Hänninnen klar med Toyota, VW-Capito avvaktar, Eriksson+Grönholm kör för Olsbergs och Todde har ”kommit ut”!

BloggHänninen kopia 2Enligt finsk media har Tommi Mäkinen idag bekräftat att det blir Juho Hänninen som kommer att köra de första testerna med nya Yaris WRC. Kan man gissa att Miko Hirvonen och Mäkinen själv blir testkompisar till Hänninen ( bilden, när Hänninen var lycklig)?

*
BloggMadsMads Östberg fick trots det snöpliga avslutet i bergväggen ändå smak för rally på Kanarieöarna berättar han för erc.com. Hoppas komma tillbaka då han har
”some unfinished business” både på ön och i ERC. Starten här fixade Mads med hjälp av timesharing företaget ANFI som verkar belåtna med satsningen och reklamen den gav.
Jag gillade rallyt som som jag förväntade mig var det hög nivå på de tävlande. En bra erfarenhet att tävla där och jag vill gärna komma tillbaka!

*

Jost Capito WRC Rally Mexico 2016

Många undrar vad som händer med Volkswagen-bossen Jost Capito och hans skifte från rally till teamchef i Formel 1 med McLaren. Med F1-premiär i helgen och Capito kvar hos Volkswagen börjar nu rykten komma i svang att det inte blir något ”sportbyte” för Capito. Ett skäl till detta skulle då vara att han inte hittat någon som kan ta hand om hans ”baby” som han lett från tomma karosser till tre raka VM-segrar. Ett annat skäl skulle vara det förnyade förtroendet från VW-styrelsen att fortsätta i WRC ytterligare tre år. Plötsligt skulle då inte F1 längre vara så frestande för Capito.
Capito själv hävdar dock att bytet kommer, annars hade han inte signerat kontraktet med McLaren. Vidare att Volkswagen och McLaren jobbar båda för att hitta en lösning som gynnar alla tre. Längst upp i VW-toppen sitter man lugnt i båten medveten om att Capito inte lämnar förrän allt är löst. En röst där konstaterar
Förr eller senare kommer där att bli en ny Capito!

*
BloggLoeb1Min franska är obefintlig vilket irriterar när jag på Twitter sett flera inlägg från Sebastien Loeb Racing med för mig obegriplig text. Vid texten finns också bilder på en Peugeot 208 T16 och nu gäller det bara att lägga ihop två och två. Tyvärr för mig blir det fortfarande antingen tre eller fem…

*
I nästa vecka ska där komma åtminstone två motornyheter med svensk anknytning. På måndag aviserar EKS-teamet, alltså Mattias Ekströms rallycross satsning med Audi A1, vad som kommer att hända 2017. Blir det omstart för Mattias i ett försök att återigen utmana Petter Solberg om VM-titeln?BloggMikaela
Även Mikaela Åhlin Kottulinsky tänker i vecka 12 låta täckelset falla och visa upp vad hon ska satsa på i år.

*
BloggKevinRedan klara med vad som ska hända framöver är Olsbergs MSE som nu presenterar Kevin Eriksson och Niclas Grönholm, båda 19-år som nya förare i ”2016 FIA World Rallycross Championship presented by Monster Energy”. I varsin Fiesta RX Supercar ska duon ta sig an det tuffa mästerskapet och bakom sig får man en ny Team General Manager i form av dubble rallyvärldsmästaren Marcus Grönholm, pappa till Niclas.
Vid sidan av Eriksson och Grönholm kommer Olsbergs MSE även att stötta Kenyanen Tejas Hirani och fransmannen Cyril Raymond i samtliga sju deltävlingar i RX Lites Cup.
I år väljer Andreas Eriksson och Marcus Grönholm att inte spänna bågen allt för hårt.
Fokus kommer att ligga på att bygga nästa generation av mästare och försäkra oss att våra förare får kör tid och erfarenhet, menar Marcus Grönholm och avslutar med.
Med mina gamla WRC-kompisar Sebastien Loeb och Petter Solberg i rallycrossen måste jag erkänna att det finns tillfällen när jag är sugen att göra come back bakom ratten…BloggGrönholm
Visst hade det varit häftigt med Loeb, Solberg och Grönholm i en A-final i Höljes!

*
Även WestCoast Racing har gjort klart med förare till årets TCR International Series. Till att köra västkustteamets Honda Civic TCR:s har man plockat ut f.d F1-åkaren Gianni Morbidelli, finska framhjulsdrivet-experten Aku Pellinen och snabbe amerikanen Kevin Gleason. 

Autodesk VRED Professional 2014 SR1-SP7
TCR-serien startar i samband med Bahrain Grand Prix första helgen i april. Klara för mästerskapet är också SEAT, Volkswagen (bilden), Alfa Romeo, Opel och Subaru.

*
Ingen har väl missat att Kristianstad har ett stort motorsportarv att förvalta med stortävlingarna Råbelövs Grand Prix på 50-talet. Missa och missa, inte så att Kristianstad Kommun och de ansvariga där verkar ha hört så mycket om tävlingarna som lockade runt hundra tusen åskådare när det begav sig. Hos dom är det bara pinsamt tyst och i det fina muséet finns inget som vittnar om stadens storhetstid. Dock finns där ett gäng entusiaster som värnar om historien och ute på Råbelövs Gods finns också ett fint museum där mycket av entusiasten Rickard Bruzelius samlingar visas.BloggRåbelöv1
Nu tar man detta ett steg vidare och den 24 januari i år bildades ”Grand Prix Museet Råbelöv Kristianstad”. En ideell förening med uppgift att,” i kulturbevarande syfte, verka för att minnet av de stora Grand Prix-tävlingarna för bilar och motorcyklar som kördes på Råbelövsbanan utanför Kristianstad 1952-1961 inte glöms bort”.
Önskar man bli medlem och motta medlemsinformation och Grand Prix-bladet plus annan löpande information, är man välkommen att betala in medlemsavgiften för 2016 som är satt till 100 kr. För denna peng stödjer du museet och föreningen så vi kan fortsätta utveckla museet och göra fler arrangemang.
På den här länken kan du läsa mer: https://issuu.com/grandprixmuseet/docs/gp-bladet_1_2016

*
BloggVägI dag träffade jag en ilsken/irriterad bussentreprenör som bland att kör skolskjuts i Östra Göinge och detta på allmänna grusvägar. Vägar i mycket dåligt skick med djupa potthål vilket orsakat skador på bussarna för åtskilliga tusenlappar, därav irritationen. Bussåkaren åsikt var solklar och detta borde alla hjälpas åt att sprida.
Släpp ut ett gäng rallybilar på vägarna så de blir riktigt uppkörda och efter detta laga upp med nytt grus. Finns inget bättre sätt att få ordning på en grusväg där man redan som här, är nere och kör på botten, menade han.
Värt att påpeka att bussföraren inte har någon som helst anknytning till rallysporten men desto mer av den i dag allt sällsyntare formen, sunt förnuft!


BloggToddeInte så att SMK Hörbys 940-förare Thord ”Todde” Johansson går runt och precis skryter om sin bakgrund som Saab-åkare i slutet på 70-talet. Detta var innan han såg ljuset och bytte till Opel Ascona A. Hur som helst har Todde nu kommit fram till att det är tid ”att komma ut” och visa bildbevis på sin ”mörka sida”. Min enda kommentar är att ännu värre än gröna rallybilar är faktiskt som Toddes Saab på bilden, beige eller det som man i Trollhättan så stolt kallade kulören ”Silversand”. Hur tänkte du här Todde, beige rallybil?

*
BloggVårIdag var det vår i Kristianstad

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *