen i franska Pau-Arnos behövde Mattias bara blir femma i ”Super-finalen” för att vinna hela rasket. Men en punktering höll på att kosta segern men när Phlipp Eng fick bryta så löste det sig ändå. Hans Cupra var inte i bästa skick efter punkan och bara att hålla bilen på banan var en utmaning berättade Mattias.
*
Kopplar tillbaka till Sverige och får börja med att be om ursäkt för ett slarvfel i gårdagens blogg. Det var inte Jesper Larsson Odenmalm i ”Lelles Rallysprint” som i ”Otrimmat” var närmast snabbe Josefine Gråberg utan mina egna klubbkompisar Bo Nilsson/Andreas Estenäs med den fina GruppF-BMW:n.
Får även beklaga att någon kollega på sportredaktionen missade lite när han skrev ingressen till reportaget i Kristianstadsbladet. Plötsligt bytte segraren Rolf Grybb namn till ”Rolf Brygg” och här tror jag faktist att det återigen var ”felstavningsprogrammet” som spökade. Oavsett så är det på plats med en ursäkt…
*
Sigtuna RC fick ändå hygglig utdelning av att man förlängde anmälan till Grus SM och ”Sigtunasprinten” kommande helg. Till slut blev det 51 ekipage varav då 12 kom till efter att första anmälan passerats. Att en tävling om Svenskt Mästerskap bara lockar runt 30 SM-åkare måste i mina ögon innebära att Svenska Rallymästerskapen måste ta sig en funderare inför 2022. Hade det varit en enstaka deltävling som haft klent intresse hade det varit en sak, men detta har princip följt serien sedan premiären i Älmhult i somras.
Om det varit så att gräddan av elitåkarna i landet sökt sig till Grus SM och det då kanske inte blivit så stora startfält då hade SM-statusen ändå känts okej. Men utan att trampa någon på tårna, ingen kan nog ens söka jämförelser med digniteten mot ”Stora SM”…
*
Motorbloggen får sin information via officiella pressreleaser, sociala medier och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Mail till Motorbloggen skickas på: tommy.svensson@kristianstadsbladet.se.