Hänninen vann Arctic men Oliver stal showen, grönt ljus för Monte Carlo, M-Sport halverar, Gilsoul tog beslutet att lämna Neuville och Ekström/Bergkvist summerar Dakarrally!
Juho Hänninen höll för favoritrycket och tog sin Toyota Yaris WRC till seger i finska Arctic Lapland Rally. Även om det mest var en testtävling för att känna hur de nya Pirelli-däcken jobbar ihop med Toytotan så släppte Hänninen aldrig av.
– En bra test och jobbet är gjort, summerade han lite anspråkslöst vid målgången på sista sträckan.
Låt vara att Hänninen med sin vassare bil och med mycket WRC-rutin i bagaget vann tävlingen men det var ändå Oliver Solberg/Aaron Johnston som stal showen i sin allra första tävling med Hyundai i20 R5. Efter första etappen igår låg paret sexa och Oliver tyckte inte det fungerade så bra.
– Mycket svårt och vi försöker lära oss bilen bit för bit och hitta rytmen. Men så här långt har det inte gått så bra, men vi har kul, konstaterades det vid etappmålet i i20 #3.
I dag däremot blev det mycket bättre och Oliver inledde med andra tid bakom Hänninen på första sträckan. På nästa dängde han till WRC-bilen med 0,7 sekunder och tog jublande sin första sträckseger med Hyundai, ändå gick han bara upp till femte plats. På nästsista ny andra tid och nu togs klivet upp på pallen samtidigt som Hyundai-kompisarna Ole Christian Veiby/Jonas Andersson snurrat på sträcka sex och tappat runt 40 sekunder och nu var efter Oliver. Inför sista sträckan skilde 15,7 sekunder för Oliver upp till totaltvåan Teemu Asunmaa och dom var värmlänningen fast besluten att köra in. Han lyckades nästan men i mål blev det ändå en tredje plats med 0,9 sekunder upp till Asunmaa. Att detta var en liten skräll att direkt med ny bil matcha sina finska kollegor var ändå oväntat, men Oliver var lite besviken efteråt att han inte nådde Asunmaa.
– Sista sträckan var svår och det fungerade inte så bra.
Fyra bakom Oliver kom finske veteranen Juha Salo styvt 20 sekunder långsammare och på femte plats Emil Lindholm (bilden)en halvminut bakom Oliver. Han visade dock att man i Indien även kan tillverka vinterdäck och hans MRF-skodda Skoda var hela tiden med på topptider. För att ytterligare bevisa detta så gick Niclas Grönholm, även han med MRF på sin Volkswagen Polo in som fin tia.
Att de båda kör på MRF är inte så konstigt då pappa Marcus Grönholm är djupt involverad i MRF:s verksamhet. Måste även nämna Valteri Bottas, F1-föraren som tog sin ”antika” Citroën DS3 WRC till en sjätte plats och därmed visade att hans ”rally-skills” utvecklas” Placeringen efter kneps av den tredje WRC-bilen i fältet, JanPro-Racings Fiesta med Kimmo Kurkela bakom ratten. Helt ärligt så var det Teemu Asunmaa som vann Arctic Lapland Rally då både Hänninen, Bottas, Kurkela och även Solberg körde utanför tävlan då rallyt ingick i Finska Mästerskapet.
Bäst av övriga svenskar blev Stig Andervang/Robin Eriksson som slutade på 16:e plats med R5 Skodan och detta efter en inte helt okomplicerad resa.
– Vi var nöjda med inledningen på tävlingen även om det har blivit ett flertalet moments i höga farter. På sista sträckan i ett lyft så lyfte bakändan på bilen ordentligt och efter det hörde vi missljud i bakaxeln, berättar kartläsare Robin.
-Vi slog av på tempot efter att vi hörde missljuden och tappade ca 20 sekunder på detta.
Felet avhjälptes och belöningen blev denna 16.e plats.
Tredje med svensk flagga på bilen var Ole Christian Veiby/Jonas Andersson som råkade ut för problem på sista sträckan och rasade i listan. Från sjätte till 19:e plats och anledningen var krångel med gasreglaget.
– Gasen fastnade så vi fick stanna på sträckan, förklarade Ole Christian besviket.
– Inte någon våra bästa dagar men inte så mycket vi kunde göra åt det!
I sången sjunger man att det är hälsosamt och stärkande i fjällen och jag vet inte om det var detta som gjorde att Lars Stugemo/Kalle Lexe valde att på sträcka fyra ägna sig åt lite snöskottning? Oavsett så försvann nästan 20 minuter innan man fått lös Printsport Skodan ur snödrivan. Nu är det segt virke i både Stugemo och Lexe så att ge upp fanns inte på kartan men så klart blev det en placering i nedre delen av resultatlistan. När detta skrivs så har inte Jari Liiten/Mikael Kjellgren kommit mål på sista sträckan men inför denna höll paret en strålade 29:e placering totalt med Mitsubishin. Än mer imponerade så ledde duon klassen LK 14.
Gotlänningen Bo Gustafsson/Håkan Marions i sin Printsport Skoda körde efter egna förutsättningar och hade införs sista sträckan knappt 30 finska fortåkare bakom sig…
*
I WRC-världen finns nog ingen som ifrågasätter rallyreportern Colin Clarks kompetens eller omdöme. Därför väger det tungt när han säger detta om Oliver Solberg.
– Jag har sagt detta länge, den här killen är en intelligent förare. Hans förmåga att lära och sedan ta åt sig det han lär, är snudd på skrämmande. Troligen därför att han är villig att lyssna, något som många andra unga förare borde ta lärdom av!
Kunde inte sagt det bättre själv…
*
Det blir som planerat Rallye Monte Carlo körs i nästa vecka och regionen Haute-Alpes har nu gett tummen upp och förklarar att man är imponerad över hur Automobile Club de Monaco hanterat alla problem kring Covid-19. Mest gillades att det garanteras publikfritt och att smittspridningen därmed begränsas. Här kan läggas till att de franska Gendarmeriet och arrangören inte kommer att se mellan fingrarna med ”svamp/bärplockare” eller nya ”mediarepresentanter”, samtliga kommer att avhysas och även bötfällas för att inte åtlytt myndigheterna. Arrangören har även lovat att varje sträcka endast får innehålla maximalt 150 personer inklusive funktionärer och boende på sträckan. Böter för dom som inte lyder är satt till 135 euro och det är inte ens tillåtet att samla folk på sin egen tomt under rallyt. Gör man ändå detta kan det bli åtal för framkallande av fara för allmänheten plus att sträckan stryks direkt. Det är inte heller tillåtet att flyga privathelikopter över sträckorna. Utan att på något sätt överdriva, så är det ändå viss skillnad mot hur publikförbudet hanterades av våra egna arrangörer på hemmaplan…
*
Till slut löste det sig för de flesta britter att ta sig till Frankrike för WRC-premiären. Värst var det för M-Sport Ford som så sent i veckan som gick, inte hade grönt ljus för att resa in i landet med sin personal.
– Vi hade en ganska intensiv vecka och det är inte över ännu men jag kan bekräfta att vi kommer att vara i Gap på torsdag, förklara basen Richard Millener.
Teamet lyckades få till dispens från landet hårda inreseregler men bara till en viss del.
– Alla kan inte komma med så nu får två man göra det som normalt fyra sköter vid service, säger Millener.
– Det blir inte enkelt men vi är ett team som kan lösa svåra situationer!
*
Än har inget konkret kommit om skilsmässan mellan Thierry Neuville och Nicolas Gilsoul men så mycket verkar ändå klart att det var Gilsoul som tog beslutet att lämna sin förare sedan tio år tillbaka. I botten lär det handla om hans lön som verkar betalas av Neuville och inte Hyundai och där man inte kunde nå en överenskommelse om summan. Under några dagar har det diskuterats men i går tog det slut och Neuville gick ut med namn på sin nya kartläsare Martijn Wydaeghe.
– Efter några ganska svåra dagar utan att hitta en överenskommelse befann jag mig i en situation där jag var utan kartläsare för Monte-Carlo, förklarade Neuville.
– Jag var tvungen att bestämma mig för att hitta en lösning som gör att jag kan vara lugn några dagar innan säsongen börjar.
Mer vill han inte kommentera, men erkänner att det var ett brutalt sätt att starta säsongen men att detta inte var hans utan Gilsouls beslut. Det är inte klart om Wydaeghe kommer att bli permanent i Neuvilles bil eller detta bara är en tillfällig lösning, frågan ska avgöras efter Monte säger Neuville
– Martijn är ung och mycket motiverad och jag lärde känna honom när han fanns hos Hyundai Motorsport under några år. Han har mycket erfarenhet bland annat åkt med Freddy Loix flera gånger.
Att det blir en tuff inledning för den nya konstellationen är inte svårt att föreställa sig då Gilsoul åkt alla tester inför premiären. För Neuville och Wydaeghe blir det därför skarpt läge direkt på SS1 i Monte Carlo som han vann ifjol då arrangören redan plockat bort ”shake down”. Neuville är ändå optimist
–Jag är övertygad om att vi ändå kan få till ett bra rally!
Gilsoul å sin sida håller en låg profil och har egentligen bara kommenterat saken på sin egen hemsida. Först räknar han där upp alla positiva saker de båda upplevt tillsammans men nämner även krascher och andra besvikelse.
– Med andra ord bara känslor du kan uppleva i WRC och det är detta jag kommer att minnas från vår tid tillsammans.
– Jag önskar Thierry och Martijn allt det bästa för den kommande säsongen oh vil även tacka hela Hyundai-teamet och önskar många VM-titlar till er i framtiden!
Den skicklige co-drivern avslutar med.
“Thanks you for all your nice messages, and this is just an au-revoir. I don’t plan to sit behind my desk very long. My favorite seat is the right one, in a rally car.”.
*
Efter nästan tusen mil gick Mattias Ekström och Emil Bergkvist i mål i Dakarrallyt 2021 under fredagen. Under två veckor fick svenskarna lära känna ökenrallyt den hårda vägen, med både framgång och motgång.
– Jag kan säga att det krävs en hel del kämparglöd för att orka med hela Dakarrallyt, säger Ekström.
Tillsammans med teamet X-raid Yamaha Racing Rally Supported Team kom de till start med en Yamaha YXZ1000R prototyp i klassen Lightweight Vehicle. Rallyt mixades sedan med bra sträcktider men även tekniska problem och på SS7 gjorde motorproblem att svenskarna behövde bärgas till serviceplatsen för att byta motor, och missade därmed SS8. De tilläts omstart i klassen ” Dakar Experience” och tog sig igenom de avslutande fyra sträckorna och med hjälp från medtävlande kunde man också passera slutliga mållinjen.
–Vi har haft ett jättekul rally och lärt oss mycket. Det har också hänt mycket konstiga saker under dessa veckor och fått prova på det mesta med utmaningar både med själva tävlingen och upplägget, förklarar Mattias.
– Men också med naturen, berg, sanddyner och stenar. Jag kan säga att det krävs en hel del kämparglöd för att orka med hela Dakarrallyt. Vi har haft ett jättebra gäng omkring oss i teamet med mekaniker och ingenjörer.
Emil Bergkvist, håller med sin chaufför.
-Detta har varit bland det tuffaste jag gjort i hela min karriär. Väldigt långa dagar med oerhört tuffa vägar och en svår utmaning att hitta den rätta balansen för att komma i mål varje dag.
-Jag är nöjd med min navigering, även om det inte har varit felfritt. Men det går inte heller att genomföra ett helt Dakarrally felfritt, utan gäller att lösa situationerna på bästa sätt när det väl går fel.
Mattias och Emil sammanfattar sin ökenpremiär med:
Vi fick ingen buckla.
Vi startade inte eller kom i mål i alla sträckor.
Vi dokumenterade inte och delade inte all ”action”.
Vi sov ingen natt i öknen.
Vi vann ingen sträcka.
Men vi gjorde vårt bästa och vi har båda lärt oss ”the hard way” om Dakarrally!
*
Med detta önskar jag trevlig helg och kan även konstatera att det jobbas för högtryck i pajbageriet för att säkra att det finns tillräckligt med ammunition i kriget för eller emot SBF...
*
Motorbloggen får sin information via officiella pressreleaser, sociala medier och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Mail till Motorbloggen skickas på: tommy.svensson@kristianstadsbladet.se. Mobil : 0705-28 55 33.